Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 2250
Er det lovlig å kjøpe bilforsikring med 5.000km av gangen og bytte selskap hele tiden og dermed få betydelig lavere månedlig kostnad enn å betale for 25.000km i et selskap per år?

Det føles ulovlig ut på et vis fordi det blir så sjukt mye billigere enn det egentlig er ment å være
Sist endret av Laban22; 1. oktober 2023 kl. 19:48.
Har du prøvd? Tror det er en felles database som dem registrerer km i sånn at dette ikke er mulig.
Fullt mulig det,
Og mulig og hoppe opp 10% bonus hver 6 mnd kontra hvert år hvis du blir i samme selskap. På 3 år var jeg på 75% bonus
Svært begrenset hvor lenge du kan holde på sånn ja. Du må jo registrere km stand.
Sitat av Dough Vis innlegg
Svært begrenset hvor lenge du kan holde på sånn ja. Du må jo registrere km stand.
Vis hele sitatet...
Ser ikke hvorfor det at du må registrere km stand er relevant her?
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Har du prøvd? Tror det er en felles database som dem registrerer km i sånn at dette ikke er mulig.
Vis hele sitatet...
En jeg kjenner har gjort det en liten stund, men hvis det skal lønne seg for han nå så må han tilbake igjen til selskaper han nylig har vært hos da det er det jo litt suspekt.... lurer på hva som skjer da... om de sier noe eller om det i det hele tatt er lov.. hva kan konsekvensene bli liksom

Sitat av Dough Vis innlegg
Svært begrenset hvor lenge du kan holde på sånn ja. Du må jo registrere km stand.
Vis hele sitatet...
Så lenge du bytter firmaer hele tiden så bør det jo gå greit, men på et eller annet tidspunkt så må man tilbake igjen til de man var hos og da kan vel de begynne å lure litt
Sist endret av Laban22; 1. oktober 2023 kl. 22:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hold oss gjerne oppdatert da, hva som skjer med kompisen
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Hold oss gjerne oppdatert da, hva som skjer med kompisen
Vis hele sitatet...
Yes, will do
Siden det er semi-relevant, lurer jeg på en annen "bilforsikring-hack" jeg har tenkt på. Eller triks, som jeg ville valgt å kalle det. Nemlig å bytte fra ansvarsforsikring til delkasko for å fikse knust/skadet rute, og så bare bytte tilbake? Det er jo teknisk sett ikke lov siden skaden må skje mens man har rett type forsikring, eller? Men det er ingen måte for de å bevise det på, så man burde kunne slippe unna med egenandel på ruta, og bare høyere forsikringspris i en måned eller to, eller?


Spørsmålet TS stiller er forøvrig godt, jeg kan ikke se at det er hverken ulovlig, umoralsk, eller ikke vil funke, så lenge det stemmer at kjørelengde resettes hos hvert firma. Det heter jo "årlig kjørelengde" og den registreres ved hver EU kontroll/annen hvert år.
Sitat av UncleSam Vis innlegg
Siden det er semi-relevant, lurer jeg på en annen "bilforsikring-hack" jeg har tenkt på. Eller triks, som jeg ville valgt å kalle det. Nemlig å bytte fra ansvarsforsikring til delkasko for å fikse knust/skadet rute, og så bare bytte tilbake? Det er jo teknisk sett ikke lov siden skaden må skje mens man har rett type forsikring, eller? Men det er ingen måte for de å bevise det på, så man burde kunne slippe unna med egenandel på ruta, og bare høyere forsikringspris i en måned eller to, eller?


Spørsmålet TS stiller er forøvrig godt, jeg kan ikke se at det er hverken ulovlig, umoralsk, eller ikke vil funke, så lenge det stemmer at kjørelengde resettes hos hvert firma. Det heter jo "årlig kjørelengde" og den registreres ved hver EU kontroll/annen hvert år.
Vis hele sitatet...
Denne kan jeg svare på,de fleste selskap krever nå div bilder av bilen inkl frontrute osv når man endrer fra ansvar til delkasko/kasko fordi det der har blitt misbrukt mye.

Ang kjørelengde greia til TS. det er fullt mulig men hvis du bytter hver mnd vil selskaper til slutt bare si nei til gi deg annet en ansvars forsikring da alt ligger inne i sentralt forsikrings system som alle selskaper har tilgang til.
Sist endret av Fashen; 2. oktober 2023 kl. 09:38.
Sitat av Fashen Vis innlegg
Denne kan jeg svare på,de fleste selskap krever nå div bilder av bilen inkl frontrute osv når man endrer fra ansvar til delkasko/kasko fordi det der har blitt misbrukt mye.

Ang kjørelengde greia til TS. det er fullt mulig men hvis du bytter hver mnd vil selskaper til slutt bare si nei til gi deg annet en ansvars forsikring da alt ligger inne i sentralt forsikrings system som alle selskaper har tilgang til.
Vis hele sitatet...
Hva hvis du bytter hver tredje måned?

Jeg har seriøst lyst til å ringe inn til forsikringsselskapet og spørre, men til og med det føles farlig ut, haha.

Sitat av UncleSam Vis innlegg
Siden det er semi-relevant, lurer jeg på en annen "bilforsikring-hack" jeg har tenkt på. Eller triks, som jeg ville valgt å kalle det. Nemlig å bytte fra ansvarsforsikring til delkasko for å fikse knust/skadet rute, og så bare bytte tilbake? Det er jo teknisk sett ikke lov siden skaden må skje mens man har rett type forsikring, eller? Men det er ingen måte for de å bevise det på, så man burde kunne slippe unna med egenandel på ruta, og bare høyere forsikringspris i en måned eller to, eller?


Spørsmålet TS stiller er forøvrig godt, jeg kan ikke se at det er hverken ulovlig, umoralsk, eller ikke vil funke, så lenge det stemmer at kjørelengde resettes hos hvert firma. Det heter jo "årlig kjørelengde" og den registreres ved hver EU kontroll/annen hvert år.
Vis hele sitatet...

I utgangspunktet er det smart, men som flashen svarte så har de funnet løsninger på det
Sist endret av Laban22; 2. oktober 2023 kl. 16:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Fult lovlig og innafor

Sitat av Fashen Vis innlegg
Denne kan jeg svare på,de fleste selskap krever nå div bilder av bilen inkl frontrute osv når man endrer fra ansvar til delkasko/kasko fordi det der har blitt misbrukt mye.

Ang kjørelengde greia til TS. det er fullt mulig men hvis du bytter hver mnd vil selskaper til slutt bare si nei til gi deg annet en ansvars forsikring da alt ligger inne i sentralt forsikrings system som alle selskaper har tilgang til.
Vis hele sitatet...

Feil, det er ingen felles databaser som registrerer kilometerstanden.
Sist endret av venstrehook; 2. oktober 2023 kl. 16:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg skrev ikke at km ble notert gjorde jeg vel?
Men selskapene kan se du bytter ofte og da sier flere nei til forsikre annet en ansvar pga de kan se du har byttet 15 ganger siste 15 mnd.
Tror jeg ringer et selskap i morgen og spør

Update: Det er fullstendig lovlig. Snakket akkurat med to forskjellige saksbehandlere i KLP forsikring. Dette er et smutthull som faktis er fullt lovlig
Sist endret av Laban22; 3. oktober 2023 kl. 13:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av venstrehook Vis innlegg
Feil, det er ingen felles databaser som registrerer kilometerstanden.
Vis hele sitatet...
Nja. det er jo i grunn det. når bilen er inne for PKK så blir kmstand registrert.

dette skjer jo dog bare hvert andre år. så det er mye som kan skje imellom kontrollene


men, når man bytter forsikring, så sier jo det forsikringselskapet du bytter til opp den forsikringa du har i dag. og da overføres jo bonustallet automatisk iallefall. hva annet vil de f.eks kunne se?

Jeg argrumenterer ikke for at dette er en ulovlig praksis, for det kan det umulig være.

men det er mye jobb for lite om man ikke kjører typ 50 000 i året
Sitat av DSlhm Vis innlegg
men det er mye jobb for lite om man ikke kjører typ 50 000 i året
Vis hele sitatet...

Ja det var dette jeg ikke forsto når jeg svarte det med kilometer. Naturligvis lov å bytte forsikring så lenge du gjør oppgir riktig km.

Jeg sjekket nå og forskjellen på 6000 og 25000 osparer ca 50%.

Tar du med rabatten du får ved å ha forsikringene dine samlet er det mindre å spare.
Sitat av DSlhm Vis innlegg
Nja. det er jo i grunn det. når bilen er inne for PKK så blir kmstand registrert.

dette skjer jo dog bare hvert andre år. så det er mye som kan skje imellom kontrollene


men, når man bytter forsikring, så sier jo det forsikringselskapet du bytter til opp den forsikringa du har i dag. og da overføres jo bonustallet automatisk iallefall. hva annet vil de f.eks kunne se?

Jeg argrumenterer ikke for at dette er en ulovlig praksis, for det kan det umulig være.

men det er mye jobb for lite om man ikke kjører typ 50 000 i året
Vis hele sitatet...

Jeg vil jo si at å spare ca 700,- i måneden er ganske betydelig jeg da
Dette er en spesiell god "hack" om du har lav bonus. Bytter du forsikring per halvår opparbeider du bonus dobbelt så raskt.
Sitat av Drugs Vis innlegg
Dette er en spesiell god "hack" om du har lav bonus. Bytter du forsikring per halvår opparbeider du bonus dobbelt så raskt.
Vis hele sitatet...
Nettopp. Og akkurat nå har jeg lav bonus så det er perfekt
Sitat av Drugs Vis innlegg
Dette er en spesiell god "hack" om du har lav bonus. Bytter du forsikring per halvår opparbeider du bonus dobbelt så raskt.
Vis hele sitatet...
gjør du egentlig det i dag? som jeg sa, bonus overføres automatisk fra forrige selskap. jeg har aldri opplevd å få opparbeida noe høyere bonus ved å kun bytte selskap.

veit at man "før i tida" kunne shoppe litt på dette ettersom bonus ikke ble overført mellom selskapene
Gammelt triks dette om man snakker med forsikring, uskreven regel er at man får 10% opp hver 6. mnd. men husk aldri se kun på prosent, det er kun prosent av summen du får og høres så flott ut. De som jobber som forsikringsagnet, account manager, de har mange fancy navn, så er de selgere. sjekk med flere selskap. selv om man har maks bonus som meg må man forhandle prisen