Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 2308
Morn folkens!

Har nylig bygget min første server og prøver å få FTP til å fungere.

Er første gang jeg bruker bruker freenas og sliter med FTP delen.
Alt den andre har jeg fått til å fungere.
Link til server hvis noen lurer: Server

Det jeg sliter med er å koble til FTPservern utenfra. Jeg kjører vikenfiber routern i bridgemode og bruker en ASUS AC66U som router. Har åpnet porter på denne.

Når jeg prøver med FileZilla får jeg feilmelding Connection attempt failed with "ECONNREFUSED - Connection refused by server"

FTP er aktivert i freenas og jeg har valgt den porten jeg har åpnet i routern. Har også huket av på "allow local user login"

Noen som er kjent med freenas og har noen tips?

Til info: Det FTPen funker lokalt.
Sist endret av Noose; 27. januar 2015 kl. 22:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Overskuddsmateriell
Problemet ligger i routern, der om er det liten tvil. Hva som er galt der vet jeg desverre ikke.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Problemet er ikkje ruteren. Problemet er at FTP er ein tredve år gammal protokoll.

FTP krev at ein av endane ikkje er bak NAT for å fungere bra - du har to kanaler, datakanal og kommandokanal.

Bytt til ein moderne protokoll som sftp, webdav etc.
Sist endret av vidarlo; 28. januar 2015 kl. 07:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Noose's Avatar
Trådstarter
Takk for svar! Endret noe i portåpnings biten i routern og kom inn. Skal sjekke ut sftp.