Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1532
Jeg leste denne artikkelen på itavisen http://www.itavisen.no/824421/bombesikker-gratis-pc Jeg vet jeg ikke skal ta alt fra itavisen seriøst men dette synes jeg var sykt at skolesystemet skal bli så låst til en standar tenk om vi skulle få noe lignende i norge.
Men så lurer jeg selfølgelig på om det er vanskelig å få cracka en slik pc det må jo finnes en bakdør? Noen som har peil? "bare sånn for moroskyld"
Hva er galt med dette? Skolen disponerer en maskin som skal brukes til skolearbeid, og den fungerer utmerket til dette. At du ikke kan sjekke opp smårips på msn eller spille 3D sex villa er vel ca. like relevant som at du ikke kan ta vennebilder med fotoboksene langs veien. Alt til sitt bruk.
Dette er jo snakk om en pc man skal bruke til skolearbeid det er greit. Men du tar jo gjerne med pc'en hjem og vill gjøre noe annet en skolearbeid på den! skal alle som vill leve normalt på nettet eller lignende ha seg to pc'er da?
Sitat av Tørkie Vis innlegg
Dette er jo snakk om en pc man skal bruke til skolearbeid det er greit. Men du tar jo gjerne med pc'en hjem og vill gjøre noe annet en skolearbeid på den! skal alle som vill leve normalt på nettet eller lignende ha seg to pc'er da?
Vis hele sitatet...
Jeg forstår problemstillingen, og jeg skal være den første til å innrømme at da jeg for noen år siden fikk disponert en lappis av skolen, brukte jeg denne mye privat. Skal vi se det fra skolen sin side vil dette redusere antall timer vedlikehold drastisk da elever ikke kan installere skadelig programvare eller lignende. I tillegg er det en bonus fra skolens side hvis elevene ikke har mulighet til f.eks å spille, da dette vil medføre at maskinene brukes eksklusivt til skolearbeid, som igjen kanskje, kan øke produktiviteten til den enkelte. Det er heller ikke til å skyve under en stol at når maskinene kun kan brukes til skolearbeid, vil dette si at elevene bruker dem mindre en hvis de var fullverdige underholdningssenter, som på lang sikt vil si mindre fysisk slitasje.
ok jeg skal gi meg litt det finnes mange elver som ikke kan veldikeholde maskinene sine selv og jeg reiner ikke med at elevene får beholde pc'en etter avsluttet skolegang. selv om pc'en etter 3 år er temlig utgått med dagens utvikling
Sist endret av Tørkie; 28. september 2009 kl. 21:28.
Sitat av Tørkie Vis innlegg
ok jeg skal gi meg litt det finnes mange elver som ikke kan veldikeholde maskinene sine selv og jeg reiner ikke med at elevene får beholde pc'en etter avsluttet skolegang. selv om pc'en etter 3 år er temlig utgått med dagens utvikling
Vis hele sitatet...
Hvis den kjører office, itunes og cs4 nå, klarer den det også dette om fire, tolv eller seksten år(med enkelte forbehold). Dette er kun relevant hvis du har tenkt å oppgradere til mer krevende programvare.
Å låse pc-bruken til en standard er jo bare en fordel i skolesammenheng. Gjør jobben lettere for IT-ansvarlig. Dette er en pc man kun skal bruke til skolebruk, ingenting annet. Da må man ikke ha apple eller linux. Gjør jobben mye lettere for læreren som skal lære elevene hvordan man bruker pc'en (for de som ikke kan dette) Jeg ser ingen ulemper med å innføre et slikt system i norske skoler. Jeg har ikke noe tall på dette, men registrerer at det foregår mye aktivitet på msn og facebook hos elever. Det sier vel litt om hva de bruker pc'en på i skoletiden. Med å gi de en pc de ikke betaler penger for, har de ingen rettigheter om administrator eller noe slikt på pc'en. Noe som igjen struper mulighetene for å surfe og gjøre andre ting på skolen enn skolearbeid.
De pc'ene som ellever får i norske skoler i dag er allerede sperrer og hinder på men forskjellen er at vi betaler hele pc'en over 3 år en fast pris i året og når skole gangen er ferdig får vi pc'en til odel og eie og sperren blir fjernet. Jeg fikk også dette tilbudet men ville ikke ha de crappy pc'ene så kjøpte egen det funka fett lagra alt på usb-penn som alltid var med på nøkkelknippet trenger ikke ha tilgang til skolenettverket for å jobbe bare man har internett så kommer man langt.

jeg så også på en annen ting det finnes jo et sånt program som gjør at du kan kjøre programmer uten å innstalere noe på pc'en du kjører alt fra usb-penn jeg husker ikke hva det heter men det kan jo hende at funker.

Lenge har det jo vert nye påfunn og forsøk fra administrator på og blokke bla. nettby og facebook. de vanligste proxyserverne er blitt blokka som hinder også men det finnes alltid en ny proxy.:P jeg har også nå tatt i bruk noe som heter "hotspot shield" og funker som bare rakkern "foreløpig"
Jævlig genialt, alle skolesystemer skulle hatt innført en slik en. Vet av erfaring at pc-er i skolen i dag 90% brukes til Facebook, spill, msn og annet møl pluss å henge på nFF. Er du skoleelev og ikke føler deg truffet nå så lyver du
Sist endret av Exmagician; 30. september 2009 kl. 17:54.
Vi har måtte kjøpe dataer på skolen.. Eller som de så fint sier " bruke utstyrsstipendet" - Ingen fikk bruke private dataer.
På de vi har er det opp til hver enkelt faglærer hva som er tilatt i timene.. Kontaktlæreren mener det er eget problem om man sitter på facebook og ikke gjør noe og velger å være dum resten av livet.
mens engelsklæreren låser ned alt, så vi kun kan gå på itslearning- for han mener at vi distraherer han om vi gjør noe annet.

Vi kan velge når vi går i 3.kl om vi vil kjøpe ut dataene mot en viss sum. etter at vi har betalt leie på 850 per år.

Nå vil jeg si at de dataene vi fikk er helt ok. Selv om jeg mener det er litt bak mål at enkelte skoler får helt nye laptopper, og mac osv, mens andre skoler får laptopper som har blitt brukt på andre skoler før.

Man har ansvar for egen læring.. Når jeg er ferdig med alle oppgavene vi har i en time, så pleier jeg å sitte på nett mens jeg venter på resten. For da forstyrrer jeg iaf ingen andre.
Om de låser ned alt fører jo dette bare til at folk prøver andre metoder.
Sitat av Helenemor Vis innlegg
Nå vil jeg si at de dataene vi fikk er helt ok. Selv om jeg mener det er litt bak mål at enkelte skoler får helt nye laptopper, og mac osv, mens andre skoler får laptopper som har blitt brukt på andre skoler før.
Vis hele sitatet...
Bak mål, sier du? Nå klager jeg ikke, og jeg har aldri gjort det heller, men da jeg gikk VGS, og vi snakker ikke lengre tilbake enn for 2 år siden, fikk vi hverken muligheten til å låne PC, for så å kjøpe den ut for en utrangeringsverdi eller dette "utstyrsstipendet". Videre måtte vi betale bøkene våre selv, og vi var det siste kullet med reform 94, så å selge bøkene våre videre var utelukket.

Hvis situasjonen din er bak mål, hvordan vil du da kategorisere min situajon? Bak stadion?
jeg går vgs om igjen siden jeg har bytta studieretning, så ja, jeg har selv punga ut opp imot 10k for bøker og utstyr, siden jeg gikk media ble det ganske så dyrt. Jeg har selv ikke fått solgt mine bøker, siden de som begynte media 1 året etter meg fikk sine bøker av skolen.

det jeg prøver å si er at jeg synes kommunene i landet her kanskje burde jobbet litt sammen.
Se på hva skolene har råd til- enkelte skoler deler 5 elever på en pc. mens på andre får de hver sin mac( og betaler 100 kr året for den)
Skoler sender også elver ut på skoletur til egypt osv, hvor de kun må betale mat og drikke selv, mens andre skoler får reise på skitur til hurdal, hvor man i tilegg må få foreldre til å kjøre, siden skolen ikke har råd til buss..

jeg mener det burde være likt for alle skole i norge. Like dataer, like bøker, og likt lærermatreale.
for det er STOR forskjell mellom skolene. og sånn burde det ikke være