Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1175
Hei. Sitter nå med en ganske skrøpelig PC (2-3 år gammel) men overlever. Spørsmålet er om jeg bør kjøpe allerede nå? Hadde vært fint om noen som hadde god greie på "markedet" kunne sagt noe om når det lønner seg for meg å kjøpe PC. Da med alt tatt i betrakting:
Dette er handlelista: http://prisguide.hardware.no/vis_han...ggon_id=101896 (AMENTIO)
Selvfølgelig kommer det jo nye produkter med tiden (feks venter jeg nok uansett til Samsung Spinpoint F3 kommer). Men om noen har et par forslag til hva jeg bør gjøre her, vær så snill å fortell
Sist endret av meitemark; 31. juli 2009 kl. 16:32. Grunn: fikset link
Skal du vente til det beste kommer, må du vente evig.
Kommer flere CPU'er senere, 5870(X2) kommer snart.
Hvorfor kjøpe det beste når du kan kjøpe det DU trenger?
Jeg tror det begynner å bli over ti år siden siste gang jeg kjøpte meg en "helt ny maskin". Jeg kjøper etterhvert som jeg har bruk for nye deler eller ønsker meg noe bedre. Det finnes i så måte ingen perfekte tidspunkter å kjøpe ting på. Men hvis du vil ha verdi for pengene du bruker gjør følgende:

Ikke kjøp det helt nyeste og hotteste, det er dyrt i forhold til ytelse. Heller ikke kjøp det billigste, for det kan gi mer problemer enn det smaker. Kjøp midt på treet og litt over og bytt ut deler etterhvert som det er behov for noe som er kraftigere eller nyere.

Oh, og hold deg til Asus hovedkort.
Sist endret av meitemark; 31. juli 2009 kl. 16:33.
meitemark: Gigabyte leverer gode hovedkort og Til en litt billigere penge!
støtter meitemark.
gå for Asus hovedkort.
vil også anbefale intel prosessor og ATI skjermkort.
Trådstarter
23 0
Ok. Takk for svar. Tanken var å satse på langtids varer. Som feks kabinett, hovedkort og PSU. Men kan i7 920 katigoriseres som "midt på treet"? Litt dumt å spørre noen om å tyde fremtiden, men men. Noen andre forslag?
Sist endret av jokka123; 31. juli 2009 kl. 22:02.
Langtidsvarer, jeg ser ASUS er allerede nevnt som hk.
Kabinett... Jeg kjøper bare det billigste, laget i blekk og veier ingen verdens ting. Kabinetter er jo ikke noe som dør, tenk heller på viftene du skal sette i dem.
Chieftec er favoritten min når det er PSU, de lager den strømmen som står, jeg kan sette de i en maskin og stue den bort i et støvete kott i flere år.
Men ikke sett de i et støvete kott, jeg tror jeg bare har vært heldig
Jeg bor også i en by der strømleverandøren har voldsomme peaks på linja, lyspærer flyr hele tiden, men Chieftecene går og går.
Sist endret av Rolsen Royce; 31. juli 2009 kl. 22:12.
Sitat av Ter3 Vis innlegg
Langtidsvarer, jeg ser ASUS er allerede nevnt som hk.
Kabinett... Jeg kjøper bare det billigste, laget i blekk og veier ingen verdens ting. Kabinetter er jo ikke noe som dør, tenk heller på viftene du skal sette i dem.
Chieftec er favoritten min når det er PSU, de lager den strømmen som står, jeg kan sette de i en maskin og stue den bort i et støvete kott i flere år.
Men ikke sett de i et støvete kott, jeg tror jeg bare har vært heldig
Jeg bor også i en by der strømleverandøren har voldsomme peaks på linja, lyspærer flyr hele tiden, men Chieftecene går og går.
Vis hele sitatet...
Men du har ingen erfaring med Corsair :P?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av jokka123 Vis innlegg
Men du har ingen erfaring med Corsair :P?
Vis hele sitatet...
Selv har jeg brukt corsairbrikker i 10 år, ingen problemer.
i7 920 er på toppen av fjellet for tiden, ilag med søskene som da er enda litt høyere..
Men, det er den beste CPU'n på den mer billige siden av CPU markedet :P
Vurderte en større oppgradering etter å ha lest en test om nye AMD Athlon II:
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=488305
http://www.dinside.no/818913/test-amd-athlon-ii

Tror den kan være kjekt å basere et system på den vist den er lunkent i pengeboken.
Sist endret av Vangen; 1. august 2009 kl. 01:41.
Men for h******. http://prisguide.hardware.no/vis_han...ggon_id=101896
Den er gått OPP i pris på amentio, siden jeg startet threaden. Tenkte jeg skulle vente til alle produktene var tilgjengelige på lager (i håp om at prisene var gått ned med tiden) MEN nei her stiger omtrent alle varene litt og litt... Er dette noe de gjør FØR de setter ned prisene?? for å sanke inn litt ekstra spenn... Eller har de kanskje sett at jeg har lagd en handleliste av for god gjennomtenkning at de vet de vil tape på det. HJEEELP :P
Sitat av jokka123 Vis innlegg
Men for h******.
Vis hele sitatet...
Som sagt, det finnes ingen god tid. Prisene hopper opp og ned hele tiden, og noen ganger er varen billig her, andre ganger der. Eller ikke i det hele tatt. Eller gått ut av sortimentet.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
meitemark har som vanlig rett i dette, prisflux skjer hele tiden.

Skal du _virkelig_ tjene på å kjøpe deg en maskin må du kjøpe noe som enten er på vei ut av sortiment (prisen kommer ikke spesielt mye lavere, og går iallefall ikke opp) eller kjøre et gamble over tid.

Uansett, en flux på 500+- over en uke er ikke mye, og beste råd er uansett å kjøpe ett til to steg bak "creme del la creme" for å få mest mulig bang for buck uansett.

Jeg får enda mareritt tilbake til tiden hvor jeg betalte 3500,- for 32MB RAM, eller 170,- per CD-r plate.
Hehe. Mitt forige kjøp var også et irritasjonsmoment. Jeg bestilte PC i deler fra komplett (første gang;D). Det var et pakketilbud og det kom på 9000 kr. En uke senere, da jeg hadde fått pcen min, var pakketilbudet endret (nyere og bedre varer) og prisen var nede på 7000 kr