Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1260
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Hei.
Jeg trenger hjelp til å skaffe meg et godt producer lydkort.
Problemet mitt i dag er følgende;

Min PC har 4 GB RAM (800 MHz DDR2), 2,8 GHz Intel Core 2 Duo, 2TB HD ++
Maskinen kjører Windows 7 64-bit.

Problemet er det at når jeg begynner på et musikkprosjekt, så går det fint, helt til jeg legger til x antall kanaler og VSTer. Da begynner lyden å "hakke". Har sjekket at programmets lyd-buffer er satt til max. Alikevel hakker det.
Nå har maskinen kun standard crap lydkort som er integrert på hovedkortet.

Derfor sitter jeg her å vil kjøpe meg et profesjonelt lydkort.
Jeg er veldig usikker på lydkort, da jeg ikke har hatt "eksternt" (ikke innebygget på hk) lydkort, siden DOS dagene.

Hva må jeg se etter?
ASIO?
DirectSound?

Er usikker på disse tingene.
Er det krav til minne på lydkort o.l?

Hadde vært veldig kjekt om noen kunne rettledet meg.
Har 2-3K å bruke på dette.
Hva produserer du musikk i?
Kan være en veldig enkel løsning på dette, utenom lydkortet!

Hadde samme problemet i FL Studio, da jeg begynte med der!
Etter jeg hadde lagt x-antall ting oppå hverandre, så det blei mye å jobbe med for programmet, Begynte det å knitre og hakke osv.

Til slutt fant jeg ut at inne på options, og (husker ikke helt nå [nyformatert pc og har ikke lagt inn FL enda] der du velger lyd-driver osv. for hva den skal spille Ut, så kan du stille ned og opp en sånn ting (huff at jeg er så glemsk nå altså!) og jo lenger ned du stiller den, jo mer klarer programmet å spille av på en gang, men får en høyere latency når du spiller inn osv.
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Trådstarter
Ja vet hvordan man velger hvilke lydkort man skal bruke. Bruker FL Studio. Men, er usikker på hva jeg skal se etter når jeg handler inn lydkort bygget for FL Studio og specsene på den maskin.
jeg har ca samma specsa som deg, bare litt bedre prossesor og mindre harddisk:P, å detta lydkortet funker fett for meg:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=343991&CKS=PCW

Men det er ganske dyrt da....
Sjekk ut M-audio, Presonus, TC Electronics... Spørs litt hva slags tilkoblinger du har tilgjengelig (firewire/USB) men en av de 3 burde ha et eksternt lydkort til ditt bruk i din prisklasse.

Hva slags software bruker du?

Altså, det er ikke til å skyve under en stol at når du begynner å legge kanal på kanal med masse hissige VST'er oppå hverandre så går det til slutt tregere, men har ca. samme specs som deg, kjører Ableton Live og masse forholdsvis kraftige plug-ins og har hittil ikke kommet over 40% CPU.
Jakter på lydkort selv om dagen. Men ikke pokker om jeg skal ha noe fra komplett.no eller andre databutikker. Skal du handle lydutstyr så handler du det fra en lydforhandler/musikkbutikk. Ikke fra en databutikk.

Det som er viktig å tenke på før du kjøper deg et lydkort er, hva slags utstyr bruker du når du lager musikk, og vil du eventuelt skaffe deg utstyr i fremtiden som dette lydkortet må støtte. Hvilke innganger og utganger er viktige for deg?

M-Audio er velkjente og gode lydkort. Men personlig snuser jeg litt på Native Instruments sitt nye eksterne lydkort.
http://www.hagstrom.no/index.php?opt...d=69&Itemid=51
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Trådstarter
Sitat av volvo2216 Vis innlegg
jeg har ca samma specsa som deg, bare litt bedre prossesor og mindre harddisk:P, å detta lydkortet funker fett for meg:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=343991&CKS=PCW

Men det er ganske dyrt da....
Vis hele sitatet...
Støtter det kortet ASIO?

Sitat av Tierra Vis innlegg
Jakter på lydkort selv om dagen. Men ikke pokker om jeg skal ha noe fra komplett.no eller andre databutikker. Skal du handle lydutstyr så handler du det fra en lydforhandler/musikkbutikk. Ikke fra en databutikk.

Det som er viktig å tenke på før du kjøper deg et lydkort er, hva slags utstyr bruker du når du lager musikk, og vil du eventuelt skaffe deg utstyr i fremtiden som dette lydkortet må støtte. Hvilke innganger og utganger er viktige for deg?

M-Audio er velkjente og gode lydkort. Men personlig snuser jeg litt på Native Instruments sitt nye eksterne lydkort.
http://www.hagstrom.no/index.php?opt...d=69&Itemid=51
Vis hele sitatet...
Har kun et Roland MIDI keyboard. Resten gjøres i Software. Hva er forelen med å ha lydkortet ekstern egentlig? Skal kun bruke det i hjemmestudioet mitt. Trenger ikke å være mobil.

Software foreløbig er FL Studio 8.
Problemet er som sagt at CPU gjør all lyd rendringen, derfor begynner det å hakke. Jeg må ha ett lydkort som støtter ASIO eller noe tilsvarende (tror jeg), for at det skal kunne ta seg av lydprosesseringen direkte.
Sist endret av djxfade; 28. juli 2009 kl. 13:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg kjører min TC Electronics Konnekt 24d av og til, og er veldig fornøyd. Koster noe mer enn dine 2-3k, men da får du blant annet relativt bra preamps og fantom-mating med. Min erfaring er at enkelte av de billigste lydkortene til 2-3k ofte sliter med noe ustabilitet, hvilket er alfa og omega for live-spilling og studio. Har også to stereoutganger, så du har CUE-muligheter i Ableton, Traktor osv. Trenger du kun én stereoutgang kan lillebroren Konnekt 8 være aktuelt.

http://www.tcelectronic.com/Konnekt24D.asp
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Trådstarter
Skal ikke bruke kortet for live bruk. Kun producing, hvor 99% gjøres i software
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Nå er jeg ikke helt stø på dette, men i protools så anbefales det å sette buffringen NED om man har problemer med hakking (mindre data å håndtere av gangen = mindre arbeid for cpu).
Som folk sier her (tror jeg) så er det vel begrensa hva et lydkort gjør for ytelsen på pcn din. Som nevnt før kan buffer-settings på lydkort samt diverse triks for å optimalisere pcn din for studiobruk hjelpe (slå ned visuelle effekter i OS og ting som ellers konkurerer CPU fra DAWen din). Uten om det så er det greit å tenke ut hva du egentlig har lyst til å gjøre med produskjonene dine før du investerer i et dyrt lydkort. Du sier at du f.eks kjører floops.. vil det si at det blir minimalt med egne opptak eller? dvs veldig mye mindre behov for fancy dyre preamper og enda dyrere A/D-konvertere.. få bare litt mer info så kanskje det blir ordning
Mener at det å sette buffersizen ned skal hjelpe som Dodecha sier...

En annen ting som skal hjelpe er å fryse kanaler man ikke jobber på, det sparer en del kraft.
Buffersizen skal vel heller opp for å unngå hakking i lyden eller såkalte underruns.
Derimot vil man oppleve at det blir veldig vansklig å spille inn noe "live" med en høy buffersize,
fordi det blir lengere latenstid.
Når du opplever underruns er det somregel fordi cpu'en får for mye å håndtere på en gang.
Som sagt kan du prøve å fryse ting du ikke bruker, eller du kan rendere ut spor du er ferdig med.

Såvidt jeg har skjønt tar cpu'en seg av lyden,
samtidig som den prøver å holde den latenstiden du har valgt (f.eks 256 samples (6 ms)).
Med et ASIO lydkort er det lydkortet som tar seg av latenstiden, fordi det har en direkte "link" til lydprogramet.

De fleste proffesjonelle lydkort støtter ASIO protokollen: http://en.wikipedia.org/wiki/Audio_Stream_Input/Output
med et ASIO lydkort, kan du beholde lav latenstid uten å få underruns.
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Trådstarter
Ja, er netopp det. Ønsker å få ned latency. Fordi at jeg kan ikke drive å rendre om til lydfil bare for å høre hver minste endring jeg gjør. Før når jeg ikke brukte noe særlig med VSTer, så kunne høre alt jeg gjorde i sanntid. Er det jeg ønsker å kunne gjøre nå også.