Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 7950
Rent hypotetisk:

Jeg ønsker å ha kapasitet til å trekke 1200w x 24 stk.
Jeg har tenkt:
1200w x 3 stk pr 16A kurs.
Altså 8 kurser på 16A, i tillegg til eiendommens ellers normale strømforbruk (kontorlokaler)

Eiendommen har en hovedsikring på 63A fra før av.

Kan jeg legge opp flere slike hovedsikringer og få 126, 189 eller 252 ampere totalt? Hvordan fungerer dette og er det mulig å få lagt opp til ønsket strømforbruk?

Håper på noen gode svar.
Så lenge lokalet er i et område med noenlunde kraftig elnett som har ekstra kapasitet (sjekkes med nettleverandør)
vil det alltid være mulig å få dette til, selv om det kan koste litt kroner både i arbeid og materiell, inkl. nytt skap.
Rent praktisk hos deg ligger begrensningen i kabelen inn til bygningen og maksimal størrelse på inntaksikringen.

Det vil også være en virkningsgrad involvert ved utregning av inntak og hovedsikring(er), altså at man tar høyde
for at en 16A kurs sjelden/neppe trekker 16 ampere hele tiden, men det kommer an på hva du skal belaste dem med.
Om det er fast belastning på 1200w x 24 er jo vesentlig for teorien her, og det samme er eiendommens normale forbruk.
I tillegg undres jeg på om det er 3 faset inntak til huset, og kanskje 400/380 volt nett, da dette er viktig informasjon for
hvor mye man kan trekke ut av linjen inn til ditt lokale. (https://no.wikipedia.org/wiki/TN-nett) Skal være opplyst på skapet
og evt. hovedtavle for hele bygningen hvilken type nett der er. Med de opplysningene er det lettere å synse mer nøyaktig.

Jeg vil ikke gi meg inn på formler og forskrifter her, men vil anbefale å involvere et firma som er oppdatert på dette hvis
prosjektet skal gjennomføres i praksis. Hent inn anbud om mulig.
Rent hypotetisk ved 230 volt 3-fas må det opp i 100A inntaksikring der, som kan fordeles på 2x63A hovedsikring/skap.
Hvis det er 400/380 volt anlegg, som det ofte er i større nye bygg, så er du antagelig i mål med de 63A sikringer du har.
Er litt rusten på gammel fagteori og det er seint, så ta dette med en god klype salt.
Sist endret av radion; 11. desember 2017 kl. 05:06.
Regner med du skal enten begynne med planter el mining. Uansett kommer du til å få ett lass varme som må vekk så husk å få med dette i regnestykket
Det kommer an på hva du skal koble til, og om det trekker konstant 1200w.

Feks en Antminer bruker vel rundt 1200w. Disse har konstant strømtrekk, så det krever en annen installasjon en feks 24 kjøleskap. Du må ha nok til det totale strømforbruket på over 100A, og da må du trolig ha nye kabler fra sikringslist i nettstasjon/skap og inn til huset.

Det med varme er som nevnt også et problem, 25kW med varme krever mye kjøling, som igjen trekker strøm. Det bør man også ta høyde for når du beregner hvor mye strøm du trenger toltalt.

Samme om det er mining, planter eller kjøleskap, så ønsker jeg lykke til med prosjektet. Det skal være gjennomførbart, men det er snakk om MYE strøm totalt.
Sist endret av plohg; 11. desember 2017 kl. 14:16.
Hvis du ringer strømleverandøren din så sier de sikkert "Ittno problem, men det blir dyrt!"
Hvis strømleverandøren bekrefter att du kan belaste det eksisterende nettet med 300A så er det bare å ringe elektrikker.
Hvis nettet ikke er dimensjonert for slik belastning så må det utvides, og da kan du risikere å måtte være med å betale morroa.
Har selv vært utsatt for å måtte betale kr 130000,- for oppgradering av trafo for økning av inntakssikring fra 50A til 63A
Du kan få opp en dedikert 80A sikring (80 er passende hvis 3fase + 230V) som ekstra hovedsikring.
Du må nok derimot bytte inntakskabelen til et større tverrsnitt når du oppgraderer anlegget såpass.
Dette kan fort koste litt, spesielt hvis det er langt strekk og den er gravd ned.

Dette må sikkert godkjennes med de som drifter nærmeste trafo for å være sikker på at den har nok kapasitet, men burde ikke bli noe problem hvis du bor sentralt.

Sitat av SpecialWeirdo10 Vis innlegg
Har selv vært utsatt for å måtte betale kr 130000,- for oppgradering av trafo for økning av inntakssikring fra 50A til 63A
Vis hele sitatet...
Regner med det var nødvendig, men fy f for en dyr 13A oppgradring.
Sist endret av pkk1990; 11. desember 2017 kl. 14:50.
Er det mining du skal så sjekk med ett av dei mindre datacenterene. For eks bluefjords.

Dei har ofte litt rikelig med plass og mye lavere kostnad på strøm og kjøling enn hva du kan få til hjemme. Og dei fleste sier ikke nei til å leige ut ett par rack for en OK pris
NB: Når det er snakk om stort forbruk som går av og på til en gitt tid over en periode kan de ble mistenkelige for dyrking.
De nye strømmålerne viser forbruket i sanntid. De skal vel ikke være overvåket, men hvem vet om de er blitt pålagt til å melde fra om "merkelig strømforbruk". Noen som jobber for nettselskap som har noe informasjon rundt dette?
Sitat av pkk1990 Vis innlegg
NB: Når det er snakk om stort forbruk som går av og på til en gitt tid over en periode kan de ble mistenkelige for dyrking.
De nye strømmålerne viser forbruket i sanntid. De skal vel ikke være overvåket, men hvem vet om de er blitt pålagt til å melde fra om "merkelig strømforbruk". Noen som jobber for nettselskap som har noe informasjon rundt dette?
Vis hele sitatet...
Vill man ikke finne slike svingninger naturlig i de fleste hjem eller bedrifter da? Att forbruke stiger veldig fra 07.00 til 17.00.
Sitat av Antimatter08 Vis innlegg
Vill man ikke finne slike svingninger naturlig i de fleste hjem eller bedrifter da? Att forbruke stiger veldig fra 07.00 til 17.00.
Vis hele sitatet...
Joda, men her er det snakk om ekstreme svingninger. Er det snakk om en stor bedrift skal det nok en del til.
Hvis en veldig liten bedrift eller bolig derimot plutselig skrur av og på nesten 30kW til en gitt tid over en periode vil man definitivt ane ugler i mosen hvis man er pålagt å melde fra om slikt.
Sist endret av pkk1990; 11. desember 2017 kl. 15:15.
Jeg skal ikke dyrke, og det er heller ikke snakk om hjemme (privat bolig).
Det er et kontorlokale. Har ikke sjekket inntaket enda, i og med at det er næringsbygg er det mulig jeg har litt kraftigere inntak enn normalt? Dette har vært kebabkiosk tidligere, så det er kanskje mulig det allerede er lagt opp grovt inn til eiendommen. Får prøve å se om jeg finner ut noe der. Kan ta turen bort i morgen. Ikke at jeg vet hva jeg skal se etter.

Ja, det er snakk om mining + datasenter. Som noen har klart å dedusere. Takk for fantastiske svar. Keep'em coming. Når man er så grønn på elektro som meg, så er en slik tråd som dette til enormt stor hjelp. Elektrikere kan få lese dette, ,om jeg går meg fast, så går det nok enklere tenker jeg.

Ref varme så blir denne gjennvunnet og benyttet som "sentralfyring" for kontorfasilitene, så varme er godt planlagt med eget ventilasjonssystem.
Det samme gjelder støy, som også er en utfordring. Det er også planlagt og rommene blir spesialtilpasset til bruk.

Bluefjord er et alternativ, men det er langt unna vår lokasjon og jeg ønsker ikke outsource drift og vedlikehold, ei heller pendle hver gang noe skjer.
Det er igrunn bare å ta med elektrikker i så tilfelle, du får stort sett det du vil ha så lenge du kan betale for det.

Men virker noe rart å bygge om kebab sjappe til datacenter/mining sak. Det kommer til å være rimelig mange lapper å investere i opplegg for strøm og kjøling + varmeveksling siden du skal bruke det i resten av bygget. Ang det å leige plass ett sted, det er ekstremt mange prosjekt i norge for datacenter i norge. Du finner garantert noen nær deg.
Sitat av pkk1990 Vis innlegg
Joda, men her er det snakk om ekstreme svingninger. Er det snakk om en stor bedrift skal det nok en del til.
Hvis en veldig liten bedrift eller bolig derimot plutselig skrur av og på nesten 30kW til en gitt tid over en periode vil man definitivt ane ugler i mosen hvis man er pålagt å melde fra om slikt.
Vis hele sitatet...
Men sånn kan det vel ikke være i Norge?Det blir jo nesten som en overvåkingsstat i så fall.
Det burde ikke være slik, men hvem vet.
Ser jo flere shady metoder som brukes om dagen av b.la. norsk politi.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...ig/a/23696488/
En kompis hadde razzia og fikk tilbake 50k på stedet i kontanter som ble funnet. De tok først pengene siden de viste det var for narko, men ga det tilbake før de dro. Politimannen ga han dette med et blunk og sa "se på dette som en start" mens de prøvde å verve han som informant.

Det var ment som en liten heads up uten å vite hva trådstarter hadde i planene.
Sist endret av pkk1990; 11. desember 2017 kl. 21:22.
Denne tråden har nok ingenting med dyrking å gjøre, og de som vil diskutere
farene med høyt forbruk, varsling fra nett/strømleverandør og politiet på døra
kan jo gjenopplive denne gamle tråden som er midt i blinken på det tema :
https://freak.no/forum/showthread.php?t=272477
"Mistenkelig høyt strømforbruk"