Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2275
Hei. har egentlig sluttet og spille. Men måtte bare prøve fallout 4 :P
Har problemer med at pc`n ikke drar det på low engang.
Så jeg lurer på om det er vits og oppgradere møkka. eller bare bygge ny
Har noe info om pc


Windows 7 64 bit.
IntelR Core i5cpu 2,67 ghz
6gb 2000mhz crosair ram
Ati radeon hd 5800
MAXIMUS III FORMULA hovedkort.
Ikke ssd.
Dette holder vel med info?

Er det sann at det kan holde med og kjøpe nytt grafikk kort??
Eller er alt bare søppel??
Noe som kan beholdes??
Hva er det jeg bør ha om dagen, har ikke oppdatert meg på ca 5 år
Takker for svar

Når vi for det første er i gang. Så hadde det vært gøy og kjørt fallout 4 i ultra
Sist endret av Cossi; 18. november 2015 kl. 16:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvilken cpu er det? Kunne sikker gått fint å bare feks kjøpt et 280x brukt på finn for 1000-1500kr, så skal du klare å spille det på high i 1080p.
Trådstarter
6 0
i5-750 quad core med 1156 socket.
280X er det de som heter R9??
Takker
Ville anbefalt å gått for et GTX 960 eller 970 om du har mulighet. Uansett, en skikkelig skjermkortoppgradering holder nok for å kjøre spillet.
Trådstarter
6 0
Høres greit ut. da blir det ikke så dyrt som jeg trodde

Hvorfor gtx 970 i steden for Sapphire Radeon NITRO R9 390? Den har dobbelt så mye minne? ser at hastigheten ikke er samme, men er ikke mye forskjell? også er den billigere

Fått mulighet til og kjøpe et geforce gtx 780 av en kamerat. lurer på om jeg skal gå for det. men da klarer jeg nok ikke kjøre i ultra :S
Sist endret av Cossi; 18. november 2015 kl. 22:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Cossi Vis innlegg
Fått mulighet til og kjøpe et geforce gtx 780 av en kamerat. lurer på om jeg skal gå for det. men da klarer jeg nok ikke kjøre i ultra :S
Vis hele sitatet...
Hvis du skal kjøpe nytt skjermkort så burde du like gjerne skaffe deg Asus / MSI 970. Det er ikke noe poeng å bruke penger på et kort som kan kjøre det på medium/low hvis du kan få ultra for noen lapper ekstra. Da har du sikret deg for fremtiden også.

Beste tipset jeg kan gi deg er - vent til Black Friday!!! Det er ingen spøk å si at du kan spare mye penger der! Komplett eller NetOnNet kommer til å ha dritbra salg.
Hadde jeg vært deg hadde jeg kjøpt en 970 og en intel i5 prosessor som kan overklokkes (den kan klokkes om du har en "K" bak serienummeret).
Sist endret av The Riddler; 19. november 2015 kl. 00:25.
Kjøp en ny kjøler. Har selv samme CPU, bare at min er overklokket til 4ghz. Sammen med ett nvidia gtx 780 så går fallout glatt på high/very high
Vil i likheit med The_Riddler anbefale deg å spare opp cash og nytte deg av tilboda til dei forskjellige butikkane på Black Friday - det er vanlegvis vanvittig gunstig å handle på nettopp den dagen.
Trådstarter
6 0
Vet ikke helt om jeg klarer vente en uke på tilbudet:P men skal prøve og sette meg litt inn i overklokking. Ser ikke veldig vanskelig ut. men starter ikke overklokke før jeg har ny kjøler på plass.
Men igjen hvorfor 970 i steden for Sapphire Radeon NITRO R9 390?? Ser at 970 er litt raskere. Men kommende spill kan vel fort kreve over 4g minne?? Sett på noen produkt tester på youtube når kortene blir sammenlignet. og da anbefaler de R9 390. selv om det er minimalt med forskjell
Ultra low graphics mod for fallout 4.

Prøv også å modde litt på Fallout4Prefs.ini fila, og test også om spillet kjører bedre i "bordless" mode, istedenfor "fullscreen". Kjører selv fallout 4 på en laptop.
Sist endret av Turbolego; 19. november 2015 kl. 12:07. Grunn: leif
Trådstarter
6 0
Noen som vil anbefale en bra kjøler?? Har 1200w strømforsyning. så dette blir ikke noe problem hvis noen har tenkt på det :P
Sist endret av Cossi; 19. november 2015 kl. 12:14.
Sitat av Cossi Vis innlegg
Fått mulighet til og kjøpe et geforce gtx 780 av en kamerat. lurer på om jeg skal gå for det. men da klarer jeg nok ikke kjøre i ultra :S
Vis hele sitatet...
Jeg har GTX 770 og kan kjøre F4 på ultra i 60fps. Får jo selvsagt de "hickups", som går ned til 30fps, men det er spillet sin feil og alle får det.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Jeg har GTX 770 og kan kjøre F4 på ultra i 60fps. Får jo selvsagt de "hickups", som går ned til 30fps, men det er spillet sin feil og alle får det.
Vis hele sitatet...
Det er nok ikke noe med spillet når du prøver å presse en 770 til å kjøre spillet på ultra. Har ikke hatt noen problemer med framedrops selv.

Sitat av Cossi Vis innlegg
Noen som vil anbefale en bra kjøler?? Har 1200w strømforsyning. så dette blir ikke noe problem hvis noen har tenkt på det :P
Vis hele sitatet...
På mange måter vil jeg anbefale vannkjøling til overklokking pga lyddemping. Har selv liten erfaring med vannkjøling og bruker vindkjøling. Jeg vil nok anbefale deg (om du skal ha luftkjøling) å bare lese litt på forumene og se hva som passer best til prosessoren du bruker. Jeg klokket min fra 3.3ghz til 4.2ghz, noe som gikk helt fint.

Jeg bruker denne:
https://www.komplett.no/product/8315...d9l-cpu-kjler#

I etterkant ville jeg nok brukt litt mer på en bedre vifte, eller kanskje vannkjøling...
Sist endret av The Riddler; 19. november 2015 kl. 14:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av The Riddler Vis innlegg
Det er nok ikke noe med spillet når du prøver å presse en 770 til å kjøre spillet på ultra. Har ikke hatt noen problemer med framedrops selv..
Vis hele sitatet...
Jo det er det. Framedrops er et vanlig problem med Fallout 4. Det er ingen grunn til at en 770 ikke skal holde 60FPS på F4 når det basically er samme som Skyrim, og det klarte jeg fint 60FPS selv med 4k modeller. Fallout har jo ikke akkurat noen høy oppløsning på modellene.

Hvis jeg husker riktig så er det problemer med shadows. Skrur man de ned til medium så skal det ikke være så ille med framedrops lenger.
Sist endret av Xernox; 19. november 2015 kl. 18:01.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Sitat av Xernox Vis innlegg

Hvis jeg husker riktig så er det problemer med shadows.
Vis hele sitatet...
Modden jeg nevnte kan skru ned shaddowmap-oppløsninga fra 1024 til 256.

Hadde testa den.

Sitat av Xernox Vis innlegg
Jo det er det. Framedrops er et vanlig problem med Fallout 4. Det er ingen grunn til at en 770 ikke skal holde 60FPS på F4 når det basically er samme som Skyrim, og det klarte jeg fint 60FPS selv med 4k modeller. Fallout har jo ikke akkurat noen høy oppløsning på modellene.

Hvis jeg husker riktig så er det problemer med shadows. Skrur man de ned til medium så skal det ikke være så ille med framedrops lenger.
Vis hele sitatet...
Ingen framedrops her heller.
Uansett hvor urimelig du syns det er (siden Bethesta fortsatt bruker samme gamle dritengine) så er det mye mye verre dersom et nytt spill kjører helt fint med max settings på et 3 år gammelt midrange kort.
Det er virkelig developer latskap.
Sist endret av Neptunia; 19. november 2015 kl. 20:42.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Framedrops er et vanlig problem med Fallout 4.
Vis hele sitatet...
Det er faktisk ikke et veldig stort problem, ihvertfall ikke veldig mye omtalt på pc versjonen. Det er mer glitches som later til å være et problem. De bruker en oppdatert engine på fallout 4 vs Skyrim btw.
Sitat av Cossi Vis innlegg
Noen som vil anbefale en bra kjøler?? Har 1200w strømforsyning. så dette blir ikke noe problem hvis noen har tenkt på det :P
Vis hele sitatet...
har samme cpu. Bruker selv en corsair h70 begynner vell å dra på åra nå, men min ligger stabilt på 4.0ghz og er aldri over 65 grader under stresstest. Skal nok klare å få den opp til 4,2ghz mot kaldere tider. Men tror selv jeg har fått det folk kaller "gullchip". Har nesten ikke trengt å øke volten. Klarte rundt 3,5GHZ på stock volt.
Trådstarter
6 0
høres og ser greit ut og overklokke. skal gjøre dette, men venter på fredag går for nytt grafikk kort. vannkjøling og kanskje mer ram.
Oppgraderte nettopp fra i5-750 til i5-6500 selv da jeg merket den begynte å slite, gtx560 blir byttet ut med 960/70 om ikke så alt for lenge. Tror du bottlenecker deg ganske hardt om du sitter med 750 og gtx960, men det vil jo seff gjøre stor forskjell når du har ATI 58xx i dag.
Overklokke cpu er jo et alternativ, men du kommer nok til å koste på deg en skylake etter hvert du også.
Sist endret av layzn; 24. november 2015 kl. 13:08.