Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2078
Hva er den billigste måten å reise jorda rundt på? Bestille selv eller få hjelp av en organisasjon? Erfaringer?

Takk
Tog og haiking funker vel best hvis penger skal spares
Har du noen mål med turen? Steder du skal være innom, ting du vil se/oppleve.
Har du noen tidsbegrensing på turen?

Hvis ikke kan du jo sjekke fly/båt biletter til forskjellige land som er billige og oppholde seg i (å muligens har billige flyreiser videre), så kan du jo tegne deg en reiserute med et oppsatt budsjett på opphold og biletter som du finner via reisebyråer på nett.
Fun
Trådstarter
Det er meg og dama mi som skal reise fra januar. Vi skal til London, LA, Mexico, Australia, Thailand, Maldivene og Tokio. Vi skal være rundt 2-3 uker på hvert sted.

Er det lurt å bestille overnatting på forhånd? Billigere å kjøpe bil enn å leie i usa for 19åringer? Noen andre som har gjort det før?
Reiser over 2-3 måneder så lønner det seg ofte og kjøpe bil, så jeg vil anbefale deg og leie.
Overnatting lønner det seg å booke god tid i forveien for å få gode priser. Bruk gjerne hosteller og vandrehjem da det gir mer kontakt med andre mennesker, hvis det er av interesse. Det er også veldig billig på slike steder.
Jeg har ikke reist enda men jeg har lest mye på nettet pga jeg skal ut på en 10 måneders tur om 4 uker.
Flybilletter kjøpt i god tid på forhånd er desidert billigste. Spør Kilroy, så tipper jeg du skal klare å få kostnadene ned i 7-8 tusen. Skal du være i noen av landene blir alt selvfølgelig dyrere enn å bare fly rundt jorda dog

Ellers er det forbausendes vanskelig å komme seg østover med tog/buss for tida. Hele Amerika er jo jævlig langt, men tynt, så det hjelper ikke noe særlig. Å komme seg østover fra Europa er også vanskelig, fordi Iran er dritstrenge på å gi ut visa for tida. Russland er stort, dyrt og folk er ikke spesielt hyggelig i utkantstrøkene. Båttrafikk er nesten utdødd også, utenom akkurat rundt Malaysia og Indonesia. Er jævli vanskelig å få haika med lastebåter også, kjenner mange som har prøvd uten å få det til (jeg gjorde dette fra Djibouti til Yemen, var dødskult).

Uansett. Hvis du faktisk vil oppleve noe. Start med danskeferga og bruk buss nedover (ikke nødvendig å gjøre noe på forhånd her, ta det som det kommer):
København, Berlin, Wroclaw, Krakow, Lviv, Odessa, Kiev, Moskva

Deretter transsibirske-jernbanen (må kjøpes på forhånd, er ganske dyrt, Russland forlanger Visum)
Moskva -> Khazakstan

Deretter drar der nedover Kina (søk om visum på forhånd) med tog/buss (avhengig av priser, hvor dere vil/skal, ikke planlegg)

Deretter ta dere igjennom Vietnam, Laos, Thailand, Malaysia og ned til Singapore. Fly til Australia (holder å kjøpe billetten to uker i forveien, masse billigselskaper (ala Ryanair og Norwegian) der nede). Kjøp billett til Chile eller Argentina (bør kjøpes noen måneder i forveien). Ta buss igjennom Amerika opp til New York. Fly til London. Ta toget til Paris, spis god mat, ta toget til Nederland og røyk dere steine. Ta flyet hjem og dere må kle av dere naken i tolla fordi fittehodene av noen tollmennesker tror at alt som har vært i Nederland smugler dop.

Sett av 14-15 måneder og minst 150000.

Sitat av Fun Vis innlegg
Det er meg og dama mi som skal reise fra januar. Vi skal til London, LA, Mexico, Australia, Thailand, Maldivene og Tokio. Vi skal være rundt 2-3 uker på hvert sted.

Er det lurt å bestille overnatting på forhånd? Billigere å kjøpe bil enn å leie i usa for 19åringer? Noen andre som har gjort det før?
Vis hele sitatet...
Januar er ikke den måneden flest reiser på. Kommer ikke til å være noen problemer med at hostellene er fulle, og de gir ikke tilbud på tidig booking. Sjekk ut på hostelworld.com om det er en noen hosteller det ser ut som dere liker, og hvis ikke begynn å se på hoteller. Min erfaring er at det er såpass avhengig av hvilke folk som er på hostellene akkurat da om jeg liker dem eller ikke, så jeg booker veldig sjeldent hostell.

Hosteller er såpass mer sosiale at dere kommer til å trives mye bedre enn på hotell.. det er ikke alle stedene dere skal til som har gode hostell dog.

Skal dere sove på vanlige hoteller derimot kan det lønne seg å jobbe litt med å finne tilbud. De gir så godt som alltid dårligere pris når du bare møter opp i dyra (irriterende nok). Det kan også være digg å bytte litt på hvor man sover.



Flybillett ville jeg kjøpt hos kilroy. De er jævli flinke til å finne gode løsninger til folk som er litt fleksible. Vanlige reiseselskaper er dønn ubrukelige, for de skjønner bare ikke konseptet at det ikke er så nøye hvilken dag man drar på. Hver eneste gang jeg kjøper billetter på kilroy forsøker jeg å finne billetter selv billigere, og jeg slår dem aldri
Sitat av Fun Vis innlegg
Hva er den billigste måten å reise jorda rundt på? Bestille selv eller få hjelp av en organisasjon? Erfaringer?

Takk
Vis hele sitatet...
Kjøp en liten seilbåt.
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Kjøp en liten seilbåt.
Vis hele sitatet...
Det kan bli mye dyrere enn planlagt. Har lest mye om jordomseiling fordi det er en drøm jeg har, og har sett et hav av poster på forum der folk gnir seg i skallen over hvordan de skal klare å reparere,kjøpe drivstoff,havneplass og klare alle de kostnadene som kommer etter et kjøp av båt.

Skal du først kjøpe seilbåt for å seile jorda rundt, burde du ha en bankkonto med en god porsjon sikkerhetspenger, og da blir dette ''billig'' prosjektet til TS lagt litt i grus.

Om du er en person som ikke er opptatt av sikkerhet og en trygg og behagelig reise kan det nok være mulig å reise jorda rundt i en liten ''billig'' seilbåt.
Ja, broren min har seilet jorden rundt med dama.

Midt i atlanteren (heldigvis 300 meter fra en øy!) kantret de og fikk skader på baugen. Ved panama røk masten og de måtte vente i lang tid på å få bestilt en ny. Resten gikk fint, men det må alltid være en på vakt om natten som kan bli slitsomt. Drivstoff kan også koste mye penger hvis det ikke er noe vind. De brukte motor nesten hele tiden, men det er en veldig fin opplevelse! Husk også at du selger seilbåten til slutt, og kan tjene penger på det og ikke bruke så veldig mye penger totalt.
Sist endret av pyth0n; 12. juli 2011 kl. 16:07.
Sitat av Blåtann Vis innlegg
Det kan bli mye dyrere enn planlagt. Har lest mye om jordomseiling fordi det er en drøm jeg har, og har sett et hav av poster på forum der folk gnir seg i skallen over hvordan de skal klare å reparere,kjøpe drivstoff,havneplass og klare alle de kostnadene som kommer etter et kjøp av båt.

Skal du først kjøpe seilbåt for å seile jorda rundt, burde du ha en bankkonto med en god porsjon sikkerhetspenger, og da blir dette ''billig'' prosjektet til TS lagt litt i grus.

Om du er en person som ikke er opptatt av sikkerhet og en trygg og behagelig reise kan det nok være mulig å reise jorda rundt i en liten ''billig'' seilbåt.
Vis hele sitatet...
Liten båt = små problemer og små kostnader.
De problemen du beskriver blir først virkelig et problem når båten begynner å få en viss størrelse.

Fokuserer du slik på mulige problemer kommer man aldri av gårde,
folk har seilt jorden rundt med et budsjett på 30.000 kroner.
Hei fun!

Jeg er nettopp ferdig med en 5 måneders reise jorda rundt og har litt erfaring jeg kan dele. Jeg og de jeg reiste med var india, vietnam, thailand, kambodsja, filippinene, Indonesia, Australia, Usa (hawaii, california, las vegas, new york) og til slutt roskilde festivææl! Vi bestilte billetter underveis, fordi: bestiller du gjennom Kilroy travels og andre reisearrangørerog får en "reisepakke" med alle destinasjonene ferdigbestilt før du reiser hjemmefra gjør du det veldig enkelt for deg selv siden alle billettene er bestilt på forhånd, det eneste du trenger å tenke på er å møte opp på flyplassene.

MEN, du kan ikke fly tilbake (backtracke) eller stoppe opp på ubestemt tid, du MÅ rekke flyet som allerede er bestilt. feks, hvis du finner et nydelig sted du ikke visste om, kan du ikke bli der så lenge du vil pga Kilroybilletten. Du kan ikke bestille billett til et land eller sted du finner ut du vil til underveis osv, kort sagt: mer valgfrihet når du bestiller selv, men mer arbeid.

Det er billigere å bestille selv, så lenge du bestiller god tid i forveien, dvs 2-3 uker eller mer. Det er dyrere å bestille gjennom kilroy siden de tar betalt for å ordne billetten for deg.

Det mange gjør er at de finner ut sånn cirka hvor de vil reise, så bestiller de de billettene på forhånd. Feks Norge-India, India-Vietnam, Indonesia-Hawaii, Hawaii-Los Angeles, New York- Oslo. Så kan du kjøpe billetter underveis i Asia siden det koster en slikk og ingenting. 200-300kr for å fly med air asia, jetstar asia og andre flyselskaper.

Når det gjelder offentlig transport i Asia (India, Vietnam, Thailand, Kambodsja, Filippinene, Indonesia) koster det for dårligste klasse i gjennomsnitt 30kr en 12 timers tog tur, 10-15 for 12 timers buss tur. Skal du ha aircondition og sengeplasser kan du legge på 20kr ca. Av transport var India desidert billigst og desidert mest møkkete, mens Thailand og Indonesia (bali) var best pga mangeårig turisme i landene.

Er du i Thailand er absolutt alle rikshawer i Bangkok gratis så lenge du blir med innom en butikk (smykker, dressbutikk osv) de vil ta deg med på. Greia der er at butikkene betaler rikshawsjåførene en god sum for hver kunde som går inn i butikken. Alt du trenger å gjøre er å gå inn og ut, sjåføren får penger og er fornøyd, mens du kjører gratis. Følg tipset om du vil, hvis ikke koster det ikke all verden for en rikshaw tur der..

I India, Thailand og Bali leide vi og kjørte scootere. Det anbefales bare hvis du har kjørt motorsykkel før og er en habil sjåfør. Trafikken i landene der er TOTALT annerledes enn i Norge, kaos, tuting, hoing og størst først er normen, men det venner du deg fort til! og når du har gjort det er det like billig å leie scooter som det er å ta taxi på de fleste stedene, i tillegg til er det sinnsykt moro å prøve seg i trafikken der nede med forbikjøringer og konkurranse blant alle på 2 hjul om å komme igjennom mellom billene og alt som er på veiene (iblant også kuer, geiter og esler).

alt jeg har tid til å skrive i slengen, men er det noe mer du lurer på er det bare å spørre!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Fun Vis innlegg
Det er meg og dama mi som skal reise fra januar. Vi skal til London, LA, Mexico, Australia, Thailand, Maldivene og Tokio. Vi skal være rundt 2-3 uker på hvert sted.
Vis hele sitatet...
Godt tips er at selskap som KLM/AirFrance har jorda rundt-tilbod, der du får bilettane billegare om du reiser konsekvent i ei retning, og aldri tar et steg i motsatt retning igjen. Sjekk det.

http://www.skyteam.com/en/your-trip/...ses/Go-Global/