Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 3108
Hva kan man egentlig bruke til vinbrygging? Kan man bare bruke frisk frukt eller er det også mulig å tilføre næringstoffer som har blitt oppvarmet, kokt eller stekt som f.eks sopp, hvitløk, m.m.?

Jeg har ikke planer om å sette i gang noe slikt selv, men lurte litt på selve prosessen og om man ville få et holdbart produkt ved å tilsette andre ingredienser enn det som er vanlig..
Jo, det er omtrent bare fantasien, som setter grenser for vin og mye annet. Hos vin og annet, som skal gjære, så hadde jeg ikke brukt hvitløk (eller annen løk for den saks skyld). Det gjelder egentlig å passe på å unngå å bruke råstoffer, som hindrer gjæring. Så her kan tyttebær, multe, rogn, asal og sikkert andre nevnes. Tyttebær og multe inneholder benzosyre og/eller dets salter (natrium- eller kaliumbenzoat), mens rogn og asal inneholder sorbinsyre og/eller dets salter (natrium- og kaliumsorbat). Disse stoffene er velkjente konserveringsmidler.

Ellers så lønner det seg, at en bruker råstoffer som inneholder en del naturlig sukker. En idé jeg har, er å prøve gulrot (6,5 % sukker), eller kanskje kålrot (6,4 % sukker). Ellers er det haugevis med frukter og bær å prøve. Men vær forsiktig med frøene i mange arter i rosefamilien, ganske mange arter der inneholder to stoffer (prunasin og amygdalin), som bl.a. avgir blåsyre når de spaltes.
Vil f.eks hvitløk eller vanlig løk som er langsomt stekt over flere timer ha den samme effekten mot gjæring som frisk hvitløk? Og hva med f.eks en blanding av stekt sopp, bacon og frukt for å tilføre smak? Er det noen fare for at slike ting over tid vil danne farlige toksiner i vinen?
Vin er gjæret saft av planter, primært frukt/bær. For at det skal gjære må saften inneholde karbohydrater, primært sukker. Sukkeret forsvinner ikke om du koker det. Koking vil nok i de fleste tilfeller forringe smaken, men samtidig så steriliseres saften slik at man potensielt kan få bedre kontroll på gjæringen (man tilsetter kun den gjæren man ønsker og slipper å slite med villgjær og feks melkesyrebakterier som finnes naturlig i mye frukt og bær).

Hva man skal med sopp og hvitløk i vin aner jeg ikke, men siden vi er på det forumet vi er så kan det vel strengt tatt hende det er sopp som er målet her Sopp inneholder normalt sett nesten ikke noe sukker, så det er et dårlig utgangspunkt for vin. Man kan dog sikkert tilsette ymse ekstrakter av sopp om det er smak/effekt man er ute etter.

Det lages ellers vin på nesten hva som helst. Til og med sopp! Men jeg vil tro det tilsettes sukker eller andre sukkerrike ingredienser for å få nok karbohydrater, om det da ikke finnes en eller annen spesialsopp som har mye av slikt. Strengt tatt regner jeg med at om det er noe du tenker du kan lage vin av, så vil noem ha forsøkt det før. Med varierende resultat. Men Bjørkevin (ved å tappe sevje) er en morsom kuriositet som er fullt mulig å lage selv.
Jeg tenkte mest på å tilsette slike ting som eksperiment på smaksvarianter. Man får en nemlig en utrolig bra smak ved å langtidssteke hvitløk, sjampignon, bacon og frukt tilsatt div. krydder. Og derfor kan det muligens brukes som smakstilsetting.

Jeg er klar over at man må ha gjær og sukker som hovedingredienser, men det jeg egentlig lurte på var om slike tilsetninger som jeg nevnte kan produsere helsefarlige toksiner i vinen, eller om alkoholinnholdet i vinen også vil virke som konserveringsmiddel og forhindre dette..
En fin Salmonella fra 2018, med et hint av gris? Nei, vet du hva. Det er klart du kan produsere noe helsefarlig hvis du bløtlegger kjøtt i vann og sukker.

Alkoholinnholdet i vin er ikke høyt nok til å garantere noen desinfisering av de bakteriekulturene som vil forsøke å gro på de våte, sukkerfylte kjøttbitene. Yuk
Sist endret av mentalmelt; 1. april 2018 kl. 18:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av seriouslowitch Vis innlegg
Jeg er klar over at man må ha gjær og sukker som hovedingredienser, men det jeg egentlig lurte på var om slike tilsetninger som jeg nevnte kan produsere helsefarlige toksiner i vinen, eller om alkoholinnholdet i vinen også vil virke som konserveringsmiddel og forhindre dette..
Vis hele sitatet...
Det kommer akkurat an på deg, hvor renslig du er. Kommer det noen få bakterie(spore)r eller soppsporer av det rette slaget opp i den miksen, så blir du ikke gammel. Den store skrekken er botulismebakterien Clostridium botulinum, denne bakterien danner det verste kjente toksinet, botulintoksin. Det er så farlig, at 1,3-2,1 ng/pr kg kroppsvekt er regnet som dødelig. Hvis vi sier, at gjennomsnittsvekten pr nordmann er på 80 kg, det gir 104-168 ng/person Vi sier det er 5,25 millioner her i landet, så vil 546-882 mg være nok til å kverke Norges befolkning. Noe som rundt regnet tilsvarer vekten til 1/3 sukkerbit. Sier vi verden befolkning er 7,65 milliarder, og gjennomsnittsvekten er 75 kg, så blir det 745,9-1204-9 g Altså en kan omtrent kverke jordens befolkning med omtrent 1 kg botulintoksin.

Selvsagt så blir det ikke store mengder i et slikt kar. Men det blir fort så mye, at noen slurker er nok til å ta livet av en.

  • Disse bakteriene liker seg i et oksygenfattig miljø, noe som vinlegging gir.
  • De er veldig glade i kjøtt- og fiskeprodukter. Navnet botulisme(bakterier) kommer av det latinske ordet "Botulus", som betyr "pølse". Det var også på grunn av botulisme en begynte med natriumnitritt i pølser og andre kjøttvarer.
  • En må varme produktet opp i 100 grader C i 10 minutter, for å deaktivere (denaturisere, se på det som å speile speilegg) toksinet. Noe som også vil fjerne alkoholen. Bakteriene liker seg veldig dårlig ved en pH på under 4,6. Altså det vil si bønner, kjøttvarer og fisk. Men det er tilfeller der bakteriene også har grodd normalt i et så surt medium.
    For å drepe sporene, må en koke varene i 120 grader i minst 30 minutter (trykkoker).
  • Bakteriene er vanlig ute i naturen. Altså litt rester av jord, er nok til å få med bakteriesporer. Derfor er en også så pinlig nøye på renslighet, når en lager rakfisk.
  • Får du i deg toksin av bakteriene, så blir du syk lenge. Toksinet ødelegger reseptorer i synapsene, så disse må bygges på nytt. Dette tar fra noen uker til et halvt år. Når toksinene lungene, så må en ligge i en jernlunge kanskje i et halvt år. Hvis da ikke nervesignalene til hjertet går dukken, da er det ubønnhørlig døden som venter.
Har du plantematerie opp i denne suppa, så må de derfor trykkokes i 120 grader C for minst 30 minutter, da det ofte er med små mengder jord i frukt, sopp, bær og andre plantedeler også. Eller egentlig så anbefaler jeg ikke å blande noe slik i det hele tatt!
Takk for opplysningen. Dette var noe jeg hadde misstanke om og det var godt å få det bekreftet.

Dersom dette Botulintoksinet kan dyrkes på en slik enkel måte, så er det vel litt merkelig at det ikke har blitt tatt i bruk av terrorister eller andre som har til hensikt å drepe flest mulig.
Sitat av seriouslowitch Vis innlegg
Dersom dette Botulintoksinet kan dyrkes på en slik enkel måte, så er det vel litt merkelig at det ikke har blitt tatt i bruk av terrorister eller andre som har til hensikt å drepe flest mulig.
Vis hele sitatet...
Flere land som har prøvd å våpenifisere det. Men etter det jeg vet, har de alle gitt opp.

Ellers så er ikke dette noe for "mannen i gata". Hvis en prøver å fremstille dette i noen lunde ren form, vil antageligvis dø av forgiftning.
Sitat av seriouslowitch Vis innlegg
Jeg tenkte mest på å tilsette slike ting som eksperiment på smaksvarianter. Man får en nemlig en utrolig bra smak ved å langtidssteke hvitløk, sjampignon, bacon og frukt tilsatt div. krydder. Og derfor kan det muligens brukes som smakstilsetting.

Jeg er klar over at man må ha gjær og sukker som hovedingredienser, men det jeg egentlig lurte på var om slike tilsetninger som jeg nevnte kan produsere helsefarlige toksiner i vinen, eller om alkoholinnholdet i vinen også vil virke som konserveringsmiddel og forhindre dette..
Vis hele sitatet...
Jeg tror sjansen for utvikling botulintoksin er ekstremt lav, for ikke å si ikke-eksisterende, om man tilsetter noe av dette i vin. Det er garantert slike sporer i alle forsøk på å lage vin og øl, de er overalt, og så vidt jeg har lest har ikke normal øl- vinlaging ført til et eneste utbrudd av botulisme.

I hjemmebryggermiljøer er bacon-øl (som oftest som tilsats i mørke øltyper feks porter) ikke ukjent, feks. pH er lav (under 4) både i vin og øl, noe bakteriene heller ikke liker. Dvs de dør. Man bør imidlertid få i gang gjæringen raskt, som alltid, da spesielt vørter er et ok medium for disse bakteriene. Ikke helt det samme for vin, som jo har mye fruktsyre i utgangspunktet. Tilsetter man slike smakstilsetninger etter at gjæringen er ferdig, så er det mindre sjanse for infeksjon av hva det nå enn skal være (lavere pH, mer alkohol)

Det eneste botulismeutbruddet jeg har hørt om når det gjelder produksjon av alkoholholdige drikkevarer er i amerikanske fengsel hvor de spontangjærer det de får tak i av stivelsesholdige matvarer. Hvis det da er snakk om feks poteter eller kålrabi (lite syre) som blir stående i dagesvis før det begynner å gjære, så er det mye som kan gå galt.

Dog, av mange andre grunner ville jeg absolutt varmebehandlet det som skal i, og jeg brekker meg bare ved tanken på ha små kjøttbiter flytende rundt i ellers god drikke så jeg ville heller laget en form for ekstrakt og hatt oppi.

Disclaimer: Det du evt gjør på bakgrunn av det jeg skriver her, gjør du på eget ansvar. Jeg er ikke utdannet på området, eneste relevante kunnskap er som ivrig hjemmebrygger. Alt jeg prøver å få fram er at jeg ser så mange grunner til at risikoen er i praksis ikke-eksisterende at jeg ikke ville avskrevet tanken basert på det som er nevnt tidligere i tråden her. Jeg ville undersøkt videre fra folk med spesifikk kompetanse på området. Det finner du sikkert om du søker litt.

Forøvrig så har absolutt botulintoksin blitt til våpen. Japan, Irak, Tyskland, USA, Russland og en rekke andre land har utviklet både mengder med rent toksin og måter å levere det på. Mest horribelt er vel imidlertid måten det blir brukt i stor skala som våpen mot menneskelig mimikk og ansiktstrekk i form av Botox Fra spøk til alvor: Middelet er så jævlig at det nok ikke er noen som har tenkt tanken på å bruke det. Selv ikke Saddam Hussain som hadde planen klar med noen Scud-raketter om jeg husker rett. Å lage noe slikt på kjøkkenbenken eller alle andre steder enn en ekstremt sikker lab, er nok forøvrig en grei selvmordsstrategi. Om enn litt tungvindt. Da er vel ricin en mer farbar vei, dog ikke riktig så spektakulært. Ingen av delene anbefales.
Med tanke på desinfisering av tilsetningen så er det vel mulig å koke en tynn saus av denne smakstilsetningen for derette å sile bort de faste restene og deretter dehydrere denne suppen til et konsentrat. Dersom man blander dette konsentratet med f.eks 60% sprit, vil man da få et rent produkt som man kan tilsette satsen uten fare for at det senere skal danne seg bakterier?
Ja, det er definitivt mulig.

Om oppskriften din er tilstrekkelig kan jeg ikke svare på.
Sist endret av mentalmelt; 2. april 2018 kl. 14:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av seriouslowitch Vis innlegg
Med tanke på desinfisering av tilsetningen så er det vel mulig å koke en tynn saus av denne smakstilsetningen for derette å sile bort de faste restene og deretter dehydrere denne suppen til et konsentrat. Dersom man blander dette konsentratet med f.eks 60% sprit, vil man da få et rent produkt som man kan tilsette satsen uten fare for at det senere skal danne seg bakterier?
Vis hele sitatet...
Det vil jo fungere, men jeg ser ikke helt poenget.

Poenget er ikke om smakstilsetningen er 100% desinfisert eller ikke. Poenget er om smakstilsetningen kan gi gode vekstforhold for uheldige bakterier. Smakstilsetningen kan være så ren som den bare vil, men satsen/vørteren inneholder allerede det meste man kan tenke seg av bakterier og sporer. Inkludert sporer av botulinumtoksin.
Kjøpte smalahove øl på polet i jula og det smakte sau. Ts kan sende bryggeriet der en mail å spørre hvordan dem blander sau med vørter uten forgiftning.
https://www.vinmonopolet.no/vmp/Land...tout/p/7839402
Skal si du har satt meg på en reise gjennom google med dine ideer om løk vin og hvitløk vin. Til min store overraskelse er dette noe som finnes og etter Jams May ikke å anbefale.

https://www.youtube.com/watch?v=q47_7YvkUfo
Sitat av BigJaffa Vis innlegg
Skal si du har satt meg på en reise gjennom google med dine ideer om løk vin og hvitløk vin. Til min store overraskelse er dette noe som finnes og etter Jams May ikke å anbefale.

https://www.youtube.com/watch?v=q47_7YvkUfo
Vis hele sitatet...
Det blir ikke opplyst om denne vinen er laget med rå eller stekt hvitløk, eller hvor mye hvitløk som er tilsatt. Det er stor forskjell på å tilsette en god del rå hvitløk i satsen sammenlignet med å tilsette et smakskonsentrat som bare inneholder litt stekt hvitløk sammen med en god del frukt, sopp og krydder som tilsammen gir en gourmetsmak.
Sitat av seriouslowitch Vis innlegg
Det blir ikke opplyst om denne vinen er laget med rå eller stekt hvitløk, eller hvor mye hvitløk som er tilsatt. Det er stor forskjell på å tilsette en god del rå hvitløk i satsen sammenlignet med å tilsette et smakskonsentrat som bare inneholder litt stekt hvitløk sammen med en god del frukt, sopp og krydder som tilsammen gir en gourmetsmak.
Vis hele sitatet...
Jeg er usikker på hva mer du håper folk her skal komme med. Å lage vin på løk, hvitløk, sopp eller andre «eksotiske» ingredienser er det veldig få folk som gjør. Åpenbart ingen her. Du har fått innspill om at man kan lage vin med nær sagt hva som helst, at man selvsagt skal være oppmerksom på toksiner selv om det er lite sannsynlig at slikt utvikles og du har fått eksempler på hva som tilsettes øl (ja, det er relevant også i vinsammemheng) og vin (sopp, bacon, hvitløk).

Så jeg tror enten du må stille klarere spørsmål eller så kan du søke litt på google selv. Det tok meg 5,3s å finne oppskrift på «garlic wine», feks.