Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1752
Jeg har veldig lyst på en gammel/retro datamaskin å programmere litt bare på gøy. Tenkte noe som
-Tandy 102
-Commodore 64
-Apple II
eller lignende. Hva er lurt/billig i Norge og hvor er det mulig å få kjøpt noe slikt?
Bor i Buskerud.

Beklager rotete tråd... Mitt første inlegg.
Letteste er jo å kjøpe på Ebay.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Finn.no?
Har forøvrig en commodore 128 liggende et sted.
Virutalisering/emulering; drittbillig og enkelt.
Har jo en emulator(c64), men dette blir ikke det samme...
Finn.no er skremmende dyrt på disse greiene... På Ebay blir det vel dobbelt så mye i frakt som selve varen...
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av UnfairGamer Vis innlegg
Har jo en emulator(c64), men dette blir ikke det samme...
Finn.no er skremmende dyrt på disse greiene... På Ebay blir det vel dobbelt så mye i frakt som selve varen...
Vis hele sitatet...

Vel retro er jo inn nå, så å skaffe slikt billig må du nok se lenge etter.

EDIT: Rundt tusenlappen er da ikke all verden for et slikt klenodium, Commodore 64, 1200,-
Sist endret av Dodecha; 2. november 2015 kl. 18:01.
The Lone Deranger
bipbapbop's Avatar
Sjekk ut retro1.no .. stort sett folk med grei peiling.

Anbefaler uansett ebay eller tradera.com, men dette blir utlandet. Litt mere stress.

Og btw, 1200NOK for en c64, strømforsyner og kassettspiller er blodpris. ~500NOK er ok. Får du med zipstick og diskettstasjon kan du være fornøyd med en pris på rundt 1000NOK. De andre maskinene har jeg lite peil på.

Ellers kan det være lurt å sitte med emulator. Jeg drev og scoopa retrostuff i mange år. Ble bare til en collection som støva ned på loftet og sjeldent ble tatt frem for bruk. Men jeg forstår hvorfor man vil ha the real deal. Er man en purist så kjør på. Eneste jeg har igjen er faktisk en C64 og grunnen er at det er veldig vanskelig å emulere sidchipen. Står på stua hooka til lydanlegg. SID ftw

Edit: og forresten, kjøper du mye på en gang, bruk ebay. Tjener inn frakt kjapt.
Sist endret av bipbapbop; 2. november 2015 kl. 23:49.
Jeg har en Apple II classic m/tastatur og mus du muligens kunne kjøpt.
Sitat av aricz Vis innlegg
Sjekk ut retro1.no .. stort sett folk med grei peiling.

Anbefaler uansett ebay eller tradera.com, men dette blir utlandet. Litt mere stress.

Og btw, 1200NOK for en c64, strømforsyner og kassettspiller er blodpris. ~500NOK er ok. Får du med zipstick og diskettstasjon kan du være fornøyd med en pris på rundt 1000NOK. De andre maskinene har jeg lite peil på.

Ellers kan det være lurt å sitte med emulator. Jeg drev og scoopa retrostuff i mange år. Ble bare til en collection som støva ned på loftet og sjeldent ble tatt frem for bruk. Men jeg forstår hvorfor man vil ha the real deal. Er man en purist så kjør på. Eneste jeg har igjen er faktisk en C64 og grunnen er at det er veldig vanskelig å emulere sidchipen. Står på stua hooka til lydanlegg. SID ftw

Edit: og forresten, kjøper du mye på en gang, bruk ebay. Tjener inn frakt kjapt.
Vis hele sitatet...
yup! Her også. Hadde operativt C64, A500 og A1200 på "gutterommet", men dessverre. Veldig gøy i starten, men endte med de støvde ned. Nå står de i kasser i kjelleren (nei...jeg selger dem ikke :-) )

jeg har også kommet frem til at emulatorer er det beste, men jeg finner ingen joysticks som gir meg gode gamle c64/a500 følelelsen. Replika har ikke den samme svungen.

C64/A500 etc vil jo etterhvert dø ut alle sammen, de fleste pga batterisyra. Tilslutt vil det vel bare være emulatorer igjen.

(dette ble litt off topic. Jeg kjøpte forøvrig en C64, med kassetspiller+diskstasjon+joysticks +en hau med spill for 1000,-. Men han sa når jeg hentet at telefonen ikke stod stille så han mente det var for billig. Ca 5 år siden).
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg har en c64 med endel utstyr liggende en plass. Med eske og alt! Skal se om jeg finner den