Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1019
Jeg er på jakt etter en Mini-ITX gaming PC der budsjettet mitt ligger på 10 000 eller lavere. Jeg har bestemt meg for å bruke Corsair sin 380T Portable Case, som krever et mini-itx hovedkort, men støtter en GPU av full størrelse. Her er lista av produktene jeg har plukket ut for nå. Per nå går den ut av budsjettet med rundt 3 000 kr, så om dere har forslag på billigere alternativer/unødvendige deler hadde det vært flott om dere ville dele det med meg! Jeg har ikke inkludert OS for det kan jeg evt. Skaffe senere. Vurderer Linux/Steam OS.
https://www.dustinhome.no/favorites/index/3074331

Case: Graphite Series 380T Portable – 1 499,-
Denne casen ser veldig bra ut og passer fint til å ta med rundt, noe jeg skal gjøre mye av med denne PCen.

MB: H81l-Plus (1150 socket) – 849,-
Et kompakt mini-itx motherboard med hva som ser ut som 4 SATA, 2 usb 3.0 og 4 usb 2.0 porter. Tror at dette er nok, men er litt bekymret over SATA portene, for casen krever en for å kunne ta i bruk viftekontrollen som følger med, i tillegg til de ekstra USB 2.0 portene foran på casen. Jeg håper det ikke blir for få porter.

CPU: Core i5 4690 / 3,5 GHz prosessor (1150 socket) – 2349,-
Jeg kan veldig lite om CPUer så jeg har valgt CPUen jeg har installert på min arbeidspc. Den kommer på en veldig stiv pris, men jeg vet ikke om jeg bør bytte den ut med tanke på CPU-heavy spill som Fallout 4.

CPU kjøler: Hydro Series H110i Liquid Cooler – 1 199,-
Etter å ha sett på noen videoer der de installerte mini-itx hovedkort så jeg at CPU kjølerne man kjøper ved siden av ofte ikke passer fordi at RAM brikkene er plassert for nærme CPU-en. Derfor tenkte jeg at for å være på den sikre siden kunne jeg kjøpe et billig vannkjølingssystem, for de tar ikke så mye plass rundt CPUen i seg selv, men heller foran i kabinettet.

RAM: HyperX FURY Black Series – 451,-
Ram er også noe jeg ikke kan så godt, og er usikker på hvorfor noen 2*4gb brikker koster opp til 2000kr samtidig som andre koster liknende denne prisen, rundt 500kr. Har valgt noe av det billigste innen ram som gir 8gb totalt, men er helt åpen for forslag, ettersom jeg har valgt dette uten noen spesiell omtanke.

SSD: SSDNow V300 480GB – 1399,-
I starten hadde jeg planer om å kjøpe en 250gb SSD og en 2TB HDD, men så tenkte jeg at det kanskje ikke er bærekraftig å flytte rundt på en mekanisk HDD(skal flytte PCen nesten hver helg), så jeg satt heller sammen prisene av SSDen og HDDen til sammen og la inn en 480gb SSD til liknende pris.

PSU: RM850 80 PLUS Gold – 1 499,-
Jeg har en liten mistanke om at 850W er litt overkill, men er usikker. Bedre med for mye enn for lite i denne sammenhengen har jeg tenkt, men kanskje dere har en bedre idé om hva jeg burde bruke?

GPU: Nitro Tri-X Radeon R9 390
Jeg har lagt mest fokus på GPUen i denne PCen, for det er jo spilling jeg skal gjøre mest av her. Kabinettet støtter en full-størrelse GPU så jeg antar at denne ikke kommer til å bli et problem. Har sjekket ut benchmarks på skjermkort rundt samme pris og så at r9 390 fikk en veldig bra score i forhold til pengene.

Dette gjør en totalpris på 12 884kr på dustin. Hadde vært dritkult om dere kunne hjelpe meg med å jekke ned prisen til under 10 000. Thank youu
- Gå ned til i5 4460, ~500kr spart og eneste forskjellen er 0,3 ghz mindre per core.
- AMD gpu bruker mye strøm og genererer mye varme. Gå for nvidia 9xx når du skal bygge i en så kompakt case. Et 390x vil øke temperaturen i hele casen ganske mye + øke kravet til psu. Til 1080p gaming holder et GTX 970 lenge. Her sparer du gjerne en 500-lapp bare på gpuen, i tillegg til at du får en kjøligere pc.
- Du trenger ikke 850w psu. 550w holder nok om du går for gtx 970. Du kan regne på det her: http://outervision.com/power-supply-calculator
Trådstarter
57 1
Okei, trapper ned på psu og prosessor, driver å ser på nvidia kort nå. Takk for hjelp! den siden var sykt nyttig
Samtidig finn en annen SSD disk da den Kingston disken du har valgt bruker SandForce kontroller, og de har det vert mye problemer med
Trådstarter
57 1
Sitat av knutazz Vis innlegg
Samtidig finn en annen SSD disk da den Kingston disken du har valgt bruker SandForce kontroller, og de har det vert mye problemer med
Vis hele sitatet...
Ahaaa, bytter til denne i så fall.
Den ser grei ut, ikke hørt eller lest noe spesielt om Toshiba sine kontrollere
Hadde byttet til en EVGA SuperNOVA G2 strømforsyning, ellers ser alt bra ut.
Pass på at strømforsyningen passer. Kabinettet støtter 16cm der står det. Corsair RM850W og Supernova G2 750/850W er 18cm. Supernova G2 550W er 16.5cm. Alle er lenger enn hva det står at kabinettet støtter.
https://www.komplett.no/product/8626...hnical-details

Denne ville jeg gått for. V-serien til Cooler Master er på høyde med de andre strømforsyningene nevnt i denne tråden. For et slik build trenger man ikke mer enn 550w, men denne med 650w var faktisk billigere enn 550w fra samme serie. Og den passer fint i kabinettet.
Sist endret av danielsk; 19. november 2015 kl. 19:10.
Sitat av danielsk Vis innlegg
https://www.komplett.no/product/8626...hnical-details

Denne ville jeg gått for. V-serien til Cooler Master er på høyde med de andre strømforsyningene nevnt i denne tråden. For et slik build trenger man ikke mer enn 550w, men denne med 650w var faktisk billigere enn 550w fra samme serie. Og den passer fint i kabinettet.
Vis hele sitatet...
God psu det der Ja det er nå slik at selv om en ikke trenger så voldsomt når det kommer til antall W så er det som du har funnet ut her, det kommer jo litt an på pris også

Eneste er at det er kjedelig å måtte vente til jul med å bygge Sitte på julaften med bygget