Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1610
Jeg og en kompis drar avgårde på noen måneders tur i August og i den anledning er jeg på jakt etter tips.

Turen starter på østkysten av USA hvor vi lander i New York. Videre derfra skal Washington D.C. sees og deretter videre til Baltimore. Sistnevnte er for å se Indy-løpet. Vi har altså ca. 2,5 uker i dette området. Jeg føler at dette er for lenge da vi er ute etter å se på saker og ting, ikke ta bilde av oss selv utenfor Starbucks-sjapper. Derav kommer første spørsmål: hva er verdt å titte på/oppleve i nærområdet? Med nærområde menes saker som ikke er lengre enn en dagstur unna.

Videre land som er planlagt er Mexico, Peru, Chile, Brazil og Argentina før retur i slutten av November.
Vi har følgelig en god del planlagt allerede, men det hadde vært gøyalt med innspill. August til November er knapt med tid, så vi må desverre leve etter "mest mulig på kortest tid"-konseptet.

Jeg er ute etter saker som må sees eller oppleves. Del gjerne av egne erfaringer om du har dem!
Sist endret av Goda; 15. juni 2011 kl. 01:17.
Pensjonert byråkrat
tep0sen's Avatar
Donor
Hvis dere ender å ta turen innom Bolivia (I nærheten av La Paz) vil jeg anbefale dere å ta en tur innom Yungas. Et område i som ligger i andes dalsider nedover mot amazonas. Området er ekstremt vakkert og kan nås til via bil/buss/taxi på en nå realativt godt asfaltert vei. Eller en kan ta den litt mer spennende reisemåten med å sykle dødsveien. En pensjonert bilvei kjent for å være blant verdens farligste. Nå med tilnærmet ingen biltrafikk er det mye tryggere å sykle den. Likevel er opplevelsen som syklist den samme. Når dere er fremme vil jeg anbefale dere å stoppe litt i Coroico. En liten landsby som er en blanding av et lokalt handelsknytepunkt og turiststed. Området er et av Bolivas lovlige kokaproduserende områder og den lokale kokatradisjonen er verd å oppleve. Kan tilføye at jeg selv har bodd et halvt år i Coroicos nabolandsby, coripata. En mye mindre turistifisert landsby som er mye vanskeligere å komme seg til.

Jeg ser dere ikke har noen planer om å dra innom Bolivia, og ser meg derfor så behjelpelig til å foreslå en tilpasset reiserute. Jeg antar at dere skal besøke Machu Pichu i Peru. Hvor en kan lett kan reise videre mot La Paz i Bolivia. På turen får dere med dere Lago Titicaca på grensen. Så kan dere dra innom Yungas som foreslått, for å så tilbake til hovedstaden.

Fra La Paz vil dere ha to valg. Dere kan reise til Argentina eller Chile.
Fra La paz til Argentina kan dere ta buss La Paz - (Cochabamba, et potensielt mellomstopp hvor dere kan besøke våre norske fanger i kvinnefengselet. Utenom det en ganske fin høylandsby) - Santa Cruz. Santa Cruz er et varmt sted hvor dere gjerne vil slappe av litt. Stedet er og mye mer vestlig inspirert en noe sted dere vil ha besøkt på en stund. Fra Santa Cruz lavland kan en komme seg til toglinjen som går inn mot Argentina og Buenos Aires. Og videre har jeg ikke så god kjennskap til reiseruten. Men en kan derfra reise mot sør-chile og santiago.

Fra La Paz til Chile. En kan lett og billig reise fra La Paz til Arica i nord-chile. Hvis en ønsker å se noe i Bolivia først kan en ta en tur innom potosi (gamle gruvebyen og et uthulet fjell) og saltørkenen i området. Men tilbake til Arica. Arica er en ferieby og et kjent surfeparadis. I sesongen er det et vibrerende uteliv og masse utenlandske turister, da særlig fra USA. Jeg oppfattet at byen har et meget avslappet forhold til cannabis, da dette var det eneste de beboende jeg traff på gadd å snakke om. Byen har ein JÆVLIG svær strand. Videre kan en reise sørover mot santiago slik jeg antar at dere alerede planla. Kan dog advare om at dette er en lang tur i etter hva jeg har forstått et ikke veldig interresant område.

Håper dette innlegget var til noe hjelp og lykke til. Håper en av dere behersker spansk til en viss grad. Hvis ikke har dere en liten utfordring
Fra Mexico er det mye å få med seg! Vært der 7 ganger og vi finner alltid nye ting å gjøre.
Vil anbefale deg:

Månepyramiden.
Den sunkne parken. (husker ikke det spanske navnet)
I Mexico City har de verdens største tyrefektingsarena.
Acapulco hvis dere liker beach life .
Yautepec gir en veldig kuturell opplevelse.
Olmec-statuene.
Yucatan. (Har ikke vært der, men jeg har hørt mye fint).

Håper det kan være til hjelp!
Argentina eller Brasil!
I Baltimore er det fint lite å gjøre. New York er gjort på 2 dager og Washington DC er unnagjort på 2 timer. Unntaket er selvsagt om dere liker noe av det Smithsonian har å by på.

Når dere er i den regionen av USA vil jeg anbefale dere å benytte ett par dager til å se New England. Spis billig og helt fersk hummer i en av de små kystbyene i Maine. Kennybunkport er vel verdt ett stopp. Turen opp til Mount Washington i New Hampshire byr også på det jeg vil påstå er det peneste høstlandskapet i verden.

Ellers, sleng ut bilder etter endt tur!
Finn en god curandero å trippe baller på ayachuasca.