Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 4180
Jeg har den evige diskusjonen om dette med min far, han blir rasende bare hver gang jeg nevner det..

"Ikke gjør det der!! Det er farlig, bilen kan stoppe og du kan miste styringen!!"

Er en av ordene han sier.

Ifølge han så kan bilen slå seg av og man kan miste styringen på bilen dersom man tar den i frigir og lar den rulle i nedover bakke.

Dette er noe jeg har gjort så lenge jeg har hatt bil lappen(7 år nå), og aldri hatt problemer.

Jada, jeg vet at når bilen er i gir så hjelper motoren å bremse, og man bruker bremsene mindre, og dermed blir de mindre slitt ut.

Men det enkle spørsmålet: Hvis det er ingen biler på veien, fri fartsgrense, og lang nedover bakke, og man trenger ikke å bruke bremsene i det hele tatt, da går det ann å la bilen trille i frigir uten problemer ikke sant? :P
Har tatt bakkestart på både bil og mc.

Men ja det er null problemer med å la den renne nedover i DITT senario men faen også, bare brems på girene.

Når jeg kjører 2takt så har jeg clutchen inne når jeg ikke gir gass for motoren får ikke nåkk smøring til å bremse på griene. ( Bilen din er garantert 4takt)

Har ikke hatt lappen i 7år engang men har skrudd på motorer i 8-9 år og kommer fra kjøretøy entustiastiskt familie.
Sist endret av Cloor; 21. juli 2018 kl. 09:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Gjest
Trådstarter
Så det er ikke farlig i det hele tatt altså?

Jeg tenker jo at hvis det er en lang nedoverbakke så kan man trille seg til en høyere fart frem for å bruke gasspedalen(det sparer jo bensin?)
ifølge en venn av meg som er bilmekanikker bruker nyere biler mindre biler når de ruller nedover bakken når de er i gir. Fordi dataen i bilen vet at du ruller nedover bakken.
Gjest
Trådstarter
Sitat av Maxinbror Vis innlegg
bruker nyere biler mindre biler når de ruller nedover bakken når de er i gir.
Vis hele sitatet...
mindre drivstoff mener du?
Det med mindre drivstoff har jeg aldri hørt om men høres ganske rart ut hvordan en bil bruker mindre drivstoff når den renner i bakken på tomgang iforhold til vanlig tomgang.......
Den som bare er der
Sitat av giroud2 Vis innlegg
Så det er ikke farlig i det hele tatt altså?

Jeg tenker jo at hvis det er en lang nedoverbakke så kan man trille seg til en høyere fart frem for å bruke gasspedalen(det sparer jo bensin?)
Vis hele sitatet...
alt etter hvor bratt denne bakkenn er så bruker ikke bilen bensin når du har motorbrems. Så om du kllarer ha bilen i et gir der man ikke mister fart så er det det mest økonomiske
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av giroud2 Vis innlegg
Jeg tenker jo at hvis det er en lang nedoverbakke så kan man trille seg til en høyere fart frem for å bruke gasspedalen(det sparer jo bensin?)
Vis hele sitatet...
Nei, det sparer ikkje drivstoff. Moderne motorer kutter innsprøytinga totalt når det ikkje er behov for det. Om du derimot set bilen i fri må motoren bruke drivstoff på å drive seg sjølv rundt, og produsere elektrisitet via generatoren. Grunnen er enkelt og greit at moderne motorer er ei datamaskin, som forsøker å oppretthalde konstant turtall ift. pådraget, og justerer innsprøytningsmengde etter det. Om turtallet held seg på settpunktet vil innsprøytninga gå mot null.

Så du vil faktisk bruke meir drivstoff på å trille i fri. Det er ingen saklege grunnar til å gjere det, og du oppnår ingenting med å gjere det.

Moderne biler er ikkje biler. Det er datamaskiner som tilfeldigvis har hjul og motor. Om det var noko som helst å spare på det du foreslår, hadde bilane gjort det av seg sjølv, for å få ned angitt forbruk i annonsene.
Sist endret av vidarlo; 21. juli 2018 kl. 09:51.
Hvis motoren stopper (og du har den i fri) vil du miste servostyringen, som vil gjøre det tyngre å styre. (Samme gjelder vel bremsekraft forsterker.)
Så vil tro det er farligere med en stor tung bil, enn med en lett bil.
Ifølge meg så skal det ikke være noe problem å gjøre det, men ville ha droppet det på oppkjøring med sensor.
Et annet viktig argument, som kanskje er på siden av ditt spørsmål, men pytt pytt.

Når du triller nedover en bakke, og ikke bruker giret som hovedtyngden av oppbremsing. Så vil bremsene fort bli ganske så varme. Husk dette er god gammeldags friksjon! Bremsene blir så varme, at bremsevæsken begynner å koke. Når væsken koker, så blir det som kjent bobler med gass. Gass er komprimerbar, noe de fleste væsker ikke er i normale forhold. Så når du da tråkker på bremsen, så vil gassboblene bli komprimert istedet for trykk mot bremseklossene i bremsekalipperene. Ergo din bremsepedal vil forsvinne rett i gulvet, og du har ikke brems! Noen ganger kan det hjelpe å pumpe på bremsen, men ikke stol på at det går hver gang!
Derfor skal du ALLTID bremse mest med girene!

Skulle motoren din stoppe under en slik nedfart, så vil du fort miste bremsekraftforsterkeren og servo (hvis du har servo). Uten bremsekraftforsterker, så blir bremsene utrolig mye tyngre og mindre effektive. Når en eventuell servo er borte, så blir styringen veldig tung. Har du bilen i gir, så motoren går rundt, så vil vakuumpumpa til bremekrafforsterkeren og servopumpa holdes i gang. Så skulle det skje noe uforutsett, så er du faktisk mye mere handlekraftig om bilen er i gir, og om motoren skulle stoppe av seg selv!

Jeg har faktisk en egenopplevd historie om akkurat dette. Men der kjørte jeg traktor med henger (med noen tonn korn). På traktoren så er det bremsevæske og bremsekraftforsterker (blant de første modellene med dette tror jeg). Om noen lurer, så var det en Deutz-Fahr DX 92. Men der var bremsene gamle, så det hadde kommet litt rust på stemplet inne i kalipperen. Da glir stemplet ikke så lett, som det burde tilbake etter bremsing. Så da driver bremseklossen å subber borti bremseskiva konstant. Ergo konstant friksjon. Sammen med, at vi skulle rense såkorn på mølla, så det hastet en del. Iallfall på turen hjem igjen, så kom jeg med lasset ned mot en riksvei (den gamle E6), men med en bakke på ca. 200-300 m ned mot riksveien. Jeg tok det pent, før jeg nådde bakkekulen så det ikke gikk fort (noe som her er 25-28 km/t). Men når dette begynte å trille fortere, så skulle jeg til å bremse. Men pedalen forsvant rett i gulvet, og jeg kjente hjertet snevret seg i sammen. Men jeg klarte å faktisk tenke, så jeg prøvde å pumpe med bremsen og fikk heldigvis pedal. Uten brems der, så hadde dette antageligvis ikke gått så bra, særlig for de andre medtrafikkantene. I traktoren så sitter en relativt høyt, den er tung (4200 kg med frontvektene), store hjul, en del tonn med korn i hengeren og det er egentlig solid bygd. Så meg hadde det nok gått bra med (hvis en ser bort ifra tungtransport), men stakkars personbil!
Men jeg kom frem, og ingen ble skadd. Etterpå så fikk jeg fortalt om de bremsene til de ansvarlige. Men dette bare belyser, hvor fort en liten detalj fort kan bli en farlig situasjon i trafikken. Håper du lærte litt av dette. Og bruk girene for det de er godt for!
Den som bare er der
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Et annet viktig argument, som kanskje er på siden av ditt spørsmål, men pytt pytt.

Når du triller nedover en bakke, og ikke bruker giret som hovedtyngden av oppbremsing. Så vil bremsene fort bli ganske så varme. Husk dette er god gammeldags friksjon! Bremsene blir så varme, at bremsevæsken begynner å koke. Når væsken koker, så blir det som kjent bobler med gass. Gass er komprimerbar, noe de fleste væsker ikke er i normale forhold. Så når du da tråkker på bremsen, så vil gassboblene bli komprimert istedet for trykk mot bremseklossene i bremsekalipperene. Ergo din bremsepedal vil forsvinne rett i gulvet, og du har ikke brems! Noen ganger kan det hjelpe å pumpe på bremsen, men ikke stol på at det går hver gang!
Derfor skal du ALLTID bremse mest med girene!
Vis hele sitatet...
Om man holder intervall på vedlikehold, blir bremsevæsken skiftet ut og den vil ikke koke (Bremsevæske tiltrekker seg vann og vann har mye lavere kokepunkt enn bremsevæske). Men man skal ikke alltid bremse mest med girene og det er fordi det er mye billigere å skifte bremsedeler enn girkassedeler og clutch. Det er en sånn ting man lærte for mange 10 år siden at man skal bremse mest på gir, og et av argumentene var vel for å spare bremseklosser, noe som egentlig er tullete. da det er mye billigere enn clutch f,eks. Jeg regner med de fleste slurer på clutchen når dem skifter til et lavere gir for å bruke motorbrems og da sliter en jo ut clutchen og det kan fort bli dyrt. Om du følger service intervallene så vil ikkke bremsevæsken koke, så det trenger en ikke tenke på en vedlikeholdt bil.
Er det varmt nok, så koker bremsevæsken uansett. ja!
Nei en sitter ikke å slurer på kløtsjen, når en bremser på giret. En setter bilen i et tilstrekkelig lavt gir, og la det gå der i den farta det går. Om det går sakte, så går det sakte.
Den som bare er der
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Er det varmt nok, så koker bremsevæsken uansett. ja!
Nei en sitter ikke å slurer på kløtsjen, når en bremser på giret. En setter bilen i et tilstrekkelig lavt gir, og la det gå der i den farta det går. Om det går sakte, så går det sakte.
Vis hele sitatet...
Jo bremsevæske koker om det blir varmt nok, men klarer du å få ny bremsevæske til å koke, kjører du på bane, eller så henger bremsene på og selv da er det vanskelig å få koketemp. Standard bremsevæske er mer enn godt nok for norske veier.

Tenkte mer med girskifte, gå fra 4 til 3 gir. De fleste driver vel ikke å rev matcher. Det er liten slitasje på clutchen, men det er nok til at det blir litt varme og da forsvinner jo litt av belegget.
Sitat av giroud2 Vis innlegg
Men det enkle spørsmålet: Hvis det er ingen biler på veien, fri fartsgrense, og lang nedover bakke, og man trenger ikke å bruke bremsene i det hele tatt, da går det ann å la bilen trille i frigir uten problemer ikke sant? :P
Vis hele sitatet...
Eller så kan du svelge stoltheten din, og kjøre normalt. Man bruker mer drivstoff, har mindre kontroll over bilen, og man har unødvendig slitasje på clutch. Det er en grunn til at proffe bilførere alltid har bilen i gir. Det er fordi det gir bedre fartskontroll, men også bedre styreegenskaper.

Anbefaler deg å begynne å ha bilen i gir når du kjører, er ikke vanskelig å legge fra seg såpass store uvaner.
Det høres ut som om faren din tror at rattlåsen kan slå inn hvis motoren stopper pga lavt turtall. Det gjør den altså ikke. Så lenge du ikke rører nøkkelen forblir selvfølgelig rattlås av.
Det sagt, jeg satt faktisk på med en gjøk som ble overmodig på en slik nedoverbakketrilling, han slo av motoren for å "demonstrere" hvor fritt alt liksom var. Det var egentlig bare fordi jeg kjapt strakte meg over og vred om nøkkelen at både bremsetrykk og rattfrihet ble gjenopprettet.
Sitat av giroud2 Vis innlegg
Jeg har den evige diskusjonen om dette med min far, han blir rasende bare hver gang jeg nevner det..

"Ikke gjør det der!! Det er farlig, bilen kan stoppe og du kan miste styringen!!"
Vis hele sitatet...
Kanskje han mener hvis bilen skulle være så uheldig å "stoppe" og servoen kobles ut at det blir ett uvant "sjokk" på deg? Hvordan sjekker du at servostyringen virker? Og hvordan trill starter du en bil?
Hvorfor setter du den i fri, gammel vane eller er det noen overbevisning om ett eller annet som gjør det ?
Det er farlig hvis det skulle dukke opp en situasjon hvor man har behov for motorkraft. En unnamanøver for eksempel. Bilen sitter ikke så godt på vegen i fri.
Sitat av dggr Vis innlegg
Hvis motoren stopper (og du har den i fri) vil du miste servostyringen, som vil gjøre det tyngre å styre. (Samme gjelder vel bremsekraft forsterker.)
Så vil tro det er farligere med en stor tung bil, enn med en lett bil.
Vis hele sitatet...
I en oversiktlig situasjon med lang sikt og ute trafikk vil jeg ikke si dette er farlig. Om motor kutter så er jo tenningen på så det er bare å clutche og smekke i gir igjen og når clutchen er ute så vil motor starte.

Ja servo og bremskraftforsterker forsvinner. Servofrafall betyr svært lite i fart og vil ikke hinder deg i unnamanøver. Straks hjulene kommer opp i fart er jo motstanden mindre pluss gyroeffekten øker så svinging er uproblematisk.

Bremsekraften vil bli redusert, og skulle noe helt akutt oppstå så kan det i worst case skille stopp i tide med full bremsekraft, eller sammenstøt fordi bremsene ikke tar maksimalt og stopplengde blir større. Feks om en elg kommer flyvende inn på veien.

Som en annen nevnte så er det jo heller ikke noe drivstoff å spare på dette rulletrikset så det smarte valget er nok å ligge på høyt gir å bare gå av gassen og la motoren gå som normalt og ligge på høyeste giret for minimal motorbrems.