Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1729
http://www.deathlist.net/forums/public/style_images/1_deathlist_logowide.jpg

Velkommen til DeathList, en årlig oppdatert liste bestående av 50 berømte personligheter som sannsynligvis kreperer innen året er omme. Konseptet går ut på at nettstedets utvalgte komité nominerer personer og deretter åpner opp for offentligheten til å stemme ved å legge igjen kommentarer om hvem de tror tar turen under jorda først.

Et av hovedkriterene for hvem som kan nomineres til listen er at vedkommende etter all sannsynlighet vil nå overskriftene i tabloidavisene i Storbritannia etter sin bortgang. Personene som er å finne på listen er enten av høy alder og/eller lider av dødelige sykdommer. Dersom en person mot formodning overvinner sykdommen sin og ser ut til å leve videre året ut, fjernes han/hun fra listen for å gjøre rom for et annen potensielt døende kjentfjes. Listen kunne notere seg 12/50 dødsfall i fjor, og så langt i år har 4 stykker av de nominerte tatt kvelden. Blant årets avdøde finner man f.eks. den tidligere presidenten av Venezuela, Hugo Chávez, som var å finne på 2. plass på årets liste.

Anses dette som uskyldig moro? Nettstedet tar ingen form for innsatser på hvem som dør først, men ser sitt snitt til å selge merkeprodukter som t-skjorter, pins og krus med DeathList-logoen på. Hele opplegget byr jo opp til en form for svart humor som får sin verdi ved at man tipper hvilken kjent person som kommer til å dø i løpet av året.

Er vi langt unna at det blir offentlig godtatt å satse penger på andres potensielle dødsfall? Eller vil dette forbli et nisjekonsept som kun appellerer til et mindre publikum og begrenses til det rent "trivielle" ved denne formen for underholdning?
Dette blir litt for morbid humor for min del. Men likevel ikke overraskende. Hadde nettstedet tatt i mot innsatser, så hadde nok ganske så mange vært med likevel. Jegt tror det bare er et tidsspørsmål før dette skjer.
Hadde vært en litt genial lotto greie, men hadde det vært mye penger innblanda kunne det endt med drap for å vinne, det er ikke så kult.
Sist endret av foxxravin; 8. april 2013 kl. 23:38.
Sitat av foxxravin Vis innlegg
Hadde vært en litt genial lotto greie, men hadde det vært mye penger innblanda kunne det endt med drap for å vinne, det er ikke så kult.
Vis hele sitatet...
Tja. Det sier seg vel selv at drap ville medført at veddemål ble kansellert.
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Dette blir litt for morbid humor for min del. Men likevel ikke overraskende. Hadde nettstedet tatt i mot innsatser, så hadde nok ganske så mange vært med likevel. Jegt tror det bare er et tidsspørsmål før dette skjer.
Vis hele sitatet...
Det er ikke så alt for mange månedene siden det ble avdekket en 10 gamblingbuler i Taichung, Taiwan, steder hvor du kunne henvende deg for å satse penger på levetiden til kreftsyke pasienter. Opplegget går ut på at hvis pasienten dør i løpet av den første måneden, vinner huset. Om han/hun lever utover den tidsperioden og opp til 3 måneder, vinner tipperen x3 innsatsen. Det er visst heller ikke uvanlig at familiemedlemmer setter penger på sin egen slektning, og det er rapportert tilfeller hvor legene selv også satset. Tippere, generelt hvis de satser store nok summer, kan og bli innvilget besøkstid med den syke for å få et bedre estimat av hvor lenge vedkommende har igjen.

Det er også en 10 % finnerlønn til familiene dersom de lar den syke bli satset på. Sett at dette i mange tilfeller er relativt fattige familier, så kan det jo forstås at det kan være fristende, om ikke nærmest nødvendig, å ta i mot tilbudet. Det er også snakk om tilfeller hvor familier har blitt konfrontert med å avvise livsforlengende tiltak for at den syke skal dø tidligere, og huset vinner.

Selv om gamblingbulene i den såkalte Death Gambling Street er ute av drift, undergående etterforskning, så fortsetter etter all sannsynlighet denne aktiviteten gjennom nye kanaler i fremtiden. Virker på meg som dette er en trend som kommer til å vokse videre, hvor noen får tilfredsstilt sin morbide nysgjerrighet, noen tjener penger og andre får midler til en noe lettere hverdag.
Jeg vet faktisk ikke hva jeg syns om dette. Tar kun utgangspunkt i nettsiden nå.

På en måte er det jo uskyldig, da folk dør. Og det skader jo ikke kjendisen det gjelder å gjette på når vedkommende dør. At det fins et marked for disse merkeproduktene som t-skjorter osv. er jo litt rart da. Hvis jeg hadde besøkt nettsiden å lagt igjenn en stemme, så ville det vært en "guilty pleasure" jeg hadde holdt for meg sev. Ikke noe jeg hadde gått å reklamert for med en logo på brystet akkuratt. Selve siden/ konseptet er langt fra det sykeste jeg har sett, så at folk gjør dette det plager meg egentlig ikke noe sånn voldsomt.

Personlig er det ikke noe for meg, og noe jeg velger å ta avstand fra. Finner det hele litt smakløst, og ikke noe jeg gidder å bruke tia mi på. Tipper man riktig på hvilken person som dør stimulerer jo det til glede. Alle liker jo å ha rett. Og hvis man reflekterer litt over det så betyr det faktisk at man gleder seg over andres død. Noe jeg ikke ønsker å ta del i. Enkelt å greit.

At andre ønsker å gjette på kjendisers død, og føler glede som følge av kjendisenes død, forutsett at de har gjettet rett, får være dems sak.
Hvem bryr seg? Det er ingen som blir skadet av dette, man bare stemmer på hvem man tror kommer til å dø snart. Media gjør jo dette hver dag? Det er bare hypoteser, og det er absolutt ikke det verste man kan finne på Internettet.