Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 3280
Hey, freaks.

Tidvis dukker det opp tråder som omhandler alternative måter å hvile på etter at Døden har vært på besøk. Tradisjonelt har man jo den vanlige formen for gravlegging, hvor den avdøde plasseres i en kiste og senkes ned i jorden. Den andre mest anvendte hvilemåten er kremering, noe som leder meg til det jeg nå har kommet over.

Ved å ta i bruk en Bios-urne kan man, etter å ha blitt kremert og plassert i den, "gjenoppstå" som en plante eller et tre, alt ettersom hva man ønsker seg. Sakset fra designerens nettside:

Bios is a funeral urn made of biodegradable materials like coconut shell, compact peat and cellulose. Inside the urn, there is a tree seed which can be replaced by any other kind of seed, shoot or plant suitable for the chosen place. When the urn is planted, the seed germinates and starts to grow.

På denne måten kan et menneskes død føre til nytt, spirende liv. Sett fra et økologisk perspektiv er dette definitivt et steg i en positiv retning, samt åpner det opp for muligheten for familie og bekjente å besøke en livsvekst, eksempelvis et tre, som den avdøde kanskje til og med hadde kjært, som florerer av liv fremfor en trasig gravstøtte med et råtnende lik under. Maler det siste kanskje litt svart, men det er nå slik det er i mitt hode.

Denne typen gravlegging har vært tilgjengelig i snart 15 år, men det virker ikke som det er spesielt utbredt i Norge enda. Krysser fingrene for at det er flere der ute enn meg som finner denne idéen inspirerende.
dette er vel playstationgenerasjonens svar på å tenke utenfor boksen. et menneskes død fører til nytt liv med eller uten dette opplegget.
som liten så hadde vi gravsteiner i hagen. tviler på at det lå noen der, men jeg syntes det var hyggeligere å ha slektninger begravd i nærheten, i stedet for det jeg anser for å være en organisert massegrav aka gravlund eller hva man kaller det. sjøl ønsker jeg å begraves eller brennes på et stort bål av familie så fort som mulig etter døden. i allefall skal jeg over i Guds eiendom som er gratis, ikke kirkegård hvor man må betale for å være død.
Sist endret av bigvito; 12. januar 2013 kl. 00:57.
Det hadde vært kult å få asken presset til en diamant.

Diamonds are a girl's best friend...
Sitat av Susanna Vis innlegg
Det hadde vært kult å få asken presset til en diamant.

Diamonds are a girl's best friend...
Vis hele sitatet...
Det hadde vært interessant å høre hvordan rester av kalsiumfosfat, salter og diverse sporstoffer skal presses til en diamant.
Under kremering vil mesteparten av karbonet i en menneskekropp reagere med oksygen og danne CO2 som deretter forsvinner ut av pipa på krematoriet.
Det er visst mulig. I Amerika såklart..

http://www.cremationsolutions.com/Cr...Ashes-c39.html

Man kan lage øredobber av bestemoren sin!
Sitat av Knask Vis innlegg
Det hadde vært interessant å høre hvordan rester av kalsiumfosfat, salter og diverse sporstoffer skal presses til en diamant.
Under kremering vil mesteparten av karbonet i en menneskekropp reagere med oksygen og danne CO2 som deretter forsvinner ut av pipa på krematoriet.
Vis hele sitatet...
Så faktisk en dokumentar om dette en gang, eller delvis. Altså hvordan sånne gravferdsbyråer lurer folk til å tro at de har bestemor i steinen for eksempel, eller at de har fryst ned pappa. Kvalm bransje :P
Tror nok det blir kremering når den dagen kommer. Og om noen skulle ha lyst til å plante et tre i sin hage som et monument over meg så må jeg si at det vil jo være en stor ære. Om man nå har rørt andre så dypt at de vil det mener jeg. Er jo ikke sikkert, kanskje bare urna slenges på et loft
Selv vil jeg nok bli gravlagt "hel". Liker ikke tanken på å bli brent til aske og så gravd ned i et lite hull. Heller bli mat for mark og drit. Da gjør jeg ihvertfall litt nytte for meg der jeg ligger. Men det beste hadde vært begravelse til sjøs, men det koster vel mer en skjorta?
Sitat av Mozilla Vis innlegg
Må sies at det hadde vært litt fett om noen satt og røket rester av meg i en joint
Vis hele sitatet...
Det vanligste er snorting

http://www.vg.no/musikk/artikkel.php?artid=172646
Det var på en vill fest hvor narkotikaen fløt. Da sniffet jeg min fars aske, sier den åpenhjertige Rolling Stones-gitaristen Keith Richards
Vis hele sitatet...
http://www.dagbladet.no/2011/01/20/n...tika/15138138/
Tyver sniffet asken av en mann og to hunder
Trodde det var kokain.
Vis hele sitatet...
http://www.kjendis.no/2011/03/17/kje...auss/15845068/
- Courtney Love ville sniffe Kurt Cobains aske
Vis hele sitatet...
Tar dette som et seriøst tema, da jeg har unge personer i familien som har tatt livet sitt. Men altså, hva om man kremerer død person og lar det vokse en plante av det som er igjen av personen? Om det ble en plante må det jo være utrolig interessant!
Selv har jeg en tanke om å kremeres. Deretter skal asken innegå i en prossess for å lage en juletrestjerne av glass som skal gå nedover slekten i arv, og jeg skal på toppen av treet hver eneste jul.

Eller en god, gammeldags vikingbegravelse.
Med tanke på hvor mye sopp jeg har spist i mitt liv.. kanskje jeg skal la soppen spise meg når jeg dør?

http://www.ted.com/talks/jae_rhim_lee.html
Husker når jeg var litt mindre, da jeg ønsket å bli kastet ut av et fly når jeg var død.
Ser jo nå når jeg er litt eldre, at det vil bli en del komplikasjoner med den planen
Hadde vært fett å fått asken sin spredd ut i verdensrommet.
Sitat av bigvito Vis innlegg
dette er vel playstationgenerasjonens svar på å tenke utenfor boksen. et menneskes død fører til nytt liv med eller uten dette opplegget.
som liten så hadde vi gravsteiner i hagen. tviler på at det lå noen der, men jeg syntes det var hyggeligere å ha slektninger begravd i nærheten, i stedet for det jeg anser for å være en organisert massegrav aka gravlund eller hva man kaller det. sjøl ønsker jeg å begraves eller brennes på et stort bål av familie så fort som mulig etter døden. i allefall skal jeg over i Guds eiendom som er gratis, ikke kirkegård hvor man må betale for å være død.
Vis hele sitatet...
Ser ikke helt tankegangen din om at et menneskes død fører til (direkte) nytt liv ved en tradisjonell gravlegging. En person forlater overflaten og der stopper det. Dersom du mente mentalt "nytt liv" i form av at den avdøde var en belastning for familien og bekjente i levende form, så gir det noe mening.

Sitat av LarVael Vis innlegg
Med tanke på hvor mye sopp jeg har spist i mitt liv.. kanskje jeg skal la soppen spise meg når jeg dør?

http://www.ted.com/talks/jae_rhim_lee.html
Vis hele sitatet...
Dette var faktisk en fascinerende presentasjon. En svært miljøvennlig metode å avhende en død person på, og samtidig en måte til å gi tilbake til naturen som man drar så mye nytte av i løpet av livet.

Sitat av elkjip Vis innlegg
Hadde vært fett å fått asken sin spredd ut i verdensrommet.
Vis hele sitatet...
Noe en smule relevant.
Sitat av Susanna Vis innlegg
Det hadde vært kult å få asken presset til en diamant.

Diamonds are a girl's best friend...
Vis hele sitatet...
Veldig OT men jeg måtte bare fortelle hva det første som slo meg etter jeg leste dette innlegget.
"Det hadde vært kult å få asken presset ut av rumpa til en elefant"

Jeg tror jeg skal legge meg.
Hunter S. Thompson sin begravelse er en av de mer bisarre måtene å gravlegges på.
Mener ikke å grave opp en "død" tråd (Oo, pun not intended), men kom over dette og kom til å tenke på at noen her inne nevnte at de ville bli en diamant når de døde.

http://www.lifegem.com/