Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1251
Hei alle freaks.

Jeg har lyst til å lage en hjemmeside, men har ingen særlig erfaring, hjemmesiden skal brukes til å legge ut videosnutter og innlegg som for det meste skal omhandle spill.
Den skal være oversiktelig, og lett å navigere seg gjennom (men dette har vel kanskje mer med hvordan man setter opp hjemmesiden selv?)
Jeg vet ikke hva som er best å bruke for en som er såpass grønn som meg, så jeg lurer på hvilke programmer som egner seg best for en som vil gi det en skikkelig sjans?


Takker for alle tips og triks
Sist endret av Loafer; 25. mars 2010 kl. 11:21.
Begynn å lese på HTML og CSS.

Etter det leser du på PHP.

Og etter det igjen kan du lese på Javascript/AJAX

Regner med at du vet hvordan du googler?
Virker egentlig mer som han vil bruke et av de ferdigprogrammene så han slipper å lære seg noen av disse.
Anbefaler selfølgelig også å lære deg disse språkene først, i hvertfall et av dem (feks CSS eller HTML) og litt av de andre så du kan forstå hva som skjer.
Det aller enkleste vil jo være å bare opprette en blogg.

Sånn ellers har jeg ikke noe annet å legge til det som allerede er foreslått.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Piczo? hehe
Letteste er som foreslått over, å finne et ferdiglaget CMS som dekker dine behov.
Ta en kikk i denne for forslag til forskjellige CMS, eller sjekk ut live demoene de har på OpenSourceCMS.com.

Vil du derimot lage noe selv, må du som fulloggal sier, sette deg ned å lese.
Kjøp et domene på one.com og bruk deres nettkonfigurator til å lage en helt enkel side. Linke enkelt som du lager et word dokument
One.com har greie generatorer hvor du kan lage nettside og blogg ekstremt enkelt. Så har du 0(zero) peiling på å lage nettside, er vel dette det beste valget.
Loafer's Avatar
Trådstarter
18 4
Takk for all hjelp folkens!
Kan anbefale wordpress som CMS. Veldig enkelt og lett å lære seg. Finnes også utrolig mange gratis themes på nettet.

Skal du kjøpe domene vil jeg anbefale domeneshop. Når det gjelder webhosting har jeg selv prøvd one.com. Om jeg bare var uheldig og kom på samme server med noen som brukte utrolig mye båndbredde vet jeg ikke, men siden lastet treigt og det var flere ganger jeg ikke fikk tilgang til den. Bruker hostgator nå, stabilt og mye for pengene.
Hvis du lager ditt eget theme til Wordpress kan du lære rimelig mye.

Først anbefaler jeg deg naturlig nok å sette deg inn i HTML og CSS. Etterhvert kan du bevege deg over på denne omfattende guiden som tar for seg hvordan man designer sitt eget Wordpress-theme. Den er fra 2007, men jeg støtte ikke på noen store problemer da jeg fulgte den senhøsten 2009.

Fordelen med Wordpress er at man får jo alt man trenger med tanke på publisering osv. med, så da er det bare å gjøre det gøyale, nemlig å designe.
Jeg har lært alt jeg kan innenfor html & php på w3schools.com

HTML tutorial: http://w3schools.com/html/default.asp