Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 8664
Jeg har slitt med depresjon i to og et halvt år. Jeg har tatt piller mot det av og på, men i går bestemte jeg meg for at jeg skal begynne på det igjen for godt. Grunnen til det er dette:

Da jeg for første gang dro til fastlegen min for å snakke om at jeg følte meg deprimert, tok han en MADRS-test som måler på en skala hvor deprimert man faktisk er. Anbefalt behandling etter at vi var ferdig med å ta testen var piller + samtaleterapi. Men jeg har ennå ikke snakket med en eneste psykolog.

Fastlegen min beskrev depresjon og "lykkepiller" på en måte jeg ikke hadde hørt det før. Han sa at pillene (selv om de blir og selv om jeg selv også nettopp kalte dem "lykkepiller") ikke faktisk gjør deg lykkelig. Interessant, tenkte jeg. Han fortsatte med å si at å være deprimert er som å være nede i en dal følelsesmessig, og at å ta disse pillene kun hjelper deg opp fra dalen, men ikke opp til himmelen (gir deg rus)..

Det er også den opplevelsen jeg har hatt, og er også noe av grunnen til at jeg har sluttet å ta pillene fra tid til annen. Når man har tatt dem en stund, så føler man seg ikke deprimert lenger, men man blir heller aldri ordentlig lykkelig.

Før så klarte jeg å bli ordentlig lykkelig. Og dermed gikk jeg av dem for å føle det igjen. Men kort tid etter ble jeg jo like deprimert, og begynte på dem igjen. Men for ca ett år siden, så gjorde jeg et bevisst valg om å ikke begynne på dem igjen. Jeg har ikke følt meg ordentlig lykkelig igjen siden jeg ble deprimert etter at jeg sluttet på dem. Derfor bestemte jeg meg for å ta min første pille igjen i dag. Selv om det er kjipt å ikke føle seg ordentlig lykkelig, som jeg vet andre mennesker kan føle, så er det helt forjævelig å være deprimert også.

Jeg har konkludert med at det er pillene som gjør at jeg føler meg "normal", men det er også pillene som får meg til å tro at jeg kan være normal uten dem. Og det at depresjonen har stått helt ubehandlet i ett år nå, har forvridd synet mitt på livet og alle rundt meg. Jeg tror helt oppriktig at ingen er glad i meg, og at jeg ikke får noe til. Jeg har også mistet empatien min for andre mennesker så og si helt.

Det er en helt forferdelig og egoistisk sykdom.
Sist endret av muffinluv; 17. november 2014 kl. 23:35.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Stå på, det er mange som sliter med det samme som deg. Få legen til å henvise deg til psykolog.
Slutt å stapp i deg psykofarmaka, og gå til terapi sporenstreks! Og les The Emperors New Drugs: http://www.amazon.com/The-Emperors-N.../dp/0465022006

Lykkepiller/anti-depressiva fungerer ikke utover en ren placebo-effekt, jmf The Emperors New Drugs. Det som fungerer dog, er samtaleterapi med en kvalifisert terapeut. Prøv også å trene, legge om kostholdet og generelt "jobbe" deg ut av situasjonen med å legge om vaner og lage nye rutiner. Hardt arbeid, men det er ingen enkel varig utvei.
At "lykkepiller" ikke fungerer utover ren placebo er rett og slett tull. Det er glimrende medisiner til kortvarig bruk i krisesituasjoner, selvsagt i sammenheng med terapi.

Problemet er slik disse medisinene blir brukt.
De blir ikke forbeholdt de alvorlig syke, de blir tilbudt over en lav sko. Langvarig behandling uten samtidig terapi eller annen behandling er det som er standard. Det blir dårlig informert om negative sider, abstinenser ved slutt, osv. Abstinenser ved slutt blir ofte bortforklart med at man ikke var klar for å slutte. SSRI er for mange ekstremt vanskelig å komme av.

Det er lite fokus på at medisinene skal være kortvarig behandling, fordi det er enkelt og tidsbesparende å ha pasienter på medisinen.
Samlebåndbehandling, rett og slett.
Sitat av randomize Vis innlegg
At "lykkepiller" ikke fungerer utover ren placebo er rett og slett tull. Det er glimrende medisiner til kortvarig bruk i krisesituasjoner, selvsagt i sammenheng med terapi.
Vis hele sitatet...
Se lenken. Useriøst å ikke forholde deg til velrennomert kilde, og kun returnere med industriens egen propaganda!
Lykkepillene lindrer bare smerten. Det kan være greit å bruke til man får tatt rota med problemet, men er ingenting det er lurt å begynne på, uten å ta problemet med rota. Det kan sammenliknes med at du får fryktelig tannverk, og får smertestillende av legen din frem til tannlegetimen, men at du heller velger å fortsette på de smertestillende uten å noengang trekke tanna. Skaff deg en psykolog umiddelbart.
Såkalte lykkepiller har nok desidert reddet mange liv. Men det er bare ment som en kortvarig løsning for å stabilisere humøret noe. Det er heller ikke alle det funker på. Tross alt mye man ikke vet om funksjonen på medisinen ennå og om depresjon i tillegg. Personlig når jeg gikk på medisin (Zoloft) i over et halvt år følte jeg ingen forskjell. Verken bedre eller verre. Klarte å komme meg igjen bedre uten.

TS, stå på. Få en samtale med psykolog - det kan gi deg et annet perspektiv på tanker, følelser og problemer du går gjennom. Ønsker deg alt godt hvertfall, du klarer det nok.
Sitat av nikita Vis innlegg
Se lenken. Useriøst å ikke forholde deg til velrennomert kilde, og kun returnere med industriens egen propaganda!
Vis hele sitatet...
Spar meg for slik oppgulp. Propaganda er ikke bra, uansett hvilken retning det tar...

Jeg er svært negativ til den voldsomme SSRI-bruken i legemiddelindustrien, så å komme med så fjerne uttalelser som at jeg returnerer indistriens egen propaganda vil jeg ha meg frabedt.
Vel, du er ganske "heldig" om du føler deg normal med dem i den forstand.

Jeg fikk SSRI når jeg var veldig-veldig ung og gikk på det til ca når jeg ble myndig.

Jeg endte med å bli helt apatisk. Jeg ble ikke glad, sint, lei meg eller gira. Jeg satt der på nullpunktet, init, det var ingenting som stimulerte meg emosjonelt.

Det værste med det hele er at nå, 4-5 år etter jeg har slutta så er det fortsatt litt sånn, jeg håper det er depresjonen som gjør at jeg ikke blir engasjert i noe eller er glad all the time. Det jeg frykter, er at SSRIen har ødelagt noe kronisk, siden jeg var såpass ung når jeg fikk dem, uten at jeg vet om det er mulig i det hele tatt.

Jeg for min del har fått spørsmål om å begynne på dem, "det er jo forskjellige SSRIer også", sier dem. Men jeg er ikke interessert i å leve som en jævla robot, jeg vil heller sitte å deppe eller ha humørsvingninger til helvette og tilbake, enn å sitte i begravelser til nære og ikke kjenne en dritt av følelser.

For all del, mange har sikkert godt av SSRI'er og det er vel og bra for dem, men jeg personlig mener at det blir brukt som en ganske lett løsning. (I mitt tilfelle værtfall.)
Sist endret av Bruskork1; 18. november 2014 kl. 16:17.
Depresjon er er veldig omfattende tema. Alt etter årsak og forhistorie hos pasienten vil behandlingen måtte tilpasses. I nær familie har jeg opplevd at medisinering er det eneste som har virket. Vi har prøvd alt, til og med elektroterapi. Å gå på medisin i lengre tid er ikke bra for kroppen og nå etter 15 år vises dette igjen med skader på kroppen og organer. At det er for mye medisinering er nok rett, men å si at medisinering ikke virker er tynt. Selv basert på en bok.
Jeg gikk på ssri for en stund siden, og det funket greit det.Lite bivirkninger og normaliserte humøret.
Da jeg derimot bråsluttet på dem uten konsultasjon med lege fikk jeg noen syke opplevelser, det føltes som øynene sendte elektrosjokk nedover ryggen når jeg beveget meg og var småkvalm,varm og svimmel i over en måned.
jeg fant ikke ut av at det skyldtes bråslutten før jeg tilfeldigvis fikk vite om de underlige bivirkningene da jeg snakket med en psykriater.
Ssri skal taes i sammarbeid og oppfølging av lege, å avslutte og påbegynne slik du har gjort kan få konsekvenser, både kroppslig og mentalt.
Sist endret av Cosmos; 18. november 2014 kl. 16:24.
Bruskork1, ja, klart det tar tid for kroppen å komme seg. Det er ikke uvanlig at personer som har gått åresvis på SSRI må vente svært lenge (alt fra måneder til år) før de får effekt av f.eks MDMA - det er rett og slett ikke nok serotonin tilstede. Det sier litt om hvor ødelagt balansen i hjernen blir.

Dette er medisin som var ment for kortvarig behandling, for å klare seg gjennom krisesituasjoner - i samarbeid med terapi (der man tar problemene ved roten). Det var i utgangspunktet ikke tenkt at personer skulle gå på dette i månedsvis eller åresvis slik medisinene brukes i dag (oftest også uten noe behandling).

SSRI burde være absolutt siste løsning, men i dag er det ofte det aller første man blir tilbudt. Jeg har blitt tilbudt SSRI flere ganger, fordi jeg har vært sliten, lei, halvdeppa, osv. Helt absurd. Har selvsagt takket nei alle gangene.

Nei, det er rett og slett helt forferdelig. Samlebåndbehandling og quick-fix...
Randomize, ja, jeg håper det blir bedre etterhvert.

Kan se på den lyse siden, når jeg først klarer å dra meg over å bli glad/gira, så er det en utrolig følelse takket være sjeldenheten, hehe.

Men ja, SSRI burde vært siste løsning. Såvidt meg bekjent så skal man kontrolleres hver 3/6-mnd, om det er nødvendig å fortsette.

Jeg ble spurt èn gang på 6 år om jeg ville slutte.
Jeg fikk SSRI utskrevet når jeg var 16 år rett etter første hjertesorgen, hadde søvn problemer og var genertelt lei meg - moren min anbefalte den gang at jeg skulle ta meg en tur til fast legen og ta det opp med han.

Jeg fikk utskrevet antideprisiva som jeg skulle prøve ut. Etter 1 ukes bruk kastet jeg resten, jeg ble helt ødelagt, jeg følte meg værre, mistet apetitten, sov dårlig og fikk en "gi faen i alt" holdning.
Må innrømme at jeg mistet mye av respekten til leger etter dette og har ikke besøkt et legekontor siden med et unntak av en lungebetennelse epidsode 18 måneder senere som jeg ikke ville kommet meg gjennom uten antibiotika.

Jeg overreagerte antageligvis når det kommer til leger og kunnskap, de er bare mennesker med dårlige og gode dager, og de mener nok bare det beste for pasientene sine.
Men en tid der jeg allerede var veldig langt nede så resulterte dette i at jeg begynte å sende tanker mot et belte og en krok i taket. "Hvorfor skal jeg gidde fortsette med dette" Episoden iser gjennom brystet mitt den dag i dag bare ved tanken.

12 år senere har jeg fortsatt en personlig nekt holdning til leger, og holder meg unna så lenge jeg overlever uten.
Vet ikke om medikamentet fungerer forskjellig fra person til person men det var i alle fall ikke noe for meg.
Takk for alle svarene, og for de fine ordene. Det betyr mer enn dere sikkert tror.

Jeg var hos fastlegen min i dag for å få en legeerklæring til skolen for at jeg hadde vært borte. Jeg lå oppe hele natta uten å klare å sove i to uker, selv om jeg var dødstrøtt og ville sove, og tenkte på livet mitt og hvor langt til helvete alt hadde gått. Det endte jo med at når jeg først klarte å sovne i 6-tiden at jeg sov gjennom alarmen min som gikk et kvarter senere. Og det jeg studerer jobber vi med pasienter i praksisen og jeg vet ikke hvor lurt det er å jobbe på de når man ikke har sovet den natta.

Uansett, legen min så ikke på dette som en sykdom og ville ikke skrive en legeerklæring. Jeg klarer ikke å beskrive helt holdningen hennes, men jeg tenkte hele tiden at hun ikke trodde på meg, eller at hun ikke brydde seg om det jeg sa eller meg som pasienten hennes. Jeg fortalte henne at jeg hadde en diagnose på depresjon, og at jeg hadde vært i kontakt med studentsenteret og legekontoret hos den tidligere fastlegen min, uten at jeg ble ringt opp igjen av sistnevnte, og førstnevnte bare sa at "det er lang ventetid", uten at jeg hørte noe mer.

For en som ikke klarer å finne en eneste grunn til å stå opp om morgningen, og som allerede føler seg som en byrde for alle rundt seg, så er det å drive å krangle til seg hjelp ikke noe som faller en naturlig inn.. Man tenker jo allerede at ingen bryr seg, og trenger faktisk at helsepersonell er mer i møtekommende enn å si at de er fullbooket, eller å ikke bli ringt opp i det hele tatt.

Uansett, når jeg til slutt aksepterte at hun ikke kom til å skrive erklæringen, så tenkte jeg at jeg i det minste skulle få noe ut av timen, og tenkte at jeg skulle fortelle henne litt om hvorfor jeg følte meg så angstfull, spesielt om nettene. Å prate var noe den tidligere fastlegen min oppmuntret, og ikke noe jeg gjør med de rundt meg. Hun bare så rart på meg, og sa at det ikke var noe hun kunne gjøre med problemene mine, men at hun kunne skrive ut en resept på hormontabletter som skal gjøre det lettere å sovne når man vil.

Grøss, enda en lege som bare vil gi meg piller.

Hun hadde en helt rar holdning mot meg, og jeg skjønte ingenting. Jeg har aldri opplevd at noen lege verken på det helsesenteret der, eller der jeg bodde før har gitt meg en så kald skulder. Hun virket helt kald. Det var mitt ansvar å skaffe psykologisk hjelp, sa hun på et tidspunkt da jeg sa at jeg ikke hadde hatt noe suksess med å skaffe hjelp.

Hun sa også at man ikke må begynne og slutte på Cipralex uten å rådføre seg med lege først. Men hun sa ingenting verken fra eller til om at jeg hadde tatt en både i dag og i går. Hun brydde seg rett og slett ikke om meg.

Jeg tenker bare at dersom en som var i mer trøbbel enn meg psykisk sett hadde møtt henne, så hadde de nok tatt første taxi til Askøybrua.

Edit:

Jeg nevnte også når hun sa at det er mitt ansvar å få hjelp, at jeg hadde vært i kontakt med Studentsenteret her i Bergen, men at det var lang ventetid. Så ser hun meg rett i øynene og sier: Nei, det er det ikke; det er kort ventetid der.

Så jeg spaserte opp til Studentsenteret etter time, og etter at jeg hadde byttet henne som fastlege, for å få en time, og de sa at det er lang ventetid og at første ledige time jeg kunne få var i januar.
Sist endret av muffinluv; 18. november 2014 kl. 17:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ville byttet lege, ikke alle som er like forståelsesfull ovenfor psykiske plager, det er viktig å ha en god kjemi med lege/behandler, at man føler seg hørt. Kanskje du kan få henvisning til psykriater.
Du har rett på å bytte lege 2 ganger i året, det kan du gjøre på nettet om du har hørt om en som er flink.
Ellers håper jeg du finner ut av ting og får det bra fremover.
Sist endret av Cosmos; 18. november 2014 kl. 18:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Greia er at jeg byttet fastlege for to år siden, men han var alltid sykemeldt, så jeg hadde en fast vikar. Så sluttet hun, og hun her fikk jobben. Dermed ble jeg automatisk overført og ble pasienten hennes. Dette var første timen min hos hun. Jeg byttet fastlege 15 minutter etter at timen var over. Jeg er fremdeles rystet
Sist endret av muffinluv; 18. november 2014 kl. 18:13.
Om du har problemer som er veldig plagsomt for deg, ville jeg prøvd å bli henvist til en dps, så får du videre oppfølging der av folk som har spesialisering innen feltet.
jeg byttet lege for noen år siden(legen mente jeg måtte riste det av meg), den nye legen derimot, henviste meg videre til psykriater uten problemer.
om du har diagnose og historie med plager, tror jeg ikke det vil bli noe problem om du har en noenlunde oppegående lege.
Sist endret av Cosmos; 18. november 2014 kl. 18:21.
Skal snakke med psykolog først og se hva de sier. Jeg vet jo ikke hvorfor jeg er deprimert enda engang. Hva er egentlig greia med at noen leger er veldig hjelpsomme, mens andre setter seg helt på bakbena? Får de ikke samme utdanning?
Bytt lege, også selv om du har byttet tidligere. Jeg måtte selv bytte lege 3 ganger før jeg fikk en jeg var fornøyd med, det er verdt det. Å ha en god og forståelsesfull lege "på lag" er veldig nyttig.

Be også om henvisning til DPS. Samme gjelder her, bytt psykolog/psykiater helt til du finner en du føler deg fortrolig med.


Det er ikke sikker du vil finne ut hvorfor du er deperimert. Noen ganger skjer det bare, uten en spesifikk årsak. Kanskje du bare må akseptere at sånn er det, og fokusere på å bli bedre? Dette må du finne ut av sammen med en behandler du trives med.

Lykke til, og god bedring!
Jeg har vært deprimert uten å vite hvorfor. Det er veldig mange som drar til legen pga depresjon som egentlig bare har søvnproblemer. Jeg har lagt om kostholdet, spiser sunt, trener, drikker vann, og fått sovemedisin i form av melatonin (circadin 2mg). Presterer mye bedre i alt jeg gjør nå, og sovner 22:00 så er ikke trøtt en gang da alarmen går, hender jeg våkner 10 min før den.

Anbefaler fremdeles psykolog.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Jeg har vært deprimert uten å vite hvorfor. Det er veldig mange som drar til legen pga depresjon som egentlig bare har søvnproblemer. Jeg har lagt om kostholdet, spiser sunt, trener, drikker vann, og fått sovemedisin i form av melatonin (circadin 2mg). Presterer mye bedre i alt jeg gjør nå, og sovner 22:00 så er ikke trøtt en gang da alarmen går, hender jeg våkner 10 min før den.

Anbefaler fremdeles psykolog.
Vis hele sitatet...
Interessant. Jeg har lyst å prøve ut behandlingen hun anbefalte, men jeg ble bare så kvalm over måten hun møtte meg på at jeg ikke gadd gå på apoteket for å hente den ut en gang.

Hun virket som en analytisk lege, som ikke responderer på følelser og sanser, men på tanker og logikk. Så sånn sett er det ikke rart at hun ikke forstod seg på meg. Men det er veldig trist, fordi jeg er sånn som hun var ovenfor meg mot andre. Men jeg er ikke en lege som skal hindre folk i fra å skade seg. Hun må vise empati ovenfor pasientene sine, selv om den er påtatt.
Sitat av muffinluv Vis innlegg
J
Før så klarte jeg å bli ordentlig lykkelig. Og dermed gikk jeg av dem for å føle det igjen. Men kort tid etter ble jeg jo like deprimert, og begynte på dem igjen. Men for ca ett år siden, så gjorde jeg et bevisst valg om å ikke begynne på dem igjen. Jeg har ikke følt meg ordentlig lykkelig igjen siden jeg ble deprimert etter at jeg sluttet på dem. Derfor bestemte jeg meg for å ta min første pille igjen i dag. Selv om det er kjipt å ikke føle seg ordentlig lykkelig, som jeg vet andre mennesker kan føle, så er det helt forjævelig å være deprimert også.
Vis hele sitatet...
Har få innvendinger mot "lykkepille" om det fungerer. Enhver for ta egne beslutninger rundt dette. Hvis det er snakk om lettere depresjon hadde jeg nok heller anbefalt johannesurt eller rosenrot - for mindre bivirkninger - og faktisk god helse, hvis man skal gå for "kjemiske krykker" til depresjon.

Ellers tror jeg jaget etter å føle seg "ordentelig lykkelig" fort kan være en felle. Livet er i evig forandring, også følelsesmessig. Det gamle ordtaket "det er ikke hvordan man har det - men hvordan man tar det" føler jeg har litt visdom i så hendseende. Sikt heller mot harmoni. Mot å godta følelser slik dem er. Dem er i evig forandring uansett. Livet vil smile og livet vil ta deg gjennom bølgedaler. Den som klarer å møte det hele med ro og harmoni navigerer lettere gjennom slike landskap. En som hater seg selv pga depresjon, eller mister totalt hodet i lykkerus - er mere vinglepetter, noe jeg tror er dårlig strategi for å navigere trygt gjennom alle følelseslandskap som livet gir.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Har få innvendinger mot "lykkepille" om det fungerer. Enhver for ta egne beslutninger rundt dette. Hvis det er snakk om lettere depresjon hadde jeg nok heller anbefalt johannesurt eller rosenrot - for mindre bivirkninger - og faktisk god helse, hvis man skal gå for "kjemiske krykker" til depresjon.
Vis hele sitatet...
Ikke gå i den fella, med troen "når det er naturlig, så er det ingen fare"! Selv om prikkperikum (johannesurt) er et mildt antidepressiva. Så er det lignende virkning av hyperikin (stoffet i prikkperikum), som i en rekke antidepressiva en får på apotek, og kan gi lignende bivirkninger. Prikkerikum kan også gi utslett ved lys hud og øyeskader ved store doser også. Så vær forsiktig med urtemedisin!
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Ikke gå i den fella, med troen "når det er naturlig, så er det ingen fare"! Selv om prikkperikum (johannesurt) er et mildt antidepressiva. Så er det lignende virkning av hyperikin (stoffet i prikkperikum), som i en rekke antidepressiva en får på apotek, og kan gi lignende bivirkninger. Prikkerikum kan også gi utslett ved lys hud og øyeskader ved store doser også. Så vær forsiktig med urtemedisin!
Vis hele sitatet...
Generellt sett er jeg enig i at man ikke skal kaste kritisk sans fordi det er urtemedisin. Det finnes urtemedisiner med uheldige bivirkninger. Nå har prikkperium ytterst få bivirkninger sammenlignet med mange andre antideppresiva og bivirkningene den eventuellt har er svært sjeldne - samt at dem stopper ved avsluttet bruk. Det er en grunn til at dette preparatet selges reseptfritt på apotek (fordi det regnes som svært trygt).

I Tyskland f.eks skrives det heller ut johannesurt mot milde depresjoner - enn klassiske antideppresiva. Johannesurt har også en mengde positive innvirkninger på helse generellt. Det samme gjelder Rosenrot - som har vist seg å ha gunstig effekt på helsen i tillegg til den antideppresive virkningen.

Lider man av alvorlig depresjon - er det dog ikke sikkert man får noen merkbar effekt av disse urtepreparatene.
Sist endret av Bearass; 19. november 2014 kl. 12:21.
SSSRI/SNRI er har sikkert hjulpet mange, men skulle vært interessant å sett en statistikk på hvor mange liv de også har kostet. Økt fare for suicidalitet under opptrapping er jo ikke uvanlig.
Går selv på "lykkepiller" nærmere sagt Venlafaksin/efexor. Har vel gått på det i drøye 3-4 år. Har av og til glemt å ta pillene og abstinensene som følger er det verste jeg noen gang har verdt borti. De kommer fort, om man glemmer å ta pilla på morgenen er det ikke mange timene før man merker at man har glemt det. Går kun på 75MG å gjort det siden første dag. Kan ikke si at jeg merker noen ting, har ihvertfall ikke gjort det bedre. Har lest en del rundt efexor og fellesnevneren er at det er noe av det verste å gå av. Har noen erfaring ang nedtrapping?

Eventuelt forslag til andre SSSRI/SNRI tabletter som kan anbefales i forhold til efexor shiten?
Sitat av $pliffeN Vis innlegg
Går selv på "lykkepiller" nærmere sagt Venlafaksin/efexor. Har vel gått på det i drøye 3-4 år. Har av og til glemt å ta pillene og abstinensene som følger er det verste jeg noen gang har verdt borti. De kommer fort, om man glemmer å ta pilla på morgenen er det ikke mange timene før man merker at man har glemt det. Går kun på 75MG å gjort det siden første dag. Kan ikke si at jeg merker noen ting, har ihvertfall ikke gjort det bedre. Har lest en del rundt efexor og fellesnevneren er at det er noe av det verste å gå av. Har noen erfaring ang nedtrapping?

Eventuelt forslag til andre SSSRI/SNRI tabletter som kan anbefales i forhold til efexor shiten?
Vis hele sitatet...
Dette er svært lav dosering. Da kan du like godt ta johannesurt eller rosenrot spør du meg. Hadde du bodd i Tyskland hadde legen gitt deg johannesurt istedet for en mini-dosering med SSRI.

Ellers kan jeg reklamere for rosenrot. Jeg sliter ikke med depresjoner, men synes det er gøy med urtemedisin (selv om jeg går på medisinstudiet) Har plukket rosenrot selv og laget tinktur som jeg tar en skje av når høstmørket og lavere energi setter inn. Merkbar virkning etter noen dager - økt energi, vitalitet og glede. Ingen bivirkninger, foruten litt ekstra kåthet. Venner av meg som har prøvd er også strålende fornøyd.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Dette er svært lav dosering. Da kan du like godt ta johannesurt eller rosenrot spør du meg. Hadde du bodd i Tyskland hadde legen gitt deg johannesurt istedet for en mini-dosering med SSRI.

Ellers kan jeg reklamere for rosenrot. Jeg sliter ikke med depresjoner, men synes det er gøy med urtemedisin (selv om jeg går på medisinstudiet) Har plukket rosenrot selv og laget tinktur som jeg tar en skje av når høstmørket og lavere energi setter inn. Merkbar virkning etter noen dager - økt energi, vitalitet og glede. Ingen bivirkninger, foruten litt ekstra kåthet. Venner av meg som har prøvd er også strålende fornøyd.
Vis hele sitatet...
Du må nesten komme med solide kilder med slike påstander om uortodokse behandlingsformer, det virker interessant det du sier, men hadde vært greit å sett dokumentasjon i form av forskning, når du heller ikke har brukt det selv mot depresjon blir det litt funky å rose det opp i skyene uten å kunne dokumentere noe skikkelig.
Men jeg må si at johannesurt virker interesant mot milde depresjoner etter å ha lest litt.
Sist endret av Cosmos; 19. november 2014 kl. 18:09.
Johannesurt er på ingen måte noen uortodoks behandlingsmåte.

Rosenrot er nok litt mere uortodoks. Men den har dokumentert effekt. Det finnes endel forskning rundt rosenrot om du søker litt rundt.

Det gøye med rosenrot er at den har merkbar effekt. Andre urter, kosttilskudd e.l. man tar merker man ikke særlig til effekt av. Men rosenroten har merkbar positiv virkning (om man ikke er av de få som ikke får effekt). Som vitalitet/kåthet urt er den også genial.

Her er noen linker å sjekke ut:

Wikipedia
Urtekilden
Mental Health America
Sist endret av Bearass; 19. november 2014 kl. 18:27.
Sitat av hestpåpinne Vis innlegg
SSSRI/SNRI er har sikkert hjulpet mange, men skulle vært interessant å sett en statistikk på hvor mange liv de også har kostet. Økt fare for suicidalitet under opptrapping er jo ikke uvanlig.
Vis hele sitatet...
Mye av problemet med SSRI er at de ikke skal brukes på tungt deprimerte personer. En av de første tingene som skjer at man får en endret sinnstemning, og for noen vil man føle seg værre før man blir bedre. Da er det livsfarlig å samtidig være latent suicidal, siden noen ender opp med å endelig ha nok energi og tiltakslyst til å gjøre noe med saken.
Tung depresjon skal ALLTID føre til innleggelse først, og så medisinering under tett oppfølging og terapi. Dessverre har legene blir lurt til å tro at SSRI er som et plaster mot depresjon.
Sitat av $pliffeN Vis innlegg
Går selv på "lykkepiller" nærmere sagt Venlafaksin/efexor. Har vel gått på det i drøye 3-4 år. Har av og til glemt å ta pillene og abstinensene som følger er det verste jeg noen gang har verdt borti. De kommer fort, om man glemmer å ta pilla på morgenen er det ikke mange timene før man merker at man har glemt det. Går kun på 75MG å gjort det siden første dag. Kan ikke si at jeg merker noen ting, har ihvertfall ikke gjort det bedre. Har lest en del rundt efexor og fellesnevneren er at det er noe av det verste å gå av. Har noen erfaring ang nedtrapping?

Eventuelt forslag til andre SSSRI/SNRI tabletter som kan anbefales i forhold til efexor shiten?
Vis hele sitatet...
Jeg leser at noen skriver at 75mg er lite, men selv går jeg på bare 10mg Cipralex.

Jeg synes det er ufattelig at legen din ikke har gitt deg noe som ikke er like avhengighetsskapende og lettere å trappe ned fra. Piller skal ikke være en permanent løsning, og det skal (eller burde?) fokuserer minst like mye på samtaleterapi med psykolog. Blir litt oppgitt av det er så lite fokus på det, tilsynelatende.

Som jeg skriver litt over her var jeg selv hos lege i går, og hun brydde seg ikke i det minste når jeg sa at jeg på to år som diagnostisert deprimert ikke har snakket med en eneste psykolog.
Har gått på 10 mg Cipralex i et halvt år nå, og jeg kjenner meg absolutt igjen i det du skriver. Jeg har nå endelig begynt å føle meg normal (har så og si slitt med depresjon så lenge jeg husker). Jeg klarer å gjøre akkurat det jeg vil, når jeg vil, uten å måtte føle meg nedfor.

Først da jeg begynte med det var det litt sånn meh, merka ingenting av virkningen, men fortsatte likevel å ta det. Var ikke før nå i oktober/november jeg har merket effekten av det, og jeg skal understreke at jeg ikke har følt meg lykkelig, eller i rusekstase. Heller bare mer tilfreds med livet, og tilfreds med den jeg er.

Jeg har absolutt ikke lyst til å fortsette med piller i resten av livet, men nå som jeg har vært i flere krisesituasjoner, så føler jeg at det har vært nødvendig for meg. Tankegangen min er også forandret på en positiv måte. Er mer åpen for andre og langt med positive tanker enn det jeg er vant til. Det er fint.

Har gått på 10 mg Cipralex i et halvt år nå, og jeg kjenner meg absolutt igjen i det du skriver. Jeg har nå endelig begynt å føle meg normal (har så og si slitt med depresjon så lenge jeg husker). Jeg klarer å gjøre akkurat det jeg vil, når jeg vil, uten å måtte føle meg nedfor.

Først da jeg begynte med det var det litt sånn meh, merka ingenting av virkningen, men fortsatte likevel å ta det. Var ikke før nå i oktober/november jeg har merket effekten av det, og jeg skal understreke at jeg ikke har følt meg lykkelig, eller i rusekstase. Heller bare mer tilfreds med livet, og tilfreds med den jeg er.

Jeg har absolutt ikke lyst til å fortsette med piller i resten av livet, men nå som jeg har vært i flere krisesituasjoner, så føler jeg at det har vært nødvendig for meg. Tankegangen min er også forandret på en positiv måte. Er mer åpen for andre og langt med positive tanker enn det jeg er vant til. Det er fint.
Sitat av muffinluv Vis innlegg
Jeg leser at noen skriver at 75mg er lite, men selv går jeg på bare 10mg Cipralex.

Jeg synes det er ufattelig at legen din ikke har gitt deg noe som ikke er like avhengighetsskapende og lettere å trappe ned fra. Piller skal ikke være en permanent løsning, og det skal (eller burde?) fokuserer minst like mye på samtaleterapi med psykolog. Blir litt oppgitt av det er så lite fokus på det, tilsynelatende.

Som jeg skriver litt over her var jeg selv hos lege i går, og hun brydde seg ikke i det minste når jeg sa at jeg på to år som diagnostisert deprimert ikke har snakket med en eneste psykolog.
Vis hele sitatet...
Det er stor forskjell på virkestoffene i Cipralex (Escitalopram) og Efexor (Venlafaxine).

F. eks
Ved generell angst:
75-225mg/dag Venlafaxine, efexor
10-20 mg/dag Escitalopram, cipralex

Ved tung depresjon:
225 mg/dag Venlafaxine, efexor
20 mg/dag Escitalopram, cipralex