Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 6674
Hey.

Har lagt merke til at det har vært en del spørsmål og nysgjerrighet rundt ruspotensialet til Imovane/Zopiklon for tiden. Jeg tenkte derfor at jeg kunne dele mine erfaringer og prøve å beskrive effektene man kan oppnå, da også i kombinasjon med cannabis. Rapporten er kun ment som informasjonslitteratur og jeg oppfordrer ingen til å eksperimentere med nevnte legemidler/rusmidler.

Først noe bakgrunnsinformasjon om stoffene:

Imovane
er et benzodiazepin-liknende hypnotikum innen gruppen av cyklopyrrolon-derivater. Det kalles et benzo-liknende preparat på grunn av at stoffet binder seg til de samme GABA-reseptorene i CNS (sentralnervesystemet) som benzodizepiner gjør. Mer spesifikt virker Imovane som en aktiv agonist på GABA-reseptorer innenfor underenhetene α1, α2, α3 og α5, primært lokalisert i hjernen. Biotilgjengeligheten ligger på rundt 75-80 % ved oralt inntak og effektene trer som oftest i kraft etter en 30 minutters tid. Imovane metaboliseres hovedsaklig i leveren og har en gjennomsnittlig halveringstid på rundt 5 timer.

Cannabis
er kanskje ikke noe jeg trenger å utdype hva er. Henviser allikevel til et innlegg som jeg har skrevet tidligere, her.

---

Omtrent 30-40 minutter etter inntak av en Imovane 7,5 mg kjenner jeg at jeg blir lettere til sinns. Humøret løftes og ting begynner å bli ekstra interessant. Det er imidlertid det visuelle aspektet ved denne rusen jeg søker, og de visuelle effektene som først trer frem er smålige synsfordreininger, som følge av en tregere fokuseringsreaksjonsevne og fargeintensifisering i synsfeltet. Mønsteret på veggen begynner å bevege på seg og selve veggen får en rødlig glød, uten at det er den eneste fargetilsetningen tilstede. Integrert i synsillusjonen finner man også de andre fargene i regnbuen, som bølger og skifter plass med hverandre. De virker ålete på et vis. Ser jeg på dataskjermen kommer fargene nærmest enda tydeligere frem. Forsøker jeg å lese, leer bokstavene på seg og det blir en smålig anstrengelse å operere synsevnen normalt. Kan sammenlikne det i en viss grad med ettergløden man får når en psykedelisk tur nærmer seg enden.

Mellom 30 og 50 minutter etter inntaket fyres det opp en dose med cannabis, noe jeg finner fungerer på noe symbiotisk vis med Imovane/Zopiklon. Det skjer imidlertid noe merkelig etter at jeg har inntatt Imovane, i form av at cannabisrøyken glir ned halsen uten noen anstrengelse overhodet, uavhengig av type cannabis. Veldig behagelig å trekke ned røyken og rett og slett en nytelse å bli fjern. Den første betydelige visuelle opplevelsen jeg hadde på Imovane var etter en joint. Jeg hadde røyket den innendørs og etter at den var unnagjort satt jeg meg for å observere noen av plantene mine. Merket at pærene til lampen virket å lyse litt ekstra kraftig, og når jeg tittet mot lyset danset det farger (hovedsaklig grønt og lilla) på overflaten til pæren(e). Jeg ble noe overvelmet av dette og trakk meg tilbake for å klarne hodet, og i det jeg så tilbake mot sofaen dannet det seg en svær lilla sky som svevde rett foran øynene mine. Jeg lukket øynene og den var fortsatt der, rett i synsfeltet mitt. I retrospekt har jeg jo innsett at dette var lysinntrykket som brant seg fast på netthinnen min. Dette inntrykket henger gjerne igjen i et minutt eller to, avhengig av hvor lenge man har sett på lyset. Overeksponering kan imidlertid føre til overdrevne fargestrømmer i synsfeltet og eventuelt forårsake hodepine. Lagde en gang en sirkel med hånden og så gjennom hullet mot lyset, dette rett før jeg skulle mekke hasj. Mens jeg knadde i hasjen så jeg en liten rød prikk, noe ala det filmtypiske snikskyttersiktet, som beveget på seg ettersom jeg bevegde på øynene. Rød prikk ble til blå, ble til grønn, osv.

Etter å ha fyrt ferdig, og omtrent en time etter inntak, reduseres synsoppløsningen slik at alt rom rundt meg oppstår som synlige partikler. Luften virker kornete og det er nesten som man kan strekke ut hånden og føle på den. Herfra går det bare en vei og de nestene timene går forbi som minutter, noe som er uunngåelig på denne kombinasjonen, føler jeg. Fokuset mitt er veldig sentrert og tankene går hele tiden fremover, noe som også er å forvente av en cannabisrus alene. Noe jeg allikevel merker godt er evnen til å tenke mer kreativt, og kunne formidle dette på et vis. Det være seg via ord, bilder, tegninger. Har vanligvis ikke noe driv for å uttrykke meg på denne måten, men under påvirkning faller dette seg naturlig. Alt virker som en god idé og det skader ikke å dokumentere litt for mye enn litt for lite. Enkelte ganger har jeg knipset godt over 100 bilder, med tankene om at noe av det jeg faktisk fant fascinerende og storslagent under påvirkning, fortsatt ville være tilstede i bildene dagen derpå. Hittil hører det til sjeldenhetene, men fikk faktisk fanget en sopp og noen figurer på et bilde av en gardin en gang, som kan ses i dette innlegget. Her er et annet bilde jeg har knipset under en røykeøkt. Ikke akkurat, men til en viss grad, like fascinerende å se på røyken stige og spre seg som på psykedelika. Har det også nedskrevet et sted at Imovane er drivstoff for tankegangen, noe som underbygger følelsen jeg får av at tankene kontinuerlig farer av gårde. Slenger også ved noen bilder av tegninger jeg har laget under påvirkning:

http://www.picvalley.net/u/2324/150975341219648268761352402122Ru85J3LtKBJCZwB7oTPM_s.PNG
En kveld tegnet jeg en andgranat.

http://www.picvalley.net/u/2834/14867702713519631511352402132Penxq2nmElxWB2hHhNCI_s.PNG
Før den ble til dette, som jeg gav navnet Manifesto.

Her er en illustrasjon som skal gjenspeile verdensproblemet menneskehandel og barnearbeid. Det er til sammen tre figurer i tegningen. Barnet til høyre har på seg noe jeg forbinder med en «mongoler-hatt». Trekantene symboliserer penger.

Når lyset er slukket og det er tid for å få blund på øynene, er når rusens virkelige krefter trer frem. På dette tidspunktet, gjerne flere timer etter både pilleinntak og cannabisrøyking, er de synlige luftpartiklene fortsatt tilstede og virker til å klynge seg sammen og strømme samkoordinert frem og tilbake. Det beste eksempelet jeg kan vise til et at det likner på noe ala dette, bare mer monotont i form av farger, i og med at det er mørkt ellers i rommet. Partiklene kan ta både ukjente/kaotiske former og mer kjente former, som f.eks. krypdyr, insekter og generelt flyvende kreaturer. Akkurat hvorfor disse typene skapninger dukker opp er for meg uvisst, men det går visst igjen, da jeg har hørt om flere andre som opplever det samme. Noe annet som ofte er fremtredende av disse synsillusjonene er ulike typer maskineri, noe som er i konstant bevegelse. Har sett mye rart på disse tidspunktene, men det aller vanligste er flyvende insekter av et slag og silkeliknende tråder som ser ut til å falle ned i ansiktet på meg. Disse forsvinner naturligvis dersom jeg forsøker å gripe etter dem. Av nedsider ved denne drogekombinasjonen så nevner jeg mulig hodepine grunnet overeksponering av til tider sterke inntrykk, redusert matlyst og kresenhet når det kommer til drikke, manglende evne til å multitaske særlig godt, samt hukommelsespåvirkningen den har i form av å ofte etterlate seg store hull, spesielt etter større inntatte doser. Dersom man overskrider terskelen for fullstendig selvkontroll, så kan det resultere i at det blir gjort en haug med helt sprø ting som gav perfekt mening på det tidspunktet de ble gjort.

Vil konkludere med å gjenta at dette kun er personlige erfaringer og at jeg ikke oppfordrer noen til å eksperimentere med denne kombinasjonen. Det er aldri uten risiko å manipulere hjernens normale driftsmønster, og det blir alltid å veie opp de potensielle fordelene mot de potensielle faremomentene. Stay safe.
Flott bidrag, Tawon! Nå kan vi bare henvise til denne rapporten neste gang noen eventuelt måtte spørre om dette i en tråd eller lage enda en ny.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Noe forsinket takk for gode ord, Lucy.

Oppdaterer like gjerne lenkene fra førsteinnlegget, i synkende rekkefølge:
Røykeøkt
Andgranat
Manifesto
Tre figurer
Eksempel på flyvende partikler (video)