Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2790
Hei, andre tastere.

I en Kongen av Queens-episode, denne faktisk, benyttet Carrie seg av en programvare til å skrive ned det hun ville ved å kun snakke inn i mikrofonen. Dette virket jo for meg veldig hendig, så da gikk jeg i jakten etter markedets beste alternativ, med både produktkvalitet og pris i tankene, og alternativet som stadig dukket opp og ble referert til var Dragon.

Med et diktatprogram som Dragon kan du styre datamaskinen uten å røre den fysisk, ved bruk av en mikrofon eller til og med smarttelefonen din (iOS, Android). Dersom du skriver mye på daglig basis vil en del tid og krefter bli spart ved å kun tale det du vil ha nedskrevet, og deretter se ordene forme seg foran øynene dine.

Nuance, navnet bak Dragon, har for tiden salg på enkelte av produktene sine. Her er tilgjengelige alternativer for PC-brukere. De har også versjoner tilpasset Mac og deres kundemasse. Norsk er et språk som støttes av Dragon, og velges under installasjonen av programvaren.

Dragon er også tilgjengelig som en applikasjon for iOS-enhetene iPhone og iPad. Her kan du korte ned tiden du bruker på å taste meldinger og notater betraktelig.

Alt i alt et spennende produkt jeg gleder meg til å utforske. Tenkte kanskje det ville vekke interessen til andre hyppigtastende brukere her inne.
Sitat av Tawon Vis innlegg
Dersom du skriver mye på daglig basis vil en del tid og krefter bli spart ved å kun tale det du vil ha nedskrevet, og deretter se ordene forme seg foran øynene dine.
Vis hele sitatet...
Eh, ettersom det tar meg ca 20 ganger mer krefter å snakke enn å skrive tviler jeg på at jeg vil spare noe særlig krefter. Og uansett hvor mye krefter jeg bruker blir den skriftlige formuleringen ganske enkelt bedre.
Sitat av Kråkelefse Vis innlegg
Eh, ettersom det tar meg ca 20 ganger mer krefter å snakke enn å skrive tviler jeg på at jeg vil spare noe særlig krefter. Og uansett hvor mye krefter jeg bruker blir den skriftlige formuleringen ganske enkelt bedre.
Vis hele sitatet...
Glemte naturligvis å presisere at graden av effektivitet/tidsbesparenhet kommer helt og holdent an på enkeltindividets samspill med programvaren. Snakker du tregt og snøvlete vil det muligens ta noe lengre tid å få nedskrevet tekst via tale enn det vil ved manuell tasting.
Sitat av Kråkelefse Vis innlegg
Eh, ettersom det tar meg ca 20 ganger mer krefter å snakke enn å skrive tviler jeg på at jeg vil spare noe særlig krefter.
Vis hele sitatet...
Sitter du der helt rødsprengt i ansiktet og brøler hvert eneste ord så høyt du bare orker?
Sitat av Kråkelefse Vis innlegg
Eh, ettersom det tar meg ca 20 ganger mer krefter å snakke enn å skrive tviler jeg på at jeg vil spare noe særlig krefter. Og uansett hvor mye krefter jeg bruker blir den skriftlige formuleringen ganske enkelt bedre.
Vis hele sitatet...
Stammer du, eller har du noen kraftige talefeil?
Sitat av Knask Vis innlegg
Sitter du der helt rødsprengt i ansiktet og brøler hvert eneste ord så høyt du bare orker?
Vis hele sitatet...
Prøv og skriv i 6 timer deretter å snakke med deg selv i 6 timer, du finner fort ut hva som er mest slittsomt.
Poenget er vel det at man slipper å skrive i seks timer, men heller bare prater en liten del av den tiden.
Syns ikke det er veldig slitsomt å prate heller akkurat.
For å ikke spore av med diskusjonen av hvorvidt nettopp du finner det mest slitsomt å taste 5000 ord eller å si dem høyt, så kan vi vel konkludere med at det varierer fra person til person.

For en som taster mye vil et produkt som Dragon kunne komme godt med dersom man er ute etter litt variasjon i hverdagen. Selv om man har programvaren installert betyr det ikke at man ikke kan taste manuelt dersom man blir lei av å høre stemmen sin over tid. Jeg vil tro at en fin kombinasjon her er nøkkelordet.
Spørsmålet blir jo om programvaren holder mål, eller om den kommer med samme adferdsproblemer som Apple sitt forsøk, Siri.
Game disconnected
pokemon's Avatar
har prøvd dette engang du finner programmet i bukta, og det suger like mye som man skulle tro.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Verilon Vis innlegg
Spørsmålet blir jo om programvaren holder mål, eller om den kommer med samme adferdsproblemer som Apple sitt forsøk, Siri.
Vis hele sitatet...
Nå har jeg ingen personlige erfaringer med Siri, så kan ikke uttale meg om hvorvidt Nuance sine produkter er et bedre valg sett i forhold. Det jeg derimot er sikker på er at både Siri og Dragon (/Nina, som er Nuance sitt motstykke til Siri) forbedres med hver nye versjon som lanseres. Høyere ordgjenkjenningsprosent, mer personlig tilpasning og alt i alt høyere effektivitet blir jo å forvente etter hvert som man utvikler produktene.

Sitat av pokemon Vis innlegg
har prøvd dette engang du finner programmet i bukta, og det suger like mye som man skulle tro.
Vis hele sitatet...
Ut i fra denne detaljerte anmeldelsen din, som er nødt til å være et resultat av en grundig gjennomgang av produktet, samt en vilje og lyst til å utforske alle muligheter tilgjengelig, så må man vel bare konkludere med at produktet suger. Takker uansett for verdifullt innspill.