Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 807
cvnlu æasep srkgi aeagn riplg

Jeg har ingen peiling på hva klarteksten er, det eneste jeg ser her er at det er delt opp i segmenter på fem bokstaver.
Hvis noen har noen ideer om hvordan den skal dekrypteres ville jeg blitt svært takknemlig
"Cæsar var ein skapleg gluping"

Hvor er denne fra?
Astron's Avatar
Trådstarter
En nordlending som er glad i Da Vinci koden (orddeling er intensjonelt).
Hvordan løste du den? Bare flytting av tegn?
Sist endret av Astron; 16. mars 2009 kl. 14:28.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Nei, man ser jo det med det øye. Jeg så i alle fall det med en gang. Les første bokstav i første ord, første bokstav i andre ord, tredje, fjerde, etc. Så leser du andre bokstav i første ord, og så andre i andre ord. Slik fortsetter du.

Edit: Jeg så det nok fordi trolig jeg samtidig så løsningen fra Dyret nederst på skjermen. Resultatet ble det samme de første ordene. Etter en slik observasjon, betyr det at man kan stille opp ordene i en matrise og få ut resultatet ved å lese på tvers av skriveretning.
Sist endret av m0b; 16. mars 2009 kl. 14:36.
c v n l u
æ a s e p
s r k g i
a e a g n
r i p l g

Les ovenifra og ned, fra venstre mot høyre. Rekkefølgene var ikke mikset om, det var ingen forskyvning/fence/e.l. Cæsar nevnes i klarteksten, men dette er ikke Caesar-shift.