Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 3868
Som tråden sier, hvor burde jeg starte?

En plan er Indeks, aksjer, crypto, i den rekkefølgen.
Jeg har allerede investert i boligmarkedet.
Er det noen bedre måte å angripe det på?

Planen er å investere 6000 - 15000 ++ kr i måneden, da jeg ikke er fan av å spare lenge for så å investere alt, ikke at det er så lurt heller.

Vurdere indeks innen teknologi, farmasi, aksjer innenfor de største firmaene som "alltid" gjøre det godt over lang tid, de 3 største innen crypto (har allerede litt i Bitcoin, Solana og Poly).

Vurderer også muligheten for å spare et år, for så å finne start-ups å investere i, men det får bli om noen år.

Jeg tar imot alle tips og råd med åpne armer.
Tid i markedet slår timing av markedet.

Ville plassert 40% i globale indeksfond med lave forvaltningskostnader, 20% med diversifiserte indeksfond og 30% fordelt i forskjellige sektorer med aktiv forvaltede fond. Deretter 5-10% i crypto og utvalgte aksjer som jeg tror har en fremtid.
Sist endret av Jorg; 12. mai 2022 kl. 09:23.
Trådstarter
Sitat av Jorg Vis innlegg
Tid i markedet slår timing av markedet.

Ville plassert 40% i globale indeksfond med lave forvaltningskostnader, 20% med diversifiserte indeksfond og 30% fordelt i forskjellige sektorer med aktiv forvaltede fond. Deretter 5-10% i crypto og utvalgte aksjer som jeg tror har en fremtid.
Vis hele sitatet...
Er det noen plattformer som lønner seg mer enn andre mtp avgifter og kurtasje? Tenker da på alt utenom krypto, der har jeg allerede en plattform.
Nordnet er ganske lav. Værtfall i begynnelsen. Du kan søke om mindre kurtasje på nordnet og. Frontbroker kan være værd å sjekke, men den er nok mer kortsiktig for trading.
Trådstarter
Sitat av anonfreakv2 Vis innlegg
Nordnet er ganske lav. Værtfall i begynnelsen. Du kan søke om mindre kurtasje på nordnet og. Frontbroker kan være værd å sjekke, men den er nok mer kortsiktig for trading.
Vis hele sitatet...

Skal sjekke ut Nordnet jeg. Takk for tipset.
Daytrading for komme litt lenger frem i tid
Personlig tror jeg aldri at jeg hadde satset på crypto, det virker helt sinnsykt ustabilt. Om du har god tid, tålmodighet og motivasjon er det nokk kanskje mest solid å leie ut leiligheter for eksempel. Om du greier å finne en god plass som enten er nære sentrum eller med veldig veldig god utsikt kan du tjene en god god del.
Sitat av ronniba Vis innlegg
Skal sjekke ut Nordnet jeg. Takk for tipset.
Daytrading for komme litt lenger frem i tid
Vis hele sitatet...
Mener du får søkt om 39kr i kurtasje istedenfor 79 om jeg ikke tar helt feil. Dette innebærer da at du handler for under 50 tusen i måneden.
Krypto har krasjet hardt de siste dagene og hatt en solid downtrend i hele år. Jeg personlig tror bunnen er her eller nær (ingen kan si det sikkert), og mener potensialet er størst. Ikke stress deg inn, det kommer sannsynligvis til å være lavt mens inflasjonen er høy, Russland er hissige og usikkerheten generelt er høy. Sett deg inn blockchain og hvordan du kan sette opp passive inntektsstrømmer med desentraliserte finanstjenester (DeFi), da disse ofte gir god avkastning, både på stablecoins(dollar-pegged) og tokens/coins som BTC, ETH osv. Hold deg til store og veletablerte, og ikke under noen omstendighet ta investeringstips fra instagram/tiktok. Det er 99% sikkert betalt promotering, selv om de påstår noe annet. Du burde selvfølgelig spre investeringene dine og ha en solid bufferkonto til uforutsette utgifter og investeringsmuligheter som dukker opp. Banker liker også at du har penger til rådighet utover egenkapital til boligkjøp, særlig om du skal kjøpe for utleie. Som nevnt over er globale indeksfond er det tryggeste du kan kjøpe hvis du tenker langsiktig og skal kjøpe månedlig, og noe som alle burde ha imo.
Vil du ha 25% avkastning i 10 år?

Genel Energy!
Kan anbefale statseide aksjer som f eks. telenor. Stabil langsiktig og utbytte 2 ganger i året.
Evt. tørrbulk som golden ocean group med utbytte 4 ganger i året.
Jeg gikk for mer bolig, leier ut huset og flyttet selv i en leilighet. Sparingen er nedbetaling av boliglån ca 14k/mnd og 2000 kr i fond.
Selv har jeg mest tapt penger på enkeltaksjer, men jeg gjorde alle nybegynnerfeil som gjøres kan. Kjøpte blant annet xxl og Norwegian omtrent på topp (viste det seg), engangskjøp med store beløp, og da jeg solgte meg ut hadde jeg over 150.000 i tap faktisk. Så nå er jeg mer safe. Fondssparingen skal gå til jeg er 62 år, tanken er å pensjonere meg som 62-åring og bruke de penga til å nyte mine siste år.
Hvor lenge jeg sitter på to boliger vet jeg ikke. Tror jeg sitter så lenge at jeg er sikker på å bli gjeldfri ved salg av den ene.
Synes planen din er god.
Bare sørg for å ha mesteparten i indeksfond.
Personlig hadde jeg droppet enkeltaksjer siden det er ganske lotto, men hvis du virkelig har tro på noe så go for it.
Bare ikke fall i fella å kjøp "billige" aksjer fordi de har tapt seg mye i verdi.

Crypto vet jeg faen hvordan det går med, har følelsen av at det toget har gått but who knows?
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Crypto vet jeg faen hvordan det går med, har følelsen av at det toget har gått but who knows?
Vis hele sitatet...
Toget driver å legger til på stasjonen igjen
Trådstarter
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Synes planen din er god.
Bare sørg for å ha mesteparten i indeksfond.
Personlig hadde jeg droppet enkeltaksjer siden det er ganske lotto, men hvis du virkelig har tro på noe så go for it.
Bare ikke fall i fella å kjøp "billige" aksjer fordi de har tapt seg mye i verdi.

Crypto vet jeg faen hvordan det går med, har følelsen av at det toget har gått but who knows?
Vis hele sitatet...
Det blir i så fall i store firmaer som med stor sannsynlighet ikke forsvinner med det første. Lotto-aksjer er ikke aktuelt.

Crypto-toget kommer og går, men jeg er veldig sikker på at vi vil se en markant øking om noen få år.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Buy the dip? Er det ikke nå man skal kjøpe statsobligasjoner som er gått ned, samt "verdiløs" Krypto
Plasser pengene i "verdiløs" krypto, evnt noen verdiløse aksjer som du kan senere cashe ut til verdiløse penger som sentralbanken hvert år gjør enda mer verdiløse