Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2605
Jeg har brukt oxy ett par år, de siste ukene 120-200 mg i døgnet. Skulle trappe ned, men dreit meg ut og klarte det ikke.
Nå er jeg tom og gruer meg for dagene som kommer.
Har noe lyrica 75mg og neurontin 300mg og så har jeg ett par pakker med 5mg dolcontin. Truxal har jeg også.
Har lest litt og forstått at hvis jeg bruker disse riktig så kan jeg få dempet de værste abstinensene.
Noen tips til doser og slikt for å få dette til å funke? Og hva er maxdose, jeg vil helst ikke overgå det på noe vis...
Anonym bruker
"Forferdet Vågehval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vil ha snakket med legen om nedtrappingsplan.
Trådstarter
3 4
Leste du hele innlegget? Jeg skulle ha trappet ned, etter planen, men klarte det ikke. Taklet ikke å gå å være litt dårlig hele tiden. Så bedre å bli skikkelig dårlig noen dager. Dessuten er legekontoret stengt enda noen dager, så jeg har ikke noe valg. Legevakta gir ikke ut sånne medisiner når man driter seg ut.
300 mg Lyrica x 4 og 25-50 mg Dolconting x 2 ville jeg tatt om lå på en så stor dose.
De første 3-4 dagene vil være de verste.
*septiktekniker*
Mr.Septik's Avatar
Sitat av Needygeeky Vis innlegg
Leste du hele innlegget? Jeg skulle ha trappet ned, etter planen, men klarte det ikke. Taklet ikke å gå å være litt dårlig hele tiden. Så bedre å bli skikkelig dårlig noen dager. Dessuten er legekontoret stengt enda noen dager, så jeg har ikke noe valg. Legevakta gir ikke ut sånne medisiner når man driter seg ut.
Vis hele sitatet...
Det koker egentlig ned til din egen viljestyrke. Vil du slutte, så slutter du, ferdig med saken. Om det er bedre for deg å vere 'skikkelig dårlig noen dager', fremfor å være 'litt dårlig hele tiden', da er fremgangsmåten cold turkey.

Å supplere med det ene å det andre, er ikke å slutte cold turkey, da ender du opp med å bli 'litt dårlig hele tiden', er du med ?

Å slutte cold turkey innebærer som regel å bli 'skikkelig dårlig noen dager'.

Uansett, har ingen direkte erfaringer å dele med deg, foruten å få så mye frisk luft som mulig, spise så sunt som mulig, få sjekket vitaminmangler å dekke eventuelle mangler og bestem deg! Det er du, som må ville slutte, ikke noen andre!

Beklager om det virket kvast formulert, men en avvening er kvass som f@€n!

Håper du lykkes, og vit at iallefall en random gal freak støtter deg!
Sitat av Mr.Septik Vis innlegg
Det koker egentlig ned til din egen viljestyrke. Vil du slutte, så slutter du, ferdig med saken. Om det er bedre for deg å vere 'skikkelig dårlig noen dager', fremfor å være 'litt dårlig hele tiden', da er fremgangsmåten cold turkey.

Å supplere med det ene å det andre, er ikke å slutte cold turkey, da ender du opp med å bli 'litt dårlig hele tiden', er du med ?

Å slutte cold turkey innebærer som regel å bli 'skikkelig dårlig noen dager'.

Uansett, har ingen direkte erfaringer å dele med deg, foruten å få så mye frisk luft som mulig, spise så sunt som mulig, få sjekket vitaminmangler å dekke eventuelle mangler og bestem deg! Det er du, som må ville slutte, ikke noen andre!

Beklager om det virket kvast formulert, men en avvening er kvass som f@€n!

Håper du lykkes, og vit at iallefall en random gal freak støtter deg!
Vis hele sitatet...
Du har aldri vært avhengig, det kan man se tydelig på vil du slutte, så slutter du retorikken din.
Cold turkey kan være livsfarlig, spesielt når man ser på dosen som er brukt.

Å supplere med andre ting er ikke samme som å slutte cold turkey så lenge det man bruker ikke har krysstoleranse med oxy.

Han kommer til å være så syk at bare det å klare å pusse tennene må et mirakel til.
Han kommer ikke til å være dårlig, men oppleve tortur. Tenk å ha både Omgangssyke, Influensa og Forkjølelse samtidig. Ville foretrukket det fremfor oxy abstinenser.
Trådstarter vil bli torturert og bare det å gå eller føle vinden mot huden vil være smertefullt.

Har selv vært avhengig og da på "bare" 25-30 mg oxy x 3-4 ganger per dag. Ble en gang psykotisk av denne dosen etter bare 3-4 måneders bruk, så du kan bare forestille deg hva trådstarter vil oppleve. Jeg gikk cold turkey av samme grunn som trådstarter.
*septiktekniker*
Mr.Septik's Avatar
""Cold turkey” refers to the process of a sudden cessation of substance abuse by someone who has a dependence that substance, initiating symptoms of withdrawal; it is contrasted with slowly tapering down dosages over time, or the use of replacement medication in order to manage reduced dosages and minimise the impact of withdrawal."

Nå klarte jeg å få hele svaret mitt til å forsvinne..

Det du skriver einsteindragon, om at jeg aldri har vært avhengig, stemmer nesten.

Har misbrukt Dolcontin 100mg depot, Nobligan 150mg retard, til og med subutex, over alt for lange perioder, opptil over året på det værste, men har sluttet på dagen. Er nå rundt 2 år siden sist runde med det, og ser meg ikke tilbake.

Står fortsatt for det jeg skrev i første post, frisk luft, vitaminer osv. Vet at det er mirakuløst å klare en tannpuss når det står på som værst, men det går over. Sakte men sikkert, så går det over.
Problemet er ikke å slutte, problemet er å ikke begynne igjen!

Ønsker deg alt godt videre TS! Finn fram "stålet i magan", dette fikser du!
Sist endret av Mr.Septik; 18. april 2022 kl. 12:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Mr.Septik: 100 milligram dolcontin, knust, oralt, to eller tre ganger daglig i 6 måneder. Og sluttet brått. Vel, jeg vil si at det kjente du sikkert.
Værre ting er værre. Men vil nok tro at du ikke følte deg helt pigg, la oss si 3 dager etter siste inntak.

einsteindragon: Tortur er når mennesker påfører andre smerte for å fremtvinge informasjon, tilståelse, eller å oppnå en fordel på noe vis.
Jeg vet abstinenser kan være forferdelige. Veldig smertefullt. Men jeg tror det forringer ordet når vi bruker ordet tortur på den måten.

Ellers synes jeg det er mye bra råd her.
Prøv å tving i deg noe mat, ja.
Og prøv å kun ta noen få av de 5 mg dolcontinene til kvelden for å få sove. Helst prøv å ikke ta de den første eller andre natten heller.
Du vil nok føle at du vil ta de på dagtid også. Men hold ut. Du må betale for at lånet skal bli tilbakebetalt. Selv om det er mye renter.
*septiktekniker*
Mr.Septik's Avatar
Sitat av Arex_x Vis innlegg
Mr.Septik: 100 milligram dolcontin, knust, oralt, to eller tre ganger daglig i 6 måneder. Og sluttet brått. Vel, jeg vil si at det kjente du sikkert.
Værre ting er værre. Men vil nok tro at du ikke følte deg helt pigg, la oss si 3 dager etter siste inntak.

einsteindragon: Tortur er når mennesker påfører andre smerte for å fremtvinge informasjon, tilståelse, eller å oppnå en fordel på noe vis.
Jeg vet abstinenser kan være forferdelige. Veldig smertefullt. Men jeg tror det forringer ordet når vi bruker ordet tortur på den måten.

Ellers synes jeg det er mye bra råd her.
Prøv å tving i deg noe mat, ja.
Og prøv å kun ta noen få av de 5 mg dolcontinene til kvelden for å få sove. Helst prøv å ikke ta de den første eller andre natten heller.
Du vil nok føle at du vil ta de på dagtid også. Men hold ut. Du må betale for at lånet skal bli tilbakebetalt. Selv om det er mye renter.
Vis hele sitatet...
Dagen jeg sluttet med Dolcontin var på julaften 2019, når jeg våknet klokken 17:00 å kjente lukten av julemiddagen. Dagen etter var jeg som før.

Enig med deg Arex_x i det du skriver! Hold ut!
Trådstarter
3 4
Takk for mange gode råd, har lært litt nytt her nå.
Har fått opiater i behandling av kronisk smertesyndrom og 2 andre smertediagnoser og har de siste 7 årene brukt ulike morfin preparater. Har hatt noen måneders opphold nå og da fordi legene vil sjekke om jeg fortsatt trenger behandlingen.
Å slutte med nedtrapping har jeg aldri klart å fullføre. Har sluttet helt uten hjelp mot abstinenser 1 gang og det var så ille at jeg de andre gangene har brukt benzo eller annet mot abstinensene for å komme meg gjennom den første uka. Tenker bare jeg klarer å komme meg gjennom den første uka så skal jeg klare å takle det som kommer etterpå. Skal pese legene for å prøve å få en annen behandling enn opiater mot smerter, men det er så lett for dem å få problemet til å forsvinne med å behandle symptomet.
Kroppen blir fysisk avhengig av dette og man er like ille ute som de som misbruker rusmidler den dagen man ikke har dem lenger. Heldigvis har jeg en sterk psyke og har ikke brukt dette for å oppnå rus, så jeg har det kanskje lettere i tiden etterpå, når kroppen har blitt kvitt den fysiske trangen.
Legene har ikke mange gode råd i en slik situasjon, de forstår ikke omfanget av det. Men andre som selv har opplevd det har gode råd og en helt annen forståelse for hva man gjennomgår.

Sitat av einsteindragon Vis innlegg
300 mg Lyrica x 4 og 25-50 mg Dolconting x 2 ville jeg tatt om lå på en så stor dose.
De første 3-4 dagene vil være de verste.
Vis hele sitatet...
Tusen takk, det hjalp virkelig. Tok litt mindre Lyrica enn du foreslo, men det tok de værste abstinensene.
Sist endret av Needygeeky; 18. april 2022 kl. 16:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg virker som den største forkjemperen for Buprenorfin her på forumet, det er jeg sikker på - men om det blir for tøft å bare droppe å ta Oxycontin etter langvarig bruk vil jeg definitivt anbefale Subutex.

Det er dog ingen tvil om at Neurontin og evt. Paralgin/Pinex forte eller Dolcontin også vil "hjelpe". Ville heller kommet meg av Oxy med Sub enn Neurontin + Kodein eller Morfin.

Bare 16-24mg (2-3 sublingualtabletter) kan være forskjellen på en jævlig kjip affære og en forholdsvis okay og gradvis avvenning.

F.eks, med tilgang på bare 2stk 8mg tabletter med Subutex/Buprenorfin:
10 dager med 0,75mg/døgn
10 dager med 0,5mg/døgn

Det er totalt 12,5mg, da har du 3,5mg du kan bruke ved behov til du er tom.

Eventuelt:

Ordner du 4-5stk har du plutselig nok til 2+ måneder med nedtrapping som blir mye mindre tøft enn bråslutt.
10 dager med 1mg/døgn
10 dager med 0,75mg/døgn
10 dager med 0,5mg/døgn
10 dager med 0,2mg/døgn
10 dager med 0,1mg/døgn eller ved/om behov.

Da er 25,5mg brukt. Så har du 6,5mg igjen som kan brukes til videre nedtrapping/avvenning om nødvendig.
Eller som sikkerhetsnett til om du en lite vakker dag skulle sittet i saksa igjen.

Hilsen en som har laget alt for mange nedtrappingsplaner først og fremst til meg selv og andre

Mistenker at eksemplene mine er ganske lavt dosert ifht. din toleranse. Du ville ikke opplevd rus, bare reduserte eller, om du er heldig, nesten fraværende abstinenssymptomer.


------


Jeg er litt usikker på er hvordan 1mg Buprenorfin inntatt sublingualt føles om man er hekta på 120-200mg Oxycontin daglig. Om det er nok til å stanse abstinensene. I hvor stor grad ville det hjulpet?

Det vil nok uansett føles mye, mye bedre for psyken og kroppen enn å ikke ta noe. Visse avhengigheter er jævlig tøffe, kjipe og vanskelige å kutte uten hjelp. Din er en av dem.
Cold turkey kan du banne på at vil handikappe deg i hvertfall en ukes tid. Sikkert en del mer. En månedes tid?

Trapper du ned over en lengre periode vil du kunne komme deg først lavere i dose og toleranse og til slutt helt av. Uten å nødvendigvis måtte sette livet på pause mens du lider pga. cold turkey.
Kjipt å bruke ferieukene sine på å kutte opiater liksom. Eller å ikke kunne møte på jobb og følge opp ansvaret sitt.
En okay nedtrapping kan løse akkurat det problemet.

*Jeg er ikke lege eller helsepersonell*
Sist endret av krystallkongen; 18. april 2022 kl. 20:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Du har aldri vært avhengig, det kan man se tydelig på vil du slutte, så slutter du retorikken din.
Cold turkey kan være livsfarlig, spesielt når man ser på dosen som er brukt.

Å supplere med andre ting er ikke samme som å slutte cold turkey så lenge det man bruker ikke har krysstoleranse med oxy.

Han kommer til å være så syk at bare det å klare å pusse tennene må et mirakel til.
Han kommer ikke til å være dårlig, men oppleve tortur. Tenk å ha både Omgangssyke, Influensa og Forkjølelse samtidig. Ville foretrukket det fremfor oxy abstinenser.
Trådstarter vil bli torturert og bare det å gå eller føle vinden mot huden vil være smertefullt.

Har selv vært avhengig og da på "bare" 25-30 mg oxy x 3-4 ganger per dag. Ble en gang psykotisk av denne dosen etter bare 3-4 måneders bruk, så du kan bare forestille deg hva trådstarter vil oppleve. Jeg gikk cold turkey av samme grunn som trådstarter.
Vis hele sitatet...
Synes du overdriver litt her. Det er ekstreeeeent sjelden at noen tar kvelden av opioidabstinenser alene. Det er alkoholabstinenser som er den store stygge ulven med benzo på en andre plass relativt langt bak. Sjeldent med benzo og men det kan skje. Anyway, jeg har gått cold turkey av mye høyere doser enn det der og det er fullt mulig hvis man virkelig har bestemt seg.

Men hvorfor gå gjennom unødvendig mye ubehag hvis du har litt hjelpemidler, ser den. Bare husk at du må være bestemt og disiplinert. No half measures
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Synes du overdriver litt her. Det er ekstreeeeent sjelden at noen tar kvelden av opioidabstinenser alene.
Vis hele sitatet...
Enig der, det er sjeldent det skjer. Men man må også huske på at selvmordssjansen vil nærmest gå opp i skyene.
Sitat av Needygeeky Vis innlegg
Jeg har brukt oxy ett par år, de siste ukene 120-200 mg i døgnet. Skulle trappe ned, men dreit meg ut og klarte det ikke.
Nå er jeg tom og gruer meg for dagene som kommer.
Har noe lyrica 75mg og neurontin 300mg og så har jeg ett par pakker med 5mg dolcontin. Truxal har jeg også.
Har lest litt og forstått at hvis jeg bruker disse riktig så kan jeg få dempet de værste abstinensene.
Noen tips til doser og slikt for å få dette til å funke? Og hva er maxdose, jeg vil helst ikke overgå det på noe vis...
Vis hele sitatet...
Skjønner det er vanskelig,har selv trappa ned et år nå og er nå helt uten. Såklart jeg merker det men jeg har brukt ekstremt mye energi på dette så har heller ikke noe i huset. anbefaler deg på det sterkeste ikke begyne mikse md andre ting for du blir aldri ferdig. Tøft mens det står på men det er bare noen dager. Sikker på at du klarer det,men med så mye annet i hus blir det nok vanskelig desverre.
Gidde ikke lese ailt skal bare si jeg gikk på sånne doser å brukte ett år på å trappe ned til nesten 0 hver uke/14dag fjernet jeg 5mg så slipper du syko abst har slutta cold turkey også da men tror jeg ble psykotisk å så sinnsykt sugen men nedtrapping over det året gikk forholdsvis greit selv om får abs da å men ikke merer enn du takler
Sist endret av Rognkjeksa; 22. april 2022 kl. 11:40.