Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1071
Anonym bruker
"Bitter Moskusfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Heisann! Håper noen kan hjelpe meg med noen spørsmål da jeg tenker å begynne å dyrke selv. Prøvde å lete etter en generell tråd men fant ikke.

Hvor burde jeg se etter utstyr, og er telt verdt det? Hvis jeg tenker å ha rundt 6 planter, hvor mye watt trenger jeg og hvor mye kommer det til å slå ut på strømregningen? Så at noen sa at LED lys bare var bortkastet, og at jeg ikke måtte ha 400 watt til 1-2 planter. Takk!
Ja, et telt er å anbefale. Kommer litt an på om du har egnet rom å bruke om du ikke bruker telt.
Utstyr JEG hadde valg er kullfilter, uttrekksvifte, telt, lys og eventuelt luftfukter.
Hvor mange watt avgjør stort sett hvor mye du får og ikke hvor mange planter. Med 6 planter hadde jeg valgt et telt på minimum 1.5x1.5m selv om det kanskje blir lite, avhengig av strain du skal dyrke. Jeg har 1 plante i teltet mitt på 1,5x1,5m og da blir teltet for lite.
Led lyd er ikke bortkastet. Jeg bruker 720w kina-ledlys og har hatt bedre effekt med dem kontra 600+400w hps fra dyrkebutikk i Norge.
Anonym bruker
"Bitter Moskusfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Ja, et telt er å anbefale. Kommer litt an på om du har egnet rom å bruke om du ikke bruker telt.
Utstyr JEG hadde valg er kullfilter, uttrekksvifte, telt, lys og eventuelt luftfukter.
Hvor mange watt avgjør stort sett hvor mye du får og ikke hvor mange planter. Med 6 planter hadde jeg valgt et telt på minimum 1.5x1.5m selv om det kanskje blir lite, avhengig av strain du skal dyrke. Jeg har 1 plante i teltet mitt på 1,5x1,5m og da blir teltet for lite.
Led lyd er ikke bortkastet. Jeg bruker 720w kina-ledlys og har hatt bedre effekt med dem kontra 600+400w hps fra dyrkebutikk i Norge.
Vis hele sitatet...
Synes selv det hadde vært veldig greit med telt, noen venner av meg som sa det var bortkastet da jeg spurte. Greit å vite at det og led ikke er av lista. Så på 200x200 telt, tror det skal funke for 6 planter.
200x200 kan funke på 6, kommer helt an på strain. Kjører du en sativa i et 2x2 telt så er 1 plante nok. Jeg har hatt 4 planter av indica i mitt telt uten problem.
Anonym bruker
"Bitter Moskusfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takker! Vet du hvor mye du bruker i mnd. på strømutgifter kun fra å dyrke?
Nei, aldri sjekka det noe spess men vet at til meg har det aldri slått ut noe spessielt. Ligger på ca 900-1200 i mnd stabilt avhengig av om det er vinter eller sommer.
Anonym bruker
"Allergisk Piggsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er lett å dyrke weed. Det er vanskelig å dyrke weed som er bra nok til at det er verdt all den arbeidstiden som går med for å lage det.

Anbefaler deg å starte i det små, og bruke all den tiden du kan på å lese om dyrking og alt det tekniske rundt det. Les også om strainen du skal dyrke. Reddit er en bra kanal å bruke, både for å lese, og for å få evt tips og hjelp fra andre brukere. Andre sider er growweedeasy, cocoforcannabis, ILGM m.fl.

LED er definitivt ikke tull, og et telt gjør ting en hel verden lettere. Hvordan setup du burde ha kommer litt an på forholdene der du skal growe, hvor mange planter du skal ha, og selvfølgelig hvor mye du vil investere i det.

Det er forresten ingen som vil reagere på strømforbruket. Det er bare tull. Det er verre med strømprisene, så HPS og MH er dyre greier å bruke i lengden. De genererer også veldig mye varme, så om du f.eks har problemer med at huset blir veldig varmt på en sommer, så er LED bedre.

Hele spørsmålet om hva som er best av LED og pærer er ganske komplisert, og mange hr forskjellige meninger. Men det virker som de fleste i USA nå har gått over til LED, pga lampene har blitt gode og er blitt billigere, tar mindre strøm, er mindre brannfarlig etc etc.

Grovt forenklet så har jeg fått oppfatning av at LED gir litt mindre yield enn HPS, men at kvaliteten på yielden er bedre. Ser også mange som påstår at med LED går det saktere i siste fase, og tar litt lengre tid før trichsa blir gyldne.

Da jeg hadde 6 planter så sto de i 18-liters potter i et 150x150 telt med 2 stk MH/HPS på 400w over seg. Med 3 monkey fans og kanalvifte+Bullfilter. Yielda 100-125g pr. plante ferdig curet.
Anonym bruker
"Bitter Moskusfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Mye info her, det kommer til å hjelpe mye! Tusen takk
Du kan bruke lysrør på et par små planter, de vil alltid være tynne og pinglete og vil gi veldig lite. Men det lille de gir er godt som gull.
Hvis du går opp til 400w eller tilsvarende LED vil blomstene se helt annerledes ut, de vil gå fra hvite små dusk blomster til store klumpete misforstre.
Forskjellen er sånn 10gram blomst på 4 måneder eller 100g blomst med voldsom lukt, fuktighet og medfølgende noia.

"To forbid a plant - is to forbid nature to grow"
Sist endret av brudge; 11. juli 2021 kl. 03:28.
Anonym bruker
"Opptatt Mus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Noen med forslag med telt og oppsett for 25 planter på 14 m2
400w per kvadratmeter eller tilsvarende led (400w = 100w). Det er det jeg ville brukt for tomatene mine.

Ja de skryter fælt av hvor effektive LED lamper er og det er ikke tull, men vanligvis en smule overdrevet.
Hvis du har erfart hva en 400w philips grolampe kan gjøre så blir du fort skuffet av en 50w LED lampe.
Sist endret av brudge; 11. juli 2021 kl. 03:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.