Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 4227
Her er mitt forslag til rekkeklemmer påtegnet skjemaene. Alle brytere og lys skal nå stå utenfor.

- Nødstopp går til fire "grener". Skal dette laskes i rekkeklemmene?



-Skal seriekobling av bryterne gjøres med rekkeklemmer det også?

Jeg synes dette ser noenlunde greit ut.
- I dette tilfellet ville jeg brukt ledninger til å laske sammen etter nødstoppen. Koble det opp slik at du ikke får mer en 2 ledere i hvert tilkoblingspunkt så går det fint.
- Forstår ikke helt hva du mener her. Du har jo allerede rekkeklemmer på alle signalene som kommer utenfra, så jeg ser ikke at du trenger å gjøre det noe mer avansert en du allerede har gjort det.

er par kommentarer:
*X2:3 er brukt to ganger.
*Sett gjerne på hvilke kontaktsett/koblinger på releene du bruker.

Hvis dette er til en pumpestyring, ville jeg heller satt inn Man-0-Auto bryter i stede for start - stopp, samt en enkel holdekobling på nivåvippene for å spare deg for rele. Slik du har satt det opp har man ingen mulighet for å kjøre pumpen i manuell hvis man ønsker det. Hvis det er avløpspumpe det er snakk om, er det lurt å ha den muligheten slik at man kan tømme sumpen for rengjøring/service.
Trådstarter
2 0
Takk for svar!

Hvordan vil en slik bryter tegnes inn i styrstrømskjema? Vil den komme etter nødstopp med en gren som går til styrestrømskjema over (Auto) uten start og stopp, en som går til en enkel start/stopp pumpe skjema (Man) og en som bryter kontakten (0)?

Hva mener du med holdekobling på nivåvippene for å spare rele?

Igjen, takk for svar!
Jeg har ikke så god tid, så har bare laget en kjapp skisse.
-d1 aktiveres/ deaktiveres ut fra nivå i tank. Denne setter et ønske om at pumpen skal starte. Om den setter ønske ved lavt nivå, eller høyt nivå kommer an på hvordan du kobler til sensorene.

Ved hjelp av en Vender med 3 faste posisjoner kan du koble slik at "Man" er til venstre, og "Auto" er til høyre. Ved midtposisjon "0" er ingenting koblet, og pumpen starter heller ikke.

Jeg har ikke tatt hensyn til lampene du har lagt opp. du må evt legge inn hjelperele for å få lampene til å lyse som ønsket.

Håper dette var forsåelig.

Hva er det sensor 1 og sensor 2 har som funksjoner? Siden sensorene er forriglet med K1 for å trigge K2 og K3?
Ville som nevnt, satt inn en På - Av - Auto bryter her også, for å kunne overstyre systemet utenfor sensorene.


Ellers ville jeg tenkt over følgende:
Legg inn beskrivende tekst på komponenter og i bunnen, slik at man enkelt kan se hva de forskjellige gjør.
Hvilke av lampene er høy/lav-nivå, feil, drift o.l ?
Hvilke funksjoner har releene ?

K og Q brukes forresten begge som kontator. Q er så godt som ikke i bruk lengre.
Så ville også benyttet K i stedet for Q.
For å skille mellom kontaktor og hjelperele, så merkes rele med K01 og kontaktor for K1.

Merk også på tegningen hvilket relesett/klemmenr som benyttes på kontaktor og rele.

Hvis du har mulighet for det, tegn inn rekkeklemmene i skjemaet også.

Hvis Sensor 1 og 2 er lav-nivå og høy-nivå, så ville jeg droppet å laske via K1, og heller puttet Q1 (med forrigling mot K2 og K3) mellom S2/K1 og S1.
Så slipper du unna ekstra kabling og får automatisk foriglingen. Samtidig så vil lampene for høy/lav-nivå lyse, selv om anlegget er satt i stopp eller skrudd av.

Således også kjørt K2 og K3 direkte og ikke via nødstopp og motorvern.

Er det snakk om en vannpumpe, er det heller ikke behov for nødstopp (Siden det ikke er snakk om noen roterende deler noen kan sette seg fast i).

Siste lampen -H3, regner jeg med er drift? Isåfall bør den gå via hjelpekontakt på Q1 og ikke K1. Siden K1 bare indikerer "klar til drift".

Legger du inn vribryter for på-av-auto, så kan du også droppe stopp-bryteren og koble det slik automatikeren har skissert opp.
Sist endret av Blackkoz; 17. juli 2018 kl. 15:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.