Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2430
Hei vil starte å brygge litt hjemmebrent for eget bruk, og kanskje spandere litt på fest og sånn. Vet at det er mange andre tråder, og tro meg, jeg har lest mange av de. Men tenkte bare at det er litt kjekt med et mer personlig svar på spørsmålene mine.
1. Kan jeg bruke vanlig gjær? Jeg vet at smaken og prosenten blir redusert, men er det direkte farlig? Kan man produsere giftstoffer som Metanol vis man gjør feil?

2. Kan jeg bruke en vannkoker? Og hvordan kan jeg bygge den om, må jo redusere varmen mye, ned til sånn 75 grader, men hvordan? Det er en 2000w koker.

3. Er det aldersgrense på å kjøpe turbogjær på Europris?
Ja du kan bruke vanlig gjær, turbo går fortere. Og nei ingen aldergrense. Resten les deg opp.

Hadde et 200l apparat for noen år siden.
Var 4 blå bilsjampo tønner som gikk på rundgang med sats i et års tid.
30-40 kg sukker og 7 blå t3 gjærposer, 4 dager så var satsen god.

Det var tider det....... Gikk i litt over et år før dem kom ja..
Trådstarter
7 1
Tenkte å prøve å koke litt neste uke, men er litt nervøs for å kjøpe gjær på Europris fordi eg e 15. Tenk vis de lurer hva jeg skal med det :O Vet du om man får kjøpt gjærlås på europris?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av noobwa Vis innlegg
Tenkte å prøve å koke litt neste uke, men er litt nervøs for å kjøpe gjær på Europris fordi eg e 15. Tenk vis de lurer hva jeg skal med det :O Vet du om man får kjøpt gjærlås på europris?
Vis hele sitatet...
Ja, herregud. Det verste som skjer er det samme som om du prøver å kjøpe alkohol eller tobakk i en matbutikk: du får beskjed om at nei, det får du ikkje kjøpt. Det er ikkje straffbart å kjøpe alkohol når du er under femten, og det er ikkje straffbart å kjøpe det som må til for å brygge det. Det er straffbart å selje det til deg, men det er butikken sitt problem, og ikkje ditt.
Trådstarter
7 1
Ok, nå har jeg tatt vann sukker og vanlig tørrgjær (på slump) oppi en halvlitersflaske for moroskyld for å se om det funker. Når jeg sjekket nå (etter nokon timer) så hadde det boblet og det hadde lagt seg noe slags (gjærrester) i korken, som ikke var skrudd til helt. Og rundt flaskehalsen. Er dette normalt?
Sitat av noobwa Vis innlegg
Ok, nå har jeg tatt vann sukker og vanlig tørrgjær (på slump) oppi en halvlitersflaske for moroskyld for å se om det funker. Når jeg sjekket nå (etter nokon timer) så hadde det boblet og det hadde lagt seg noe slags (gjærrester) i korken, som ikke var skrudd til helt. Og rundt flaskehalsen. Er dette normalt?
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke hvorfor du gjør dette, men det er sikkert normalt..?
Trådstarter
7 1
Ok Tenker å prøve å brenne det til neste uke eller noe.
Det blir jo litt trykk inni flasken, så at det stiger litt gjær opp kan man vell tenke seg frem til at er helt normalt.

Når det kommer til metanol så skal det godt gjøres å produsere dette med en feil, tror rett og slett ikke at det er mulig om du kun bruker sukker og gjær, men det vil alltid oppstå litt metanol allikevel, det er derfor man kaster de første dråpene/desiliterene, litt avhengig av hvor stort apparat du har.

Men altså, kjøp deg en pose med turbogjær og oppskaler fra halvlitersflasken til ett gjæringskar med det samme,
og for å gjøre dette trygt og enkelt vil jeg anbefale deg å spare 2000kr og kjøpe deg en air-still.
Trådstarter
7 1
Og air still er hva for noe? :O Skal oppskalere til et 30L gjæringskar etterhvert, men vil bare prøve å se om jeg får noe etanol ut av satsen min skal koke opp i kjele på komfyren og se om dampen som kondenserer på lokket smaker sprit

Googla air still Fant ut a det :P

Burde jeg ha korken på flaska? Eller av? Akuratt nå har jeg den av og en buff trekt over som et "filter" på en måte. sånn at det forhåpentligvis ikke lukter så jæv***
Sist endret av noobwa; 15. november 2015 kl. 19:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ikke kok opp så mye i en kjele da du skal sjekke om det smaker sprit, skal ikke så mye til før det blir et lite smell.

Jeg kjøpte gjør på Europris da jeg var 17, og jeg så enda yngre ut men de spurte ikke om leg
Sitat av noobwa Vis innlegg

Burde jeg ha korken på flaska? Eller av? Akuratt nå har jeg den av og en buff trekt over som et "filter" på en måte. sånn at det forhåpentligvis ikke lukter så jæv***
Vis hele sitatet...

Stikk et lite hull i en ballong og sett den på heller, eller kjøp deg en gjærlås, koster vell 15kr.
Trådstarter
7 1
Ok takk for tips!

Ok Legalski, tenkte å legge en plastikkpose over kjelen og en kopp i midten av kjelen, også drypper det ned i koppen Omtrent samme prinsipp som en plastikkbrenner, bare mye mindre :P og ikke av plastikk. hehe

Fær kje håpe det smell :O Da hadde mamma blitt sinna! :P hehe.
Sist endret av noobwa; 16. november 2015 kl. 07:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.