Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 5135
Jeg er på jakt etter en spacer som gjør at det ser greit ut med en nymontert elko dimmer i en norwesco ramme

Se bildet



Er det noen som vet hva dette heter og hvor jeg eventuelt får kjøpt det?
Det får du ikke fatt i. Kjøp akryl
Si-Key
Cikey's Avatar
Trådstarter
Sitat av Goofygutt Vis innlegg
Det får du ikke fatt i. Kjøp akryl
Vis hele sitatet...
Jeg vet det finnes til wintop, så det er ingen grunn til at det ikke skal finnes til Norwesco / Elko.

Akryl blir i alle fall ikke aktuelt, da må jeg i så fall bytte dimmer til en som passer.
Sist endret av Cikey; 2. mars 2014 kl. 22:23.
hehe, nei akryl blir ikke bra Onninen solgte det før, men jeg vet ikke om det har skjedd noe etter at Norwesco ble kjøpt av Schneider, for jeg har ikke sett de adapterene hos grossisten i det siste, men prøv denne: http://kontaktem.mamutweb.com/Shop/P...O-ELKO/6950108
pleksiglass
Kan jo lage en selv og 3D-printe den, endelig en unskyldning for å kjøpe 3D printer
Sitat av Cikey Vis innlegg
Jeg er på jakt etter en spacer som gjør at det ser greit ut med en nymontert elko dimmer i en norwesco ramme

Se bildet



Er det noen som vet hva dette heter og hvor jeg eventuelt får kjøpt det?
Vis hele sitatet...


Ser at noen sier det ikke finnes. Det blir kanskje som å få en VW-dynamo til å passe på en Lada.

Jeg som heller gjør ting sjøl fremfor å betale dyrt for at det skal være pent og likt hadde gjort følgende:

Bore høl under ramma, føre et rør (evt bare PR-kabel) i underkant av ramma for å bruke utforings-kappe nedenfor?

Sånn:
http://oi60.tinypic.com/2qnuk90.jpg

Påveggskappe:
http://oi61.tinypic.com/2hf5a2d.jpg


ja, for en dimmer går vel i ei kappe?? (er ikke elektriker, bare selvlært husmekatroniker).
Evt. kan det settes inn tabbeboks under ramma...
Sist endret av Mechie; 3. mars 2014 kl. 11:06.
Finner ingen sånne rammer i Solarkatalogen, men det betyr ikke at det ikke er mulig å få tak i. Ta kontakt med en elektrogrosist (elektroimportøren feks som selger til privatpersoner) og hør med de.

@Mechie den løsningen funker men ser ikke bra ut, da hadde jeg heller overlevd uten den ramma. Evt byttet ut norwesco og satt inn nye elkobrytere.
Sitat av Putas Vis innlegg
@Mechie den løsningen funker men ser ikke bra ut, da hadde jeg heller overlevd uten den ramma. Evt byttet ut norwesco og satt inn nye elkobrytere.
Vis hele sitatet...
Nei, definisjonen på "ser ikke bra ut" er vanskelig å diskutere :-)
Finnes nok mange plasser - den løsningen med påveggskappe og innfelt bryter ved siden av hverandre (over hverandre).
Si-Key
Cikey's Avatar
Trådstarter
Takk for gode (og noen mindre gode) tilbakemeldinger!

Med utgangspunkt i det andre innlegget til Goofygutt fant jeg dem på Schneider / Norwesco sine sider.
http://ecatalogue.schneider-electric...02&navoption=1 for de som måtte være interessert. Det finnes to størrelser, så jeg må bare sjekke hvilken som passer før jeg bestiller.

Det er flere nettbutikker som har den på lager, men det blir håpløst mye frakt så må forsøke å finne en lokal leverandør. Og for å svare på mitt eget spørsmål, for de som eventuelt søker opp tråden senere;

Det jeg leter etter er altså en "Sentralskive Adapter" og i mitt tilfelle har den El.nr 6950106/6950108
Hei.
Ser desverre at DIY forumet desverre ofte er preget av hobby-løsninger.

Når det er sagt, så har solar lagerført sentralskiveadapter med elnr 6950108. den andre er ikke lagt inn i nettbutikken, men det er nok mulig å få bestillt denne over telefon.
Listepris på denne er på 108,04,- eks mva.

prisen jeg får oppgitt etter rabatt er 41,48,- eks mva. så har du noe å sammenligne med når du hører med en elektriker om de kan skaffe den til deg.
Sist endret av Automatiker; 3. mars 2014 kl. 13:34.
La inn elnr i bestillingsystmet vårt
Og elektroskandia er den billigste på listeprisen til 75kr eks mva (liste pris). Solar, Elektroskandia, Oninen, og Berggård Amundsen & co har alle denne som lagervare.
Sitat av Automatiker Vis innlegg
Hei.
Ser desverre at DIY forumet desverre ofte er preget av hobby-løsninger.
Vis hele sitatet...
Kan vel ikke forvente så mye annet når det heter DIY - Do It Yourself...
Si-Key
Cikey's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mechie Vis innlegg
Kan vel ikke forvente så mye annet når det heter DIY - Do It Yourself...
Vis hele sitatet...
En "hobby løsning" er ikke det samme som en løsning man har gjort selv. Jeg tolker innlegget til Automatiker i retning av at det er mye dårlige løsninger som hverken er faglig eller estetisk tilfredsstillende.

Og flere av innleggene i denne tråden bekrefter jo det.

Det er ingen grunn til at man ikke kan gjøre ting skikkelig selv om man gjør det selv.
Sist endret av Cikey; 3. mars 2014 kl. 14:05.
Sitat av Cikey Vis innlegg
En "hobby løsning" er ikke det samme som en løsning man har gjort selv. Jeg tolker innlegget til Automatiker i retning av at det er mye dårlige løsninger som hverken er faglig eller estetisk tilfredsstillende.

Og flere av innleggene i denne tråden bekrefter jo det.

Det er ingen grunn til at man ikke kan gjøre ting skikkelig selv om man gjør det selv.
Vis hele sitatet...

Så du mener at påveggskappe ikke er en skikkelig løsning.
At folk i dag har så jålete smak at sånt ikke tålereres betyr ikke at det er estetisk dårlig.

Men jeg hadde naturligvis også valgt adapterring-løsningen hvis jeg visste den fantes.
Sist endret av Mechie; 3. mars 2014 kl. 15:04.
Si-Key
Cikey's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mechie Vis innlegg
Så du mener at påveggskappe ikke er en skikkelig løsning.
At folk i dag har så jålete smak at sånt ikke tålereres betyr ikke at det er estetisk dårlig.

Men jeg hadde naturligvis også valgt adapterring-løsningen hvis jeg visste den fantes.
Vis hele sitatet...
Jeg siktet forsåvidt ikke til ditt innlegg, og selv om jeg ikke valgt den løsningen du skisserte, (jeg vil heller betale litt ekstra om det gjør at det ser bedre ut), må du ikke ta det det som ble skrevet om dårlige løsninger personlig.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Si-Key
Cikey's Avatar
Trådstarter
Da var omsider rammen kommet på plass:

http://bildr.no/thumb/T21Ra1Q1.jpeg


Det jeg trengte var altså en "Sentralskive Adapter" og i mitt tilfelle har den El.nr 6950106/6950108

Jeg skaffet den via en bekjent som er elektriker, men den kan også bestilles på diverse nettbutikker som f.eks http://www.elektroimportoren.no/