Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2541
Hei!

jeg har over lengre tid drivd å kobla et 230volts anlegg i en buss, som drives av et aggregat. Jeg har hittil og kobla opp noe jord pga bussen står på gummidekk, ergo ingen kobling til bakken.

men! så har jeg snakka med en buss elektriker som hevder at jeg må koble opp jord til alle stikkontakene for så å koble jordingen inn på minus polen på bussens batteri? og herfra er jeg helt grønn. Hvordan i alle dager får jeg jording bare fordi jeg kobler meg på minuspolen til buss batteriet?

jeg veit at hele bussen fungerer som jording for 24volts likestrøm systemet bussen er bygg opp av, men det er fremdeles ikke jordet i bakken?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Jord er bare nullpunktet i generatoren. Det er ikkje snakk om fysisk jord. Du kobler nullpunktet i generatoren (altså det som er merka med jord på generatoren) til chassis på bussen. I tillegg må du ha jordfeilvern, ettersom dette antakeleg er eit TT-system, så du kan få farlige jordstraumar.
Er ikke jord i biler og busser enkelt og greit (-) (minus) kabelen? Og når denne kobles i chassiet i bussen og (-) polen på batteriet er koblet til jord vil alt som er koblet til jord gå til minus.

Så jording er bare en måte å få den "negative strømmen" til å gå tilbake til minus på batteriet

Jeg er ikke helt sikker på om det er dette du spør om egentlig, men det er sånn jeg tolket det
Marre92's Avatar
Trådstarter
95 8
Sitat av slashdot Vis innlegg
Jord er bare nullpunktet i generatoren. Det er ikkje snakk om fysisk jord. Du kobler nullpunktet i generatoren (altså det som er merka med jord på generatoren) til chassis på bussen. I tillegg må du ha jordfeilvern, ettersom dette antakeleg er eit TT-system, så du kan få farlige jordstraumar.
Vis hele sitatet...
Jeg kan forstå at man må jorde alt sammen til aggregatet så hele 230volts systemet er jorda. men det jeg ikke forstår er hvorfor i all verden jeg må koble meg inn på chassiet til bussen?

Sitat av olli408 Vis innlegg
Er ikke jord i biler og busser enkelt og greit (-) (minus) kabelen? Og når denne kobles i chassiet i bussen og (-) polen på batteriet er koblet til jord vil alt som er koblet til jord gå til minus.

Så jording er bare en måte å få den "negative strømmen" til å gå tilbake til minus på batteriet

Jeg er ikke helt sikker på om det er dette du spør om egentlig, men det er sånn jeg tolket det
Vis hele sitatet...
Det forstår jeg men nå snakker jeg ikke om chassi-jording som det er i for eks: bil. der hele chassiet til bilen fungere som en negativ leder.

Jeg snakker om jording på samme måte som det du har i huset. Men jeg forstår ikke hvorfor dette skal kobles inn på minus polen på batteriet=/
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Sitat av Marre92 Vis innlegg
Jeg kan forstå at man må jorde alt sammen til aggregatet så hele 230volts systemet er jorda. men det jeg ikke forstår er hvorfor i all verden jeg må koble meg inn på chassiet til bussen?



Det forstår jeg men nå snakker jeg ikke om chassi-jording som det er i for eks: bil. der hele chassiet til bilen fungere som en negativ leder.

Jeg snakker om jording på samme måte som det du har i huset. Men jeg forstår ikke hvorfor dette skal kobles inn på minus polen på batteriet=/
Vis hele sitatet...
Fordi chassiet er "jord" i biler og busser enkelt og greit
Marre92's Avatar
Trådstarter
95 8
Sitat av djxfade Vis innlegg
Fordi chassiet er "jord" i biler og busser enkelt og greit
Vis hele sitatet...
Men er dette samme type jord som det er i et hus?

for jording i biler og busser er jo som sagt bare en forlengelse av den ene batteripolen
Jeg tror ikke du trenger å koble deg inn på chassiet men heller jordingen/nullpunktet på aggregatet, hadde du brukt 24v fra batteriet til bussen så skulle du ha koblet deg på chassiet.
Marre92's Avatar
Trådstarter
95 8
Sitat av zevz Vis innlegg
Jeg tror ikke du trenger å koble deg inn på chassiet men heller jordingen/nullpunktet på aggregatet, hadde du brukt 24v fra batteriet til bussen så skulle du ha koblet deg på chassiet.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg syns også det høres mye mer fornufting ut. at jording blir kobla på vanlig måte inn i aggregatet, og stopper der.

men er det noen som kan bekrefte dette? litt mer enn jeg tror?:S (no offence zevz)
Grunn til at du kobler deg på jord/-/busschassiet er vel for å ikke få potensial forskjeller. At du får støt hvis du holder på feks en 230v lampe av metall og den andre hånda treffer bussveggen.

Har null erfaring med busser 12v/230v anlegg så dette er bare min tanke.
Sitat av Putas Vis innlegg
Grunn til at du kobler deg på jord/-/busschassiet er vel for å ikke få potensial forskjeller. At du får støt hvis du holder på feks en 230v lampe av metall og den andre hånda treffer bussveggen.

Har null erfaring med busser 12v/230v anlegg så dette er bare min tanke.
Vis hele sitatet...
Den tanken er helt riktig. Det er av sikkerhetshensyn. Grunnen til at batteriet er koblet med negativ til chassiset, derimot, er for å forenkle koblinger, samt at det gir en form for rustbeskyttelse.
Marre92's Avatar
Trådstarter
95 8
Jammen den er grei! da har jeg fått vite hvorfor jeg må koble jordingen på busschassiet. Men da har jeg litt ekstra kobling å gjøre framover ^^

takker for hjelpen!