Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1141
Hei. Ferien er her, og har tenkt å ta en liten kjøretur.

http://maps.google.com/maps?f=d&sour...27158&t=h&z=11

Den store vrien her er at pga bil- og bensinpriser, så blir turen på skuter. Jeg har tenkt å stoppe her og der for å spise og slappe av, kommer nok til å ta med en liten bensindunk og litt totaktsolje og noen plugger. Utover det sender jeg den til et verksted for oljeskift osv før jeg reiser. Jeg er ikke sikker på om skuteren varer turen. Den har gått 9000km allerede, og med denne turen så blir det ca 1000 til. Den er 2004 mod og i god stand, ingen gammel mt-5 hehe. Av sikkerhetsutstyr, som kanskje er det viktigste punktet, har jeg lærjakke, heldekkende refleksjakke utenpå og helhjelm. Planlegger å starte rundt 4 om morgenen for å unngå trafikk. Det jeg lurer på er:

Kommer jeg til å bli plukket av en av de 517 som skal kjøre forbi?
Hvor mye fuel trur du jeg bruker?
Hvor lang tid tar det?
Kommer det til å bli jævlig ubehagelig?
Er den ruten jeg har valgt på en motorvei (kan velge mellom A og B, den ene er litt lenger enn den andre)?

Jeg har jo ikke lov til å kjøre på motorvei, som kjent. Men er ganske sikker på at det strekket jeg har valgt er backroads for det meste.
Hvor mye fuel trur du jeg bruker?
- Det kommer helt ann på mopeden. Noen bruker mer bensin enn andre,spørs også hvor stor tanken er. Også kommer det ann på om mopeden sluker til seg bensin. Men nå vet jeg ikke om du kjører en vanlig scooter, eller en lettmotorsykkel scooter ? 125 scootere tar jo med seg mer bensin enn valige.

Kommer det til å bli jævlig ubehagelig?
- Er du ikke vandt til å kjøre lange strekninger med mopeder/motorsykler så bør du kanskje tenke deg grundig gjennom. Det kommer til å påvirke ryggen din en hel del. Også om du har ryggproblemer fra før av så syns jeg ikke du skal satse på dette.
Trådstarter
hadde jeg hatt en 125scooter så hadde jeg tatt motorveien. Trur jeg gjør det jeg. Blir sikkert artig med en road trip og masse frisk luft.
var ikke aprilspøk!
Harabo's Avatar
Er du helt oppe i Lomen, så kjør noen kilometer lengere! Der er nemeligt Ryfoss, og på statiol stasjonen der er burgerene respect!
Trådstarter
gikk på barneskula der med ei jente jeg trur jobber der ennå, hehe tar turen innom sikkert
Er scooteren trimmet, eller går den i 45km/t?
Trådstarter
55ca originalt
høres morsomt ut, har hatt lyst til å gjøre noe lignende selv, men i større grad...og med trimma ped...

du må hvertfall regne med å få vondt i baken med mindre du har et utrolig godt sete.
Sist endret av F4celess; 11. juni 2010 kl. 01:16.
Trådstarter
har du trimma så vil du slite med oppmerksomhet fra snuten, selv om det utvilsomt er et tryggere alternativ, pga at biler ikke lenger trenger å kjøre forbi hele tiden. teit politikk
btw, er ikke lov å kjøre med moped på motorvei :/
Sitat av bigvito Vis innlegg
har du trimma så vil du slite med oppmerksomhet fra snuten, selv om det utvilsomt er et tryggere alternativ, pga at biler ikke lenger trenger å kjøre forbi hele tiden. teit politikk
Vis hele sitatet...
Den sjansen er verdt å ta, tror meg.
flott og se flere som gjør slikt ! nå kjører ikke jeg scooter, men heller en Yamaha Tzr, var engang i tiden 50cc nå er den jo 110cc da, hehe
Kjørt flere lang turer nedover danmark og ligende!
Ha med deg dette:

Verktøy:
10" Fastnøkkel (den er allround på alle mopeder, og ett MUST)
stjerne og flat trekker
Tang
Pluggnøkkel

deler og utstyr:
-Kjøp 3-4 tennplugger (bruker mest sannsynlig 1bare , men slår den seg vrang kan den plutselig spise plugger)

-Ha en liten dæsj 2-taktsolje til reserve (alle bensinstasjoner har dette nesten så) Bruk helsyntetisk, da det gir motoren bedre smøring over lengre distanser!

- Ekstra bensin ( ser dette er på landet, så er alltids kjekt på en 5liters scootertank)

- TELEFON! hehe, greit og ha!



Du vil ikke få vondt av en slik tur! Ta endel pauser langs fine vann, og bekker oppover så glemmer du dette fort!
Scooter seter er deilige!
Du kan muligens bli gåen i håndledda, men på biltema kan du kjøpe en hånddings? som man setter på gasshåndtaket slik at det blir mye mere behagelig!


Og for all del kos deg!
Trådstarter
herlig. skal bare få den gjennom en god service og så stikker jeg.
Du skulle fått dg noe trim på scooteren, min går i ca 80 kmt på flaten på en god dag, og jeg syns det er veldig deilig og avslappende med en lang scooter tur i ny og ne, UTROLIG deilig og kunne holde trafikken, slipper og stresse med biler bak osv.
Jeg hadde ikke tatt en langtur med en orginal scooter, hadde blitt gal av alle bilistene som skaper seg.

Lykke til
Trådstarter
igjen, alt som skal til er en snut som ligger bak deg eller i veikanten og måler deg, dem ser med en gang at den ikke skal gå så fort, puller deg over, tar skiltene, så står du der.
Du burde fått med deg en kompis på turen, samtidig som du skulle tatt med deg telt og campa på et egnet sted. Dette blir langt å kjøre på et døgn, spesielt med tanke på at du skal ta pauser innimellom.

Og e trur ikkji dæ æ verdt dei ekstra kilometratn opp te ryføss, bærre før ein burger.. Einast hvis du har sjangs på henne då.

God tur heimatt te Valdres!!
Trådstarter
takk skarru ha, gleder meg allerede!