Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 11039
Vil bare si om dette er feil plass å plassere tråden, så er jeg lei for det.
Jeg har søkt etter "svartjobb" å sånt, men ikke det jeg hadde håpet på.
Kan admin flytte tråden, om nødvendig?

Hei.

Jeg bare lurte på med det å jobbe svart. Ettersom man jobber mer å får mer kunnskap, så tar man vell noen svartjobber for bekjente ovs.

Vi drar til kunden å ser hva som skal gjøres. Så notere alt som skal kjøpes inn. Her kan jo kunden kjøpe materialet selv, hvis h*n ikke stoler på at vi får tak i det billigste. per dags dato er jeg bare en fersk lærling, men jeg kan jo alltids montere opp lysamaturer å koble brytere hos nær familie.

Jeg bare lurer på noen ting her:

- Hvis jeg eller noen, gjør en svart jobb. Så hvis det en gang går gale, hvem får skylden? En svart jobb har jo aldri eksistert da? Kunden burde jo få en elektriker med bestått fagbrev, til å se over, så det evt er h*n som får skylden da. Så egentlig får vi skylden hvis det brenner ned, men vi kan jo være sleipe å si "Nei? vi har aldri vært der" Men ja, dere skjønner spm?

- Hvor mye skal man ta? Dette spørs jo på hvor mye arbeid, timer, osv. Men siden vi er lærlinger så tar man ikke timebetalt, siden vi kan bruke litt lengre tid. Skal man bare skaffe nødvendig materiell (feks 3k) også plusse på sånn 300kr timen? eller at man sier 6000, hvis det er mye å gjøre. Eller at vi ser på slutten, hva som er gjort, å hvor fort, også bestemme lønnen?
Siden det er bekjent, så er det jo ikke sånn at man må si akkurat pris i begynnelsen. Er jo seff sånn, men ikke som om hvis du hadde vært hos noen du ikke har møtt før.

Hvis man kjøper materiell for 3k. Så tenker vi at, jah, vi bruker 4 timer på dette, for å få det fint. Så kan vi si 3k + (300kr timen? for mye / lite?)
så finner man pris utifra det? Da kan man jo ta bilder, å gå hjem å planlegge litt, å være forbredt til vi kommer dagen etterpå.

- Vi er lærlinger, å dere kommer til å si at vi trenger mer erfaring, å at man må få fagbrevet først. Men jeg å en annen har fått tilbud om å sette opp bokser å rørsette et påbygg på en hytte, til en kusine av han.

- Det er jo bare å høre hva som skal gjøres, å så høre / se om man i det hele tatt kan klare dette.

Kommer aldri til å ta på meg, arbeid som jeg aldri vet at jeg kommer til å klare. Jeg har vært på service nå i 1mnd, å gjort så og si alt. Spotter i skap, å monter komfyr, rørsatt en hel leilighet selv, ovs. Monter alt, etter at det er platet, så føler meg jo trygg. Har jo med meg en annen også da.

Eller så kommer jeg ikke til å jobbe svart nå i begynnelsen. Bare lurer litt på dette mer pris, om det er lurt, hva jeg burde tenke på, å sånt!

Hva mener dere om dette? Noen elektriker der, som har jobbet svart, som vil dele litt info om pris, eller noe? Alt hjelper, hehe.

[Jada, skriver som om jeg har dysleksi]
Du spør om flere ting her.

Ansvar: Vel som du sier, du har jo ikke fagbrev og ikke er det offisielt en jobb - så skulle noe gå galt i bakkant så hjelper det ikke at du er lærling, tilsyvende og sist er det kundens eget problem. Man kan selvfølgelig få en elektriker til å gå over og godkjenne, men jeg tror du vil få problemer med å finne noen som ønsker å ta på seg alt for mye ansvar for andres arbeid lengre. Spesielt hvis alternativet er å gjøre jobben sjæl og få mer betalt.

Hva lønn kommer ann på, så gjør deg opp et overslag over hvor lang tid det kommer til å ta. Legg til litt og så gang med hva du synes er en akseptabel timelønn. Husk at du ikke skatter av svart arbeid, så timelønna er som "netto" å anse og bør dermed også stå i stil med hva kunden får for pengene - som er betraktelig mindre enn om han hadde brukt en elektriker med fagbrev, hvitt.

Avtal alltid pris på forhånd. Det er ikke uvanlig å ta delbetaling, noen % av jobben up front og så på milepæler eller ved fullføring. Det er sikkerhet for begge parter, spesielt hvis du også skal legge ut for materiell.

Ellers så ville jeg vært forsiktig med å gjøre for mange betalte jobber for nære venner og familie - det er en god måte å bli uvenner på :-).
I alt jeg gjør i yrket mitt på si, velger jeg alltid å stå ansvarlig om det går feil. Derfor tar jeg heller ikke på meg ting jeg vet jeg ikke klarer. Det kan være den mest vanskelige vurderingen -din- som lærling.

Angående lønn, så tar jeg nok litt under det alle andre gjør - men jeg tar meg også bedre tid, sånn at resultatet faktisk blir bra! Hater griske folk som skal loppe folk, det er ikke god kundeservice og det leder til dårlig utført arbeid, syns jeg da.
Jeg tar alltid timer og skal ha betalt for timene jeg gjør. Gir veldig sjelden totalpris.

Bare noen tips.
Sist endret av Taurean; 21. september 2011 kl. 22:18.
Fordelene med svart jobb: bedre betalt, skattefritt.

ulempene med svart jobb: kunden kan nekte å betale deg ( du får ikke gjort så mye annet. kan selfølgelig demontere det du har gjort. eller fucke litt opp)

en fin time pris på lærlinger kan vell være borti 180kr(første året) 250 andre året?

når firmaer fakturerer så tar de jo mellom 500-800 kr timen for en med svennebrev, kommer litt ann på firma til firma men. så på en svart jobb med svenne brev er vell 350-400 kr en fin pris
hvis du går på timer, så får du jo betalt for den faktiske tia du er der. er veldig vanskelig for deg som er så fersk å estimere pris o.l på jobber og du kan fort ende opp med dårligere timelønn enn det du hadde regna med fordi noe var litt knotete.

ang ansvar: kunden betaler en for å gjøre jobben svart, i tillegg en uten fagbrev. da bør han være inneforstått med at den jobben ikke er ordentlig utført ihht dokumentasjon (5 sikre) og garanti. risikovurdering, samsvarserklæring, garanti etc er ting man får når man utfører jobben på lovlig vis.

edit: jeg tar kanskje litt mindre betalt enn vanlig, rundt 250 timen, noe jeg syns er helt ok hos folk jeg vet hvem er og mtp at jeg slipper å betale skatt av de.
jobber minimalt svart, fordi jeg har andre ting og drive med. stort sett "hjelper" jeg venner og kjente hvis jeg ser jeg har noe igjen for det. (vennetjenester- jeg monterer dimmer i stua di, hvis du fikser litt på bilen/huset mitt feks)
Sist endret av sicarlse; 21. september 2011 kl. 22:33.
Snakket med en gammel rørlegger i 50 årene på et anlegg jeg jobbet på. Han hadde jobbet svart hjemme hos en fyr, og når fyren ikke ville betale, tok han med seg rørtanga på trappa og slo fyren i huet Han fikk betalt!
jeg har opplevd å legge ut for matriell, som jeg aldri fikk betalt for. derfor har jeg slutta med det. jeg legger alt klart på grossisten, så får de heller komme å trekke kortet sitt der nede med mine priser.
da igjen er jo timeprisen grei, for jeg tjener ikke på matriellet. noe vi har syke rabatter på i forhold til listepris.

så det er og et alternativ hvis du vil ha inn litt mer penger. gi de listepris på matriell, og si de får det 20% billigere
Sånn jeg har gjort det er at jeg tar en billig timespris 250kr. Også henter jeg inn penger på matriell. Nå jobber jeg i et stort firma og har gode priser hos grosisten. Da viser jeg kunden listeprisen +25% moms og sier ingen ting om mine rabatter.
Hvis jeg skal gjøre en jobb for noen handler jeg utstyret. Gir han valg ut i fra produktkatalogen.Biltema stikk og brytere setter jeg ikke opp.

Jeg tar aldri på meg større jobber enn et par stikk, sette opp noen få lamper ellr bytter lysbrytere. Da er det liksom ikke så farlig med samsvar. Men jeg sjekker alti over annlegget før jeg starter på en jobb. Sjekke kurser om det er forsvarlig å sette opp flere stikk, jording, evt mangler.

Du har vært på service i 1mnd og tror du har gjort alt. Jeg har kjørt service i 10år og kommer enda borti nye ting som krever nye løsninger. Du blir aldri utlært. Men du får nok erfaring til å finne løsninger. Og det er nok der du mangler mye enda. Det finnes mange flinke lærlinger men å jobbe svart etter 1mnd i faget uten hjelp fra en faglært syns jeg virker som en dårlig ide.

EDIT: Doh sicarlse var litt raskere enn meg.
Sist endret av Putas; 21. september 2011 kl. 22:45. Grunn: Ny info i topic
Jobbe svart etter bare 1mnd i yrket er bare helt på trynet! Hilsen elektriker
Sitat av Putas Vis innlegg
Sånn jeg har gjort det er at jeg tar en billig timespris 250kr. Også henter jeg inn penger på matriell. Nå jobber jeg i et stort firma og har gode priser hos grosisten. Da viser jeg kunden listeprisen +25% moms og sier ingen ting om mine rabatter.
Hvis jeg skal gjøre en jobb for noen handler jeg utstyret. Gir han valg ut i fra produktkatalogen.Biltema stikk og brytere setter jeg ikke opp.

Jeg tar aldri på meg større jobber enn et par stikk, sette opp noen få lamper ellr bytter lysbrytere. Da er det liksom ikke så farlig med samsvar. Men jeg sjekker alti over annlegget før jeg starter på en jobb. Sjekke kurser om det er forsvarlig å sette opp flere stikk, jording, evt mangler.

Du har vært på service i 1mnd og tror du har gjort alt. Jeg har kjørt service i 10år og kommer enda borti nye ting som krever nye løsninger. Du blir aldri utlært. Men du får nok erfaring til å finne løsninger. Og det er nok der du mangler mye enda. Det finnes mange flinke lærlinger men å jobbe svart etter 1mnd i faget uten hjelp fra en faglært syns jeg virker som en dårlig ide.

EDIT: Doh sicarlse var litt raskere enn meg.
Vis hele sitatet...
Jeg skal ikke jobbe svart nå da. Jeg har jo ikke lappen engang, høhø.
Men jeg bare lurte litt på ting, å jeg fikk svaret mitt!

Det jeg mente med at jeg hadde opplevd så og si alt ble vel ganske feil.
Jeg har gjort mye da, å da tenke jeg på det arbeidet jeg og han vennen min ble tilbudt å gjøre. (sette opp bokser å rørsette. 3-4 nye kurser)
Det er jo noe jeg klarer da.

Skal vente noen mnd, før jeg i det hele tatt skal prøve å jobbe svart..6mnd eller noe
Blir ikke store greiene da. Bare noen stikk å kansje et lapme punkt å noe greier, så det går jo fint.

Bare som dere sier, se om kursen tåler mer Watt, å at det er skikkelig jordet. Kansje ta å måle kuntunitet (klarer ikke å skrive det xD) siden han vennen min har et sånt :P

Ta det med ro folkens, jeg skal ikke ha et hus eller liv på samvittigheten!

takker for svar Putas, å alle andre!
Sist endret av IphoneFreak; 21. september 2011 kl. 23:00.
Personlig når jeg har jobbet på si skal jeg ha samme lønn som jeg har ved ovetidsarbeid for fastjobben min, altså rundt 400 kr. timen. dyrt- ja. Men nå er saken den at svartjobb for det første er "overtid", for det andre står du om ikke jusmessig så i allefall moralsk ansvarlig for anlegget, og for det tredje løper man faktisk en viss risiko for å bli tatt, og miste fagbrevet.

Ellers er en grei tanke å ha i hodet at OM bygningen skulle begynne å brenne, og man får vite gjennom media at det startet i det elektriske, hvilke tanker har man i hodet da?

Utover dette har jeg faktisk gjort svartjobb gratis, mot at de ikke spør meg igjen og ikke forteller noen venniner etc. at jeg har gjort jobben og at de kan ringe meg og få meg til å gjøre en jobb.

Det er som regel mye lettere å jobbe svart når du først har fagpapirer.Men jeg vet at de fleste elektrikere bruker firmaet når det utføres svart arbeid. Ettersom dem oppretter fiktive papirer gjennom firmaet for å vise at det har vært fagfolk som har utført arbeidet.Dette tror jeg er på grunn av nye lover og regler samt ved salg av bolig, så kan kjøper be om papirer på utført arbeid. Dette gjelder som regel for de mest moderne boliger.


Ifølge n.v.e ( Norges vassdrags og energidirektorat så kan det lokale elektrikertilsynet komme på besøk når som hels for å gjennomgå el anlegget i ett av husene hvor du for eks har utført svart arbeid. Du er da ut fra lov om tilsyn med elektriske anlegg og elektrisk utstyr pliktig til å la DLE få tilgang til det elektriske anlegget. DLE kan kreve å se papirer hvis dem mener at deler av det elektriske anlegget ser amatørmessig ut.

Det finnes i dag mange forskjellige lover og regler for montering av elektrisk anlegg i de forskjellige boligene. For eksempel så kreves det en såkalt ” Ferdigattest / Dokumentasjon ” På det elektriske anlegget hvor det er montert etter år 1998-2000 ( er ikke helt sikker når loven kom ) Å legge opp nye ledninger og kontakter uten en slik attest er ikke helt heldig. Som sakt nå kan og som regel vill Megler / kjøper be om slike papirer.

Hva om du legger ned varmekabler i nytt hus og eieren av boligen får lagt ned helt nye fliser på gulvet. Da vill da være en utrolig nedtur om de varmekablene aldri blir varm..

Som sakt så burde du få fagbrevet og en del erfaring før du utfører svart arbeid utenfor familien.
Det finnes utrolig mange lover og regler innenfor dette faget og konsekvensene av feilkobling og lignende kan være fatale.



Kilde :
Dette er basert på hva jeg har hørt av andre som driver med dette, jeg er selv ingen elektriker.

Edit : Ble Kursiv skrivt på alt, var ikke meningen.
Alltså hvis dere tar 400 kr for svartjobbing så er det ikke rart folk ansetter polakker for å gjøre jobben -_-
Sitat av nissenisse Vis innlegg
Hva om du legger ned varmekabler i nytt hus og eieren av boligen får lagt ned helt nye fliser på gulvet. Da vill da være en utrolig nedtur om de varmekablene aldri blir varm..
Vis hele sitatet...

Du tester jo varmekabelen (måler den) om den funker før du legger den ned. Når jeg har lagt ned varmekabel på jobben, pleier jeg å måle at den ikke er defekt før jeg legger ned å stripser. Så måler jeg igjen når den ligger der. Å hvis den da ikke funker når flisene er kommet på plass, så er det ihvertfall ikke min feil.

Sitat av nissenisse Vis innlegg
Som sakt så burde du få fagbrevet og en del erfaring før du utfører svart arbeid utenfor familien.
Det finnes utrolig mange lover og regler innenfor dette faget og konsekvensene av feilkobling og lignende kan være fatale.
Vis hele sitatet...
Jeg har gjort min del av feilkobling, så jeg vet hvordan det er, hehe
Er sikkert 5 feil, jeg aldri kommer til å gjøre igjen, som jeg har sett eller gjort selv.
Men ja, jeg skal få mer erfaring. Jeg sier ikke at jeg er perfekt. Jeg kommer sikkert til å feilkoble å få støt 1000 ganger til i livet mitt. Men vet noe lunne, hvordan det er. Måler alltid før jeg setter på spenning osv. men kan jo alltid gå gale, uansett om du tror at det er perfekt!
Sist endret av IphoneFreak; 21. september 2011 kl. 23:22.
Sitat av Srbija Vis innlegg
Alltså hvis dere tar 400 kr for svartjobbing så er det ikke rart folk ansetter polakker for å gjøre jobben -_-
Vis hele sitatet...

Kan ikke folk bare benytte ett elektrofirma da? Personlig har jeg stor respekt for de polske ELEKTRIKERENE jeg har møtt, og de har vært flinke folk. Men om folk benytter seg av polakker som ikke er elektrikere syns jeg det er rart det ikke brenner mer i Norge.

(forøvrig kan jeg si at de 400 kronene jeg skal ha i timen gjerne er ett resultat av at jeg ikke ØNSKER å jobbe svart, så har ett håp om at folk slutter å mase)



Til TS: vær obs på at en del arbeidsgivere ikke er videre fornøyde med at deres ansatte jobber svart ved siden av
Om noe går gale...

Branntekniske etterforskere er veldig flinke til å finne ut hvor brannen har startet og hva som har forårsaket den. Dersom dette kan knyttes til det elektriske anlegget vil de da kreve dokumentasjon på jobben.

Om det foreligger dokumentasjon fra et firma vil da forsikringsselskapet ditt gå og hente inn pengene sine fra firmaets forsikringsselskap. De fleste firmaer har en slik forsikring på opptil enten 20 eller 100 millioner kroner.

Dersom det ikke finnes dokumentasjon vil de anta at dette er noe huseier har gjort selv. Du tenker sikkert at jobben aldri har eksistert, men du skal jaggu se hvor fort huseier plaprer når forsikringsselskapet truer ham om betraktelig avkortning i utbetaling. Da kommer han til å synge navnet ditt som den reneste operasangeren. Det som videre vil skje er at forsikringsselskapet vil gå til regress mot deg for å få dekt inn erstatningen for en skade du var ansvarlig for. I verste fall kan du ende opp med milliongjeld, samt liv på samvittigheten.

Bli litt tørr bak ørene før du begynner å kødde med svartjobber.

Dette om at kunden kan nekte å betale skal du ikke tenke så mye på. Du kan feks nevne følgende for ham: Om han bor i ei blokk har blokka sannsynligvis ei hovedfordeling du har tilgang til, enten med OL-H, BL-H-nøkkel eller noe annet. Da tar du først av hovedsikringen hans før du kutter inntakskabelen til leiliigheten etter sikringen.
Om han bor i enebolig/villa finner du frem til boksen som inneholder kortslutningsvernet til boligen, samme prosedyre.

Når det kommer til pris, ikke oppgi timepris, men si at du kan gjøre jobben for 12345 kroner inkl materiell. Mye greiere for deg, samt kunden å forholde deg til, samt at det er lettere å skjule høy timelønn.


Avslutningsvis, drit i å jobbe svart, i det minste frem til du har fått fagbrevet. Eventuelt kan du spørre montørene om de vil ha med en lærling på svartjobb