Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 3102
Så i helga en jente som hadde fått i seg får mye speed og var ikke så langt i fra og død. Har ikke lyst å snakke akkurat om det men det fikk meg til å tenke. Hva gjør man når når slike ting skjer?
Søkt litt rundt på nette, og jeg vet at viss noen skulle slutte å puste burde man gi hjerte lunge redning. Se link.
Men om det skulle skje at noen blir livløs (slutter å puste), får en såkalt "badtrip", bevistløshet osv er det akkurat den samme prosedyren på alle typer narkotika?

Itilegg trur jeg at mange her har personlige erfaringer på hva som kan hjelpe.





http://www.norskluftambulanse.no/Art...=527&amid=3496
Nesten ingen får overdoser av speed som er store nok til å drepe. Men hvis det er snakk om heroin/morfin-overdose, er det viktig å prøve å hjelpe vedkommende til å gå, holde vedkommende oppe og få igang beina. Hvis det har blitt umulig og vedkommende har eller er iferd med å slutte å puste, må man gi kunstig åndedrett og ringe 113. Kunstig ånderett må man gi helt til ambulansen kommer. Ofte er kunstig åndedrett nok til å få dem til å våkne igjen, sånn at ambulansepersonellet ikke trenger å gi motgift. Må de gi motgift, vil så godt som alle overdose-ofre våkne på sekunder. Men hvis heroinen er tatt sammen med piller vil mye mer motgift trenges. For alle overdoser bør man ringe ambulanse uansett, og tipset med munn til munn, evt hjertekompresjon, gjelder jo uansett stoff. Puster de ikke, må man hjelpe dem, og stopper hjertet må man også hjelpe dem.
Ved overdose tilfeller ville jeg nok satsa på ambulensen, om det er tydelig at personen ligger tynt an. Men om noen får en bad-trip kan dette innebære mange ting, som for.eks at han/hun freaker helt ut og tror verden raser sammen og at man kommer til å død osv osv. Ved disse tilfeller lønner det seg egentlig å ha en erfaren person tilstede, som har litt peiling på hvordan man skal roe denne personen ned. For noe som er klart er at denne personen som er i en bad-trip ikke står i fare for å dø, men opplever kanskje sitt livs værste øyeblikk. Under en slik situasjon, hjelper det veldig for vedkommende at personen som trøster og hjelper er en bekjent, helst en god bekjent som man har tiltro til. Start gjerne en rolig samtale - spør hvordan personen har det, hva den føler, om den vet hvor den er, om den vet navnet sitt osv. Deretter forsikre personen om det som skjer er forårsaket av substansen han/hun har inntatt, og at det snart vil være over.

Hold samtalen gående, gjør som vedkommende sier. Sørg for at han/hun vet du er der, og hjelper til. Hent gjerne et glass vann, forandre på lyset, legg et pledd over og spør om det er noe spesifikt du kan gjøre for at vedkommende skal føle seg bedre. Gjør hva du kan, men ikke mas. Om personen vil ligge der uten å bli forstyrret, la den gjøre så men sitt og pass på. Men om personen slutter å puste, burde du som sagt kontakte ambulanse og gjøre det du kan før de når fram.

Det er mange overdose og badtrip tilfeller, men om alt går helt skeis vil ambulanse være en god løsning.
Og angående amfetamin-overdose: Ring ambulanse, så vil vedkommede tas til sykehus og få drypp med beroligende medisin. Det har jeg selv opplevd. Pass på, følg med, det er bra.
Mouthshield, o.l er greit å huske på skulle du finne en stakkars som har tatt overdose.
Det som er viktig med feks heroin er at de blir sittende med hodet helt nede på brystet. Viktig å sørge for frie luftveier. Noen ganger holder det at man løfter hodet og personen gisper etter luft igjen.
Som ambulanse personell (som jeg har vært går det på vanlig ABC

Airwayes.
Breathing.
Conciousness.

Som menig mann er det ikke så mye du kan gjøre annet en å ringe ambulansen og gi en god beskrivelse av hvor dere er. Ved børsen feks er ikke en god beskrivelse! Er du på høyere eller venstre side? Nord? Sør? Øst? Vest? dette sparer oss for betydelig tid i utrykning. Vi har også motgift mot diverse narkotika og kan gi dette.
Har en hel koffert som var svart i ambulansen jeg var på som kaltes for overdose kitt. Den har det det meste.
Har også selv noen erfaringer.
- Ei jenta fikk panikk av at hun første gang testa speed, hun trodde hun skulle dø osv. Problemet var det at det sto tre stykker inntill hu og sa "ikke få panikk" mange ganger. Aldri gjør det!
- Hørt at viss noen får en badtrip hjelper det med å gi vedkommende sjokolade. Men det vet jeg ikke noe om.
- Å kan man gi noen som har tatt heroin overdose en sprøte med amfetamin? Men det vil jeg nok slippe å gjøre, bare sånn generelt.
Mouthshield som nøkkelknippe ting får du på apotektet og kan anbefales bare i tilfelle du skulle støtte på noe sånt eller en bilulykke og du ikke vil smake på personen blod og diverse andre ting......
Sitat av Drøggs
Nesten ingen får overdoser av speed som er store nok til å drepe.
Vis hele sitatet...
Er dette sant?

Uansett, engang sniffa jeg to piller som skulle være xtc, og tror jeg tok overdose. Følte meg hvert fall helt jævlig og hjertet slo så fort at jeg ble livredd, så jeg skylte ut alt jeg hadde i nesa og det hjalp veldig. Heroin OD kureres av atropin. (ikke at alle rusbrukere/misbrukere går rundt med det, da)
Sist endret av h4llik; 4. desember 2007 kl. 16:49.
Hvis personen fortsatt puster (Sjekk ved å skape frie luftveier og legg øret/ansiktet nær munnen. Man vil kjenne og høre at personen puster), er det viktig å holde personen våken. Vær i konstant samtale med ham, spør om elementære ting og klyp på innsiden av låret eller trykk bak kjevebeinet for å holde ham våken. Gjør dette samtidig som du, eller en annen på stedet, ringer 113.

Å forsøke å måle puls er ikke noe man skal gjøre. I en slik situasjon vil man selv få høyere blodtrykk og hjerterytme, og når man da kjenner etter puls vil man veldig lett kunne kjenne sin egen puls i fingrene og tro at dette er den skaddes.
Hva var det egentlig som skjedde a? Låter litt tynt det her ass, overdose og bad trip på speed?
Sitat av gulunderstrek
Hva var det egentlig som skjedde a? Låter litt tynt det her ass, overdose og bad trip på speed?
Vis hele sitatet...
Herregud, det er jo ikke noe og betvile en gang da trådstarter ikke kan ha uærlige hensikter med denne tråden.
Han sa han ikke ville snakke om det, greit?
Overdose på amfetamin kan skje, og skjer forholdsvis ofte uten at individet vet om det. Drøggs gav et godt råd i en annen tråd en gang: Husk å drikke vann! Det er som oftest da denne overdosen kan inntreffe, flere justeringer i lengre tids bruk og vanninntaket uteblir, kroppsvarmen som inntreffer er allerede tilvent og dette gir betydelig innvirkning i toleransen på dosene, hva jeg har erfart av amfetamin.

Videre er en overjustering av amfetamin ganske normalt blant nye (noen ganger inntreffer de blant herdede også, spørs på renhetsgraden og tilvent dosering) og kan karakteriseres som en ekstrem hodepine. Det føles som en spurv tramper på hodet ditt og hakker inn i tinningen, mao hodepine de luxe. Tror du tømmermenn er ille, overjuster på amf og kjenn de tømmermenna. Første gang jeg opplevde no slikt ble jeg overdramatisk og trudde jeg skulle dø - beklageligvis var det andre der som trudde det samme. Ikke min feil, aldri opplevd det slikt før - men har over tid sett flere slike overdramatiske tilfeller, normalt sett så går slike overjusteringer over etter noen timer, men en vet aldri. Ikke ta det for gitt at selvom det tilhører sjeldenheten at overdose på amf inntreffer, så inntreffer det aldri. Det er ikke korrekt - det kan skje!

NB! I amf-miljøet separeres uttrykket overjustering og overdose, og overjusteringer blant herdede kontra nye er ofte annerledes. Men første gangs overjusteringa burde være sånn nogenlunde likt.

Bad trip på speed skjer ofte! Og det er ikke like klart at det er bad trip (les: vrangforestilling)
Sitat av h4llik
Er dette sant?

Uansett, engang sniffa jeg to piller som skulle være xtc, og tror jeg tok overdose. Følte meg hvert fall helt jævlig og hjertet slo så fort at jeg ble livredd, så jeg skylte ut alt jeg hadde i nesa og det hjalp veldig. Heroin OD kureres av atropin. (ikke at alle rusbrukere/misbrukere går rundt med det, da)
Vis hele sitatet...
En overdose av ecstacy vil vel igrunn føre til at du svimer av / kollapser, så tror ikke du fikk no overdose. Men at hjertet slo skummelt fort er jo en av "symptomene" til ecstacy.
Sitat av vitamineral
Har også selv noen erfaringer.
- Ei jenta fikk panikk av at hun første gang testa speed, hun trodde hun skulle dø osv. Problemet var det at det sto tre stykker inntill hu og sa "ikke få panikk" mange ganger. Aldri gjør det!
- Hørt at viss noen får en badtrip hjelper det med å gi vedkommende sjokolade. Men det vet jeg ikke noe om.
- Å kan man gi noen som har tatt heroin overdose en sprøte med amfetamin? Men det vil jeg nok slippe å gjøre, bare sånn generelt.
Vis hele sitatet...
Og begynne og gi noen som allerede har tatt overdose på heroin amfetamin er ikke smart.
Før det første sliter kroppen her maksimalt med å kvitte seg med gift stoffet den allerede har fått i seg og om du skal pumpe inn i noe mere gir du kroppen mindre kapasitet til å kvitte seg med det den allerede har fått i seg.
Kroppen er allerede på høyt gir for å opprettholde viktig funksjoner som pusting, blodsirkulasjon osv, dog går dette veldig treigt pga heroinen som er der og ødelegger.
Kroppen går over i såkalt survival modus med at mindre viktig ting blir nesten helt stengt av og det går kun på blod tilførsel til vitale organer og oksygen behovet faller da aktivitet hos personen uteblir.
Pumper du amfetamin inn i en sånn person (noe vi aldri har prøvd) men jeg ville tro at personen antakeligvis går inn i sjokk og at muligens hele systemet vil rett og slett kollapse da du nærmest heller bensin på et bål. Om kroppen tåler denne påkjenning betviler jeg sterkt.
Selv det og gi adrenalin har vi klare regler for å da skal det stå om livet til personen og at du er sikker på at han dør om ikke du får i han adrenalin. Atropin som nevnt her er det som normalt brukes for å bryte ned giftstoffet personen har fått i seg. Dette går som regel 5-6 minutter så er de på beina igjen og fly forbanna fordi vi har ødelagt skuddet dems!
Det virker som folk har veldig forskjellige forestillinger om hva overdose er her. Noen tolker det som at personen omkommer, mens andre ser ut til å refere til at en person har inntatt mer enn beregnet av et stoff. Syns det blir veldig rotete å følge med på diskusjonen når alle har forskjellige meninger om hva som er en overdose.

En overdose kan jo være alt fra å drikke litt for mye så du sovner, til død.
Hva en overdose er ligger jo litt i ordet. Det finnes en dose som anses som trygg, og en overdose er da når man overskrider denne trygge doseringen og kroppen klart og tydelig viser at den har blitt forgiftet. Enten ved at du får kramper, anfall osv, eller ved at bevisstheten helt eller delvis kobles ut. En viss fare for livet er vel også forbundet med ordet overdose..
Sist endret av mentalmelt; 4. desember 2007 kl. 19:12.
Men graden av overdose er jo helt avgjørende. Har jo selv opplevd at hjertet banker litt fort og jeg blir litt nervøs ved et stort inntak av sentralstimulerende, men vil jo ikke si at jeg har tatt en overdose av den grunn, selv om det vel teknisk sett er nettopp det.

F.eks. sier Drøggs tidliegere i tråden at man burde ringe ambulansen dersom noen har tatt en overdose amfetamin. Av egen erfaring syntes jeg det er bedre å be dem sette seg ned og drikke litt vann, og snakke beroligende med personen dersom noen begynner å få panikk.
Sist endret av Slaktern; 4. desember 2007 kl. 19:17.
Det har fungert fint å bruke amfetamin som motgift på folk jeg har hjulpet og for folk som har hjulpet meg. Bare gode erfaringer med det. Men hvis en leser i en eller annen bok eller brosjyre, vil sikkert mange advare mot det. Så jeg vet ikke om det er helt bra for meg å anbefale andre å gjøre det også.?
At hjertet banker litt fort vil jeg heller si er en normal effekt av sentralstimulerende stoffer. Det kan jo skje uansett hvor høy eller lav dosering du inntar. Men det er så klart gråsoner i definisjonen av hva en overdose er, akkurat som det er gråsoner for hva som er en aktiv dose..
Selvfølgelig banker hjertet fort ved inntak av sentralstimulerende, men jeg referer til den følelsen man får dersom man har dratt noen lisser kola på litt for kort tid, og panikken begynner å sette inn sammen med kvalmen og skjelvingen. Det er jo ingen tvil om at dette er en overdosering av stoffet, men jeg vil jo ikke at noen skal ringe ambulansen av den grunn.
Pulsen min har bekymret meg veldig noen ganger, men vi overdriver visst denne frykten som regel. På en ferie nylig tok jeg puls/blodtrykk-test og pulsen var på 220 og blodtrykket skyhøyt, men likevel var ingen lege eller sykepleiere veldig bekymret over det så lenge de forstod at jeg mest sannsynlig var på amfetamin. Hjertet tåler nok mer enn vi i litt speed-paranoid tilstand tenker oss!
Jeg har følt meg ubehagelig overstimulert ved et par anledninger, og det kunne sikkert klassifiseres som milde overdoser. Jeg ringte ikke ambulanse fordi jeg merket at dette var noe som kom til å gå over av seg selv. Men når det kommer til andre menneskers liv så ringer jeg heller en gang for mye enn en gang for lite, noe all ambulansepersonell jeg har møtt også oppfordrer til..

Dette er så klart forutsatt at vedkommende ikke er i stand til å bedømme alvoret i situasjonen selv, og ikke vet som jeg gjorde at dette kommer til å gå over..
Sist endret av mentalmelt; 4. desember 2007 kl. 20:22.
Overdose karakteriserer jeg som at livet er i fare eller at den kan oppstå permanente skader på personen som er betydelige.
Ikke at du får litt noia eller hodepine.....
Sitat av mp34567
Overdose karakteriserer jeg som at livet er i fare eller at den kan oppstå permanente skader på personen som er betydelige.
Ikke at du får litt noia eller hodepine.....
Vis hele sitatet...
Korrekt som alle sier her, en overdose er litt mer enn den dosen du tåler. Tar du det, får du avhengig av stofftype diverse symptomer, paranoia og hodepine er inkludert. Og få deg en overjustering makka med følgende hodepine, så kan jeg garantere deg at alt du har hørt om bad experiences på speed, er det første du tenker på - om du er i stand til å tenke. Har selv havnet bevisstløs og ligget i grøftekanten, våknet opp blodig fra nese og munn og vært filleristet for å våkne opp til bevissthet av foreldre, venner eller politi - så joda, se på noia og hodepine som symptomer på at dosene enten uteblir eller begrenses.

I motsatt fall er heroin o.l, da sovner du. Forsøk å holde personen våken til ambulanse-personellet kommer. Høres lett ut? Ikke i det hele tatt..
Sist endret av paranoy; 4. desember 2007 kl. 21:09.
Hvis vi leser trådstarters tråd her så nevner han at jenta holdt på og dø. Og han lurer på hva som er førstehjelp når folk holder på og dø. Snakke med de er ikke alltid den beste førstehjelpen man har. Holde personer på overdose med heroin våkne er som regel tilnærmet umulig.
En overdose hvor du trenger og gi førstehjelp som trådstarter lurer på hva er har lite med å prate med personen eller det å få hodepine å gjøre. Om du får hodepine tviler jeg på at amk sender deg en ambulanse for å fikse på hodepinen din
Jeg uttalte meg om overdoser generelt, selv om ikke dette var helt ontopic, slik vi har blitt opplært av folk fra luftambulansen til å gjøre i slike situasjoner. Er det noen mulighet for det, skal man prøve å holde personen våken så lenge som mulig. Rop PUST til ham om og om igjen for nesten hvert åndedrag mens du prøver å holde ham på beina. Sovner han, slutter han og med stor sannsynlighet å puste.
Sist endret av dadyd; 5. desember 2007 kl. 01:58.
Sitat av dadyd
Jeg uttalte meg om overdoser generelt, selv om ikke dette var helt ontopic, slik vi har blitt opplært av folk fra luftambulansen til å gjøre i slike situasjoner. Er det noen mulighet for det, skal man prøve å holde personen våken så lenge som mulig. Rop PUST til ham om og om igjen for nesten hvert åndedrag mens du prøver å holde ham på beina. Sovner han, slutter han og med stor sannsynlighet å puste.
Vis hele sitatet...
Det er helt riktig det dadyd her påpeker ved heroin-overdose, lite annet du får gjort. For alle som har opplevd dette før vet det hundre prosent. Men lett er det ikke, tro ikke at det bare er å prøve - du SKAL holde personen våken! Og det er ikke lett nei

For de som lurte: Hodepine er et tegn på at noe er galt på sentral-stimulerende, men svært mange fortsetter å innta doser i håp om at denne pinen skal forsvinne. Allerede da kan ting være for sent. Skal du ta hodepine-tabletter for å hjelpe mot hodepinen?

Altfor mange som ikke har vært i nærheten av en overdose uttaler seg med "jeg regner med at..". Svarte - lytt til hva folk skriver i denne posten! For idiotisk å ringe ambulanse-personell for en overjustering, men enda mer idiotisk er det å justere oppå der igjen.

Klart det er sjeldent at det oppstår overdose-dødsfall på sentralstimulerende, men fakta f.. er at det faktisk har oppstått, jævlig mrsmt å gå inn på rommet der den som overjusterte la seg ned for å hvile natta før, morgenen etter ligger a med blod størknet ned fra nesa og innskrumpet tryne. Selvom eksemplet her gikk mer enn bra nok - forestill deg trynet på personen som fant henne! Jeg blir oppgitt over hvor mange som synser no om dette som ikke klarer å skille begrepene - noe som er et helt feil tråd å legge inn synspunkter på. Overdoser kan stamme fra urenheter eller mangel på de i doseringene, og hardere narko-miljø opplever disse overdosene langt oftere enn noen party-folk en gang i måneden (sånn ca).

Litt hodepine på sentralstimulerende ER ikke farlig, sinnsykt hodepine ER ofte et tegn på at noe er galt: Overjustering er a la overdose - du har tatt mer enn hva du skulle, men ikke i like alvorlig forstand som overdose. Grunnen til at jeg sa makka-miljøet skiller de to begrepa, er fordi en "overjustering" hender ofte og herdede kan bli gøkk, kvalm, rar mange forskjellige symptomer, men når HODEPINEN inntrer er det et tegn på å gi seg med justeringene til den går over - i motsatt fall har du mange overdramatiske tilfeller som oppstår, en annen innfall er når personen nekter å bli overdramatisk, går inn og legger seg til hodepinen er gitt seg, og dagen etter ligger der halvveis kvalt i sitt eget spy, blod størknet fra nese og øynene halvveis åpne. Nå, kan det ha vært en overdose da?

Ikke rakk ned på oss som har opplevd slike tilfeller mer enn en gang please, det vekker dårlige minner - så er det sagt

Quota feil gjorde jeg og - sorry
Nei - jeg gjorde visst ikke det - mangler en quote var det

Skill mellom overdoser også - det å snakke med folk er oftest det eneste du klarer å gjøre ved en overdose-tilfelle på heroin før ambulanse-folka kommer, om du tror du drar i land livet til den uheldige med førstehjelp, forsøk førstehjelp på en person på operasjons-bordet fullstendig bedøvet neste gang. Lett?

Overdoser på makka skjer gradvis, veldig sjeldent (jeg har ikke hørt om ett tilfelle) der det oppstår på en gang. Kokain derimot...
Sist endret av paranoy; 5. desember 2007 kl. 16:38.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Har aldri opplevd en overdose, så jeg har ingen førstehåndserfaring med det, men jeg tror sunn fornuft kan hjelpe ganske mye på offeret.

Så langt det lar seg gjøre bør man prøve å holde personen så rolig som mulig. Jeg ville prøvd å vurdere hvor dramatisk situasjonen egentlig var og luket ut vesentlige informasjon.

113 trenger ikke benyttes kun når folk holder på å dø, de kan fungere som rådgivere, de kan veilede deg og gi råd. Bruk informasjonen du vet om situasjonen til å lage et bilde av situasjonen til 113-folka.

Men en annen ting er i hvor god stand man selv er. Jeg har sett hvordan f.eks. fulle folk prøver å berolige andre folk som er litt ute. Det går stort sett til helvete.


Ellers har folk sagt mye bra. God tråd!

God Jul
Sist endret av blablablabla; 19. desember 2007 kl. 06:24.
Forøvrig er gift informasjons sentralen meget behjelpelige med sånne ting også.