Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 5482
Ikkesånøye
10 0
Vet ikke om dette blir for dumt men jeg er så bekymra for kjæresten min men vet ikke om jeg burde være det. Vet han holder på med hasj, pepper, mdma og lignende. Han mener han har kontroll og leser mye her inne. Han gjør det ikke ofte. Jeg for min del røyker bare hasj. Har sagt jeg ikke bryr meg om att han gjør dette. Men jeg vet ikke helt. Alltid når han tar ting er han så distansert etterpå. (Er kanskje normalt?) men uansett irriterer det meg og føler han kan sette rus forran meg? Krever ikke megselv først men vil ikke han skal bli avhengig. Har vokst opp med en mor som brukte alt fra hasj til heroin og vil ikke gjennom det igjen. Vet ikke hvilke råd jeg ser etter her men vil høre hva jeg burde gjøre. Bare redd for å bli såra igjen ved å se noen jeg elsker sette rusen forran meg...
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
Vet ikke helt hva du vil med tråden, men ja rus forandrer som oftest personer på godt og vondt. Er ikke alle som blir forandret siden det er subjektivt, så er vanskelig å si med typen din.

Ta deg heller en seriøs prat med karen og si hva du føler, kommer ingenting godt ut av at du går rundt og synser. Etter at du har gjort dette og du ikke ser noe bedring i forholdet går du bare bort fra han.
Sist endret av ArtOfHacking; 14. juni 2016 kl. 23:07.
Kanskje du skal droppe å velge en fyr som jevnlig bruker flere typer narkotika? Det er utrolig nok en grunn til at det er hverken lovlig eller anbefalt.
Ta en ordentlig prat med han, der du dekker alt. Skriv gjerne ned tankene dine på forhånd slik at du ikke glemmer å ta opp noe. Dersom han går aktivt inn for å skjerpe seg kan du prøve, men som regel vil de fortsette. Dersom han ikke vil forandre seg, og rusen påvirker han negativt ville nok jeg gitt han et ultimatum, meg eller drugs.
Er du ganske ung? Hvis du er det, og har vokst opp i et hjem med mye rus, så tenker jeg at du er litt i risikosonen hvis du søker mot forhold til personer i rusmiljøet. Ikke helt uvanlig mekanismene det.
For å gi råd om hva du bør gjøre så avhenger det en god del av hvor gammel du er. Er du voksen og har et avklart forhold til hvor du selv står i livet er det en ting. Er du en litt usikker tenåring uten et stabilt hjem i ryggen vil jeg faktisk råde deg til å kutte dette forholdet. Høres kanskje brutalt ut, men.
Sitat av Xxmoo Vis innlegg
Vet ikke om dette blir for dumt men jeg er så bekymra for kjæresten min men vet ikke om jeg burde være det. Vet han holder på med hasj, pepper, mdma og lignende. Han mener han har kontroll og leser mye her inne. Han gjør det ikke ofte. Jeg for min del røyker bare hasj. Har sagt jeg ikke bryr meg om att han gjør dette. Men jeg vet ikke helt. Alltid når han tar ting er han så distansert etterpå. (Er kanskje normalt?) men uansett irriterer det meg og føler han kan sette rus forran meg? Krever ikke megselv først men vil ikke han skal bli avhengig. Har vokst opp med en mor som brukte alt fra hasj til heroin og vil ikke gjennom det igjen. Vet ikke hvilke råd jeg ser etter her men vil høre hva jeg burde gjøre. Bare redd for å bli såra igjen ved å se noen jeg elsker sette rusen forran meg...
Vis hele sitatet...
Den vonde sannheten er at du antagligvis ikke betyr så mye for han som du tror. Ut i fra det du skriver virker han ikke som en person som har orden i livet sitt, og er en person av verdi å holde på. Det er ikke vanlig å regelmessig ruse seg på så mange ulike rusmidler. Jeg er midt i et brudd og vet hvor vanskelig og tøft det kan være. Men stol på meg når jeg sier at du kan finne deg bedre.
Sier seg selv at med de substansene han bruker så vil han forandre seg på en eller annen måte, ikke nødvendigvis altid så veldig merkbart, men rus forandrer folk. Og det at du har sagt at du ikke bryr deg om at han gjør det var vel ikke det lureste du gjorde til en som er glad i og ruse seg fra før.
Vært borti og hørt om forhold der den ene parten (som oftest gutten) for et frikort til å ruse seg, det har ikke gått bra med noen av de.
Når det er greit at den man elsker(?) sier at man bare kan kjøre på så vil personen mest sannsynelig gjøre det.

Kan hende han begynner ruse seg oftere, sterkere doser, sterkere rusmidler, nye inntaksmåter, psykoser og en ødelagt psyke, gjeld og dritt til folka man ikke vil ha på døra..U name it!
Nå sier jeg ikke at dette med sikkerhet skjer, men man skal aldri være sikker.. Det er ikke mye positivt i rusverdenen.

Bare et kjapt eksempel fra meg selv, jeg hadde aldri noen ruskariere i mine yngre dager, drakk ikke før jeg var 17, var mot å bruke alt av illegale rusmidler selv, spiste ikke paracet engang, men i begynnelsen av 20 åra så skjedde det noe jævlig i livet mitt som endret alt, jeg kjørte på med alt av rusmidler uten sperrer og jeg hadde deverre ingen som stoppet meg, nå siter jeg her heroinavhengig.

Tror nesten det hadde vært best om du hadde snakket med noen i helsetjenesten før du sa "kjør på". Det må være bedre og ha en stor krangel, men der man kom til en enighet sammen. Om dere bryr dere om hverandre så er det så utrolig kjipt og se noen man elsker kjøre seg nedi grøfta..

Skjønner at du har hatt det jævlig kjipt før og ikke vil det skal skje igjen, men løsningen er ikke at du skal finne deg i alt, da er det veldig fort gjort at han kanskje tøyer grensene lenger. Plutselig en dag er det greit å "knulle rundt" fordi andre ting er jo "greit"...
Men du burde nok prate med han, kanskje før du eventuelt prater med helsetjenesten, for da kan han plutselig tro du går bak ryggen hans..Men en prat med de, det burde du uansett om du ønsker noe bedring her.

Hvor gamle er dere forresten?

Legger ved et par linker også.

LMS For pårørende
http://www.motstoff.no/parorendesenter/

Retretten (Her jobber det bare eller nesten bare eksmisbrukere såvidt jeg vet, det er et kjempepluss
http://www.motstoff.no/parorendesenter/


Lykke til og oppdater gjerne
Sitat av pmprsrgr Vis innlegg
Den vonde sannheten er at du antagligvis ikke betyr så mye for han som du tror. Ut i fra det du skriver virker han ikke som en person som har orden i livet sitt, og er en person av verdi å holde på. Det er ikke vanlig å regelmessig ruse seg på så mange ulike rusmidler. Jeg er midt i et brudd og vet hvor vanskelig og tøft det kan være. Men stol på meg når jeg sier at du kan finne deg bedre.
Vis hele sitatet...
Her var det mye ekspertuttalelser ute å gikk..

Å starte med at TS ikke betyr så mye for han er LANGT utenfor ditt "fagfelt", hvordan i alledager har du opparbeidet deg kunskap nok om forholdet deres til å kunne si noe sånt?

Og hvordan kan du si at han ikke har orden i livet sitt? på hvilket grunnlag? fordi han røyker knall, tar seg en strek og turer en gang nå og da? Jeg gjør akkurat det samme og har faen så god kontroll, fast jobb, kjærest, leilighet, katt og hund, bil har vi og, mat i kjøleskapet konstant og alt av regninger betalt.. Vi har til og med en sparekonto som øker fra mnd til mnd.. Du vet akkurat like mye om meg som om kjæresten til jenta her, er jeg også uten kontroll i livet mitt?

Hva som er "vanlig" er vel ett sinsykt vanskelig område å trø inn i.. hva er "normen" ? 2,5 barn, stasjonsvogn og huslån opp etter øra?
Men så er det kanskje ikke alle som har like god selvkontroll eller er så heldig som deg. Det virker som Ts er ganske bekymret, å det er vel ikke uten grunn. Men enig at det var en litt hard dom mot noen han har null kjennskap til.
For å være helt ærlig høres du mer stressa ut enn nødvendig. Jeg skal ikke komme her å undervurdere et eventuelt problem, men slik du fremstiller det så ser det ikke sånn ut. La gutten kose seg en sjelden gang, la han få en-to-tre dager med come-down etter en runde.
Om han faktisk begynner å prioritere rusen fremfor deg så merker du det, og da er det på tide å ta litt ansvar for egen situasjon. Har gutten alltid hasj hjemme men aldri penger feks, eller er ute og kjører hver eneste helg uten at du hører fra han på 2-dager; da kan vi begynne å snakke. Men om vi snakker helge-joints og en runde på emma her og der så ser jeg ingen grunn til å være bekymret.

Du har historie som pårørende til rusmisbruk, det finnes andre bruksmønstre enn det...
Ikkesånøye
Trådstarter
10 0
Jeg er 19 år siden folk spør. Prøvd å prate om detta men han sier han har kontroll og han gjør det ikke ofte. Men jeg er jo paranoid siden jeg har sett hvor jævlig ille det kan gå. Vil ikke være innpåsliten for han sin del. Men han tror ikke han helt forstår alt jeg har sett pga rusmiljøet. Og er småredd for meg selv. Alle sier bakgrunnen min kan få meg til å ville prøve selv. Men er bestemt på å aldri gjøre det.
Sitat av Xxmoo Vis innlegg
Jeg er 19 år siden folk spør. Prøvd å prate om detta men han sier han har kontroll og han gjør det ikke ofte. Men jeg er jo paranoid siden jeg har sett hvor jævlig ille det kan gå. Vil ikke være innpåsliten for han sin del. Men han tror ikke han helt forstår alt jeg har sett pga rusmiljøet. Og er småredd for meg selv. Alle sier bakgrunnen min kan få meg til å ville prøve selv. Men er bestemt på å aldri gjøre det.
Vis hele sitatet...
Kan du ikke bare snakke skikkelig med han om det? Forklar hvordan det har vært for deg å vokse opp i et miljø som var preget av rusmisbruk og at dette gjør deg usikker også rundt rusbruk som ikke er preget av misbruk. Du kan si at du vet at rusbruket han har i dag ikke er et misbruk, men at du likevel kan bli paranoid når han er i bakrus (og gjerne er litt sur/avvisende). Fortell at du er redd for å virke innpåsliten, men at du hadde satt pris på om dere kunne vært fullstendig ærlige med hverandre når det gjaldt rusbruk. Da slipper du å uroe deg unødvendig og han vet også hvor han har deg. Nøkkelen er åpenhet

Du bør også jobbe litt med deg selv når det gjelder å få et mer avslappet forhold til rusbruk. Med det mener jeg ikke at du skal begynne å bruke diverse stoffer du ikke er komfortabel med, men at det er ikke noe poeng å gå rundt å være redd for at du selv/venner/kjæreste skal begynne å misbruke stoffer sånn helt uten videre. Du skriver jo selv at din kjæreste ikke bruker slike rusmidler ofte og at du selv ikke bruker det i det hele tatt. De aller fleste mennesker har faktisk et fornuftig bruk av rusmidler, de færreste blir rusmisbrukere. Det gjelder også mennesker som bruker avhengighetsskapende rusmidler som amfetamin og alkohol
Ikkesånøye
Trådstarter
10 0
Det var ett ganske fint råd! Takk�� Skal få snakket med han å håpe han hører på meg og forstår.
Vil ikke si at du bør jobbe for å bli mer avslappet til rusbruk. Du røyker hasj, mange vil vel si det er ganske avslappet. Han bruker tyngre stoffer, og det synes jeg ikke noen kan si at du bør være komfortabel med. Du har din historie og kjenner deg selv best, og hvis du ikke er komfortabel med å ha det rundt seg så bør du kanskje ikke ha det.

Det betyr ikke nødvendigvis at du bør forvente at han slutter, han har sitt liv, det er vel heller et spørsmål om det livet dere vil ha passer så godt samnen. Når man er kjærester og etter hvert gjerne samboere så er det kanskje noen ting man bør ha til felles hvis det skal fungere. Dette er ikke som at en drikker kaffe og en heller velger te, det handler jo til en viss grad om en livsstil. Man skal feste sammen, ha felles omgangskrets, dra på turer, gjøre ting sammen. Selv om du holder deg nykter og han ikke blir grøftenarkoman så mener jeg det er naivt å tro at hans rusbruk ikke skal ha noen innvirkning på ditt liv også.

Til slutt: Husk at her inne er det en overvekt av folk som er positive til diverse rusmidler. De fleste, også uten din bakgrunn, ville nok delt din skepsis. Og jeg tror ikke det skyldes utelukkende uvitenhet og fordommer.
Sist endret av entropi; 15. juni 2016 kl. 20:09.
Håp på det beste, forbered deg på det værste. Hørtes ekstremt negativt ut når jeg så det selv.. Men ikke meningen, jeg tenkte mest på både forholdet deres og missbruket hans.

Er han like gammel som deg?

Uansett, stay up!
Sitat av Xxmoo Vis innlegg
Vet ikke hvilke råd jeg ser etter her men vil høre hva jeg burde gjøre. Bare redd for å bli såra igjen ved å se noen jeg elsker sette rusen forran meg...
Vis hele sitatet...
Du har oppvokst med en mor som har rust seg tungt. I dit voksne liv trekkes du nå til en person som er dypt involvert i diverse rusmidler. Dette har ikke en lykkelig slutt hvis ikke du kan ta opp dette med din kjære. Fortell han om hvor fortvilende det har vært å ha en mor som velger rus framfor noe annet. Det er viktig at du setter grenser. Hvis du har gitt beskjed om at han kan gjøre hva som helst vil han sniffe og ta det han har lyst på. Det er derfor viktig for deg, om du ønsker å ha et kjærlighetsforhold til en rusbruker at du forteller om dine følelser. Jeg kjenner ikke deg, men jeg kan forstå at din for historie er med på å prege deg. Det må ha vært utrolig tungt å se noen du er glad i velge å ruse seg framover å ta vare på deg. Jeg tror at det beste for deg er å ha en kjæreste som har de samme grensene som deg. Jeg tror at du vil ha det best med en kjæreste som forstår deg og skjønner hva du har måtte opplevd, en kjæreste som tar hensyn og er respektfull.
Sist endret av Drugsarebadmkey; 15. juni 2016 kl. 23:05. Grunn: skrive feil
Vær så snill å ta hensyn til deg selv og still ham et ultimatum om å slutte med dette her dersom han vil beholde deg. Sånn som det går fram for meg er du bekymret, og det med god grunn. Slike stoffer påvirker hjernen dramatisk, og fører ved gjentatt bruk til vedvarende endringer. Personlig har jeg bare erfaring med bruk av hasj og MDMA av de stoffene du nevner, men bare dette ledet meg til randen av stupet. De som sier at du burde slappe av og få et mer avslappet forhold til knark er folk som prøver å rettferdiggjøre for seg selv fordi de identifiserer seg med situasjonen til typen sin. Måtte i hvert fall aldri du finne på å prøve, men jeg ber deg instendig om å tenke på deg selv her! Hvis han ikke klarer å legge dette vekk om du krever det, så er han ikke verdt det. Det blir for tragisk om du skal trekkes med ham ned i søla, selv om det er synd på ham og han fortjener hjelp. At han sier han har kontroll betyr virkelig ingenting, det har jeg sagt mange ganger selv. Det er kjempelett å overbevise alle andre, men som regel er det langt fra sannheten.
Ikkesånøye
Trådstarter
10 0
Blir glad for å høre dere vil jeg skal ta vare på megselv. Ikke vandt til å høre det. Alt i alt her føler jeg att når jeg tar opp dette med han så vil jeg på en måte be han velge litt...å vil jo egt ikke be han slutte ellers er vi ferdige. Jeg har desverre alltid troen på att folk blir bedre når det kommer til rus. Men jeg hater denne bekymringen jeg går med.. Har hørt før fra mamma osv "jeg har kontroll". Og det tok jo over 10 år før det ble sant. Rus har liksom utsatt meg for så utrolig mye fælt, og da er det ikke engang jeg som har tatt det. Og da jeg traff kjæresten min så ble jeg så lykkelig. SÅ finner jeg ut om rusen. Visste ikke helt hva jeg sku si. Og jeg kan jo ikke snakke med noen om dette siden kan ikke si til hvem som helst att kjæresten min gjør noe ulovelig. Så er så fortvilet..
Han er også 19 år btw
Sist endret av Xxmoo; 16. juni 2016 kl. 01:46.
Hei kjære TS! Jeg ville bare si at jeg har erfaring med min eks som er rusmisbruker, han er i behandling nå for 3 gang. Jeg vil virkelig anbefale deg og tenke på deg selv nå , jeg har vært medavhengig i 7 år nå, og det er nesten like vanskelig for meg å komme meg ut av, som det er for han å bli clean! Jeg unner ikke noen å gå igjennom det. Tenker og at det dessverre er et mønster her, at du er i faresonen for å falle for feil menn når du har vokst opp med en mor som har hatt problemer! Så tenk deg om kjære deg��
Sitat av Xxmoo Vis innlegg
Blir glad for å høre dere vil jeg skal ta vare på megselv. Ikke vandt til å høre det. Alt i alt her føler jeg att når jeg tar opp dette med han så vil jeg på en måte be han velge litt...å vil jo egt ikke be han slutte ellers er vi ferdige. Jeg har desverre alltid troen på att folk blir bedre når det kommer til rus. Men jeg hater denne bekymringen jeg går med.. Har hørt før fra mamma osv "jeg har kontroll". Og det tok jo over 10 år før det ble sant. Rus har liksom utsatt meg for så utrolig mye fælt, og da er det ikke engang jeg som har tatt det. Og da jeg traff kjæresten min så ble jeg så lykkelig. SÅ finner jeg ut om rusen. Visste ikke helt hva jeg sku si. Og jeg kan jo ikke snakke med noen om dette siden kan ikke si til hvem som helst att kjæresten min gjør noe ulovelig. Så er så fortvilet..
Han er også 19 år btw
Vis hele sitatet...
Dette ender dårlig for deg.

Kjempedårlig.

Se andre tråder om rus og samliv, jeg er stort sett den som argumenterer FOR at man skal ordne opp etc.

Men situasjonen du beskriver kan jeg, basert på helt enestående mengde personlig og upersonlig erfaring med dette, GARANTERE ulykkelig slutt.
Da du var et barn hadde du ikke noe valg. Nå er voksen. Ikke velg akkurat det samme. Det er det intuitive, for du er vant til at det er sånn, men nå har du faktisk muligheten til å bestemme hva for et liv du vil ha. Sett standarden for voksenlivet ditt nå.

Ikke bruk et år og to nå på ultimatum, løfter, skuffelser, nytt håp, knust håp, nytt håp igjen. Jeg har vært 19åring selv, en over gjennomsnittlig selvstendig en vil jeg si, som ikke tok noe dritt fra noen. Var ikke mye igjen av det etter et år i et destruktivt forhold. Du ser det ikke selv før etterpå. Det et alltid kjipt når ting tar slutt, men det er flere fisk i havet. De årene du har foran deg nå er det ganske kult å dyrke singellivet også, når du venner deg til det☺
Kan dele mitt forhold med rus. Mener ikke at situasjonen er den samme, men hvor fort ting plutselig kan gå.
Jeg og samboeren min har hatt et veldig intenst forhold, med rus og forelskelse. Han er en tidligere "hobby narkoman" og jeg var noe ala det samme. Vi ble sammen og det ble til at ingen av oss ruset oss, ettersom rus og forhold kan fort gå ganske fortapt. Tillegg var vi for opptatte med hverandre.
Så ble det slutt i noen mnd, men vi ble sammen igjen.
Da ble forholdet våres helt endret siden jeg sa det var greit at han kunne ruse seg for kos, sånn som han gjorde når han var singel.
Har aldri hatt noe imot at han koser seg litt innemellom, men plutselig tok det av, ikke fordi han ikke elsker meg eller satt rusen før meg av egen vilje, men rus i større mengder endrer måten en tenker på uansett om de vil eller ei. Han slapp seg litt for løs, glemte alt vi hadde sammen og bom her sitter jeg med en kjæreste som skal sone i over 1 år. Ikke nok med det, men han sviktet og såret meg og alt gikk så fort at ingen av oss la merke til det.
Dette skjedde på 5mnd etter vi ble kjærester igjen. Vi er fremdeles trollbundet av hverandre, men akkurat nå er ting snudd opp ned.

Bare ha øynene åpne og ikke Vær naiv (virker ikke som du er det heller).
Ikke Vær redd for å si stopp heller, for i kjærlighet og rus er alt lov