Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2741
Hei!
Til vanlig har jeg brukt Tramadol for ryggsmerter.
(fått utstedt av lege)

Gått tom og vanskelig å få tak i fastlegen min.

Det har ordnet seg de siste dagene med at jeg har fått Cataflam 50mg av en på jobb.

Dette har hatt en bedre effekt for meg og har latt meg fullføre arbeidsdagen selv om jeg har tatt smertestillende.

Er det noe galt i å spørre legen om ett spesefikt smertestillende?

***ADMIN flytt om feil forum***
Sitat av Sprellex Vis innlegg
Dette har hatt en bedre effekt for meg og har latt meg fullføre arbeidsdagen selv om jeg har tatt smertestillende.
Vis hele sitatet...
Bare si akkurat dette til legen, så vil h*n nok vurdere det. Kan ikke så mye om slike legemidler, men det beste er nok å si det slik som det er. Om det stemmer, selvfølgelig.
Ecstacy
Trådstarter
37 7
Sitat av Marshmallows Vis innlegg
Bare si akkurat dette til legen, så vil h*n nok vurdere det. Kan ikke så mye om slike legemidler, men det beste er nok å si det slik som det er. Om det stemmer, selvfølgelig.
Vis hele sitatet...
Har dog tatt reseptbelagt legemiddel uten å konsultere lege først.
Si at du ikke hadde med deg medisinen din og hadde behov for den. Så bydde en kompis/kollega deg å prøve den andre medisinen, og du takket ja. Og den fungerte utmerket. Ikke verre enn det.
Så får det bli opp til legen hvorvidt det er lurt å bytte medisin. Det kan jo for eksempel være at Cataflam er mer vanedannende enn Tramadol, og at legen derfor ikke vil bytte.
Cataflam/voltaren/voltarol, får du nærmest kastet etter deg om du spør pent.
Om jeg ikke er helt på jordet så tror jeg det kan kjøpes reseptfritt i litt mindre doseringer på apoteket enn hva man ville fått av legen.
Sist endret av Kjelldriver; 2. august 2018 kl. 23:05.
Ecstacy
Trådstarter
37 7
Kan lege anmelde meg for å ha tatt det uten gitt tillatelse?
Sitat av Sprellex Vis innlegg
Kan lege anmelde meg for å ha tatt det uten gitt tillatelse?
Vis hele sitatet...
Det kan han sikkert gjøre. Eller prøve ihvertfall. Hvorvidt det kommer til å skje, og om du får noe problemer på grunn av det er en annen sak. Tviler veldig på at legen bryr seg om du tok en medisin du fikk av en venn når du ikke hadde din egen for hånden når behovet meldte seg.
Kan igjen lite om medisinene vi snakker om, men om det du prøvde faktisk funket godt mot plagene dine taler vel det for din sak. Og fra et annet svar her virker det som at det ikke er et like "alvorlig" legemiddel som Tramadol. Om det stemmer vil nok legen din glatt skrive det ut til deg i stedet for Tramadol.
Sitat av Marshmallows Vis innlegg
Det kan han sikkert gjøre. Eller prøve ihvertfall.
Vis hele sitatet...
Dette høres ut som synsing, kilder?
Er det ikke slik at helsepersonell har taushetsplikt med mindre det er fare på ferde, typ liv e.l.?
Sitat av Kjelldriver Vis innlegg
Dette høres ut som synsing, kilder?
Er det ikke slik at helsepersonell har taushetsplikt med mindre det er fare på ferde, typ liv e.l.?
Vis hele sitatet...
Det jeg mente var at han i teorien kunne gjøre det, men at det var meget liten sjangse for at det hverken kommer til å skje eller få noen særlige konsekvenser om han skulle gjøre det.
Sitat av Marshmallows Vis innlegg
Det jeg mente var at han i teorien kunne gjøre det, men at det var meget liten sjangse for at det hverken kommer til å skje eller få noen særlige konsekvenser om han skulle gjøre det.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan legen gjøre det uten å bryte taushetsplikt?
Sitat av Kjelldriver Vis innlegg
Hvordan kan legen gjøre det uten å bryte taushetsplikt?
Vis hele sitatet...
Ved å bryte taushetsplikten sin.
Og med det i tankene blir vel sannsynligheten for at det skjer enda mindre når jeg tenker meg om.
Den er c preperat. Ingen problem for deg å få den. Bare si det som det er, du fikk prøve en av en kollega når du var tom. Det var veldig bra effekt.
Legen er nok glad for at du bytter fra tramadol til cataflam!! ��(voltaren er nesten samme, kan være du får den istedenfor. Er minimale forskjeller, men kan oppleves forskjellig i smertelindring.)
Jeg må nesten foreslå ting til legen min og som oftest sier han ja. Kan være fordi jeg sjeldent ber om noe som jeg selv ikke kan begrunne hvorfor
Anonym bruker
"Takknemlig Brugde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Cataflam inneholder virkestoffet Diklofenakkalium og selges reseptfritt på apoteket som Voltarol: https://www.apotek1.no/produkter/vol...-10stk-433959p

Enkleste er vel å kjøpe en pakke å se om det har noen virkning. Hvis det fungerer for deg kan du eventuelt be om en blå resept fra legen slik at det blir billigere. Da kan du også si at du testet ut dette etter en anbefaling fra en venn uten å nevne noe om reseptbelagt legemiddel.
Tramadol er et kraftig opiodanalgetikum med potensielt alvorlige bivirkninger og stort avhengighetspotensial, og bør ikke brukes over lengre tid. Cataflam er et NSAID, altså samme gruppe som ibuprofen (ibux), og har mye mildere bivirkningsprofil og tilnærmet nada avhengighetspotensial. Hvis cataflam fungerer bedre for deg enn tramadol bør du formidle dette til legen så fort som mulig. Hvis du er ærlig og sir at du glemte tramadolen hjemme og fikk av en kollega for å komme deg gjennom arbeidsdagen kommer h*n ikke til å reagere i det hele tatt, det trenger du ikke tenke på.

Hvis legen din satt deg på tramadol uten å prøve mildere alternativer derimot bør du vurdere å bytte fastlege, det er en ganske alvorlig snarvei å ta som potensielt kan fucke det skikkelig til for deg. Spesielt for ryggsmerter, da opioider har vist seg å ha dårlig effekt for mange nevropatiske smertelidelser. Tramadol er veldig vanedannende, og det er ikke uvanlig at pasienter som står på disse over lengre tid får store problemer med å kvitte seg med dem. I USA har dette nærmest blitt et folkehelseproblem. Hvis fastlegen din setter deg på disse uten videre dialog tyder dette på en svært usunn holdning, og jeg ville ha vært ukomfortabel med å stole på at denne legen tar riktig forhåndregler.
Ecstacy
Trådstarter
37 7
Heihei!
Fikk Arcoxia av legen.
Han mente dette vil ha bedre effekt en Cataflam , men at jeg kunne få Cataflam om det ikke fungerte.

Noen som har erfaring med dette? Han vil at jeg skal blande 120mg Arcoxia med 1g panodil hver dag til smertene gir seg 3-4 ganger dagen.
Det er gikt medisin. Burde ikke brukes for lenge om gangen, er sterkt for magen og systemet. Skal fungere nogenlunde likt, er litt mer effekt i dem trolig