Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 5657
Har lurt litt på åssen man kan få fyr på noe ved hjelp av naturens hjelpemidler. Funker det og rulle en kvist til en stein? (tror Freddy Flintstone klarte det)
Finnes flintstein i norsk natur?
Flint finnes det veldig mye av i Danmark, værtfall.
på mythbusters så laga de en linse av is..




finnes ikke flint i norge nei

I Norge fins det ikke flint som er dannet i berggrunnen her. Derimot er det forekomster i Danmark og Sør-Sverige og i England der de geologiske forholdene ...
http://www.google.com/search?client=...utf-8&oe=utf-8
Sist endret av PAO87; 3. mai 2007 kl. 17:26. Grunn: <3 google
Hva skal det hjelpe å rulle en kvist mot en stein? Ikke får du noen gnister, og det at du ruller kvisten, vil skape alt for liten friksjon til at du får noen varmeutvikling å skryte av. I tillegg, hvis du skulle klare å gni kvisten så raskt at den fikk glør, ville glørne fortsatt ligget på en stein, hvor du ikke kan gjøre noe med dem.

Den metoden jeg har grei erfaring med, er å lage et lite hull i et treunderlag. I hullet plasserer du en pinnesom står vertikalt opp, og spenner strengen på en bue rundt pinnen. Så bruker du noe til å holde pinnen i posisjon uten at du trenger å berøre den, mens du fører buen fram og tilbake for å rotere pinnen. Om du gjør det lenge nok, skal du klare å få nok varme i gropen du har plassert pinnen i, til at det, i lag med noe lett antennelig(gress, papir o.l.) skal kunne ta fyr.
Sitat av icTus
Hva skal det hjelpe å rulle en kvist mot en stein? Ikke får du noen gnister, og det at du ruller kvisten, vil skape alt for liten friksjon til at du får noen varmeutvikling å skryte av. I tillegg, hvis du skulle klare å gni kvisten så raskt at den fikk glør, ville glørne fortsatt ligget på en stein, hvor du ikke kan gjøre noe med dem.

Den metoden jeg har grei erfaring med, er å lage et lite hull i et treunderlag. I hullet plasserer du en pinnesom står vertikalt opp, og spenner strengen på en bue rundt pinnen. Så bruker du noe til å holde pinnen i posisjon uten at du trenger å berøre den, mens du fører buen fram og tilbake for å rotere pinnen. Om du gjør det lenge nok, skal du klare å få nok varme i gropen du har plassert pinnen i, til at det, i lag med noe lett antennelig(gress, papir o.l.) skal kunne ta fyr.
Vis hele sitatet...
Har du fått det til? Høres i grunnen ikke så dumt ut da. Når man bruker drill/bor i tre hender det at det begynner å ryke. Det er jo samme prinsippet.
Sitat av jørgs
Har du fått det til? Høres i grunnen ikke så dumt ut da. Når man bruker drill/bor i tre hender det at det begynner å ryke. Det er jo samme prinsippet.
Vis hele sitatet...
Har fått det til å ryke kraftig da jeg var mindre, men var inne på et museum, så jeg kunne ikke tenne opp skikkelig bål.

Men det at jeg faktisk lærte metoden(og testet den) på et museum, bør vel gi det litt troverdighet.
Sitat av icTus
Har fått det til å ryke kraftig da jeg var mindre, men var inne på et museum, så jeg kunne ikke tenne opp skikkelig bål.

Men det at jeg faktisk lærte metoden(og testet den) på et museum, bør vel gi det litt troverdighet.
Vis hele sitatet...
haha, på ett museum av alle steder...
Sitat av jørgs
Har du fått det til? Høres i grunnen ikke så dumt ut da. Når man bruker drill/bor i tre hender det at det begynner å ryke. Det er jo samme prinsippet.
Vis hele sitatet...
Haha. De prøvde dette på mythbusters og klarte det ikke
Hmm... Tre mot stein burde funke dårlig da steinen ville ødelegge treet først.

Et gammelt indianertriks er jo en slags "pilogbue" som du bruker for å spinne en pinne nedi ett hull på et annet tre, vet ikke om det funker, men, hey

eidt: woah, så ikke IcTus's inlegg
Sist endret av EoN; 6. mai 2007 kl. 21:34.
Er jo en slik overlevelse-fyr på discovery (ray mears..?) som bruker dette trikset med med å snurre en pinne ved hjelp av en bue. Funker jo alltid for han.
men han får bare låne en fyrstikk fra kamerateamet.
Hold kjeft!
Lysskyen's Avatar
Bruk lighter, det er da mye enklere.
Sist endret av Lysskyen; 10. mai 2007 kl. 10:47.
Du er min venn
niigu's Avatar
Sitat av Sarv_2
Er jo en slik overlevelse-fyr på discovery (ray mears..?) som bruker dette trikset med med å snurre en pinne ved hjelp av en bue. Funker jo alltid for han.
Vis hele sitatet...
Han heter Bear Grylls, og er helt vanvittig på ekstreme områder og overlevelse. Forsåvidt en liten ulempe når man faktisk på ordne en så intens friksjon at treet må nå 465 grader før det begynner å ryke.

Sitat av 1337
Bruk lighter, det er da mye enklere.
Vis hele sitatet...
Det var kanskje ikke dette trådstarter spurte om.
Sist endret av niigu; 10. mai 2007 kl. 11:45.
Som Sarv_2 sier går der overlevelserprogrammer på discovery der de har prøvd og "overleve" i f.eks ørknen der de finner mye tørt knusk og en pinee og en annen pinne som de rulle fort mot hverandre og får små glør som de heller oppi knusket og blåser. Der skal mye til før du greier og lage ild bare med og rulle to pinner mot hverandre.
hvorfor heller ikke bruke gode gamle fyrstikk?
eller du kan vente til lynet slår ned
Sist endret av junkpal; 10. mai 2007 kl. 12:31.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Noen som vet hvor man kan få kjøpt flint og stål som han bear grills bruker? =)
forstørlesesglass er tingen. brukte å tenne pipa mi med det når jeg ikke hadde med meg lighter i fjelle.
Kremt... Kun med naturens hjelpemidler?

Men det er tydeligvis noen her som har funnet noen skjeldne buskene som det vokser forstørrelsesglass, lightere ol. på.
Sist endret av Knowledge; 2. januar 2008 kl. 02:58.
Appropo Bear Gryll. Ser ut som han er fake

http://www.youtube.com/watch?v=3UpSlpvb1is
Sitat av m4sta
Noen som vet hvor man kan få kjøpt flint og stål som han bear grills bruker? =)
Vis hele sitatet...
Det selger de på de på veldig mange sportsbutikker. Gå til friluftsavdelingen eller spør etter jukkastikke eller flintstål.
er jeger i militæret, vi bruker jokkastikke og samekniv (en svær jævel som er en 1hånds øks omtrent). Med det fikk jeg fyr op blaut rotten/fersk bjørk midt på natta en regnværsdag i oktober oppe i finnmark mens vi hadde alene natt på overlevelses øvelse. Ikke akkurat perfekte forhold men det brant til slutt :P

Samekniv

vet ikke hvor samekniven er å få tak i, de selger de ihvertfall på GP(garnisonen i porsanger) kantina :P

jokkastikke fåes på de fleste seriøse friluftsbutikker
Sitat av Zony
Appropo Bear Gryll. Ser ut som han er fake

http://www.youtube.com/watch?v=3UpSlpvb1is
Vis hele sitatet...
Jævli eid xD Men det er jo sånn de fleste programmer er lagd også da.. Alt som har med Lars Monsen eller no sånt gjør meg skeptisk
Så han i Oslo en dag midt på sommern.. Han var LIKBLEIK! Så ut som han ikke hadde vært ute hele sommern xD
Det er fordi han ikke akkurat turer i ørkenen, tenker jeg.