Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2819
Har fatt en julegave med en tur til st. pettersburg, som varer i 5 dager.
Men saa sier de andre at man trenger visum for og dra til russland?
Har selv en prikk paa atesten min for misbruk av narkotika.
Vil dette ha noe og si for og faa tak i visum?
Sitat av Kastrup
Har fatt en julegave med en tur til st. pettersburg, som varer i 5 dager.
Men saa sier de andre at man trenger visum for og dra til russland?
Har selv en prikk paa atesten min for misbruk av narkotika.
Vil dette ha noe og si for og faa tak i visum?
Vis hele sitatet...
Trur nok ikke du vil få så store problemer til å dra til russland,
hvor lenge siden var det prikken kom på rullebladet?
Og hva mener med "liten" ?
Lost
Kastrup's Avatar
Trådstarter
I mars er det 2 aar siden jeg fikk prikken, og den blir flyttet til en annen atteste, utfyllende politi atest tror jeg


Liten?
Kontakt den russiske ambasade, HER
Ellers finner visum info og annen ganske nyttig informasjon for svette nerder som skal til Russland HER

Med andre ord, kontakt turoperatøren og spør etter "invitasjon".
Sist endret av ProtoZ; 24. desember 2007 kl. 22:04.
Les her:
http://norge.russland.ru/visum/morenews.php?iditem=1

Eller ring den Russiske ambasaden i Oslo:

Russlands ambassade
Drammensveien 74
0244 Oslo
Tlf: 22 55 32 78 / 22 44 06 08
Faks: 22 55 00 70 / 22 56 58 78

btw.
Har du noe på rullebladet må du regne med 3 ukers behandligstid for visum. De sjekker gjerne om det er alvorlige saker som er der og om det er umiddelbar fare for gjentakelse i landet du reiser til. Dvs. har du blitt tatt i senere tider med narko, vold o.l., men uten at det er på rullebladet, så kan du bli nektet innreise. Fremdeles er ikke Russland det vanskeligste landet å komme seg inn i, rett og slett fordi de tjener mye penger på turister. Skandinaviske turister er blant de populære
Å komme inn i Russland er ikke særlig vanskelig, men selve byråkratiet i visumsøknaden er tung - riktignok sammenliknet med andre europeiske land.

Det første du trenger er en "invitasjon" til Russland. Denne invitasjonen utstedes i brevs form, enten av privatpersoner eller et reisebyrå/visumbyrå. Med mindre du har en russisk venn i StPetersburg, er nok det siste mest aktuelt. selv fikk jeg min anbefaling fra VistaToRussia.com , men jeg ser at prisene har gått opp til 60 dollar, så jeg vil anbefale deg å søke på russlandsdelen av Thorntree for oppdaterte anbefalinger. Visumbyrået vil sette opp en reiserute og hotell (pro forma, du trenger ikke å følge den eller overnatte). Noen russiske konsulater og ambassader aksepterer en utskrevet .pdf-fil i farver, men dette må du kontrollere med ambassaden i Oslo. Brevet sender du sammen med søknadsskjemaet og passet til den russiske ambassade (husk bilder, etc). Om alt er i orden, får du visum. Når du omsider kommer til russland, må du huske å registrere visumet innen 48 (36?) timer. Dette gjøres på et overnattingssted, og koster alt fra et par rubler til tyve dollar, og om du har dårlig råd er det lurt å undersøke registreringsprisene før du finner deg et hotell, og eventuelt velge et alternativ med billig registrering første natten.

Om du er bekymret for ditt norske rulleblad, vil jeg anbefale å kjøpe hele visumet via en russisk visa-tjeneste - da unngår du de mulige problemer som vil følge.

REVISJON: Morphinytrys link til ovenfor forteller i klartekst hva som må gjøres, og i tillegg er den bedre og billigere en mitt alternativ. Følg den.
Sist endret av phellen; 25. desember 2007 kl. 14:20.
Sitat av Kastrup
Har fatt en julegave med en tur til st. pettersburg, som varer i 5 dager.
Men saa sier de andre at man trenger visum for og dra til russland?
Har selv en prikk paa atesten min for misbruk av narkotika.
Vil dette ha noe og si for og faa tak i visum?
Vis hele sitatet...
jeg Tror det går bra .... er fra russland så jeg har venner som har dratt ditt uten problemer men nordmenn trenger visum ja ^^


Enjoy Russia! =)