Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1393
Hei!

Har lest litt rundt om på nettet angående steam til linux. Det ser ut som det skal fungere å installere det uten wine. Men vil da spillene som installeres via steam virke?

Skal nemlig i forbindelse med jobben gå over til linux, og ønsker derfor å ha linux på hjemmepcen også. Men kan ikke gå 100% over til linux uten spillene mine

Er for det meste CSS, GTA4, Magicka jeg spiller.

Distro: Blir enten Ubuntu eller Fedora.
Hadde en venn med samme problemet. Ente med at han kjøpte en Windows PC
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Vet ihvertfall at de fleste Source basterte spill fungerer perfekt (HL2, CSS, Portal, L4D osv).
Sjekk her for kompatibilitet:http://appdb.winehq.org/
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Bruker selv steam på Linux, null problemer her.

http://developer.valvesoftware.com/w...am_under_Linux
Sist endret av AtXbYeA; 14. juli 2011 kl. 12:24.
Trådstarter
Sitat av djxfade Vis innlegg
Vet ihvertfall at de fleste Source basterte spill fungerer perfekt (HL2, CSS, Portal, L4D osv).
Sjekk her for kompatibilitet:http://appdb.winehq.org/
Vis hele sitatet...
Som jeg skrev, så planlegger jeg å installere det uten wine. Men selvfølgelig, om det er det som må til, så må det til.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Mangooz Vis innlegg
Som jeg skrev, så planlegger jeg å installere det uten wine. Men selvfølgelig, om det er det som må til, så må det til.
Vis hele sitatet...
Du har ikke mye valg, det er ingen native linuxklient.
De har snakket om å slippe en versjon for linux ganske lenge nå, så forhåpentligvis skjer det noe snart...
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Finnes ikke en Steam klient for GNU/Linux, når det er sagt, Wine fungerer 99,9%. Er bare å installere det, så kan du trykke på exe filer for å kjøre dem.
>Linux
>EXE Filer
HAH..

Uansett ja du må bruke wine, men det er ikke alltid like stabilt.
Trådstarter
Jeg har nå lest litt på wine siden om GTA4. Er dette noe som noen her på forumet har prøvd? Ser dårlig ut. Har nettopp kjøpt det på steam summersales, så om ikke det funker, så får jeg vente
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Mangooz Vis innlegg
Jeg har nå lest litt på wine siden om GTA4. Er dette noe som noen her på forumet har prøvd? Ser dårlig ut. Har nettopp kjøpt det på steam summersales, så om ikke det funker, så får jeg vente
Vis hele sitatet...
Jeg har iallefall enda ikke hatt noen problemer med spill i Wine som jeg ikke har klart å løse, men jeg har ikke spilt GTA siden 1 og 2.
PlayOnLinux

Tror du har valget mellom Wine, PlayOnLinux og et annet program jeg ikke husker navnet på.

Edit: Cedega, var navnet!
Sist endret av eRixn; 14. juli 2011 kl. 12:54.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Eriixn Vis innlegg
PlayOnLinux

Tror du har valget mellom Wine, PlayOnLinux og et annet program jeg ikke husker navnet på.
Vis hele sitatet...
PlayOnLinux er bare en frontend for wine uansett, som alle de andre mulige løsningene, kan gjøre ting enklere, kan gjøre ting vanskeligere.
Trådstarter
Får vel satse på Wine da.
Nå har jeg noe å gjøre på i helgen hvertfall!

Får ta en ghostbackup av disken slik den er nå, i tilfelle det skulle skjære seg.
Trådstarter
Har nå installert Steam via Wine til linux. Men det kræsjer hver gang jeg starter det. Har ingen peiling på hvordan jeg skal starte det via terminal heller, så får ingen feilmelding.

Det ligger på /home/sim1/.wine\CProgram files\Steam\Steam\Steam.exe
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sjekk linken min over for generelle tips.

Har alltid startet uten problemer her, it's not rocket science.
Trådstarter
Fikk det til!

Men ser dårlig ut for GTA4 i linux. Vil det virke å kjøre virtualbox med en windows 7 maskin som jeg spiller gta4 på? Har aldri prøvd å spille via en virtuell maskin før.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Håj.... spille på en virtuell maskin med et spill som faktisk krever noe mer enn et VGA-kort....

Nei.

http://appdb.winehq.org/objectManage...ation&iId=8757

Et par versjoner ser ut til å fungere, men mye garbage.