Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  57 11830
CNN sendte nettopp en dokumentar ved navnet "Weed", som visstnok skal være ekstremt pro-legalisering. Her er en liten oppsummering stjålet fra reddit:
  • First 5 minutes covered that cannabis was once a legitimate medicine, prescribed by doctors and dispensed by pharmacists.
  • Explained how cannabis was outlawed and the propaganda that pushed it through (reefer madness, crazy foreigners raping your women, etc)
  • US Army veteran has a child with terrible seizures, they try everything else, and finally cannabis saves the child's life.
  • Shots of legitimate university research, with quotes from scientists saying "we'd like to study the benefits but can't due to government regulations"
  • A chart that shows Heroin, Cocaine, Cannabis and Alcohol (!) on the same chart described as drugs, with alcohol having a higher rate of addiction than cannabis.
  • Israeli Minister of Health talking up Israeli research into cannabis.
  • Israeli holocaust survivor says "cannabis saves me from the darkness"
  • Dr Sanjay Gupta actually says "cannabis could cure cancer"
  • More scientists saying "we want to cure cancer but regulation is stopping us"
  • Final scene is US Army father of child cured by cannabis says "Thank God we have something that works"
  • All served up by CNN's Surgeon General and all-around good guy, Dr Sanjay Gupta.

Dr Sanjay Gupta har også skrevet to artikler på CNN om temaet; Why I changed my mind on weed og Marijuana stops child's severe seizures. CNN er jo en mainstream nyhetsside så dette er jo bra for å få folk over på pro-legaliserings siden, det siste jeg hørte var at 52% av amerikanere er for legalisering så de er allerede godt på vei.

Har ikke fått sett dokumentaren selv enda, men håper den dukker opp på en torrent side straks så vi får sett den selv. Denne dokumentaren passer nesten mistenkelig godt sammen med at Eric Holder har sagt at det vil komme straffereformer i USA sin ruspolitikk, noe som kanskje vil annonseres allerede i morgen da han skal holde en tale.
Det staves Stearin!
Sterain's Avatar
Jeg bryr meg ikke mye om denne legaliseringen, røyker ikke dette engang. Men hva jeg ikke skjønner er hvorfor pro-legaliserer-er fremstiller Cannabis som medisin, men vil ha det til vanlig allmenn røyking for ren nytelse.
Ville det ikke vært bedre å da gi cannabis på resept for mennesker som kan ta nytte av det?

Cannabis har åpenbart en avhengighets skapende effekt og er et gateway drug til sterkere greier. Cannabis har igjennom en rekke studier blitt koblet til flere psyke lidelser som depresjoner, bipolare symptomer, schizofrenia, etc.
"Better safe than sorry", er det ikke det man sier?

http://en.wikipedia.org/wiki/Long-te...ts_of_cannabis
http://blog.uvm.edu/jrhughes/files/2...1.175.3772.pdf
At det er et gateway drug er vel blitt diskutert opp og ned i mente en god del ganger uten at det er mye sannhet i det. Fant denne ved et kjapt søk.
Sitat av Sterain Vis innlegg
Jeg bryr meg ikke mye om denne legaliseringen, røyker ikke dette engang. Men hva jeg ikke skjønner er hvorfor pro-legaliserer-er fremstiller Cannabis som medisin, men vil ha det til vanlig allmenn røyking for ren nytelse.
Ville det ikke vært bedre å da gi cannabis på resept for mennesker som kan ta nytte av det?

Cannabis har åpenbart en avhengighets skapende effekt og er et gateway drug til sterkere greier. Cannabis har igjennom en rekke studier blitt koblet til flere psyke lidelser som depresjoner, bipolare symptomer, schizofrenia, etc.
"Better safe than sorry", er det ikke det man sier?

http://en.wikipedia.org/wiki/Long-te...ts_of_cannabis
http://blog.uvm.edu/jrhughes/files/2...1.175.3772.pdf
Vis hele sitatet...
Cannabis legalisering og cannabis på resept er to separate diskusjoner ja, men tilhengere av legalisering ser jo på cannabis på resept som i det minste et steg mot en legalisering og en bredere aksept av cannabis. Forøvrig er argumentene dine om gateway-effekten osv bare tull, men vi har egne tråder som omhandler selve legalisering-diskusjonene så trur vi holder det ut av denne tråden som hovedsaklig skal handle om dokumentaren.
Det staves Stearin!
Sterain's Avatar
Det er mange faktorer som kan være gateways, man kan såklart diskutere hva som er det største gatewayen inn til de harde narkotiske stoffers verden, men i forhold til alkohol, så gir cannabis en mye mer "narkotisk"(vet ikke om dette er et ord man bruker) rus enn rusen fra alkohol. Noe som kan sette igang den avhengigheten hos noen som får dem til å oppsøke sterkere og sterkere rus ettersom rusen fra cannabis blir svakere og svakere over lengere bruk.

Og det å si at cannabis IKKE er et "gateway" drug, akkurat som alkohol kan være "gateway" og så mange andre ting er "gateways", er tull og ønsketekning.

http://en.wikipedia.org/wiki/Alcohol_intoxication
http://en.wikipedia.org/wiki/Effects_of_cannabis

Poenget er at; Er det ikke bedre å legalisere cannabis i form av medisin, der det faktisk trengs, istedenfor å utsette misbrukere for helsefarer?
Sist endret av Sterain; 12. august 2013 kl. 05:30.
Sitat av Sterain Vis innlegg
Det er mange faktorer som kan være gateways, man kan såklart diskutere hva som er det største gatewayen inn til de harde narkotiske stoffers verden, men i forhold til alkohol, så gir cannabis en mye mer "narkotisk"(vet ikke om dette er et ord man bruker) rus enn rusen fra alkohol. Noe som kan sette igang den avhengigheten hos noen som får dem til å oppsøke sterkere og sterkere rus ettersom rusen fra cannabis blir svakere og svakere over lengere bruk.

Og det å si at cannabis IKKE er et "gateway" drug, akkurat som alkohol kan være "gateway" og så mange andre ting er "gateways", er tull og ønsketekning.

http://en.wikipedia.org/wiki/Alcohol_intoxication
http://en.wikipedia.org/wiki/Effects_of_cannabis

Poenget er at; Er det ikke bedre å legalisere cannabis i form av medisin, der det faktisk trengs, istedenfor å utsette misbrukere for helsefarer?
Vis hele sitatet...
Cannabis er allerede en realitet og er tilgjengelig over alt i Norge, det er selvfølgelig mye bedre å ta dette ut av hendene til de kriminelle og innføre en streng regulering med fokus på skadereduksjon. Men som sagt dette er en diskusjon for en annen tråd.
Edit: Påstandene dine om gateway teorien motsier all forskning på området, det eneste som er gateway med cannabis i dag er at man må oppsøke kriminelle miljøer for å kjøpe det, de samme miljøene der det florer med mye tyngre rusmidler.
Sist endret av Merenliare; 12. august 2013 kl. 05:37.
Det staves Stearin!
Sterain's Avatar
Sitat av Merenliare Vis innlegg
Cannabis er allerede en realitet og er tilgjengelig over alt i Norge, det er selvfølgelig mye bedre å ta dette ut av hendene til de kriminelle og innføre en streng regulering med fokus på skadereduksjon. Men som sagt dette er en diskusjon for en annen tråd.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg synes det passer i denne tråden. TS kom ikke med et poeng eller spørsmål, bare med en overview av en dokumentar som ÅPENBART skal sette igang diskusjon. Det kan da finnes flere tråder om et subjekt.
Sitat av Sterain Vis innlegg
Nei, jeg synes det passer i denne tråden. TS kom ikke med et poeng eller spørsmål, bare med en overview av en dokumentar som ÅPENBART skal sette igang diskusjon. Det kan da finnes flere tråder om et subjekt.
Vis hele sitatet...
Poenget er å diskutere hva vi synes om dokumentaren så snart den blir tilgjengelig og hvilke konsekvenser den kan få, vi har allerede mange legaliserings tråder og de samme argumentene du kommer med her er allerede diskutert hundre ganger så du kan bare lese igjennom en av de hvis du vil. Hadde også vært morsomt om folk får vist dokumentaren til familie eller venner som misliker marihuana og se om de endrer mening.
Sist endret av Merenliare; 12. august 2013 kl. 05:39.
Jeg er positiv til alt som kan bedre synet til folk på weed og gi ny informasjon.
Har heller ikke noe spesielt behov for at det skal bli legalisert personlig, røyker ikke selv, men er fortsatt for en legalisering.

En film jeg tror og håper kan bli stor og viktig er Culture High.
Den holder fortsatt på å bli lagd, men de har mange stor navn på lista.
http://www.kickstarter.com/projects/...e-culture-high
Kan følges på kickstarter og på facebook under samme navnet. Er oppfølgeren til The Union, bare bedre
Har selv donert cash så den skal vises til mine nærmeste hvertfall.
Dokumentaren er nå på youtube.
Nå har jeg ikke fått sett selve dokumentaren, men lest/sett artikler og intervju med mannen bak. Kan ikke si at dokumentaren ikke er som du sier, ekstremt(!) pro-legalisering siden jeg ikke har sett den, men det han påpeker som må endrest slik jeg har forstått det er: Klasifiseringen av cannabis i USA - det er kvalifisert blant de farligeste narkotikum, og over mangen av de farligeste(Stikk i strid med Norge, som har det som en av de minst straffbare narkotikumene.) Noe som selvsagt er latterlig og henger igjen fra gamletiden. Det er ikke lett å utføre undersøkelser av et klasse-1 narkotikum da tilgjengelighet og ulovlighet spiller en stor rolle her. Han prater om hvor mangen undersøkelser/forskninger det har vært på cannabis, hvor motivet i en sjokkerende stor andel er for å finne ut negative/farer ved stoffet, kontra å finne ut hva positive egenskaper det kan ha. Enig i alt jeg har sett han si av hva jeg har lest, og jeg kan se for meg at dokumentaren tar for seg alle positive egenskapene til planten, samt de negative og en masse av intervjuer/saker hvor marijuhana har vært den reddende engel i mangen liv. Ser for meg den tar opp problematikken hvor medisinskmarijuhana er legalisert men ikke av federale lover, så DEA/FBI raider fortsatt medisinskedepot selv om de har lisens til å selge til pasienter som har resept. Er nok intervjuer med endel leger som kommer med støtteerklæringer fra et medisinsksynspunkt.

Håper noen poster en link når den kan ses her. Jeg tviler på at dokumentaren er ekstremt(!) pro-legalisering slik du sier. Prøvde å lese endel av commentsa uten at det ga så veldig stort innblikk i om dokumentaren ønsker å hjelpe til for en full legalisering av stoffet, eller om den prøver å kaste lys på de tingene jeg nevnte. Ser dog at endel folk som har sett den reagerer på hvor negative leger har vært til full-legalisering av cannabis da tilgjengeligheten vil øke. Alle de poengene uthevet fra det forumet som du siterer her skulle tale til fordel for at dokumentaren handler om det medisinske-aspektet, videre forskning og en forandring på klassifiseringa av stoffet. Ser 2stk kommenterer;
"i watched every minute and i could not have agreed more. the path to federal legalization and reclassification of cannabis has taken a HUGE step forward today." "I watched this, and although it was very pro medical cannabis and informative, I think "The Union" is a better documentary". Jeg tviler på Guptan har en ekstremt pro-legalisering vinkling i dokumentaren sin. Kanskje må jeg spise orda mine, men bare så lei av å lese tråder annenhver dag hvor folk snur om på det medisinske ved cannabis og alle de gode argumentene knyttet til dette, ved å bruke det i en helt annen kontekst, som alltid er full legalisering - Selv om dette ikke er hva intensjonen med materiale er/var. Sorry for Off-topic, for tråden din er av interesse siden det garantert er en interesant dokumentar, men jeg ser jo hva vei det her kommer til å ta i kommentarsystemet ;-)

Nå ern tilgjengelig på nettet;
http://www.youtube.com/watch?v=c-bYi-LkDTo
Sist endret av et eller annet; 12. august 2013 kl. 06:51.
Sitat av hideout Vis innlegg
Nå har jeg ikke fått sett selve dokumentaren, men lest/sett artikler og intervju med mannen bak. Kan ikke si at dokumentaren ikke er som du sier, ekstremt(!) pro-legalisering siden jeg ikke har sett den, men det han påpeker som må endrest slik jeg har forstått det er: Klasifiseringen av cannabis i USA - det er kvalifisert blant de farligeste narkotikum, og over mangen av de farligeste(Stikk i strid med Norge, som har det som en av de minst straffbare narkotikumene.) Noe som selvsagt er latterlig og henger igjen fra gamletiden. Det er ikke lett å utføre undersøkelser av et klasse-1 narkotikum da tilgjengelighet og ulovlighet spiller en stor rolle her. Han prater om hvor mangen undersøkelser/forskninger det har vært på cannabis, hvor motivet i en sjokkerende stor andel er for å finne ut negative/farer ved stoffet, kontra å finne ut hva positive egenskaper det kan ha. Enig i alt jeg har sett han si av hva jeg har lest, og jeg kan se for meg at dokumentaren tar for seg alle positive egenskapene til planten, samt de negative og en masse av intervjuer/saker hvor marijuhana har vært den reddende engel i mangen liv. Ser for meg den tar opp problematikken hvor medisinskmarijuhana er legalisert men ikke av federale lover, så DEA/FBI raider fortsatt medisinskedepot selv om de har lisens til å selge til pasienter som har resept. Er nok intervjuer med endel leger som kommer med støtteerklæringer fra et medisinsksynspunkt.

Håper noen poster en link når den kan ses her. Jeg tviler på at dokumentaren er ekstremt(!) pro-legalisering slik du sier. Prøvde å lese endel av commentsa uten at det ga så veldig stort innblikk i om dokumentaren ønsker å hjelpe til for en full legalisering av stoffet, eller om den prøver å kaste lys på de tingene jeg nevnte. Ser dog at endel folk som har sett den reagerer på hvor negative leger har vært til full-legalisering av cannabis da tilgjengeligheten vil øke. Alle de poengene uthevet fra det forumet som du siterer her skulle tale til fordel for at dokumentaren handler om det medisinske-aspektet, videre forskning og en forandring på klassifiseringa av stoffet. Ser 2stk kommenterer;
"i watched every minute and i could not have agreed more. the path to federal legalization and reclassification of cannabis has taken a HUGE step forward today." "I watched this, and although it was very pro medical cannabis and informative, I think "The Union" is a better documentary". Jeg tviler på Guptan har en ekstremt pro-legalisering vinkling i dokumentaren sin. Kanskje må jeg spise orda mine, men bare så lei av å lese tråder annenhver dag hvor folk snur om på det medisinske ved cannabis og alle de gode argumentene knyttet til dette, ved å bruke det i en helt annen kontekst, som alltid er full legalisering - Selv om dette ikke er hva intensjonen med materiale er/var. Sorry for Off-topic, for tråden din er av interesse siden det garantert er en interesant dokumentar, men jeg ser jo hva vei det her kommer til å ta i kommentarsystemet ;-)

Nå ern tilgjengelig på nettet;
http://www.youtube.com/watch?v=c-bYi-LkDTo
Vis hele sitatet...
Dokumentaren tar jo først og fremst for seg de medisinske aspektene, men for en person som har hatt en negativ holdning til cannabis hele livet så virker det som om denne kan hjelpe til å fundamentalt endre deres syn på hva cannabis er og hvordan det virker. Det er riktig det du sier at Gupta ikke promoterer en full legalisering selv, det hadde han aldri risikert, men dette er fortsatt noe som kan ha en veldig positiv effekt mot en legalisering. Som nevnt tidligere vil jo cannabis på resept være et stort steg for en helt annen tilnærming til hvordan vi ser på cannabis. Og hadde som sagt ikke sett dokumentaren når jeg skrev første posten, jeg gikk av reaksjonene til de som hadde sett den.
Sist endret av Merenliare; 12. august 2013 kl. 07:04.
God dokumentar inneholdende mye informasjon og eksempler på behandling med cannabis som jeg antar de fleste kvalifiserte personer er klar over. Informasjon som de som regulerer medisinskpersonell/forskere o.l burde inneha, om ikke så burde de absolutt få opp øya. Man kan ikke se denne dokumentaren uten å se at dette absolutt er noe som burde innførest som et legemiddel. Utfordringene er selvsagt manglende forskning og manglende kunnskap verden over. Ikke vet jeg hvordan de vanligvis går frem når de skal finne ut hva sykdommer som kan behandlest med stoffert, hvilken dosering og alt annet som må bevisest siden land har strenge krav for medisiner som skal innførest. Men dette arbeidet burde komme igang verden over, med sammarbeid landene mellom, jo fortere jo bedre.

Når det gjelder ekstremt Pro-legasering eller ha en positiv effekt på legalisering så ser jeg ikke noe i den dokumentaren som støttet oppunder det. Heller imot det, selv om det ikke var mye. Cannabisrøyking i ung alder kunne hindre utvikling, kunne ha effekt på din iq,9% avhengighet hvor ungdom opp til 24(?) var størst utsatt. Selvsagt, produktet vil ha en aldersgrense - I Norge blir det røyket generelt mye cannabis mtp. folketall, vi er derimot et av landa med minst cannabisbrukere i ung alder - Amsterdam har det høyeste snittet i ung alder.Noe av dette kan utvilsomt krediterest ulovligheten og tabuet rundt cannabis. En annen ting som var intr. var den ekstremt lite kritiske holdningen til stoffet blant de få ungdommene som de intervjuet som ikke fikk det medisinsk. "Its safe", "It have so many good benefits" - Likheten er slående blant cannabisrøykere over hele verden, men selvsagt mer tilstede i USA siden de har stater med medisinskmarijuhana og lett tilgang på informasjon om hva cannabis kan hjelpe mot.

Du har rett i at for en person som har vært negativ til cannabis hele livet sitt/sett på det som kun narkotika, så vil han få øyene opp for de medisinske-kvalitetene. Du så folk med alvorlige lidelser i dokumentaren nyte de medisinske egenskapene til cannabis. Jeg kan ikke helt forstå hvorfor du/noen føler at mennesker som ikke er opplyst som ser at cannabis kan hjelpe på kreft/seisurez og lignende skal dra konkluksjonen at det her burde alle få kjøpe. Som du ser, så får nok de som ikke har kunnskap et endret syn på hva cannabis er og hvordan det virker. Medisin mot alvorlige sykdommer right? Vi har plenty med legemiddel innført i Norge idag som hjelper folk med alvorlige lidelser. De står likevell oppført på narkotikalista. Jeg kunne nok absolutt en dårlig søndag tenkt meg at de solgte valium på sjappa så jeg kunne blitt kvitt fyllasyka, eller at xanor var å få tak i siden jeg sku holde et foredrag dagen etterpå, eller at jeg kunne gått å kjøpt meg effedrin for jeg var tungpustet. Hadde ikke vært så ille å kunne dra på sjappa og kjøpe kvalmestillendetabletter som virkelig fungerer istedet for å gå gjennom hele legeprossesen for å få det og. Men det går ikke for det er medisin og legen vet vist best så han skal fortelle deg hvordan du skal bruke det. Har du noengang sett et narkotikum/ny medisin med rusegenskaper bli innført som et medisinsktilbud, for så at det ble allmenttilbud for de som ville nyte rusen av medisinen? Jeg ser hvertfall ikke logikken. Formålet med dokumentaren ser jeg dog, og rekner med hele verden vil follow suit innen noen få år. Forhåpentligvis tar ikke mangen og bruker denne dokumentaren og prøver å overbevise verden på samme tid at man burde legalisere det for de som bare vil nytte rusen av cannabis, da jeg ikke ser noe heldig med å blande de to debattene.
Sitat av Sterain Vis innlegg
Det er mange faktorer som kan være gateways, man kan såklart diskutere hva som er det største gatewayen inn til de harde narkotiske stoffers verden, men i forhold til alkohol, så gir cannabis en mye mer "narkotisk"(vet ikke om dette er et ord man bruker) rus enn rusen fra alkohol. Noe som kan sette igang den avhengigheten hos noen som får dem til å oppsøke sterkere og sterkere rus ettersom rusen fra cannabis blir svakere og svakere over lengere bruk.

Og det å si at cannabis IKKE er et "gateway" drug, akkurat som alkohol kan være "gateway" og så mange andre ting er "gateways", er tull og ønsketekning.

http://en.wikipedia.org/wiki/Alcohol_intoxication
http://en.wikipedia.org/wiki/Effects_of_cannabis

Poenget er at; Er det ikke bedre å legalisere cannabis i form av medisin, der det faktisk trengs, istedenfor å utsette misbrukere for helsefarer?
Vis hele sitatet...
Få litt mer kunnskap, evt snakk med mennesker som har et intellektuelt bidrag å komme med. Problemet med disse sakene er at folk flest ikke klarer å være nøytrale når de ser på en sak. Alt for mye bias.. Mennesker leter ofte etter noe å skylde på, veldig lett å peke fingre på noe som ikke kan beskytte seg selv. Og på tross av alle løgnene som har blitt spydd ut angående saken, prøver fortsatt folk å gripe etter strå. Som at det er et gateway dop, som er utrolig naivt og arrogant å si. Alle som har vært i nærheten av et rusmiljø vet at det mangel på kunnskap/erfaring og miljøet som leder til andre ting.

Poenget? Slutt å ta mennesket ut av kalkulasjonen ved å peke fingre, ingenting lagd av moder jord er ondt eller feil. Bare hvordan man omgås eller bruker det. Å du har rett, det er folk som har fått utløst psykoser eller lidelser ved bruk av cannabis. Men ikke på grunn av det, men dette kommer av den mentale tilstanden til en person eller hva man har anliggende for. Aka man burde ikke ruse seg på grunn av vonde føleser eller for å løpe fra noe.

Det er også forskjell på rusmisbruk og bruk..

I en perfekt verden trenger ingen å ty til gratisfaction for å føle seg vel.
Dette er langt fra en perfekt verden og denne saken er egentlig en ikkesak som har blitt tatt for langt.
Jeg tror hasj / marijuana har medisinske egenskaper, men er ikke like overbevist om at det burde være allment tilgjengelig.

Som Sterain nevner har hasj koblinger til alvorlig psykisk sykdom, og det kan man jo også forstå intuitivt at det kan være en risikofaktor her.

THC er jo et kraftig psykoaktivt stoff.

Det vil alltid være slik at rusmidler har risikofaktorer, og jeg vet ikke om det er riktig å gjøre hasj allment tilgjengelig med tanke på det.
Sitat av belisarius Vis innlegg
Jeg tror hasj / marijuana har medisinske egenskaper, men er ikke like overbevist om at det burde være allment tilgjengelig.

Som Sterain nevner har hasj koblinger til alvorlig psykisk sykdom, og det kan man jo også forstå intuitivt at det kan være en risikofaktor her.

THC er jo et kraftig psykoaktivt stoff.

Det vil alltid være slik at rusmidler har risikofaktorer, og jeg vet ikke om det er riktig å gjøre hasj allment tilgjengelig med tanke på det.
Vis hele sitatet...
Her viser du også delvis manglende kunnskaper ved at du generalisere det ned til "hasj" som er et bi produkt av flere tusenvis av strains av cannabis/marijuana utav utallig forskjellige virkninger. Å du kommer heller ikke med et genuint poeng, dette problemet du snakker om ligger nærmere at man spiser/drikker/puster noe man er allergisk mot før man vet det.. Altså noe man hadde fått oversikt over og lett kunne forebygd ved hjelp av studier som deretter vil ledet til at man kan sjekke folk for det.
Sist endret av Tafattt; 12. august 2013 kl. 09:44.
Sitat av Sterain Vis innlegg
Jeg bryr meg ikke mye om denne legaliseringen, røyker ikke dette engang. Men hva jeg ikke skjønner er hvorfor pro-legaliserer-er fremstiller Cannabis som medisin, men vil ha det til vanlig allmenn røyking for ren nytelse.
Ville det ikke vært bedre å da gi cannabis på resept for mennesker som kan ta nytte av det?

Cannabis har åpenbart en avhengighets skapende effekt og er et gateway drug til sterkere greier. Cannabis har igjennom en rekke studier blitt koblet til flere psyke lidelser som depresjoner, bipolare symptomer, schizofrenia, etc.
"Better safe than sorry", er det ikke det man sier?

http://en.wikipedia.org/wiki/Long-te...ts_of_cannabis
http://blog.uvm.edu/jrhughes/files/2...1.175.3772.pdf
Vis hele sitatet...
I england viste det seg at cannabispsykoser kan være direkte linket til illegaliteten av stoffet.
http://www.theguardian.com/science/s...k-drug-class-c
Hadde dere fjonhoder heller brukt energien på å lage fred i verden enn å diskutere legalisering opp ned og i mente i årevis så hadde det sikkert blitt det.
Sitat av dustedgorilla Vis innlegg
Hadde dere fjonhoder heller brukt energien på å lage fred i verden enn å diskutere legalisering opp ned og i mente i årevis så hadde det sikkert blitt det.
Vis hele sitatet...
Vel, legalisering er et skritt nærmere fred i verden
Sitat av ErikH Vis innlegg
I england viste det seg at cannabispsykoser kan være direkte linket til illegaliteten av stoffet.
http://www.theguardian.com/science/s...k-drug-class-c
Vis hele sitatet...
Stigmatisering er riktig en stress faktor som kan forårsake mentale lidelser

Sitat av dustedgorilla Vis innlegg
Hadde dere fjonhoder heller brukt energien på å lage fred i verden enn å diskutere legalisering opp ned og i mente i årevis så hadde det sikkert blitt det.
Vis hele sitatet...
Akkurat, det er jo diskutert og saken er klar. Hvis man ikke kan få legalisert marjiuana klarer man faen meg ikke å lage verdensfred. Dork
Det staves Stearin!
Sterain's Avatar
Legalisering av marijuana har da ingenting å si om menneskeheten kan oppnå verdensfred?
Sitat av hideout Vis innlegg
Når det gjelder ekstremt Pro-legasering eller ha en positiv effekt på legalisering så ser jeg ikke noe i den dokumentaren som støttet oppunder det. Heller imot det, selv om det ikke var mye. Cannabisrøyking i ung alder kunne hindre utvikling, kunne ha effekt på din iq,9% avhengighet hvor ungdom opp til 24(?) var størst utsatt.
Vis hele sitatet...
Jeg har noen linker du burde se over.

http://www.webmd.com/mental-health/n...t-damage-brain Cannabisbruk skader ikke hjernen.

http://norml.org/news/2002/04/04/pas...-iq-study-says Tidligere cannabisbruk har ingen negativt påvirkning på intelligens
Sitat av Sterain Vis innlegg
Legalisering av marijuana har da ingenting å si om menneskeheten kan oppnå verdensfred?
Vis hele sitatet...
Jieez, bra man overser orginal kommentaren. Dessuten så har vel at man ikke kan komme seg forbi trivielle saker alt om man kan gå til bunns i større problemer.
Det staves Stearin!
Sterain's Avatar
Sitat av Tafattt Vis innlegg
Jieez, bra man overser orginal kommentaren. Dessuten så har vel at man ikke kan komme seg forbi trivielle saker alt om man kan gå til bunns i større problemer.
Vis hele sitatet...
Det var jo akkurat original kommentaren som inspirerte meg til å skrive i respons. Legalisering er ikke en viktig sak, med mindre du er en misbruker(Ytterst få bruker medisinsk marijuana i Norge, derfor er alle brukere av marijuana, utenom medisinske tilfeller, misbrukere), det er heller ikke en triviell sak man må forbi får å løse noen større. Narkotika misbrukere er ikke en stor trussel mot verdensfreden, derfor er heller ikke lovligheten bak det viktig for det.
Sitat av Sterain Vis innlegg
Narkotika misbrukere er ikke en stor trussel mot verdensfreden, derfor er heller ikke lovligheten bak det viktig for det.
Vis hele sitatet...
Det internasjonale forbudet mot narkotika fører til flere titalls tusen drap i året. Narkotikakartellene, terrorister og andre kriminelle tillates enorme inntekter pga. dette forbudet, og dette er penger som investeres videre i våpen, krig og menneskehandel (f.eks barnesoldater og prostitusjon). I Sør-Amerika så er kartellene nå blitt såpass store at det fryktes at de vil være i stand til å overta makten i enkelte land. I Afrika og Midtøsten, så er det terrorister, finansiert av verdens heroinister, som herjer rundt og terroriserer befolkningen. Man har jo Mali friskt i minne.

En legalisering i Norge vil utrette svært lite - den må skje internasjonalt! Kampen er allerede begynt, og det er ingen grunn til at Norge ikke skulle kunne slenge seg med også her. En legalisering av all narkotika er kanskje ett av de viktigste virkemidlene vi har for å oppnå en fredeligere verden.
Sist endret av caperno; 13. august 2013 kl. 21:08.
Sitat av Sterain Vis innlegg
Det var jo akkurat original kommentaren som inspirerte meg til å skrive i respons. Legalisering er ikke en viktig sak, med mindre du er en misbruker(Ytterst få bruker medisinsk marijuana i Norge, derfor er alle brukere av marijuana, utenom medisinske tilfeller, misbrukere), det er heller ikke en triviell sak man må forbi får å løse noen større. Narkotika misbrukere er ikke en stor trussel mot verdensfreden, derfor er heller ikke lovligheten bak det viktig for det.
Vis hele sitatet...
Misbruk er desverre ikke betegnelsen på at man inntar noe som er illegalt, det er betegnelsen på overforbruk eller avhengihets forårsaket bruk. Og kp til caperno som gadd bruke tid på deg. Her har du det fint forklart http://sml.snl.no/misbruk
Det sitter folk på lukka sikra avdelinger som snappa og drepte både kone å barn fint uten rusmidler i bildet. Bare fordi noe kan trigge en allerede ubalansert person har fint lite med saken å gjøre. Stråååå, og med disse inspillene dine setter jeg mer enn bare din mentale alder i tvil. Kid.
Det staves Stearin!
Sterain's Avatar
Sitat av Tafattt Vis innlegg
Det sitter folk på lukka sikra avdelinger som snappa og drepte både kone å barn fint uten rusmidler i bildet. Bare fordi noe kan trigge en allerede ubalansert person har fint lite med saken å gjøre. Stråååå, og med disse inspillene dine setter jeg mer enn bare din mentale alder i tvil. Kid.
Vis hele sitatet...
Ok, vi tar Tafattt sitt ord. Narkotika er nå ingenting negativt, og burde være åpent tilgjengelig for alle. Alle bi-effekter av narkotika er irrelevant fordi det er menneskenes psyke som trigges.

-

http://en.wikipedia.org/wiki/Drug_overdose
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...related_deaths
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of..._drug_overdose
http://www.overdoseday.com/facts-stats/
http://www.mirror.co.uk/news/weird-n...nnibals-867128
Sitat av Sterain Vis innlegg
Ok, vi tar Tafattt sitt ord. Narkotika er nå ingenting negativt, og burde være åpent tilgjengelig for alle. Alle bi-effekter av narkotika er irrelevant fordi det er menneskenes psyke som trigges.

-

http://en.wikipedia.org/wiki/Drug_overdose
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...related_deaths
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of..._drug_overdose
http://www.overdoseday.com/facts-stats/
http://www.mirror.co.uk/news/weird-n...nnibals-867128
Vis hele sitatet...
Snakk om å putte ord i kjeften på folk..
Det staves Stearin!
Sterain's Avatar
Sitat av DfenZ Vis innlegg
Snakk om å putte ord i kjeften på folk..
Vis hele sitatet...
Vel tilgjengeligheten er poenget hans, og menneskets psyke er hans argument hvorfor narkotika ikke er farlig.
Sitat av Sterain Vis innlegg
Vel tilgjengeligheten er poenget hans, og menneskets psyke er hans argument hvorfor narkotika ikke er farlig.
Vis hele sitatet...
Liker at du linket til flere sider med overdosestatistikk når vi snakker om cannabis.
Teit at 95% av dokumentaren handla om at folk med spessielle smerter/lidelser skal få det på resept. Er vel få som er imot det. I England gir de literally heroin (diamorfin) til syke, så det er en ganske lang vei mellom lovlig medisinsk bruk og rus-bruk.
Det staves Stearin!
Sterain's Avatar
Sitat av Potetmix Vis innlegg
Liker at du linket til flere sider med overdosestatistikk når vi snakker om cannabis.
Vis hele sitatet...
Snakket generelt om narkotika i inlegget med de linkene.
Sitat av Sterain Vis innlegg
Ok, vi tar Tafattt sitt ord. Narkotika er nå ingenting negativt, og burde være åpent tilgjengelig for alle. Alle bi-effekter av narkotika er irrelevant fordi det er menneskenes psyke som trigges.
Vis hele sitatet...
Såklart er det også masse negativt med narkotika, problemet er at forbudet gjør det enda jævligere. Er det så vanskelig å forstå?

Om det skulle vært snakk om å gjøre narkotika lovlig, tror du det ville vært slik at man kunne kjøpt heroin i poser i matvarebutikken, uten legitimasjon og uten noen form for kontroll av hvem som kjøper hva/hvor mye osv?

Tror du det bare er lovligheten rundt narkotika som stopper folk fra å bruke det? Er forbanna lett å få tak i det om man vil, forbudet hjelper 0 niks, nada. Folk bruker det de vil, de som er litt smarte kjører ikke i seg heroin fordi de vet det er farlig. En eventuell legalisering hadde ikke gjort at 'de med vett i huet' hadde dratt på plata med det første.
Sist endret av Marr; 14. august 2013 kl. 01:19.
Sitat av Sterain Vis innlegg
Snakket generelt om narkotika i inlegget med de linkene.
Vis hele sitatet...
Uavhengig av legal status vil overdoser og kriminalitet som følge av narkotikabruk forekomme. Ved å oppheve forbudet vil man i det minste kunne innføre lovlige restriksjoner (f.eks. aldersgrense, dedikerte utsalgssteder, vurdering av psykisk tilregnelighet), i motsetning til nå, hvor det er ganske fritt frem for alle og enhver. Når det kommer til det helsemessige aspektet alene, så ser jeg det som en sunnere tilnærming å ha alt ute i det åpne. Den psykiske belastningen å måtte skjule vanene sine for bekjente, arbeidsplassen, politiet (som generelt skal gi følelsen av trygghet), frykten for å be om hjelp med et problem man har grunnet lovligheten rundt det, samt den generelle usunne holdningen man får av å hele tiden måtte være litt på vakt. For majoriteten av de eksisterende rusbrukere (og misbrukere) i Norge, for å snevre det litt inn, ville en liberal endring i narkotikalovgivningen føre til en mer bekymringsfri tilværelse, og følgelig bedre psykisk helse.
Sitat av Sterain Vis innlegg
Snakket generelt om narkotika i inlegget med de linkene.
Vis hele sitatet...
Føler du deg truffet av kommentaren min annenhånds eller noe? Du er jo ikke helt med du heller, tror du skal lese over tittelen igjen. Så kansje du skal studere effekten rus politikken har hatt i land som portugal og nederland før du fortsetter i den tragiske retningen du er på vei.

Kanskje hold topic, irrelevant statistikk iforhold til emne som et svar til noe jeg ikke har skrevet viser ikke modenhet iaff.
Sist endret av Tafattt; 14. august 2013 kl. 02:27.
Sitat av Marr Vis innlegg
Om det skulle vært snakk om å gjøre narkotika lovlig, tror du det ville vært slik at man kunne kjøpt heroin i poser i matvarebutikken, uten legitimasjon og uten noen form for kontroll av hvem som kjøper hva/hvor mye osv?
Vis hele sitatet...
Hvis man ikke får kjøpt det i butikken/narkopolet er det ikke legalisering. Legitimasjon er en selvfølge, men å begrense hvor mye og ofte man skal kjøpe blir problematisk. Hvis vi ikke får de daglige brukerne til å handle lovlig er det nesten meningsløst å legalisere i det hele tatt.
Sitat av Marr Vis innlegg
Tror du det bare er lovligheten rundt narkotika som stopper folk fra å bruke det? Er forbanna lett å få tak i det om man vil, forbudet hjelper 0 niks, nada. Folk bruker det de vil, de som er litt smarte kjører ikke i seg heroin fordi de vet det er farlig. En eventuell legalisering hadde ikke gjort at 'de med vett i huet' hadde dratt på plata med det første.
Vis hele sitatet...
De fleste vil nok ikke prøve heroin uansett, men om man får kjøpt det uten resept er det nærmest garantert at flere vil prøve. Grunnet at heroinen er ren, man slipper å oppsøke dealere på gata, det er lovlig.
Sist endret av bloodshotEyes; 14. august 2013 kl. 03:45.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Hvis man ikke får kjøpt det i butikken/narkopolet er det ikke legalisering. Legitimasjon er en selvfølge, men å begrense hvor mye og ofte man skal kjøpe blir problematisk. Hvis vi ikke får de daglige brukerne til å handle lovlig er det nesten meningsløst å legalisere i det hele tatt.

De fleste vil nok ikke prøve heroin uansett, men om man får kjøpt det uten resept er det nærmest garantert at flere vil prøve. Grunnet at heroinen er ren, man slipper å oppsøke dealere på gata, det er lovlig.
Vis hele sitatet...
Jaa køene kommer til å eksplodere av mennesker som er selvdestruktive og tenker at de like så godt kan ta seg litt hero.. Please, folk ruser seg på reseptbelagte a preparater og kjører seg rett ned helt uten å ha heroin tilgang.
Dessuten er ikke heroinen så jævlig ille som folk tror hvis man ser helhetlig på det, men ingen tvil om hvor avhengihetsskapende det er. Hadde den vært ren og framstilt av kyndige desto bedre. Men generelt opiater er noe ingen burde utsette seg for.. Å tro at folk bare skal kunne dra å kjøpe seg litt heroin en lørdag ved siden av matvarene er jo litt ekstremt. Men de som vil, de vil..

Sitat av Sterain Vis innlegg
Ok, vi tar Tafattt sitt ord. Narkotika er nå ingenting negativt, og burde være åpent tilgjengelig for alle. Alle bi-effekter av narkotika er irrelevant fordi det er menneskenes psyke som trigges.

-

http://en.wikipedia.org/wiki/Drug_overdose
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...related_deaths
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of..._drug_overdose
http://www.overdoseday.com/facts-stats/
http://www.mirror.co.uk/news/weird-n...nnibals-867128
Vis hele sitatet...
http://www.dagbladet.no/2013/08/14/n...drap/28699212/
Sist endret av Tafattt; 14. august 2013 kl. 04:12.
Sitat av Tafattt Vis innlegg
Jaa køene kommer til å eksplodere av mennesker som er selvdestruktive og tenker at de like så godt kan ta seg litt hero.. Please, folk ruser seg på reseptbelagte a preparater og kjører seg rett ned helt uten å ha heroin tilgang.
Dessuten er ikke heroinen så jævlig ille som folk tror hvis man ser helhetlig på det, men ingen tvil om hvor avhengihetsskapende det er. Hadde den vært ren og framstilt av kyndige desto bedre. Men generelt opiater er noe ingen burde utsette seg for.. Å tro at folk bare skal kunne dra å kjøpe seg litt heroin en lørdag ved siden av matvarene er jo litt ekstremt. Men de som vil, de vil..
Vis hele sitatet...
Du mener at folk ikke vil prøve heroin fordi mange allerede ruser seg på a-preparater? Makes no sense. Folk som ruser seg på a-preparater nå vil garantert gå over til lovlig hero. For folk flest er det like nasty å kjøpe a-preparater på gata som heroin. Og klart det er bedre når den er fremstilt av kyndige, på en side fører det vel til mindre skader ved IV bruk, på en annnen side er det mye mer fristende å prøve for folk som ikke er keene på å kjøpe uren drittheroin av en gatedealer. Jeg sier ikke at mange vil plutselig bruke heroin, men at flere enn i dag vil prøve er en selvfølge.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Folk som ruser seg på a-preparater nå vil garantert gå over til lovlig hero. For folk flest er det like nasty å kjøpe a-preparater på gata som heroin.
Vis hele sitatet...
Dette er en kraftig påstand. Hvor har du det fra at personer som i dag ruser seg på A-preparater vil gå over på heroin om dette skulle blitt legalisert? Alle vet hvor farlig det er, og det er grunnen til at de fleste ikke bruker heroin. De som likevel ønsker å bruke det, får tak på det uavhengig av lovligheten.

Det viktigste når det gjelder heroin, og alle andre narkotiske stoffer, er informasjon - ikke forbud!
Sist endret av caperno; 14. august 2013 kl. 23:55.
Sitat av caperno Vis innlegg
Dette er en kraftig påstand. Hvor har du det fra at personer som i dag ruser seg på A-preparater vil gå over på heroin om dette skulle blitt legalisert? Alle vet hvor farlig det er, og det er grunnen til at de fleste ikke bruker heroin. De som likevel ønsker å bruke det, får tak på det uavhengig av lovligheten.

Det viktigste når det gjelder heroin, og alle andre narkotiske stoffer, er informasjon - ikke forbud!
Vis hele sitatet...
De som får det på resept vil sikkert holde seg til det, men kan umulig se for meg at noen vil fortsette å kjøpe ulovlig subutex/oxycontin/etc om det finnes lovlig hero. Tror ikke medisinsk heroin er noe nevneverdig mer farlig enn subutex/oxycontin/etc, værtfall ikke om man skyter det
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
De som får det på resept vil sikkert holde seg til det, men kan umulig se for meg at noen vil fortsette å kjøpe ulovlig subutex/oxycontin/etc om det finnes lovlig hero. Tror ikke medisinsk heroin er noe nevneverdig mer farlig enn subutex/oxycontin/etc, værtfall ikke om man skyter det
Vis hele sitatet...
Nei, altså om man skyter slike medikamenter så er vel sjansen stor for at man allerede har prøvd heroin? Uansett, så mener jeg at helsen til de heroinnarkomane vil bli bedre, og at kriminaliteten vil gå ned, om man legaliserer heroin. Hensikten med legalisering er å knekke det illegale markedet og tilby ett tryggere produkt til de narkomane. Vi må åpne øynene og innse at narkotika nå er så enkelt tilgjengelig at vi like godt kan legalisere det for å redusere de problemene som narkotika fører med seg når det gjelder helse, kriminalitet og samfunnsøkonomi. Ett samfunn med færre narkomane, hvor det er mindre kriminalitet, og mer penger til velferd er det jeg ser for meg at vi vil sitte igjen med etter en legalisering av narkotika.
Sitat av caperno Vis innlegg
Nei, altså om man skyter slike medikamenter så er vel sjansen stor for at man allerede har prøvd heroin? Uansett, så mener jeg at helsen til de heroinnarkomane vil bli bedre, og at kriminaliteten vil gå ned, om man legaliserer heroin. Hensikten med legalisering er å knekke det illegale markedet og tilby ett tryggere produkt til de narkomane. Vi må åpne øynene og innse at narkotika nå er så enkelt tilgjengelig at vi like godt kan legalisere det for å redusere de problemene som narkotika fører med seg når det gjelder helse, kriminalitet og samfunnsøkonomi. Ett samfunn med færre narkomane, hvor det er mindre kriminalitet, og mer penger til velferd er det jeg ser for meg at vi vil sitte igjen med etter en legalisering av narkotika.
Vis hele sitatet...
Ja de som skyter probably, men finns sikkert en del som setter grensa ved å spise/sniffe Oxycontin etc (enn så lenge, er gjerne sånn opiat-karieren begynner). Er enig i det meste du sier, men tror ikke det blir færre narkomane ved lovlig dop. Vi får nok sunnere narkiser, men ikke færre.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Ja de som skyter probably, men finns sikkert en del som setter grensa ved å spise/sniffe Oxycontin etc (enn så lenge, er gjerne sånn opiat-karieren begynner). Er enig i det meste du sier, men tror ikke det blir færre narkomane ved lovlig dop. Vi får nok sunnere narkiser, men ikke færre.
Vis hele sitatet...
Det vil også kunne virke forebyggende, da de som vil røyke cannabis ikke havner hos dealeren som selger heroin også. Markedene blir separert.

Vil si at de som er avhengig står for en majoritet av heroinbruk i Norge, ikke de som vil prøve for første gang. Om disse får dette tilgjengelig fra staten vil nok dealerne merke mye nedgang i salg og markedet blir mindre lukrativt, som igjen fører til at det blir mindre heroin i omsetning på det svarte markedet - og det kan hindre en god del folk i å begynne med stoffet.
Du er så på villspor blodshoteyes, du baita meg inn i den latterlige situasjonen din og prøver å vinne med å vidreføre en irrelevant teori som ikke har noe med virkeligheten å gjøre i det hele tatt. Du får kverulere med deg selv.
Peace out shitkid, gleder meg til å se deg skrive noe fornuftig.
Sitat av Tafattt Vis innlegg
Du er så på villspor blodshoteyes, du baita meg inn i den latterlige situasjonen din og prøver å vinne med å vidreføre en irrelevant teori som ikke har noe med virkeligheten å gjøre i det hele tatt. Du får kverulere med deg selv.
Peace out shitkid, gleder meg til å se deg skrive noe fornuftig.
Vis hele sitatet...
Er faen meg utrolig at du mener heroin-bruken vil synke om man øker tilgangen og kvaliteten på varen. <-- skulle jeg til å si, men etter å ha lest innlegget ditt igjen er det bare sludder, ikke étt argument det går ann å ta tak i.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Er faen meg utrolig at du mener heroin-bruken vil synke om man øker tilgangen og kvaliteten på varen. <-- skulle jeg til å si, men etter å ha lest innlegget ditt igjen er det bare sludder, ikke étt argument det går ann å ta tak i.
Vis hele sitatet...
Du ser hva tittelen er ikke sant? Prata aldri om legalisering av heroin og åpent salg, det var det du som starta med. Som er helt irrelevant iforhold til topic, avkriminalisering er jeg enig iforhold til hardere stoffer ikke butikk salg. Vær så snill å vis til hvor jeg har skrevet noe annet.

Jeg bare argumenterte mot din urealistiske hypotese og mitt eget syn på saken er at ja det er mye mer verdig at tungemisbrukere skal ha muligheten til å ha tilgang til renere stoffer. Litt av poenget mitt med A preparater i svaret om din svært urealistiske hypotese er at ekstremt mange misbruker dem og de er minst like avhengihetskapende som den skumle ulven heeero.

Dette begynner å bli litt patetisk.
Jeg svarte på en post Marr skrev som handla om lovlig hero. Hvis du gadd å lese tråden vil du også se at jeg ikke har noe som helst i mot å gi narkomane lovlig heroin. Og du må ha misforstått meg helt når du prøver å disse ved å si "skumle ulven heeero".

Enig, peace.
Sitat av Sterain Vis innlegg
Cannabis har åpenbart en avhengighets skapende effekt og er et gateway drug til sterkere greier. Cannabis har igjennom en rekke studier blitt koblet til flere psyke lidelser som depresjoner, bipolare symptomer, schizofrenia, etc.
"Better safe than sorry", er det ikke det man sier?
Vis hele sitatet...
Cannabis har ingen fysiske avhengisskapende effekt, kun psykisk som alt annet i verden som gir nytelse. Man blir avhengig av cannabis på samme måte som man blir avhengig av dataspill, mat, sex, tipping, trening osv. Hjernen skjønner at denne aktiviteten gir nytelse så den begynner å premiere aktiviteten som gir nytelse slik at man skal gjøre det igjen, dette gjøres ved at hjernen slipper ut bla. dopamin. Hvor lett hjernen "programmerer" seg selv til å premiere slik aktivitet varierer i stor grad fra person til person. De med en veldig avhengighetskapende personlighet vil mao. bli letter avhengig av ting som cannabis, dataspill, sex osv, enn de som ikke har en slik personlighet. De fleste klarer å bruke cannabis normalt uten at det skaper problemer, mens noen få (rundt 10%: http://healthland.time.com/2010/10/1...ine-addiction/) vil få problemer med avhenighet av cannabis.

http://www.youtube.com/watch?v=ukFjH9odsXw

Flere studier viser at cannabis ikke er "gateway drug" som mange tror basert på ikke annet enn følelser. Det er ingenting som tilsier at en person vil gå lei av cannabis rusen og prøve og oppsøke sterkere rus. Alkohol er derimot den virkelige "gateway drugen" hvis det i det hele tatt eksisterer en gateway drug: http://banoosh.com/blog/2012/07/05/s...not-marijuana/

Det er en korrelasjon mellom høyt forbruk av cannabis og psykiske lidelser som schizofreni. Det betyr ikke at cannabis fører til psykiske lidelser hos friske personer. Det man tror er at cannabis kan gjøre at symptomer på psykiske lidelser kan manifestere seg tidligere enn de ellers ville hos personer som er predisponert for lidelsene og ville utviklet de før eller siden uansett. Samtidig er det sannsynlig at personer som er predisponert for slike lidelser er mer tilbøyelig for å bruke cannabis, derav korrelasjonen. Mao. hvis du ikke har en familiehistorie med psykiske lidelser og bruker cannabis på en ansvarlig måte (ikke røyk deg fjern hver jævla dag) så går det helt fint å bruke cannabis. For eksempel sosialt i helger, eller erstatte glassene med vin på hverdagskvelden med en joint som har blitt ganske vanlig i flere Amerikanske stater.