Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 9924
https://itavisen.no/2020/11/11/eu-vi...-pa-internett/


Har personvern dødd helt ut? Blir det for lett å skylde på for eks overgripere av barn?
Uthuling av personvern stopper vist aldri, og som alltid som skyver de som ønsker full kontroll avskyelige kriminelle handlinger foran seg. Som om tilgang til slike apper vil stoppe overgripere, voldtekstmenn og pedofile eller andre kriminelle. De som vet de har ting å skjule vil jo bare bruke andre krypterte måter å kommunisere på, men hvermansen vil bli tittet i kortene konstant.

Får håpe det er oppvakte folk som stemmer ned slike drittforslag.
Disse forslagene er støttet av FBI og «Department of Justice», slik at myndighetene kan få tilgang til krypterte meldinger for å beskytte sine borgere.
Vis hele sitatet...
Nå er jeg langt ifra noen ekspert på it, webutvikling eller utviklingen av en app men vil det si at myndighetene teoretisk sett allerede kan få tilgang til og dekryptere data? Eller er det jeg som misforstår?

EU kan komme til å bannlyse krypterte lynmeldingsapper som Telegram.
Vis hele sitatet...
Det er en ting å bannlyse a, b og c: men å få tilgang til og kunne lese informasjonen som oppbevares selv om den er kryptert er mer eller mindre dysfunksjonelt.
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Nå er jeg langt ifra noen ekspert på it, webutvikling eller utviklingen av en app men vil det si at myndighetene teoretisk sett allerede kan få tilgang til og dekryptere data? Eller er det jeg som misforstår?



Det er en ting å bannlyse a, b og c: men å få tilgang til og kunne lese informasjonen som oppbevares selv om den er kryptert er mer eller mindre dysfunksjonelt.
Vis hele sitatet...
Så vidt jeg forstod var det slik at de ikke skulle trenge å dekryptere meldingen selv men at disse meldingene blir sendt ut i det du som bruker åpner de.
Uvaksinert 👍
Så da tar de bare kontakt med Google eller Apple og ber de legge inn litt kode så det som er på skjermen kan sjekkes mot ett register. For så fort man har tilgang til hva som vises på skjermen så trenger man jo ikke å bekymre seg om kryptering. Jada, vet det er litt mer komplisert enn bare noen linjer med kode, men det er ikke utenkelig at det kan skje.
Sitat av daffe Vis innlegg
Så da tar de bare kontakt med Google eller Apple og ber de legge inn litt kode så det som er på skjermen kan sjekkes mot ett register. For så fort man har tilgang til hva som vises på skjermen så trenger man jo ikke å bekymre seg om kryptering. Jada, vet det er litt mer komplisert enn bare noen linjer med kode, men det er ikke utenkelig at det kan skje.
Vis hele sitatet...

Kina gjorde dette med WeChat appen. Og ja det er vel noen tusen linjer men blir det ikke sånn da at de kan lese all trafikk på tlf? Tekst meldinger, nettlesere og alt?
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Hvis jeg forstår det rett så er de ikke ute etter all kryptering, men end-to-end-encryption.

Det vil si at data kan overføres kryptert og lagres kryptert hos meldingstjenesten, men myndigheten vil ha mulighet til å be om å få låst opp meldingene med en rettslig ordre til tjenesten.
Sitat av nso Vis innlegg
Hvis jeg forstår det rett så er de ikke ute etter all kryptering, men end-to-end-encryption.

Det vil si at data kan overføres kryptert og lagres kryptert hos meldingstjenesten, men myndigheten vil ha mulighet til å be om å få låst opp meldingene med en rettslig ordre til tjenesten.
Vis hele sitatet...
« Rapporten som ble produsert etter dette webinaret ble lekket til Politico. Den inneholder en handleliste med metoder for å oppnå det uoppnåelige; å gi myndighetene tilgang til kryptert data, uten å bryte krypteringen.

På toppen av denne handlelisten var forslaget om såkalt «klient skanning», lignende forslaget som ble presentert i USA. Dette er rett og slett en bakdør inn i din digitale enhet. Dette er en kode som til enhver tid vil være aktiv på din digitale enhet, hvor intensjonen er å lese krypterte meldinger i ekte tid, for deretter å sammenligne innholdet med bannlyste ord eller bildemateriell.»

Men hva betyr da dette?
Sitat av 420master Vis innlegg
Men hva betyr da dette?
Vis hele sitatet...
At kryptografi funker og at matematikken som skal til for å sende krypterte meldinger er velkjent og velutprøvd og at det finnes haugevis med fri programvare som kan benyttes til sikker kommunikasjon. Derfor må de stadig ty til mer ekstreme virkemidler for å omgå kryptoen i steden for å forsøke å knekke den.

Jeg kunne for eksempel lett ha kryptert dette innlegget med din offentlige nøkkel, slik at bare du i hele verden kunne dekryptere innholdet - ingen, ikke engang nso ville ha kunnet gjøre en dritt med det. Han kunne slette innlegget, kaste meg ut, ja endog hijacka brukerene våres - men han ville aldri fått vite innholdet i det innlegget med mindre du eller jeg fortalte ham det. Det er hva krypto kan gjøre. Dermed vil ymse myndigheter med fascistiske nykker nok en gang gå etter leverandører som tilbyr sikker kommunikasjon - for å spinne videre på eksempelet mitt; dersom nso tillot krypterte innlegg etter formatet skisser over, så ville han havne i deep shit.

Det er ganske deprimerende.
Sist endret av Myoxocephalus; 15. november 2020 kl. 18:59.
R.i.p 23.04.2021
Så vi som liker og bruke pgp er relativt trygg i fremtiden?
Sitat av Tarm Vis innlegg
Så vi som liker og bruke pgp er relativt trygg i fremtiden?
Vis hele sitatet...
Har ikke så stort innsyn i hvor omfattende og bra PGP er, men sånn som jeg har skjønt må vi begynne som i gamle dager og sende røyksignaler
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Tarm Vis innlegg
Så vi som liker og bruke pgp er relativt trygg i fremtiden?
Vis hele sitatet...
Ja.

Matematikken er trygg. Stortinget kan ikkje vedta at matematikk skal slutte å fungere.

Det er delar av problemet. Du kan ikkje stappe katta tilbake i sekken. USA forsøkte det på starten av nittitallet og feila. Konklusjonen frå amerikansk rett er at matematikk ikkje kan sensurerast av myndigheitene. Det er free speech.

Det er det som vert omtala som The First Crypto Wars. Etter det var katta ute av sekken - for godt. Gode krypteringsmetoder er offentleg kjent, og omtalt i ei mengde lærebøker - inkludert wikipedia. Krypto har gått frå å vere eit lukka, militært, forskningsfelt, til å verte åpent akademisk fagfelt, med stor sivil innsats.

I tillegg underbygger krypto alt vi gjer i dag. Du nyttar sikker krypto (TLS) for å betale regningene dine i nettbanken, og for å logge inn på nFF. Korrekt implementert TLS kan ikkje knekkast av myndigheter - eller andre. Schneier oppsummerte det elegant med "There are two kinds of cryptography in this world: cryptography that will stop your kid sister from reading your files, and cryptography that will stop major governments from reading your files."

Myndighetene ønsker altså å påby aktører som tilbyr kommunikasjon å lagre informasjon som er nødvendig for å lese meldingene. Det er populært kjent som key escrow. Det prøvde dei og under the first crypto wars, med Clipper-chipen.

Dette innlegget namedropper rimelig mange konsept, og poenget med det er å gi overblikk over termer som blir brukt for å forstå debatten betre, og gi oversikt over historia. Det gjer deg truleg i stand til å betre forstå det som skjer no.

Sitat av 420master Vis innlegg
Har ikke så stort innsyn i hvor omfattende og bra PGP er, men sånn som jeg har skjønt må vi begynne som i gamle dager og sende røyksignaler
Vis hele sitatet...
Nei. Moderne krypto er trygt, og ingen kan vedta at matematikk skal slutte å fungere. Det handler om å tvinge aktører til å lagre nøkkelmateriale ved å gjere det straffbart å ikkje ha det tilgjengeleg.
Sist endret av vidarlo; 15. november 2020 kl. 20:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
På toppen av denne handlelisten var forslaget om såkalt «klient skanning», lignende forslaget som ble presentert i USA. Dette er rett og slett en bakdør inn i din digitale enhet. Dette er en kode som til enhver tid vil være aktiv på din digitale enhet, hvor intensjonen er å lese krypterte meldinger i ekte tid, for deretter å sammenligne innholdet med bannlyste ord eller bildemateriell.
Vis hele sitatet...
Dette tolker jeg som at EU vil ha bakdører inn på PCer og mobiltelefoner også. De kan da f.eks. pålegge alle som produserer elektronikk til EU (Apple, Samsung, HP, Dell, ...) å bygge inn slike bakdører, slik at din personlige PC/mobil scannes for forbudt innhold og rapporterer til myndighetene. Det er ille nok om alle kommunikasjonstjenester blir pålagte å ha en bakdør inn til meldinger som går gjennom serverne deres, men dette er jo på et helt annet nivå. Jeg blir regelrett kvalm av tanken på at dette kan innføres. I starten går det jo an å bare tviholde på den gamle elektronikken, ikke kjøpe nye dingser, og ikke oppdatere de gamle, men de har jo sine metoder for å tvinge forbrukere over på nye devices. Jeg har for eksempel noen gamle Mac-maskiner nå, som nesten ikke er brukelige i det hele tatt, fordi de ikke støtter de nyeste operativsystemene, og noen programmer jeg bruker funker bare med de nye operativsystemene. Etter hvert som årene går, så blir det mer og mer upraktisk å drifte en gammel maskin, særlig om hele industrien samlet går inn for å gjøre det vanskelig. I praksis er det mange måter å unngå problemet på, så seriøse kriminelle vil nok klare å sno seg unna dette ganske lenge, mens hvermannsen vil kjøpe nye dingser og oppdatere dem som vanlig. Det er bare vi vanlige borgere som får personvernet vårt urinert på, mens organiserte kriminelle uhildet fortsetter sine bedrifter med full styrke.

Det er helt absurd og surrealistisk å tenke på at noe slikt kan gå gjennom. Det føles nesten helt latterlig å i det hele tatt tenke tanken. Men nå kommer altså forslaget seriøst på bordet, og andre vestlige land (les: Australia) har banet vei for muligheten, så sitter man altså med en ekkel usikkerhet likevel.

Nei. Jeg blir kvalm.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Nei. Moderne krypto er trygt, og ingen kan vedta at matematikk skal slutte å fungere.
Vis hele sitatet...
I alle fall til større kvantedatamaskiner kommer på banen. Da ryker fort PGP-nøkler basert på RSA. Men her er det i alle fall alternativer til å oppgradere allerede nå. Jeg vil tro det vil være et tidsrom mellom når myndighetene faktisk kan knekke RSA, inntil offentligheten vil vite at noen har muligheten. Nå har kvantemaskiner vært "10 år unna" i flere tiår, så jeg holder ikke pusten...

Mer til topic, så lurer jeg på hvordan dette skal balanseres opp mot potensielle angrep. Det er ikke så kult om et fiendtlig land skulle være den som klarer å stjele en Key Escrow-database, og får umiddelbar innsikt til flere år med kryptert kommunikasjon. Hvilke land som kontrollerer disse meldingstjenestene blir plutselig en viktig vurdering for brukerne. Og serverne blir et yndet mål for hele verdens etteretningstjenester, som det vil koste en formue å beskytte seg mot.

En annen ting jeg sjeldent har sett bli nevnt, er statistikk på tilfeller hvor slikt innsyn hadde kunne ha forhindret et terrorangrep eller skoleskyting e.l. Dette er jo en viktig avveining når vi skal vurdere slike tiltak. Enn så lenge folk åpenlyst bedriver trafficking på Instagram, IS rekrutterer på Twitter, og skoleskytinger annonseres på 4Chan - og disse aktivitetene fortsatt skjer, uten å bli stoppet, så ser jeg ikke helt hvordan innsikt i krypterte samtaler kan være det avgjørende her. Politi og etterretning har også i flere tilfeller bare valgt å ignorere konkrete tips om enkeltpersoner, noe som kommer godt fram etter de har gjort noe forferdelig.

Vi har også sett eksempler på at hardbarka terrorister for lengst har sluttet å stole på elektronikk, og møtes heller fysisk for å legge planer. Hvis alle vet at en tjeneste er avlyttet, så vil de forflytte aktiviteten til et annet sted, noe de seriøse har gjort ved hver korsvei så langt. (Det finnes de som driter i OpSec, for de vet at når myndighetene først reagerer så er det for sent). Jeg har derfor vanskelig for å tro EU, om de skulle slå i bordet og si at de kan avverge X og Y hvis de nå får tilgang på krypterte meldinger. De kunne kanskje det, om det hadde tilbakevirkende kraft, men ved å observere tilstanden så endrer de den som kjent. Nå har EU uansett ikke noen sånn statistikk å komme med heller, men jeg hadde vært interessert i å se om dette inngår i vurderingen i det hele tatt.
Sist endret av Dyret; 15. november 2020 kl. 23:13.
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Et fritt samfunn må per definisjon tolerere en viss andel kriminalitet.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Ja.

Matematikken er trygg. Stortinget kan ikkje vedta at matematikk skal slutte å fungere.

Det er delar av problemet. Du kan ikkje stappe katta tilbake i sekken. USA forsøkte det på starten av nittitallet og feila. Konklusjonen frå amerikansk rett er at matematikk ikkje kan sensurerast av myndigheitene. Det er free speech.

Det er det som vert omtala som The First Crypto Wars. Etter det var katta ute av sekken - for godt. Gode krypteringsmetoder er offentleg kjent, og omtalt i ei mengde lærebøker - inkludert wikipedia. Krypto har gått frå å vere eit lukka, militært, forskningsfelt, til å verte åpent akademisk fagfelt, med stor sivil innsats.

I tillegg underbygger krypto alt vi gjer i dag. Du nyttar sikker krypto (TLS) for å betale regningene dine i nettbanken, og for å logge inn på nFF. Korrekt implementert TLS kan ikkje knekkast av myndigheter - eller andre. Schneier oppsummerte det elegant med "There are two kinds of cryptography in this world: cryptography that will stop your kid sister from reading your files, and cryptography that will stop major governments from reading your files."

Myndighetene ønsker altså å påby aktører som tilbyr kommunikasjon å lagre informasjon som er nødvendig for å lese meldingene. Det er populært kjent som key escrow. Det prøvde dei og under the first crypto wars, med Clipper-chipen.

Dette innlegget namedropper rimelig mange konsept, og poenget med det er å gi overblikk over termer som blir brukt for å forstå debatten betre, og gi oversikt over historia. Det gjer deg truleg i stand til å betre forstå det som skjer no.



Nei. Moderne krypto er trygt, og ingen kan vedta at matematikk skal slutte å fungere. Det handler om å tvinge aktører til å lagre nøkkelmateriale ved å gjere det straffbart å ikkje ha det tilgjengeleg.
Vis hele sitatet...
Men her er det ikke snakk om å knekke dekrypteringa men heller å lese en slags live feed når du som bruker åpner. Har aldri sagt matematikken ikke fungerer, bare at det høres ut som i det minste at den blir lest av når du åpner meldinga
Sitat av Dyret Vis innlegg
I alle fall til større kvantedatamaskiner kommer på banen. Da ryker fort PGP-nøkler basert på RSA. Men her er det i alle fall alternativer til å oppgradere allerede nå. Jeg vil tro det vil være et tidsrom mellom når myndighetene faktisk kan knekke RSA, inntil offentligheten vil vite at noen har muligheten. Nå har kvantemaskiner vært "10 år unna" i flere tiår, så jeg holder ikke pusten...
Vis hele sitatet...
Enig i det med kvantemaskiner, men ikke nødvendigvis like enig i det med forsprang hos kodeknekkerne på veldig mange år: Det skjer ganske mye i akademia og industrien også, og tenk på alle lekkasjene. Det er ikke sånn at NSA alltid, uten unntak greier å hyre absolutt alle de som har de gode idéene. Selv om det tidvis føles slik.

Sitat av Dyret Vis innlegg
Mer til topic, så lurer jeg på hvordan dette skal balanseres opp mot potensielle angrep. Det er ikke så kult om et fiendtlig land skulle være den som klarer å stjele en Key Escrow-database, og får umiddelbar innsikt til flere år med kryptert kommunikasjon.
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke se at det er relevant? Det er jo ikke et problem for NSA om min krypterte kommunikasjon havner på avveie. De vil vel bare lese den sjæl? Om de samtidig avslører innholdet og jeg havner i trøbbel er jo ikke deres problem.

Sitat av Dyret Vis innlegg
Hvilke land som kontrollerer disse meldingstjenestene blir plutselig en viktig vurdering for brukerne.
Vis hele sitatet...
Er dette egentlig sant? For noen av brukerne, kanskje. Men brukere flest driter jo en lang marsj i privatlivet sitt og omgås flere kjeks med tvilsomt innhold enn Sætre AS.

Sitat av Dyret Vis innlegg
Og serverne blir et yndet mål for hele verdens etteretningstjenester, som det vil koste en formue å beskytte seg mot
Vis hele sitatet...
Det er jo bare dine og mine data som havner på avveie, så noen lekkasjer lever de nok fint med. Ingen har sagt at den tvungne oppbevaringa trenger å være sikker, den trenger bare å være tilgjengelig. Eller, stryk det. Hvis målet bare er å få deg og meg til å slutte å kommunisere sikkert, og samtalene våre ikke engang har etterretningsmessig verdi, så trenger ikke dataene engang å være tilgjengelig...

Sitat av Dyret Vis innlegg
En annen ting jeg sjeldent har sett bli nevnt, er statistikk på tilfeller hvor slikt innsyn hadde kunne ha forhindret et terrorangrep eller skoleskyting e.l. Dette er jo en viktig avveining når vi skal vurdere slike tiltak. Enn så lenge folk åpenlyst bedriver trafficking på Instagram, IS rekrutterer på Twitter, og skoleskytinger annonseres på 4Chan - og disse aktivitetene fortsatt skjer, uten å bli stoppet, så ser jeg ikke helt hvordan innsikt i krypterte samtaler kan være det avgjørende her. Politi og etterretning har også i flere tilfeller bare valgt å ignorere konkrete tips om enkeltpersoner, noe som kommer godt fram etter de har gjort noe forferdelig.

Vi har også sett eksempler på at hardbarka terrorister for lengst har sluttet å stole på elektronikk, og møtes heller fysisk for å legge planer. Hvis alle vet at en tjeneste er avlyttet, så vil de forflytte aktiviteten til et annet sted, noe de seriøse har gjort ved hver korsvei så langt. (Det finnes de som driter i OpSec, for de vet at når myndighetene først reagerer så er det for sent). Jeg har derfor vanskelig for å tro EU, om de skulle slå i bordet og si at de kan avverge X og Y hvis de nå får tilgang på krypterte meldinger. De kunne kanskje det, om det hadde tilbakevirkende kraft, men ved å observere tilstanden så endrer de den som kjent. Nå har EU uansett ikke noen sånn statistikk å komme med heller, men jeg hadde vært interessert i å se om dette inngår i vurderingen i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Veldig godt poeng, og jeg er hjertens enig. Men som det kommer klart frem i alle disse diskusjonene: Det handler ikke om barna, pedofile eller terrorister. Det handler om sosial kontroll. Repressive tiltak er et mål i seg selv. Ikke det eneste målet, ikke det viktigste målet - men det er et konkret mål. Det er i alle fall min oppfatning av saken, og det er veldig mye "uforståelig idioti" som plutselig gir veldig mye mer mening på den måten.
Sist endret av Myoxocephalus; 16. november 2020 kl. 12:40.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Jeg kan ikke se at det er relevant? Det er jo ikke et problem for NSA om min krypterte kommunikasjon havner på avveie. De vil vel bare lese den sjæl? Om de samtidig avslører innholdet og jeg havner i trøbbel er jo ikke deres problem.
Vis hele sitatet...
Det er ugunstig hvis en fiendtlig stat kan gjennomgå all kommunikasjon via en "single point of failure". For å dra et ekstremt eksempel, så kan man rasle litt med antisemittisme og trusler om krig i media, samtidig som man sniffer trafikk via nett-kabler. Deretter stjeles nøklene til den sniffede trafikken når man går til krig mot en stat der det finnes en lokal meldings-tjeneste mange bruker. Da er det enkelt å plukke ut f.eks. jøder og jødesympatisører via meldinger sendt i det tidsrommet. Eventuelt andre grupperinger man ikke liker.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Er dette egentlig sant? For noen av brukerne, kanskje. Men brukere flest driter jo en lang marsj i privatlivet sitt og omgås flere kjeks med tvilsomt innhold enn Sætre AS.
Vis hele sitatet...
Jeg vil tro at de som i dag går spesifikt inn for å bruke E2E-kryptert kommunikasjon, og som dette forslaget er myntet på, vil være hakket mer opptatt av dette enn andre. Enn så lenge algoritmene og protokollene kan gjennomgås, slik som for Signal, så er det i prinsippet ett fett om serverne står i Norge, USA, Iran eller Kina. Jeg ville kanskje vært mer skeptisk til en server i Iran, men jeg hadde hatt muligheten til å la matematikken betrygge meg. Med eksistensen av en Key Escrow så endrer dette seg betraktelig. Noen land kan, allerede i dag, presse utviklere til å hjelpe nasjonal etterretning uten domsavgjørelse, og man må således anta at landet hvor serveren står (og deres allierte) har mer eller mindre fri tilgang til alle data.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Det er jo bare dine og mine data som havner på avveie, så noen lekkasjer lever de nok fint med. Ingen har sagt at den tvungne oppbevaringa trenger å være sikker, den trenger bare å være tilgjengelig. Eller, stryk det. Hvis målet bare er å få deg og meg til å slutte å kommunisere sikkert, og samtalene våre ikke engang har etterretningsmessig verdi, så trenger ikke dataene engang å være tilgjengelig...
Vis hele sitatet...
Jeg tenkte mer på hvor problematisk det nå blir å lage en populær meldingstjeneste som benytter kryptering. Det skal litt ekstra til for å slå de etablerte tjenestene, når man må skalere opp den eksterne og interne sikkerheten for å unngå lekkasjer. Hvis din tjeneste skal være "Den Trygge(TM)", så var det vanskelig nok før. Nå må man i tillegg begynne å bevisst bygge ned kryptografien til å bli dårligere (men ikke *for* dårlig!), drifte Escrow-servere, og etablere et helt apparat for å håndtere søknader om innsyn 24/7/365. Dette mens man forsøker å stenge ute de statene som ikke får lov å be om innsyn, men som ikke skyr noen midler for å prøve å få det.
Sist endret av Dyret; 16. november 2020 kl. 13:13.