Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2850
Det kunne vært interessant å høre om andre har erfaringer med migrene og hva dere evt. bruker for dette?

Jeg har både migrene (kronisk) og Hortons. Mer konkret: Migreneanfall 6-7 dager i uken fra ca mars/april til september/oktober hvert år. Hortons er jeg litt usikker på hvor ofte jeg egentlig har, da jeg er nylig diagnosistert (trodde det bare var en ekstrem/ny form for migrene eller noe). Jeg har iallefall hatt 4 sikre Hortons-anfall den siste måneden, og jeg har gjerne migrene i tillegg (kanskje vanskelig å unngå når jeg har det så hyppig).

Jeg fikk diagnosen i 2008, men da med sjeldne anfall. Hyppighet har økt årlig, og siden 2013 vært av "kronisk" karakter i tidsrommet jeg nevner. Fra 2016 har jeg beviselig hatt Hortons i tillegg, og migrenen har lammet meg fullstendig (mer intense anfall, mer oppkast osv).

Jeg fikk først imigran, siden voltaren i tillegg. Med tiden skiftet til maxalt (bedre effekt), og får også paralgin forte/tramadol ved siden av hvis maxalt/voltaren ikke tar det. For kvalmen bruker jeg zofran (tåler ikke afipran).

Har også forsøkt voltaren-injeksjoner (hjelper ofte godt, antar at det kan være fordi jeg bl. a. har senebetennelse, bursitt og nerveskade i nakken i tillegg?), petidin (ble verre), ketogan (husker ikke om det hjalp, ble så redd), oksygen (hjalp, men kun fått det en gang). Bruker oxynorm for andre ting - ikke effekt på hodet. Fått ketorax for andre ting - hadde effekt på hodet etter to doser.

Av forebyggende har jeg prøvd metoprolol (fikk konstant sånn du får når du reiser deg for fort.. blodtrykksfall? Ble altså skamdårlig med oppkast, hjertebank, svimmelhet, kvalme, uvelhet, kaldsvetting osv), atacand (allergisk), isoptin (allergisk og fikk skikkelig magetrøbbel). Bruker også voltarol gel for å prøve å unngå så mye medikamenter (kan hjelpe litt på skuldrene/totalsituasjonen, men ikke migrenen dessverre).

Har også prøvd fysioterapi (hjalp litt kortvarig), naprapat (hjalp litt kortvarig), kiropraktor (hjalp litt kortvarig), healer (hjalp ikke), akupunktur (hjalp ikke) og hypnose (hjalp ikke) - men dette blir veldig dyrt i lengden (har ikke allverdens økonomi) og vanskelig å komme seg på slikt når jeg har sterke smerter og/eller ikke kan kjøre bil pga medisinene (kan ikke ta buss når jeg har migrene, og jeg sliter også mye med magen som kompliserer bussing). Trente også mye styrke en periode, ble snarere verre enn bedre.

Har vurdert botox, men ser det kan forverre Hortons og i ca 1/3-50% av tilfellene også migrene. Da jeg fikk kortisonsprøyte mot bursitt ble migrenen noe bedre. Har stått på solu-cortef/prednisolon mot andre ting, og da har jeg omtrent ikke hatt migrene. Har også forsøkt voltaren-kurer mot skulderproblematikken, men skal egentlig unngåes pga magen.

Så, ja, jeg er interessert i tips og råd selvfølgelig - og å høre hva dere andre bruker/har effekt/ikke effekt av. Jeg vet at det er individuelt selvfølgelig, og jeg drøfter jo eventuelle tips/ting som har hjulpet andre med lege eller nevrolog (endelig fått oppfølging hos nevrolog for første gang i juli, men det er lenge til neste time og jeg har også ventet en stund på tilbakemelding på om jeg kan få prøve annen forebyggende medisin ettersom isoptin ikke fungerte - så tenkte å høre her om tips i mellomtiden).

Tar selvfølgelig gjerne i mot ikke-medikamentelle råd også! (Og eventuelle teorier om hvorfor jeg er bedre den lille delen av året?)
Om det er noe sånn kjerringråd eller andre ting man kan gjøre :-)
(Har prøvd sånne trykkpunkter)

PS: Håper jeg postet riktig sted!
Sist endret av potetskrue; 14. september 2018 kl. 01:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er flere som har hatt en veldig god effekt av psilocybinsopper slik som for eksempel fleinsopp når det gjelder både migrene og klasehodepine. Jeg oppfordrer det ikke, det er kun et interessant tema du kanskje ville ha likt å lese om.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Det er flere som har hatt en veldig god effekt av psilocybinsopper slik som for eksempel fleinsopp når det gjelder både migrene og klasehodepine. Jeg oppfordrer det ikke, det er kun et interessant tema du kanskje ville ha likt å lese om.
Vis hele sitatet...
Har fått tips om dette en gang før, men jeg tror ikke sopp er aktuelt for meg. Er litt ekstra skeptisk siden jeg er allergisk mot så mye. Og generelt vil jeg holde meg til lovlige ting :-)
Anonym bruker
"Lysten Titan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Relpax fungerte bra for meg.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Relpax fungerte bra for meg.
Vis hele sitatet...
Fikk den utskrevet en gang, men det var noe som gjorde at jeg ikke kunne ta den - husker ikke i øyeblikket hva det var. :/
Anonym bruker
"Elektronisk Mannbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
google vitamin B2 400mg daglig og migrene. Gode resultater og B2 er vannløslig så ikke så veldig lett å ta for mye.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
google vitamin B2 400mg daglig og migrene. Gode resultater og B2 er vannløslig så ikke så veldig lett å ta for mye.
Vis hele sitatet...
Will do! Takk
Husker når jeg hadde migrene ofte så fikk jeg god effekt med Naproxen, det er reklamert som et medikament mot menstruasjonssmerter men fungerer utmerket mot migrene/hodepine. Det er betennelsesdempende, febernedsettende og smertestillende.
Sitat av Furutoppen Vis innlegg
Husker når jeg hadde migrene ofte så fikk jeg god effekt med Naproxen, det er reklamert som et medikament mot menstruasjonssmerter men fungerer utmerket mot migrene/hodepine. Det er betennelsesdempende, febernedsettende og smertestillende.
Vis hele sitatet...
Ah, ja, jeg så faktisk når jeg leste på tipset om B2-vitaminer at det stod at man kunne få dette på blå resept ved migrene. Verdt et forsøk - skal høre med legen.
▼ ... over et år senere ... ▼
Anonym bruker
"Viss Brisling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Gammel tråd men hvis potetskrue fortsatt er her så hadde det vært intressangt med en oppdatering.
Selv så synes jeg kun maxalt virker på migrene.....av det jeg har prøvd.