Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 612
Heisann,

Forleden gikk jeg til innkjøp av nytt nettverksutstyr. Jeg tenkte det var greit å gå for et rent nettverk med alt av samme merke. Jeg gikk for D-link uten tidligere erfaring, men fordi jeg fant alt jeg trengte av d-link på en og samme netthandel. Det vil si et adsl2+ modem med 4 utganger, et trådløst aksesspunkt og en switch.

Etter at utstyret ble koblet opp ble jeg vel ikke akuratt positivt imponert over interfacen til d-link sin firmware. Da verken på APet eller routeren. Etter litt klussing fungerte alt som det skulle og hastigheten lå litt over slik det var før. Problemene begynte ikke å dukke opp før jeg kjørte i gang uTorrent. Etterhvert når jeg begynte å få litt connections blir hele linja drept. Det vil si på datamaskinen jeg sitter på å skrivende stund. Nettleser, IM, alt blir dødens tregt. Har sett at andre har hatt problemer med d-link med mange connections. Når jeg kobler tilbake til gamlemodemet fungerer alt fjell.

Hastigheten går -greit nok- på de andre maskinene. Det vil si på samme nivå som linjen vil bli senket når man seeder og leecher en del.

Jeg lurer på hvilke erfaringer folk har med d-link og om noen har svar på spørsmålet mitt? Er det noe poeng i å benytte angreretten og gå for et annet merke? Tidligere hadde jeg en 3com router med WLAN, og jeg merker at rekkevidden er en god del dårligere emd d-link selv med den eksterne antennen på 5dBi jeg bestilte.

Håper på kjappe og fornuftige svar.
Hadde selv D-Link før. Hver jævla gang jeg skulle bruke torrent så datt internet ut hvert 5. til 30. minutt. Fattern slengte den i veggen konstant og truet den med intens hammerbehandling som han så fint kalte det.

Dette var en ruter til rundt 1k, så bestilte vi nytt internettabonnement, fikk en "drittruter" fra Jensen Scandinavia. Aldri hatt problemet igjen. D-Link er bare tull, bare fått høre negative tilbakemeldinger på deres rutere.
Sist endret av Elemental; 22. oktober 2008 kl. 22:47.
Nettopp kjøpt router fra d-link selv, alt blir sirup etter at u-torrent har kjørt en stund + nettet detter ned med jevne mellomrom.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Det har noe med at dere brukere kjører standard instillinger i torrentprogrammer, dette er veldig høye tall for connections mtp at dere kjører noen lusne routere.

Sett ned antall connections eller gå over til en ordentlig routerløsning som f.eks pFsense eller m0n0wall.
Coptercat
Trådstarter
Sitat av AtXbYeA
Det har noe med at dere brukere kjører standard instillinger i torrentprogrammer, dette er veldig høye tall for connections mtp at dere kjører noen lusne routere.

Sett ned antall connections eller gå over til en ordentlig routerløsning som f.eks pFsense eller m0n0wall.
Vis hele sitatet...
Hva mener du er et fornuftig antall connections på en 20\1 mbps linje?

Routerløsningene som du nevner er vel litt heftige å kjøre på et nettverk med 4 maskiner. : p
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av jvik
Hva mener du er et fornuftig antall connections på en 20\1 mbps linje?

Routerløsningene som du nevner er vel litt heftige å kjøre på et nettverk med 4 maskiner. : p
Vis hele sitatet...
Linjen har ikke noe å si, at routerne er elendige når det kommer til prosessering er noe annet, ranvik har vel foreslått 20 per torrent og 40 global før mener jeg å se.

Selv kjører jeg pfsense på et nettverk med fire klienter og tre servere, det er ikke noe heftig, takler bare litt mer og er høyst mer konfigurerbart.
Coptercat
Trådstarter
Sitat av AtXbYeA
Linjen har ikke noe å si, at routerne er elendige når det kommer til prosessering er noe annet, ranvik har vel foreslått 20 per torrent og 40 global før mener jeg å se.

Selv kjører jeg pfsense på et nettverk med fire klienter og tre servere, det er ikke noe heftig, takler bare litt mer og er høyst mer konfigurerbart.
Vis hele sitatet...
Mens jeg først er i sving. Hva krever noe sånt av hardware?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Jeg kjører det på en gammal pentium 3 med to nettverkskort og slikt.

Dog er det scsi og 1gb ram, men du trenger ca en tiendedel av det jeg kjører det på.

Så, egentlig whatever du har liggende, og to nettverkskort.
Sitat av AtXbYeA
Linjen har ikke noe å si, at routerne er elendige når det kommer til prosessering er noe annet, ranvik har vel foreslått 20 per torrent og 40 global før mener jeg å se.

Selv kjører jeg pfsense på et nettverk med fire klienter og tre servere, det er ikke noe heftig, takler bare litt mer og er høyst mer konfigurerbart.
Vis hele sitatet...
det er helt rett 20 pr torrent og max globalt til 40 pleier og være helt greit. opplever du forsatt problemer så vil jeg bytta software på den til dd-wrt. veldig mange dlink router kjører broadcom cpu og kan derfor flash med dd-wrt.
dd-wrt er liksom MYE mer settings.

hvis du ikke ønsker og sette ned antall tilkoblinger kan du sette ned timeout på tcp/udp pakken fra default på 3600sek til 90sek da klarer den normalt 200tilkoblinger. (husk IKKE ha på wpa kryptering/contenet firewall (IKKE bland den med routern port firewall) den som skal være av er web side filter osv. husk cpu på routern er bare 200-300mhz, 16 eller 8mb ram og 8 eller 4mb flash(disk).

m0n0wall er veldig enkelt for første gangs bruker, alt blir confet fra web side. pc router klarer mye mer enn 200tilkoblinger, en jeg har her er test til 4000tilkoblinger stabilt. du vil først merke at det kommer socket error rundt 8000-9000 tilkobringer hvis du kjøre timeout på 3600sek.

NB: windows driver klare max 6000-7000 tilkoblinger før den start med error.
Sist endret av ranvik; 22. oktober 2008 kl. 23:48.
Coptercat
Trådstarter
Problemet jeg opplever har tydeligvis ingenting med connections å gjøre. Har satt max connections til 1 og opplever fortsatt samme problemet så fort en torrent starter seg (ja, med bare 0,1 kB/s i opplastingshastighet.

http://forum.utorrent.com/viewtopic.php?id=14407&p=1

Ser det er noen som har hatt samme problemet her, og de som har løst det vet ikke en gang hvordan.