Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 4044
Hei,

Hva har Støre regjeringen egentlig gjort frem til nå? Har ikke fulgt mye med i politikken i det siste men virker til at de er særdeles passive for det meste av kriser som skjer.... Eller kanskje er det bare jeg som er bortskjemt og glemmer at den nåværende regjeringen har mye flere og større problemer i fatet i forhold til Solberg-regjeringen?

Tenker da spesielt på Russland-, strøm og helsevesen-situasjonen. Spesielt helsevesenet, noe som jeg selv har fått kjent på i det siste, her er det evige køer og manglende kompetanse i enorme grader. De stakkars overbelastede pengene og behandlerne som ivaretar deg og meg er trolig ekstremt utbrent.... Virker til at folk omtrent rømmer fra dennes yrkessektoren.

Hva tenker dere?
De klarte jo å fucke til rusreformen hvert fall - såpass fikk jeg med meg.
Nå er ikke jeg noen Støresupporter men det blir jo litt rart å bake dette sammen i samme kake.

Helsevesenet er et resultat av Solberg-regjeringene. Det er ikke reversert i løpet av et halvt år.

Hva angår strøm så har vi en veldig god strømstøtte som øker til 90% over 70 øre/kWt.
Sist endret av Dough; 19. juli 2022 kl. 15:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg forstår ikke hvorfor dagens regjering skal klandres for de punktene du nevner.

Russland: Ok? Hva skal regjeringen foreta seg annerledes?

Strøm: Et resultat av tidligere regjering som har gitt markedskreftene makten.

Helsevesenet: Også et resultat av privatisering og dårlig prioriteringer innen spesialisthelsetjenester og fastlegeordning.
Strømstøtten er det som merkes best for folk kanskje, og ikke minst små og mellomstore bedrifter som holdt på å slås konkurs. Når Arbeiderpartiet tok over regjeringen hadde de en 100-dagers plan, og alle unntatt 7 punkter (av 40) ble innfridd eller delvis innfridd innen 100 dager i regjering i følge NTB. Jeg syns ikke det er så værst når Kongsberg-terroren skjedde samme dag de overtok og Ukraina-krigen brøt ut kort tid senere, (som de forresten har gitt en god del hjelp til også. Både økonomisk, militært og mtp flyktningmottak og håndtering av flyktningene her med raskt tilbud om skoleundervisning og hjelp for å normalisere hverdagen deres.)
De 40 punktene kan du lese her. Det er sånne ting som å doble Fagforeningsfradraget, øke pendlerstøtten, redusere barnehageprisen, redusere fergepriser, gjeninnføre feriepenger for permitterte og arbeidsledige, forlenge arbeidsavklaringspenger, stoppe utsalg av Statsskogs eiendommer, stoppe anbudsutsetting i jernbanen, gi folk rett på fast ansettelse og ikke bare midlertidig kontrakt som skaper uforutsigbarhet, arbeidsledighet, lav lønn og utnyttelse av arbeidere, flere lærere, flere barnehageansatte, reversere kutt i brillestøtten til barn, høyere budsjett til eldreomsorgen, aktivitetstilbud for eldre og utarbeide bo-hjemme plan for pleietrengende eldre så de slipper å flyttes på sykehjem, styrke lavterskel psykisk helsetilbud, gratis tannlegebehandling til unge og unge voksne, gratis sports og frilufts tilbud i hele landet, lavere skatt for alle som tjener under 750.000.
Jeg vet ikke status på alle 40 punktene i dag, men ting har skjedd ihvertfall og jeg tenker at resten vil vi se neste år.

Når det kommer til rusreformen var det i Ernas tid at den ble stemt ned, av Frp, Senterpartiet og Arbeiderpartiet. Ikke fordi Arbeiderpartiet ikke ville ha rusreform men fordi de ikke var enig det konkrete forslaget med de konkrete dosegrensene som ble stemt over den gang, og uenig i at disse brukerdosene skulle avkriminaliseres helt.
Større-regjeringen skrev i sin plan (Hurdalsplatformen) som ble utarbeidet med SP de første ukene i regjering at de ville gå inn for ny rusreform, med den forskjellen fra det forrige forslaget at avkriminaliseringen kun skulle gjelde for rusavhengige og ikke for alle. Dette har Høyesterett nå utøvd i retten i sommer fordi dommerne i de sakene som da ble prøvd i Høyesterett mente at signalene fra Stortinget pekte i retning av at rusavhengige ikke skal straffes for bruk av narkotika. Det betyr at nå gjelder den rusreformen som er foreslått i Større-regjeringens forslag. Selvom ikke selve loven er endret enda er praksisen endret med godkjennelse fra riksadvokaten og det er et stort steg i riktig retning!
Sånn rammene er satt nå er det de med en åpenbar avhengighetsproblematikk som ikke straffes, gjerne de som har dokumentert rusproblem hos lege, barnevern, LAR, psykolog, kriminalomsorgen etc. Keege-Kåre som blir tatt med Mdma på byen eller Bajas-Benny som bruker hasj og kokain på festival vil sannsynligvis ikke falle inn under kategorien som fritas for straffereaksjon. Foreløpig!

I tillegg til høyesterettsdommen som kom nå i våren 2022, som omtales historisk, har det vært en nedgang på 80% for bøter for brukerdoser narkotika fra 2018 til nå. Særlig 2021 og 2022 har antallet bøter vært veldig lave i forhold til før.
Du kan lese litt om alt sammen her.

Samtidig som ting faktisk skjer til det bedre, så har Støre svikta på andre områder hvor det var forventet at han skulle snu skuta etter Erna. Han er riktignok i mot privatisering og utsalg, og har gjort det en smule bedre for de på Nav og de som sliter med strømmen, men å gå sammen med Vedum i regjering gjorde det til en Høyre-light regjering, sammen med at Ap også gradvis har endret politikken sin gjennom de siste ti årene og gått vekk fra å kjempe like hardt for arbeiderklassen. Ikke kutter de i bensinprisene og ikke bryr de seg med renteøkning og matvarepriser som kjører vanlige folk ut i fattigdom heller.
De møter oss med en "Det blir tøft, men dette klarer du!"-holdning, som er lett å si når man er fra Oslos beste vestkant med millioner på bok og millionlønn, eller bonde som tror at alle i Norges storbyer er rike og bortskjemte. Det at Støre aldri har vært arbeiderklassemann er årsaken til at mange trofaste AP-velgere har gått over til SV og Rødt, for en som ikke vet åssen det er å leve på lite og ikke ha en bufferkonto med flere 100.000 på har ikke den samme innsikten i at "Nei, dette her går faktisk ikke, nå må noe gjøres med den sinnsyke prisøkningen før vi skaper mer fattigdom i generasjoner."

Jeg er skuffa men ikke overraska over at Støre heller ville føye seg for Senterpartiet enn SV, men bra at SV ikke ville forhandle på egne prinsipper. Der har man et parti som virkelig ikke lar seg pille på av fiffen eller svikter velgerne sine. Med SV i regjering hadde ting sett helt anderledes ut! Alikevel er Støre-regjeringen mange hakk bedre enn Høyre-regjeringen som fjernet mange rettigheter for vanlige folk og de mest vanskeligstilte (bostøtte, fri rettshjelp, begrenset periode på arbeidsavklaringspenger, innskrenket abortrettigheter, innskrenket arbeidsrettigheter, fjernet brillestøtte for barn, kalte det bydelsløft i de utsatte bydelene i Oslo men la ned ungdomstilbud og brukte budsjettet på nye busker og malerier istedet etc).
Men han skøyt seg selv i foten Støre når han mista SV, for ved neste valg vil SV få flere av AP-stemmene, men fortsatt være for små til å vinne valget og da er det ikke umulig at Høyre vinner. Men jeg gir det til valget etter neste og håper da at SV og Rødt har vokst så store at vi får en fin sosialistisk regjering, eller at Arbeiderpartiet skjønner at de må slutte å gå på kompromiss med de prinsippene partiet ble stifta for, nemlig for arbeiderklassen og vanlige folk.
Sist endret av celtseus; 19. juli 2022 kl. 17:20.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
De feilet på bensin, de feiler på miljø, de feiler på strøm, de feiler på arbeid mot ekstremisme, de feiler på vitenskapelighet over populisme. De styrer trygt og sakte mot mer ulikhet, mer polarisering, og en politikk styrt av etablerte interesser, følelser og da frykt og sinne mest av alt. Så skinnhellig som ap har fremstilt seg selv i alle år er dette en drittregjering presset frem av at AP heller vil være Høyre, enn et sterkt sosialistisk parti på venstresiden, og samarbeider deretter.

KrF, sp - neste blir vel AP + SP + FRP
Sist endret av meaculpaUIO; 19. juli 2022 kl. 18:44.
Alt som kunne gå gale - gikk gale. Når det er sagt så er jeg faktisk ganske spennt på å se hva folk stemmer neste valg. Vil nokk være et par som tviholder på senterpartiet og AP men det blir ihvertfall ikke meg.
Støre har vel hatt en del å rydde opp i som Erna satte igang rett før hun ikke lenger var statsminister.
Men rusreformen, det er bare helt høl i hue.
Støre-regjeringen har vel også gjort det veldig klart at de ikke ønsker noe særlig endringer eller noen rusreform.
Abid Raja gikk ut og sa gode ting om cannabis og fikk visst veldig mye pes for det av arbeiderpartiet.
Tenk om alle politikere kunne ha vært like open minded i slike saker.

At det har blitt gitt ut mindre rusrelaterte bøter kan vel tenkes at har noe med at folk har vært mye hjemme å gjøre?
Bare gjetter altså på det altså.
For bøter skal man jo fortsatt få. Det er straff man ikke lenger skulle få og man får tilbud om å snakke med ruspsykolog eller noe sånt tull istedenfor.
Narkotikarelaterte saker topper fortsatt oppklaringsstatestikkene mens all annen type kriminalitet bare henlegges oftere og oftere.
Tviler sterkt på at alt politi liksom bare har sluttet å gjøre den letteste jobben de har som også er den største kilden de har til oppklaring og positive statistikker.
(bare å sjekke statistikkene fra 2000-2021 og du vil se tallene på oppklaring bare synker år til år for alt utenom narko, det får meg virkelig til å begynne å lure på hva vi skal med disse svartkledde gjengmedlemmene her i landet)


Strømpriser burde vi helt klart gjort noe med, det har vært uholdbart slik det har vært.
Strømregningene er høyere enn hva halvparten av husleia mi er.
Har jeg råd til det? Nei.
Må jeg ta meg råd til det ved å ofre andre ting? Ja.
Joda, strømstøtte er fine saker det. Men det er jo bare en midlertidig løsning ut året, hva med neste år?
Strømstøtte hele året da også eller ingenting fordi det er blitt den nye normalen med skyhøye strømpriser?
Leste noe om at man ikke får strømstøtte lenger før til september/oktober også om jeg leste riktig på Husbanken?


Hva mer skal vi gjøre med Russland situasjonen som vi ikke allerede gjør og har gjort?
Vi får ikke gjort noe særlig annet enn å sanksjonere Russland og sende våpen, penger og ta oss av skadde og flyktninger ifra Ukraina.
Vi kan heller ikke blande oss for mye da det fort kan skape enda mer konflikter mellom Norge og Russland.
Man kan jo sikkert laste ned ParrotOS eller KaliOS, lære seg å hacke og angripe Russiske hackere, infrastruktur og mer hahaha.

Likte ikke Fjerna sin regjering, men likte den bedre enn jeg liker Støre sin så langt.
Er helt hårreisen hvordan de kan tillatte seg å behandle befolkningen... men er dessverre innbyggerne som har gitt de muligheten til å holde på slik gjennom forrige valg. Vi får håpe velgerene tar tak ved neste valg... men tviler dessverre på det. Eller er det nok ikke mye som kan gjøres dessverre..
Sist endret av Conan; 19. juli 2022 kl. 21:16.
Fuck Mr. Plod!
At rusreformen ble fucket opp?

Noe jeg ikke har fått med meg? Er det ikke kommet en lite reform for rus avhengie?
Sitat av Conan Vis innlegg
Er helt hårreisen hvordan de kan tillatte seg å behandle befolkningen... men er dessverre innbyggerne som har gitt de muligheten til å holde på slik gjennom forrige valg. Vi får håpe velgerene tar tak ved neste valg... men tviler dessverre på det. Eller er det nok ikke mye som kan gjøres dessverre..
Vis hele sitatet...
Spiller ingen rolle hvem som blir valgt, noen vil fuckes i ræva av regjeringen uansett.
Alt av løgner de forteller for at man skal stemme på de, likevel så tror vi på dem?
Sitat av JatterMed Vis innlegg
Spiller ingen rolle hvem som blir valgt, noen vil fuckes i ræva av regjeringen uansett.
Alt av løgner de forteller for at man skal stemme på de, likevel så tror vi på dem?
Vis hele sitatet...
Er nok en sannhet i det ja. Men at folk synest AP sine løfter er det beste for seg selv er rart synest jeg.. feks er det flere eldre enslige pensjonister som stemte AP, selv om AP ville øke eiendomsskatten. Og i ettertid klager de.. merkelig hvor lite opplyst folk er, stemmer AP for at de alltid har gjort det. Men partiet har endret seg på 30-40år.

Hva om Frp hadde hatt over 52% av mandatene på Stortinget??

Greit Frp er imot ny rusreformen, men rus får de som vil tak i uansett.
Sist endret av Conan; 20. juli 2022 kl. 13:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av KrølleBølleBrur Vis innlegg
Hei,

Hva har Støre regjeringen egentlig gjort frem til nå? Har ikke fulgt mye med i politikken i det siste men virker til at de er særdeles passive for det meste av kriser som skjer.... Eller kanskje er det bare jeg som er bortskjemt og glemmer at den nåværende regjeringen har mye flere og større problemer i fatet i forhold til Solberg-regjeringen?

Tenker da spesielt på Russland-, strøm og helsevesen-situasjonen. Spesielt helsevesenet, noe som jeg selv har fått kjent på i det siste, her er det evige køer og manglende kompetanse i enorme grader. De stakkars overbelastede pengene og behandlerne som ivaretar deg og meg er trolig ekstremt utbrent.... Virker til at folk omtrent rømmer fra dennes yrkessektoren.

Hva tenker dere?
Vis hele sitatet...
Jeg tenker det er vanskelig å synes noe om hvor effektiv eller handlekraftig en regjering er, og at det egentlig er det som er spørsmålet. Uten å ha noe "mål" på det, blir hele diskusjonen bare synsing.

For eksempel: masse kjefting i strømkrisen om at støtten ikke kom raskt nok. Fortjent eller ikke? Jeg vet ikke, for jeg har ikke satt meg inn i prosessen det innebærer å planlegge og lage det opplegget fra scratch. Det tviler jeg på at veldig mange kommentarfeltkrigere har, heller.

Kunne det vært gjort bedre og raskere? Sannsynligvis - ting kan som regel det.

Ville Solberg eller en annen ha gjort det bedre og raskere? Vi har ingen realistisk måte å vite det på.

Jeg tror også at Ap blir bedømt litt strengere enn andre på grunn av dårlig omdømme. Omdømmeproblemene er delvis velfortjente og Aps egen feil, men de har også fått god drahjelp i form av drittslenging og konspirasjonsteorier. Uansett årsak er Ap upopulært, og dette gjør at folk tolker det meste de gjør mer negativt enn ellers. Man har politiske rivaler som gjerne skal synse litt her og der, og som ikke kan være fornøyde med noe som helst av optiske hensyn. Alt dette foregår i mediene der kommentarer og meningsartikler og overskrifter rår mens alt det dagligdagse (altså: 95% av det de *faktisk* får gjennomført) får mindre oppmerksomhet.
Sitat av celtseus Vis innlegg
Når det kommer til rusreformen var det i Ernas tid at den ble stemt ned, av Frp, Senterpartiet og Arbeiderpartiet. Ikke fordi Arbeiderpartiet ikke ville ha rusreform men fordi de ikke var enig det konkrete forslaget med de konkrete dosegrensene som ble stemt over den gang, og uenig i at disse brukerdosene skulle avkriminaliseres helt.
Større-regjeringen skrev i sin plan (Hurdalsplatformen) som ble utarbeidet med SP de første ukene i regjering at de ville gå inn for ny rusreform, med den forskjellen fra det forrige forslaget at avkriminaliseringen kun skulle gjelde for rusavhengige og ikke for alle. Dette har Høyesterett nå utøvd i retten i sommer fordi dommerne i de sakene som da ble prøvd i Høyesterett mente at signalene fra Stortinget pekte i retning av at rusavhengige ikke skal straffes for bruk av narkotika. Det betyr at nå gjelder den rusreformen som er foreslått i Større-regjeringens forslag. Selvom ikke selve loven er endret enda er praksisen endret med godkjennelse fra riksadvokaten og det er et stort steg i riktig retning!
Sånn rammene er satt nå er det de med en åpenbar avhengighetsproblematikk som ikke straffes, gjerne de som har dokumentert rusproblem hos lege, barnevern, LAR, psykolog, kriminalomsorgen etc. Keege-Kåre som blir tatt med Mdma på byen eller Bajas-Benny som bruker hasj og kokain på festival vil sannsynligvis ikke falle inn under kategorien som fritas for straffereaksjon. Foreløpig!
Vis hele sitatet...
Dagens lovverk ødelegger liv. Hvorfor skal Trond på 20 bli strippet ned og ransaket, og kastet i buret, bare fordi han tar seg et drag? Han blir stemplet som utskudd og kriminell, og livet hans kan bli fullstendig ødelagt.

Dette med å kun avkriminalisere for rusavhengige ser bort ifra de menneskelige tragediene der helt vanlige folk som ellers ville klart seg flott i livet, får livet ødelagt fordi de eksperimenterte litt.

Arbeiderpartiet er ikke et parti for arbeiderne lenger. Det er et parti for et system som i alle år har ødelagt mennesker.

Sitat av JatterMed Vis innlegg
Støre har vel hatt en del å rydde opp i som Erna satte igang rett før hun ikke lenger var statsminister.
Men rusreformen, det er bare helt høl i hue.
Støre-regjeringen har vel også gjort det veldig klart at de ikke ønsker noe særlig endringer eller noen rusreform.
Abid Raja gikk ut og sa gode ting om cannabis og fikk visst veldig mye pes for det av arbeiderpartiet.
Tenk om alle politikere kunne ha vært like open minded i slike saker.
Vis hele sitatet...
Ja, dette er et viktig poeng. AP har ikke bare nektet å endre et system som ødelegger liv, men de sprer også løgner og driver nærmest heksejakt på folk som argumenterer for å endre dagens system.
Sist endret av hemmeligegreier; 25. juli 2022 kl. 23:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.