Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 9252
Bot for avgiftsfri diesel er 20 000 for personbil. 20 000 delt på 10kr literen (som er det man sparer ca idag) er 2000 liter. Delt på 50liter får man 40 tanker. Som regel så går man gjennom mer en 40 tanker før man blir stoppet. Så vil det lønne seg å risikere bota eller er det noen hull i matematikken?
Fuck Mr. Plod!
Vanlige biler blir så og si aldri stoppet. Bruker du trailer eller varebil derimot.

Men ja, det er verdt det.
Liten sjangse for å bli stoppet, men forskjellen er ikke 10kr literen.

Farget diesel 17,- på pumpa her, blank diesel 19,-

Ved priskriger så er ofte blank billigere enn farget.
Både bilen og lommeboka vil takke deg, grønn diesel inneholder 0% biodiesel og 100% diesel.
Grønt for miljøet sier no jeg, Miljødiesel
Om du har 20k stående på en konto "klar" til å betale bota, eller legger unna diffen for vær gang du fyller kanskje.

Personlig ville det vært kjipere med uforesett utgift på 20k en 100-200.- per tank.
Gått endel grønt på tidligere biler så ikke skinnhellig.
Jeg gjorde det i 5 år :P Maangen år siden doh
Sitat av Reko3 Vis innlegg
Om du har 20k stående på en konto "klar" til å betale bota, eller legger unna diffen for vær gang du fyller kanskje.

Personlig ville det vært kjipere med uforesett utgift på 20k en 100-200.- per tank.
Gått endel grønt på tidligere biler så ikke skinnhellig.
Vis hele sitatet...
Boten vil bli sendt til statens innkrevingssentral og du kan mekke en nedbetaling på 500 kr mnd om du vil, så det blir ikke 20k i en smell
Har kun hørt Om en som har blitt tatt for det. Han fikk 8k i bot. Men mulig satsene er forandret.
Sitat av Golem Vis innlegg
Jeg gjorde det i 5 år :P Maangen år siden doh
Vis hele sitatet...
Hvorfor slutta du?
Her er oppskriften :

Fyll 10l avgiftsfri. Ta med kvitteringen. Kontakt svv, forklar at du tok feil pistol på pumpa. Du vil da få beskjed om å betale mellomlegget, avgifter og det der på noen kroner. Du får dermed med deg ett papir fra svv, som sier at du har grønn diesel på tanken, og denne er gyldig i 6 mnd.

Sikkert unødvendig, men har selv gjort dette i 4 år. Sneket meg ut av 3 bøter. Kjører dog stor dieselbil og bestiller større kvanta hjem, da jeg har tank hjemme. Literprisen ender på ca 7kr literen når jeg kjøper over 2500 liter i slengen.
Sitat av RaveX Vis innlegg
Her er oppskriften :

Fyll 10l avgiftsfri. Ta med kvitteringen. Kontakt svv, forklar at du tok feil pistol på pumpa. Du vil da få beskjed om å betale mellomlegget, avgifter og det der på noen kroner. Du får dermed med deg ett papir fra svv, som sier at du har grønn diesel på tanken, og denne er gyldig i 6 mnd.

Sikkert unødvendig, men har selv gjort dette i 4 år. Sneket meg ut av 3 bøter. Kjører dog stor dieselbil og bestiller større kvanta hjem, da jeg har tank hjemme. Literprisen ender på ca 7kr literen når jeg kjøper over 2500 liter i slengen.
Vis hele sitatet...
7 kroner? Bestiller du råolje og raffinerer dieselen selv? Jeg kjøpte ca 5000 liter i høst og betalte rundt 9,50 + mva for literen.
Sitat av steili Vis innlegg
7 kroner? Bestiller du råolje og raffinerer dieselen selv? Jeg kjøpte ca 5000 liter i høst og betalte rundt 9,50 + mva for literen.
Vis hele sitatet...
Neida. Tok bare en ringerunde og prutet litt.
Sitat av RaveX Vis innlegg
Her er oppskriften :

Fyll 10l avgiftsfri. Ta med kvitteringen. Kontakt svv, forklar at du tok feil pistol på pumpa. Du vil da få beskjed om å betale mellomlegget, avgifter og det der på noen kroner. Du får dermed med deg ett papir fra svv, som sier at du har grønn diesel på tanken, og denne er gyldig i 6 mnd.

Sikkert unødvendig, men har selv gjort dette i 4 år. Sneket meg ut av 3 bøter. Kjører dog stor dieselbil og bestiller større kvanta hjem, da jeg har tank hjemme. Literprisen ender på ca 7kr literen når jeg kjøper over 2500 liter i slengen.
Vis hele sitatet...
riktig så enkelt er det nok ikke

https://www.skatteetaten.no/person/a...ftsfri-diesel/
Sitat av DSlhm Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Riktig så enkelt er det. Har blitt stoppet en rekke ganger med grønn diesel, ingen problem.
Sitat av Unsub Vis innlegg
Liten sjangse for å bli stoppet, men forskjellen er ikke 10kr literen.

Farget diesel 17,- på pumpa her, blank diesel 19,-

Ved priskriger så er ofte blank billigere enn farget.
Vis hele sitatet...
Tipper han mente 10 kr pr tank han fyller
Sitat av RaveX Vis innlegg
Riktig så enkelt er det. Har blitt stoppet en rekke ganger med grønn diesel, ingen problem.
Vis hele sitatet...
Det du sier er at vi skal tro på deg å ikke Skattetaten?
Med disse prisene som er nå. Så vil jeg tro at det blir flere kontroller rundt dette fremover.
Har du alltid en passasjer i bilen halveres også bensinutgiftene for dere. Du slipper også bøter med denne metoden.
Sitat av RaveX Vis innlegg
Her er oppskriften :

Fyll 10l avgiftsfri. Ta med kvitteringen. Kontakt svv, forklar at du tok feil pistol på pumpa. Du vil da få beskjed om å betale mellomlegget, avgifter og det der på noen kroner. Du får dermed med deg ett papir fra svv, som sier at du har grønn diesel på tanken, og denne er gyldig i 6 mnd.

Sikkert unødvendig, men har selv gjort dette i 4 år. Sneket meg ut av 3 bøter. Kjører dog stor dieselbil og bestiller større kvanta hjem, da jeg har tank hjemme. Literprisen ender på ca 7kr literen når jeg kjøper over 2500 liter i slengen.
Vis hele sitatet...
Ikke korrekt! Dato stemplingen på den lappen avsløre at du har i etterkant fylt mer avgiftsfri diesel.

Den som melder feilfylling av avgiftsfri diesel vil motta et vedtak som må oppbevares i bilen. Ved kontroll etter 5 dager skal drivstofftanken ikke inneholde over 3 prosent merket (avgiftsfri) diesel.
Vis hele sitatet...
Link https://www.skatteetaten.no/person/a...sfri)%20diesel.
Pratet med en på Hamax Auto, og han sa nyere diesel biler ikke har no særlig godt av og drikke anleggsdiesel. Noen som vet no om det? (Hamax Auto=Wag)
Dette høres fristende ut i dyre tider-men kan noe sånt bli oppdaget i eu-kontroll i ettertid. I filter eller partikelfiler elns? Noe man kan forebygge selv før en eu-kontroll? Er avhengig av bilmodell da kanskje?
Sitat av Krølleløffe Vis innlegg
Pratet med en på Hamax Auto, og han sa nyere diesel biler ikke har no særlig godt av og drikke anleggsdiesel. Noen som vet no om det? (Hamax Auto=Wag)
Vis hele sitatet...
Skal jaggu høre mye rart av bilselgere. "anleggsdiesel" er diesel tilsatt farge.

"Avgiftsfri diesel er en betegnelse på et dieselprodukt som markedsføres i Norge, som ikke er belastet med veibruksavgift – derav navnet. I stedet betales grunnavgift som er vesentlig lavere enn veibruksavgiften. CO2-avgift og merverdiavgift beregnes som for andre produkter. Produktteknisk er den lik autodiesel. Veigående kjøretøy har ikke lov til å bruke avgiftsfri diesel. For å kunne skille mellom avgiftsfri og vanlig diesel, og for at Statens vegvesen og Tolletaten skal kunne kontrollere eventuell ulovlig bruk, blir avgiftsfri diesel tilsatt en grønnfarge (tidligere var det rødfarge).

Båter, anleggsmaskiner, motorredskap, landbruksmaskiner og andre kjøretøy som ikke er ment for vegtrafikk kan benytte avgiftsfri diesel. Avgiftsfri diesel kalles også anleggsdiesel. I dag blandes det biodiesel kun inn i autodiesel, ikke anleggsdiesel."

Bensin og diesel
Med mindre nyere biler må ha en andel biodiesel såfall er det ukjent for meg.

Sitat av sinsenkrysset Vis innlegg
Dette høres fristende ut i dyre tider-men kan noe sånt bli oppdaget i eu-kontroll i ettertid. I filter eller partikelfiler elns? Noe man kan forebygge selv før en eu-kontroll? Er avhengig av bilmodell da kanskje?
Vis hele sitatet...
Så vidt jeg har skjønt så går dette kun på målbar mengde fargestoff.
Kjøp deg en diesel tank som du kan ha stående hjemme. Ring til flere tilbydere av diesel og be om pris på for eks 10k liter. Da får du en liter pris ned i 11 12 kr.

Hvis du vil dra den enda lengre opprett enk og lag noe fakturaer for brøyting om vintern og du kan få igjen moms og utgiftføre utstyr
Sitat av mjolbole Vis innlegg
Kjøp deg en diesel tank som du kan ha stående hjemme. Ring til flere tilbydere av diesel og be om pris på for eks 10k liter. Da får du en liter pris ned i 11 12 kr.

Hvis du vil dra den enda lengre opprett enk og lag noe fakturaer for brøyting om vintern og du kan få igjen moms og utgiftføre utstyr
Vis hele sitatet...
Skal vi se. 10 000 * 12 = 120 000. Hvis han kan punge ut det, burde vel ikke han ikke ha noe problem med å betale vanlig?
Skal du tjene mest mulig på dette. Så er trikset og kjøpe diesel svart av noen du kjenner som driver firma. Vist du da kan kjøpe av vedkomne uten moms så får du billig diesel. Skal du fylle avgiftsfri på stasjon så er det så lite og hente på det at det ikke er vits.
Sitat av mjolbole Vis innlegg

Hvis du vil dra den enda lengre opprett enk og lag noe fakturaer for brøyting om vintern og du kan få igjen moms og utgiftføre utstyr
Vis hele sitatet...
Dette er jo oppskriften på bokettersyn.

Sitat av 5FDP Vis innlegg
Skal du tjene mest mulig på dette. Så er trikset og kjøpe diesel svart av noen du kjenner som driver firma. Vist du da kan kjøpe av vedkomne uten moms så får du billig diesel. Skal du fylle avgiftsfri på stasjon så er det så lite og hente på det at det ikke er vits.
Vis hele sitatet...
Dette må du utdype. Kjøpe diesel av hvem og hvordan kjøpe den svart? Eller enda mer interessant, hvordan kan de selge den "svart" uten moms? Kjøpe fra Russland?
Sitat av Dough Vis innlegg

Dette må du utdype. Kjøpe diesel av hvem og hvordan kjøpe den svart?
Vis hele sitatet...
Sikker noen med et selskap som utgiftsfører diesel i regnskapet sitt.
Sitat av dggr Vis innlegg
Sikker noen med et selskap som utgiftsfører diesel i regnskapet sitt.
Vis hele sitatet...
Interessant konsept. Litt sånn omvendt hvitvasking? Selskapet må da ta være villig til å ta på seg et tap, svinn eller svindel. Alt ettersom, kall det hva du vil i mot litt svarte kontanter i lomma til helga?
har kjørt rundt på farget diesel i 5-6 år nå å aldri blitt stoppa i noen form for kontroll, har heller aldri hørt om noen som har det med personbil selv om det sikkert blir mer fokus på dette fremover men for min del vil jeg jo uansett gå i pluss selv om jeg får ei bot på 20k som man som nevnt kan dele opp i sis rente og gebyrfritt, det skal sies at jeg aldri fyller direkte på tanken men har 3x20l kanner baki som jeg fyller opp "til båten", et stort pluss er også som nevnt at avgiftsfri diesel er renere en det blanke biodrittet
Har fylt avgiftsfri i 6 år og kjenner 30-40 stk som gjør det samme. Aldri blitt stoppet.
Sitat av Dough Vis innlegg
Dette er jo oppskriften på bokettersyn.



Dette må du utdype. Kjøpe diesel av hvem og hvordan kjøpe den svart? Eller enda mer interessant, hvordan kan de selge den "svart" uten moms? Kjøpe fra Russland?
Vis hele sitatet...
Vist man driver firma der man bruker for exe 10000 liter diesel i året. Så er det ingen som får ettersyn vist dem kjøper 11000 liter. Man må ikke kunne dokumentere hvor vær eneste liter har blitt av. Små entreprenører, bønder yrkes fisker som vil ha lurt ut litt svarte penger kan for exe brukes vist man kjenner noen.

Sitat av Dough Vis innlegg
Interessant konsept. Litt sånn omvendt hvitvasking? Selskapet må da ta være villig til å ta på seg et tap, svinn eller svindel. Alt ettersom, kall det hva du vil i mot litt svarte kontanter i lomma til helga?
Vis hele sitatet...
Trenger jo ikke skrives av som svinn.
Sist endret av 5FDP; 19. mars 2022 kl. 00:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av vestlandslefse Vis innlegg
Har du alltid en passasjer i bilen halveres også bensinutgiftene for dere. Du slipper også bøter med denne metoden.
Vis hele sitatet...
Hvordan da mener du? Kjenner ingen som er villig til å sitte på med meg hele dagen for å sponse meg med drivstoff ihvertfall, har vel et par venner som kanskje kan gidder å spleise på en langtur omm det avtales på forhånd, men det er hvertfall ikke automatisk sånn at man sparer penger på å ha flere i bilen vel? Faktisk så bruker vel heller bilen mer med mere vekt. Og bøter får man vel uansett er dette en spøk eller.

Sitat av Husemann Vis innlegg
Tipper han mente 10 kr pr tank han fyller
Vis hele sitatet...
Nei mente for literen men nå har jeg ikke sjekka prisen på lenge da. Er vel ikke mye avgiftsFRITT om man betaler det samme? Når avgifter på drivstoff nesten er halvparten av prisen? Sikkert noen stasjoner hvor de skrur opp prisen så mye du snakker om men dette varierer. Når det var 15-16 kosta den fort 9-10 så jaja sparer ikke så mye som 10kr m kanskje men fortsatt mye på sikt
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Vist man driver firma der man bruker for exe 10000 liter diesel i året. Så er det ingen som får ettersyn vist dem kjøper 11000 liter. Man må ikke kunne dokumentere hvor vær eneste liter har blitt av. Små entreprenører, bønder yrkes fisker som vil ha lurt ut litt svarte penger kan for exe brukes vist man kjenner noen.



Trenger jo ikke skrives av som svinn.
Vis hele sitatet...
Mitt svar om oppskrifta på bokettersyn var dette:

Sitat av mjolbole Vis innlegg

Hvis du vil dra den enda lengre opprett enk og lag noe fakturaer for brøyting om vintern og du kan få igjen moms og utgiftføre utstyr
Vis hele sitatet...
Nei, du trenger ikke skrive av som svinn det har jeg aldri sagt, derimot sa jeg:

"Selskapet må da ta være villig til å ta på seg et tap, svinn eller svindel."

Take a pick, 1 av 3.

Det er da åpenbart svindel i dagslys som du selv sier: "Små entreprenører, bønder yrkes fisker som vil ha lurt ut litt svarte penger".

Næringsvirksomhet er tydeligvis ikke helt din greie så jeg lar det bli med dette.
Sitat av Dough Vis innlegg
Mitt svar om oppskrifta på bokettersyn var dette:



Nei, du trenger ikke skrive av som svinn det har jeg aldri sagt, derimot sa jeg:

"Selskapet må da ta være villig til å ta på seg et tap, svinn eller svindel."

Take a pick, 1 av 3.

Det er da åpenbart svindel i dagslys som du selv sier: "Små entreprenører, bønder yrkes fisker som vil ha lurt ut litt svarte penger".

Næringsvirksomhet er tydeligvis ikke helt din greie så jeg lar det bli med dette.
Vis hele sitatet...
Næringsvirksomhet er ikke min greie? Hva er det du ikke skjønner? Dette handler om billig diesel vist entreprenør kjøper 1000 liter diesel for 10 kr liter pluss moms. Selger den til deg for 10000. Hva er det du ikke skjønner som gjør dette en grei deal for begge 2

Sitat av 5FDP Vis innlegg
Næringsvirksomhet er ikke min greie? Hva er det du ikke skjønner? Dette handler om billig diesel vist entreprenør kjøper 1000 liter diesel for 10 kr liter pluss moms. Selger den til deg for 10000. Hva er det du ikke skjønner som gjør dette en grei deal for begge 2
Vis hele sitatet...
Og driver du firma som kjøper en del kvanta så får du ikke bokettersyn for 1000liter diesel.
Sist endret av 5FDP; 21. mars 2022 kl. 21:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av 5FDP Vis innlegg


Og driver du firma som kjøper en del kvanta så får du ikke bokettersyn for 1000liter diesel.
Vis hele sitatet...
Du må begynne med å lese hva jeg har svart på. Det med bokettersyn var ikke et svar på 1000l diesel.
Sitat av Dough Vis innlegg
Du må begynne med å lese hva jeg har svart på. Det med bokettersyn var ikke et svar på 1000l diesel.
Vis hele sitatet...
Så det nå. Og hva mente du med at jeg ikke skjønte næringsvirksomhet da?
Hvor lang tid tar det før sporene etter farget diesel forsvinner? Farger det tanken innvendig eller noe slikt?
Sitat av Donaukinder Vis innlegg
Hvor lang tid tar det før sporene etter farget diesel forsvinner? Farger det tanken innvendig eller noe slikt?
Vis hele sitatet...
Det tar litt tid, men vet ikke spesifikt hvor lenge.

Jeg ville gjort følgende:
Fylt avgiftsfri, ringt skatteetaten og betalt avgift på denne fyllingen, fortsatt med å fylle avgiftsfri 5-6 ganger til.
Sitat av laksir Vis innlegg
Det tar litt tid, men vet ikke spesifikt hvor lenge.

Jeg ville gjort følgende:
Fylt avgiftsfri, ringt skatteetaten og betalt avgift på denne fyllingen, fortsatt med å fylle avgiftsfri 5-6 ganger til.
Vis hele sitatet...
Og på dette kan du kanskje tjene en tusenlapp..

Lykke til om du ikke har annet å holde på med. Fint syssel for uføretrygdede osv.
Sitat av laksir Vis innlegg
Det tar litt tid, men vet ikke spesifikt hvor lenge.

Jeg ville gjort følgende:
Fylt avgiftsfri, ringt skatteetaten og betalt avgift på denne fyllingen, fortsatt med å fylle avgiftsfri 5-6 ganger til.
Vis hele sitatet...
Du får kun 5 dager på deg til og få ned prosenten til under 3% farget vist du fyller feil. Så det hjelper lite og fylle 5 tanker til.

https://www.skatteetaten.no/person/a...ftsfri-diesel/