Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 2173
God dag, godtfolk!

Enda en hjemmebrenner her som søker et miljø hvor man kan diskutere alt og ingenting, innenfor hjemmebrenning.

Jeg har holdt på en god stund allerede, det går i 95%:


Men jeg vurderer å begynne med blant annet whisky fremover, men er helt nybegynner så vet ikke hvor jeg bør starte. Om det finnes andre på forumet som har enkle whiskysatsoppskrifter de vil dele tar jeg gjerne i mot! Jeg antar at dette da må brennes ved pottedestillering, dette er ikke et problem.

Jeg er selvsagt klar over at det finnes mange oppskrifter på nettet. Men jeg ser etter en oppskrift tilpasset norske forhold siden jeg sikkert må kjøpe korn osv. Da er det greit med varer jeg kan kjøpe i min nærmatbutikk. Noe må sikkert også bestilles, f.eks. kvern, da er norske anbefalte nettbutikker å foretrekke.

Dette er min første tråd her, skjønner ikke hvorfor jeg ikke fant denne siden før. Velvel.
Sist endret av tagbert; 21. februar 2022 kl. 16:24.
Både malt og mølle får du kjøpt på bryggebutikkene, som olbrygging.no, bryggselv.no og Brewshop.no for å nevne noen
Sist endret av Kloakk; 21. februar 2022 kl. 17:17.
Trådstarter
10 2
Har lest litt erfaringer folk har gjort seg med forskjellige møller. I det hele tatt var det vanskelig å finne ei mølle som virket som den var en sikker vinner. Og slik jeg har forstått det skal jo ikke kornet knuses fullstedig så det blir mel, da dette bare klumper seg.
Lager du av korn/drue/potet ?

Lite som god gammeldags hjemmebrent ja. Sjelden vare nå for tida
Trådstarter
10 2
Sitat av Jerna Vis innlegg
Lager du av korn/drue/potet ?

Lite som god gammeldags hjemmebrent ja. Sjelden vare nå for tida
Vis hele sitatet...
For vanlig blank HB bruker jeg bare sukker ....
Har gode minner av de variantene jeg nevnte. Har også blitt fortalt at drue var den letteste å få til sterkest med.
Trådstarter
10 2
Sukker har gått opp igjen i pris nå, så kunne vært greit å erstatte noe av den. Kanskje jeg skal prøve poteter neste gang.
Da blir det mer vodka aktig vil jeg tro. Da det også lages med potet.
Anonym bruker
"Utstø Hærorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei,

Har ikke noe svar på spørsmålet ditt men kanskje du kan hjelpe meg?

Ble litt gira på å begynne å brenne selv da jeg trodde jeg hadde tilgang på et kolonneapparat, det viste seg dessverre at denne var knust

Men jeg tenkte da hva er egentlig hensikten til kolonnen hvis man kan regulere temperaturen på satsen til nøyaktig kokepunkt på 78,3 Celsius? Vil man ikke i praksis da kunne brenne 96 uten problem med kokeapparat og en liten trakt/slang for å fange dampen.

Klarer å få lagd noe som regulerer temperaturen til +- 0,1 grad uten store problemer. Går man da glipp av noe vesentlig som man får ved ordentlige apparater? Antar at man på denne måten bruker mye lengre tid på brenningen osv men det ser jeg i utgangspunktet ikke på som et problem, men jeg klarer ikke å se andre eventuelle ulemper.

Forresten, whiskey er vel nesten i prinsippet sprit lagd på vørter er det ikke? Malt, eventuelle krydderier, ølgjær og vann?
Trådstarter
10 2
Nøyaktig kokepunkt for en væske varierer etter hvor høyt over havet du er.

Satsen har ikke samme kokepunkt som ren alkohol fordi satsen ikke er ren alkohol, det er jo mye vann i den. Og du får ikke kun kokt etanolen hvor vannet ligger igjen, fordi det er en blandet væske som fordamper. Det er derfor man trenger kolonnen til å skille vannet fra etanolen.
Sist endret av tagbert; 21. februar 2022 kl. 18:55.
Sitat av tagbert Vis innlegg
Har lest litt erfaringer folk har gjort seg med forskjellige møller. I det hele tatt var det vanskelig å finne ei mølle som virket som den var en sikker vinner. Og slik jeg har forstått det skal jo ikke kornet knuses fullstedig så det blir mel, da dette bare klumper seg.
Vis hele sitatet...
Hvilken mølle du skal gå for kommer ann på mengden malt du skal knuse og hvor tykk lommaboka er, jeg har en billig mølle og der må jeg ta den litt frem og tilbake når den ikke tar tak i kornet selv.

Og ja, skallet skal være så helt som mulig, med mest mulig overflate så man får ut stivelsen. Den beste metoden jeg har funnet er å kondisjonere(fukte maltet) med 2% vann og la det stå 15 minutter før man knuser. Da kan du ha mølla ganske så trang uten at skallet rives i stykker, jeg bruker 1.14mm og har da en meskeeffektivitet på rundt 85-90%
Sist endret av Kloakk; 21. februar 2022 kl. 18:51.
Tabert, hvilken kolonne har du? LM eller VM? Hva har du som kolonnefyll? SPP? Kjører du med eller uten senterringer? Legg ut bilder av kolonna om du føler for det.

Ellers har jeg ikke noe å bidra med mtp whiskey, har aldri prøvd meg på det.

Tenker du å modne på eikefat?
Sist endret av per-ulv; 21. februar 2022 kl. 19:00.
Trådstarter
10 2
Sitat av per-ulv Vis innlegg
Tabert, hvilken kolonne har du? LM eller VM? Hva har du som kolonnefyll? SPP? Kjører du med eller uten senterringer?
Vis hele sitatet...
LM med rustfrie stålskrubber

Sitat av per-ulv Vis innlegg
Tenker du å modne på eikefat?
Vis hele sitatet...
Godt spørsmål. Jeg vet ikke.
Dreiv på endel med hjemmebrenning før (har et gammel cm apparat etter min far) men drakk alt for mye ettervært.
Fikk glatt ut 95% men alt over 85 var bra for min del. Måtte brenne 2 ganger for at spritn skulle bli bra men da ble den faen meg luktfri også.
Hei, tredjegenerasjons hjemmebrenner her! Jeg bruker et 1-liters lab-oppsett til å destilere sprit med, og en knøttliten alembisk kjele til å lage min egen absint i knøttsmå opplag. Jeg ender opp med rundt en halv liter absint på dette viset og gjør det mest fordi det er spennende. Jeg gir bort omtrent alt i gaver til venner slik at de får ta del i ekte Pontarlier Absint. Noe av motivasjonen var at jeg ville finne ut hva som inspirerte noen av mine favorittkunstnere. Kan ikke hjelpe deg med whisky så dette er kun ment som skryt til en artsfrende. Lykke til.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
regulere temperaturen på satsen til nøyaktig kokepunkt på 78,3 C
Vis hele sitatet...
Nope. Vann og alkohol vil fordampe sammen uansett temperatur. Det som gjør destillasjon mulig er at dampen inneholder mer alkohol enn væsken.
Sitat av tagbert Vis innlegg
LM med rustfrie stålskrubber



Godt spørsmål. Jeg vet ikke.
Vis hele sitatet...
Moro. Kjører selv kombi VM/LM oppsett.

Hadde jeg skulle prøvd meg på whiskey så hadde jeg lagret på glasskrukke med røykt eikespon: https://www.bryggselv.no/annet/37000...ium-toast-250g

I alle fall til jeg hadde fått kontroll over cuts og oppskrift. Etter det hadde det blitt fat.
Sist endret av per-ulv; 21. februar 2022 kl. 19:36.
Trådstarter
10 2
Sitat av per-ulv Vis innlegg
Hadde jeg skulle prøvd meg på whiskey så hadde jeg lagret på glasskrukke med røykt eikespon: https://www.bryggselv.no/annet/37000...ium-toast-250g
Vis hele sitatet...
Wow! Det der fikk jeg lyst til å prøve.
Sitat av tagbert Vis innlegg
Wow! Det der fikk jeg lyst til å prøve.
Vis hele sitatet...
Gi gass. Om du ikke har alt du trenger for å meske, så har jeg ei oppskrift som jeg ikke krever det. Har sike prøvd den selv, men det sies at den er helt rå når det kommer til whiskey og en ikke kan meske malt. Skal dele den når jeg kommer meg på PCen hjemme.
Trådstarter
10 2
Sitat av Greater_Apeness Vis innlegg
Hei, tredjegenerasjons hjemmebrenner her! Jeg bruker et 1-liters lab-oppsett til å destilere sprit med, og en knøttliten alembisk kjele til å lage min egen absint i knøttsmå opplag. Jeg ender opp med rundt en halv liter absint på dette viset og gjør det mest fordi det er spennende. Jeg gir bort omtrent alt i gaver til venner slik at de får ta del i ekte Pontarlier Absint. Noe av motivasjonen var at jeg ville finne ut hva som inspirerte noen av mine favorittkunstnere.
Vis hele sitatet...
Nice! Enda en ting jeg må prøve en gang.

Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Dreiv på endel med hjemmebrenning før (har et gammel cm apparat etter min far) men drakk alt for mye ettervært.
Vis hele sitatet...
Ja, kanskje lett å havne i den fella når man plutselig får mye høykvalitetssprit lett tilgjengelig.

Jeg drikker knapt av min egen sprit selv, jeg har mer en akademisk interesse for det. Det begynte under første nedstenging hvor jeg ble sittende dag etter dag på YouTube. Man klikker på nye videoer som dukker opp, plutselig dukker det opp noe helt nytt og interessant.

Jeg er også interessert i å høre hva folk brygger av øl og vin. Jeg lagde tidlig en form for eplecider (egentlig søt eplevin) ved å bruke hetvinsgjær og vanlig eplejuice. Denne ble virkelig god og noe jeg fikk sansen for.

Et pluss er at man slipper å gå på polet så ofte og bli loppet for unødvendig mye penger.

edit: mindre rot
Sist endret av tagbert; 21. februar 2022 kl. 21:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Spennende, laget apparat selv ?
Trådstarter
10 2
Sitat av Jerna Vis innlegg
Spennende, laget apparat selv ?
Vis hele sitatet...
Yepp
Kult kult. Begynte å snuse litt på små apparater. Etter noe nettsøk fant jeg div Facebook annonser fra 2012 og noen kobber destilleringsgreier.

Var ikke billige greier om man har lyst til å lage seg..blomsteressens
Trådstarter
10 2
Til tider er det noen uvitende som legger ut HB-apparat direkte på FINN og Facebook. Du kan jo vurdere et sånt neste gang om du tør.

Følgende lå ute en stund i januar:


Gir sikkert OK sprit, men jeg ville ikke kjøpt den, jeg syns den ser feilkonstruert ut.

Sitat av per-ulv Vis innlegg
Moro. Kjører selv kombi VM/LM oppsett.
Vis hele sitatet...
Hva bruker du som kolonnefyll?

Jeg tenker å få byttet til "kobber mesh" i nær fremtid så mest mulig svovel/sulfide fanges opp.
Sist endret av tagbert; 22. februar 2022 kl. 14:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kjører med rustfri SPP (Spiral prismatic packing), men når jeg kjører strip run så har jeg i en liten rull med kobber mesh.