Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 7088
Hva er din favoritt linux-distro, og hvorfor? Jeg foretrekker ubuntu-server som server-OS, kodachi som "safebox-OS" og en win10 pc som standard pc til surfing,videotitting osv..

Sitat av cannabis-norge Vis innlegg
Hva er din favoritt linux-distro, og hvorfor? Jeg foretrekker ubuntu-server som server-OS, kodachi som "safebox-OS" og en win10 pc som standard pc til surfing,videotitting osv..
Vis hele sitatet...
Ubuntu-Server inneholder alt av basisprogrammer for å starte en webserver f.eks, og ikke minst så bruker den lite ressurser og tar liten plass.

Kodachi, har jeg fått et jævla godt intrykk av.. Aldri sett en distro så fullpakka med "småtools" og instillinger. I tillegg så får du en karakter på skrivebordet fra 0-100 på hvor sikkert systemet er konfigurert.
Sist endret av random119817; 8. oktober 2021 kl. 08:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kjører debian på alt av servere, mest fordi det er det jeg er vandt med
CentOS. Bedre ytelse og litt diverse innstillinger som er lagt opp slik at det oppleves som fleksibelt, spesielt med tanke på utviklingsmuligheter.
Shooting expert
BrageP's Avatar
Debian på server, og Debian på desktop.

* Litt konservativ på desktop, men fungerer alltid.
* Fungerer alltid på server.
* Feilfrie oppgraderingar til neste utgåve ca. annankvart år. Installer éin gong, køyr for alltid.
Sist endret av BrageP; 8. oktober 2021 kl. 09:46.
Ubuntu på dekstop og RedHat Enterprise for server. Likte veldig godt CrunchBang back in the days, men den er discountinued; orker ikke gå over til CrunchBang++ da jobben krever et noenlunde likt oppsett og da er Ubuntu veien.
Jeg sverger til Debian på serverne, den stasjonære og laptopen.

Jeg føler at Debian aldri svikter, det er dønn stabilt og jeg har god arbeidsflyt uansett hva jeg driver med.

Jeg kuttet ut Windows helt for 10 år siden, har aldri sett meg tilbake.
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Har Arch linux på laptop/desktop. Siden det gjør det lettest mulig å få tak i det jeg vil ha av programmer. Liker også att alt er mest mulig likt upstream uten masse themes å tillegg.

Serveren var Mint, proxmox men akkurat nå er den openbsd. Den har ikke noe spesiell funksjon nå for utenom litt lagring.
Kodachi på en egen laptop for ymse saker + en pc med win10,ubuntu,ubuntu-server, + en egen kali laptop + en ren ubuntu-server laptop
Sist endret av Paranoid83; 8. oktober 2021 kl. 23:30.
Har ingen erfaring, men lyst til å leke litt med linux for å prøve å lære.
Jeg har lastet ned LinuxLive USB Creator og tenkte å kjøre det fra en minnepinne på en windows 10 laptop.

Hvilken linux distro er det best å begynne med for en nybegynner?
Hvilke krav til hardware er det for å kjøre dette under windows?
Kommer det til å bli fuck med mangel på drivere?
Bedre løsninger enn LinuxLive USB Creator?
Gode guider?

og hvor stor minnepinne trenger jeg?
Holder 32gb?
Sist endret av vindaloo; 9. oktober 2021 kl. 22:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er noen distroer som er bra.
De jeg kjører mest er:
Debian, som kan være litt tungvinne i begynnelsen, og ikke akkurat er designet for spill.
MXLinux, som er basert på Debian, men er lagd mere brukervennlig, men (litt) mindre stabil.
Q4OS, som også er basert på Debian/Ubuntu, men er lagd for å ligne mye mere på Windows.

Jeg har også kjørt Linux Mint i noen år. Men akkurat nå, er det kun Debian. Debian live testing (med nyere pakker, men ikke så stabil) og med ufrie drivere (som ikke følgker Debians lisensering) er å få tak i her.
Ellers så har du også POP-OS, som er basert på Debian, men med ufrie drivere.

Ellers det som er veldig bra med Debian-baserte distroer, er pakkesystemet. Debian har pakkebrønner, og nettleseren og nesten alle andre programmene ligger i disse på nettet. Så når det kommer en ny versjon, så får du beskjed i oppgavelinja, og oppgradering gjøres med et par museklikk og administrator/(root)- passordet. Debian var den første distroen du kunne gjøre dette i. Det samme er når du installerer en *.deb fil utenfra. Så om du trenger andre pakker i tillegg, så lastes disse ned automatisk. Noe som også har vært på andre distroer i det siste tiåret ±. Men Debian-baserte distroer var først. Dette systemet slår Windows ned i støvlene, når det gjelder enkelheten i å holde alle pakkene og programmene oppdatert hele tiden.

Men selve Debian er ikke for deg, som ha det nyeste av det nye, og med mest fancy grafikk. Men om du vil ha et system som er dønn stabilt, så er dette noe for deg.
Kjører Void Linux på maskinene mine. Liker package manageren (xbps) og at jeg bruker i underkant av 500mb etter login.


Sitat av vindaloo Vis innlegg
Har ingen erfaring, men lyst til å leke litt med linux for å prøve å lære.
Jeg har lastet ned LinuxLive USB Creator og tenkte å kjøre det fra en minnepinne på en windows 10 laptop.

Hvilken linux distro er det best å begynne med for en nybegynner?
Hvilke krav til hardware er det for å kjøre dette under windows?
Kommer det til å bli fuck med mangel på drivere?
Bedre løsninger enn LinuxLive USB Creator?
Gode guider?

og hvor stor minnepinne trenger jeg?
Holder 32gb?
Vis hele sitatet...
Vil anbefale ventoy hvis du har tenkt å lage en bootbar usb. Mye mindre hassle å kopiere isofiler enn å flashe minnepenn hver gang du har lyst til å prøve en ny distro eller må reinstallere.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Hvilken linux distro er det best å begynne med for en nybegynner?
Bedre løsninger enn LinuxLive USB Creator?
Vis hele sitatet...
MX Linux anbefales for intuitiv, moderne, hyggelig tilnærming. Mye bra info på nettsia også.
Rufus USB funker hver gang.
Shooting expert
BrageP's Avatar
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Har ingen erfaring, men lyst til å leke litt med linux for å prøve å lære.
Jeg har lastet ned LinuxLive USB Creator og tenkte å kjøre det fra en minnepinne på en windows 10 laptop.

Hvilken linux distro er det best å begynne med for en nybegynner?
Hvilke krav til hardware er det for å kjøre dette under windows?
Kommer det til å bli fuck med mangel på drivere?
Bedre løsninger enn LinuxLive USB Creator?
Gode guider?

og hvor stor minnepinne trenger jeg?
Holder 32gb?
Vis hele sitatet...
Spesielt Linux Mint, og til ei viss grad MX Linux skal vere veldig enkle for ein nybegynnar.

Linux under Windows? Anar ikkje.

Generelt skal alt fungere heilt fint med Intel-delar. Nvidia-skjermkort er det ein del som slit med. AMD/ATI er betre. På heilt ny maskinvare blir det gambling om alt fungerer, så eg kjøper alltid brukt med Intel CPU, Intel GPU og Intel WiFi. Det fungerer alltid.

Youtube har mange guidar, men kvaliteten er varierande.

32 GiB skal halde i massevis.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Har ingen erfaring, men lyst til å leke litt med linux for å prøve å lære.
Jeg har lastet ned LinuxLive USB Creator og tenkte å kjøre det fra en minnepinne på en windows 10 laptop.

Hvilken linux distro er det best å begynne med for en nybegynner?
Hvilke krav til hardware er det for å kjøre dette under windows?
Kommer det til å bli fuck med mangel på drivere?
Bedre løsninger enn LinuxLive USB Creator?
Gode guider?

og hvor stor minnepinne trenger jeg?
Holder 32gb?
Vis hele sitatet...
Jeg tror jeg vil anbefale deg Ubuntu eller Linux Mint.

Dette er fine nybegynner distroer som fungerer "out of the box".
Her får du en fin introduksjon til Linux uten at du må configurere så mye for at ting skal fungere.

32gb minnepenn holder fint, selv bruker jeg en på 8 gb.
Jeg vil også anbefale deg å bruke Youtube.
Søk på distroet du velger å gå for, så ligger det massevis av tips og guider på Youtube som vil hjelpe deg på veien din videre.
Favoritten er forøvrig Parabola, 100% open source versjon av Arch.

Kan anbefale å ta en titt på Distributions Timeline, et gigantisk slektstre som viser hvilke distro som er basert på hverandre. Trykk ctrl+F for å søke i treet. Trykk på navn for nettsiden til distroen. ctrl++ og ctrl+- for å zoome. Det vil bli tydelig hvorfor feks. Mint og Ubunto anbefales i samme setning.
[archlinux](https://archlinux.org/) med [anarchy](https://anarchyinstaller.gitlab.io/) installer script
1. pacman er fantastisk packagemanger mange pakker
2. AUR
2. lett og minimal

Det negative med Archlinux er at de bruker systemD og ikke openRC
Sitat av johs Vis innlegg
[archlinux](https://archlinux.org/) med [anarchy](https://anarchyinstaller.gitlab.io/) installer script
1. pacman er fantastisk packagemanger mange pakker
2. AUR
2. lett og minimal

Det negative med Archlinux er at de bruker systemD og ikke openRC
Vis hele sitatet...
Systemd er vel fint-synes det er bra og legge inn programmer som f eks openvpn på automatisk oppstart der?