Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1642
Har lyst til å teste ut hasj. Har aldri prøvd det før og lurer på hvordan en skal gå fram. Har lyst til å teste hasjbrownies med toro ferdigpose eller lignende. Hva trenger man, hvordan er fremgangsmåten og hvor mye burde man ha?

Åpen for andre forslag også!
Jeg hadde ikke prøvd edibles første gang, kan fort bli for mye. Lurt å røyke en joint første gang og heller justere etter noen trekk.
Anonym bruker
"Identisk Basilisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hasjbrownies er innafor bare du ikke tar i for mye hasj. Da kan opplevelsen bli psykedelisk og ubehagelig og du er prega og trøtt dagen derpå. Hvis du ikke røyker tobakk fra før syns jeg brownies er en god idé. Du finner enkle oppskrifter på youtube
Anonym bruker
"Sprudlende Brosme"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Som nevnt over, edibles er lett å overdosere, og sannsynligheten for oppkast og en ubehagelig opplevelse er stor. Men du unngår jo også å få for vane å trekke røyk ned i lungene og dermed mye av helseriskioen på lang sikt.

Start eventuelt med en veldig lav dose 0.1-0.2g per pers. For å måle: Om du har en kaffevekt el. kan du bruke den, eller vet akkurat hvor mye du har kan du dele opp i like store biter og telle. Eller på øyemål så er 0.2 litt mindre enn en grønn ert.

Ta så en medium og en liten kjele. Fyll den største med vann. Fyll den minste med en god mengde smør eller kokosolje. Sett den minste oppi den store som en liten båt ("vannbad") og skru på plata til vannet i den store koker (så lav varme som mulig, men så det bobler litt). OBS inget vann i den lille.

La det koke i minimum 20 min, men blir dobbelt så sterk effekt om det koker i noen timer.

Ferdig. Resultatet kan blandes i bakverk (browniedeig) eller bare smøres på en brødskive. Vil anbefale å spise ett godt måltid (middag) først og så edibles, da får du en behageligere og lengre 'trip'.

OBS Det tar mellom 1 og 3 timer før det starter å gi effekt, og effekten kan vare fra 3 til 6 timer ved slik lav dose. Så edibles egner seg kun om du har anledning til å være fjern hele ettermiddagen og er tålmodig nok til å vente på effekten.
Anonym bruker
"Sprudlende Brosme"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
...

Hasjen putter du altså oppi den lille gryta sammen med smøret, og rører litt til alt er smelta. Om du skal lage brownie, bruk like mange gram smør som i oppskriften, og så bruker du det videre i oppskriften som det står på posen.
Ville sikta lavt, en halv ert per pers.

Om du har tålmodighet til å måle og tilbrede grundig, la det koke en time eller tre, så er edibles ekstremt effektfult og økonimisk.

Om du skal lage en hel pose så bestem deg på forhånd for å spise feks 3 brownies, les på posen hvor mange stykker den gir, og regn ut hvor mye du må ha i for at 3 brownies skal inneholde totalt 0.1g.

Vil anbefale å ha noe annen godis lett tilgjengelig, slik at du unngår fristelsen til å spise mer brownies etter at du blir fjern og har munchies (klassisk 'badtrip'-felle).

Wall of text, i know, men har en del både god og dårlig erfaring jeg følte for å dele. Oppfordrer ingen til å ruse seg overhodet, men følger du denne oppskriften vil det gi stor skadereduksjon vs å røyke ett gram med prince rød, som viker som er mange sitt første forsøk.
Start med med å røyke det, du. Edibles kan bli veldig intenst som folk over sier.

Lag en svak joint med 0.05-0.10g og bare ta noen få trekk. Gjerne bruk noe annet enn tobakk til å blande med også, da det kan forsterke effekten, prøv en urtemiks av noe slag.
Rull deg en joint, det et det enkleste
Anonym bruker
"Enig Rådyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er kanskje litt unødvendig å komme med samme advarsel igjen, men vær for guds skyld forsiktig med edibles.

De eneste gangene jeg har fått skikkelig panikkanfall i mitt liv har vært på edibles. Den værste episoden varte i seks timer. Ja, seks timer i strekk med hjertebank og skjelving. Jeg har også endt opp med å være merkbart rusa i 24 timer. Du kan gå og legge deg mens du er ganske rusa, og våkne opp enda mer rusa. Dette er ikke på store doser heller. Jeg har tatt litt "hardt" i når det har blitt så intenst, men dette var fortsatt bare doser på ~0.2g cannabis. Edibles er utrolig uforutsigbart selv når du har erfaring med cannabis og kjenner doseringene dine. Selv den dag i dag kan jeg oppleve at 0.2g-doser kan bli for intenst, selv om jeg fort kan røyke et gram på en kveld. Noen ganger tar det plutselig 3-5 timer før virkningen begynner, selv om det vanligvis pleier å ta 1-2 timer for meg. Da kan til og med en ringrev som meg være dum nok til å ta litt mer. Eller du kan finne deg selv midt i en butikk mens effektene treffer deg som et godstog.

Det er veldig lite gøy å overdose på edibles. Jeg hadde aldri prøvd edibles som første møte med cannabis, med mindre jeg visste at jeg hadde stålkontroll på alt av angst. Kjøp deg heller en liten glasspipe eller lær deg å rulle. Spar edibles til du vet hva du kan forvente.
Anonym bruker
"Villig Makrell"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hadde aldri tatt noe over 0,1 hvis det skal spises, helst mindre. Har selv overdosert på edibles og det er mildt sagt en skummel plass og være, kan bli så jævlig at du aldri vil røre hasj igjen, på en måte er jo det kanskje like greit. Mye tryggere å røyke, er jo litt koseligere og røyke seg en joint første gangen
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
OD på edible gir nok rimelig spesiell opplevelse første gangen. Et par uskyldige trekk av en vape eller en volkano vil nok være mer kontrollerbart, og over fortere om man misliker.
Hasj er sterkere enn grønt så ta det forsiktig. Første gang jeg prøvde det tok jeg alt for mye og greide ikke bevege meg. Drikk mye vann, og husk at det er ingen skam å stumpe jointen om du er fjern halvveis.
Anonym bruker
"Redd Esel"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av SmokeBuddah17 Vis innlegg
Hasj er sterkere enn grønt så ta det forsiktig. Første gang jeg prøvde det tok jeg alt for mye og greide ikke bevege meg. Drikk mye vann, og husk at det er ingen skam å stumpe jointen om du er fjern halvveis.
Vis hele sitatet...
Ingenting slår å fyre opp en spliff med noen. Handle alt for mye snacks å pakke seg under dyna. Savner det ass
Jeg vil peke ut klisjèen at man ikke blir ruset første gang man røyker hasj. Dette stemmer selvfølgelig ikke, det er bare ikke-røykere som ikke vet hvordan man inhalerer helt til lungene, og drar et funksjonsløst drag i munnhulen. Se på Elon Musk på Joe Rogan Exp.; han inhalerte kun til munnen, og det var veldig tydelig. Så om du ikke røyker tobakk fra før, prøv å lære med et par trekk sigarett, se om du hoster, eller reagerer på nikotinrusen - da kan du inhalere en joint også. Men denne myten er overalt og jeg tenkte jeg skulle repudiere den. Og hverken jointen eller sigaretten gjør deg avhengig om du kun gjør det for å røyke gall.
Sist endret av zetetick; 8. oktober 2022 kl. 20:22.