Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2374
Anonym bruker
"Sugen Laks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei.

Har slitt en del psykisk de siste årene og har endelig bestemt meg for å gjøre noe med dette. Jeg har vært hos legen og fortalt om tidligere selvmordsforsøk med en smule overdrivelse for å bli tatt alvorlig slik at jeg fortere blir henvist og satt på venteliste. Jeg skal tilbake dit snart for å fylle ut noen skjemaer, og jeg tipper at jeg kommer til å bli spurt om rus.

Hvor ærlig burde jeg være her? Rusmidler er ikke en av årsakene til depresjonen jeg sliter meg. Jeg har førerkort og vil absolutt ikke miste retten til å kjøre bil, da tar jeg heller livet av meg. Jeg har lest mye skrekkhistorier om folk som har vært litt for ærlig rundt dette med rushistorikk, og endt opp med kjøreforbud.
Det spørs, røyker du en tjall på kvelden og ellers har det fint, så hadde jeg holdt kjeft.

Er du hardt på smekken og driver med masse benzo, så er det en annen sak, da bør du heller ikke kjøre rundt i noe bil og kunne hatt godt av å være ærlig.
Hvis det er så lite som skal til for at du velger å avslutte livet, altså det å miste førerkortet, ville jeg ha droppa hele legetimen. De kommer til å spørre og grave om rus, og da kommer det til å bli et spørsmål hvorvidt det er trygt for resten av oss at du kjører bil. Rus, selvmordsforsøk og bilkjøring er en veldig uheldig kombinasjon
Legen kan i utgangspunktet gi deg kjøreforbud om du er jævlig depressiv også. Hvor ærlig du skal være kommer litt an på hvilken type rus og hvor ofte du bruker.
Jeg har fått muntlig kjøreforbud av både lege og dps før jeg til slutt mista det da jeg ble innlagt. Alt handler om hvordan legen oppfatter deg. Hvis du klarer å få han eller hun til å skjønne at du vet risikoen og ikke kommer til å kjøre rusa så kan du fint slippe unna og. Det med at alle leger og psykologer MÅ melde ifra stemmer ikke i praksis. Du kan seff være uheldig og, men ikke gi deg for faen. Det er alltid mørkest før soloppgang
Anonym bruker
"Forbannet Tumler"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Si du ikke har førerkort. Problem løst. De sjekker ikke ytterligere.
Anonym bruker
"Enig Rådyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Si du ikke har førerkort. Problem løst. De sjekker ikke ytterligere.
Vis hele sitatet...
Om du blir lagt inn enten på psyk eller rus blir det sjekka, eller så sender de bare melding til fylkeslege eller hva det er i blinde. Da jeg var inn på rus vet jeg flere prøvde seg på det, samme på psyk.
Jeg har erfart at å være åpen med leger eller offentlige instanser er mindre hensiktsmessig enn noe annet
Anonym bruker
"Syk Kerberos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Snakk med psykologen om rus ikke nødvendigvis legen. Har du omfattende rusbruk så hold litt tilbake men vær ærlig om du røyker hasj på kvelden og xanax eller coke i helger. Rusbruk har definitivt innvirkning på psyken og også på behandlingskurven og bedringskurven siden all rusbruk påvirker dopaminproduksjonen.
Jeg gikk først 8 år til forskjellige psykologer og fikk ikke en shit ut av det så slutta jeg med rus og fikk mer ut av de fem første timene med ny psykolog enn jeg hadde gjort alle åra jeg ruste meg i tillegg. For å være ærlig var det som å våkne opp på nytt og en tung sky rundt hjertet og sjelen forsvant og det var bare av det jeg trodde var helt uskyldig hasjbruk og hasjterapi om kvelden. Hadde jeg visst hvor mye det hindra å komme seg ut av depresjon så hadde jeg slutta lenge før.
Har snakka med to leger om både hasjbruk, piller og psykedelika bruk og ingen har spurt om førerkort eller noe så ikke alle er ute etter å sabotere for deg heller
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Snakk med psykologen om rus ikke nødvendigvis legen. Har du omfattende rusbruk så hold litt tilbake men vær ærlig om du røyker hasj på kvelden og xanax eller coke i helger. Rusbruk har definitivt innvirkning på psyken og også på behandlingskurven og bedringskurven siden all rusbruk påvirker dopaminproduksjonen.
Jeg gikk først 8 år til forskjellige psykologer og fikk ikke en shit ut av det så slutta jeg med rus og fikk mer ut av de fem første timene med ny psykolog enn jeg hadde gjort alle åra jeg ruste meg i tillegg. For å være ærlig var det som å våkne opp på nytt og en tung sky rundt hjertet og sjelen forsvant og det var bare av det jeg trodde var helt uskyldig hasjbruk og hasjterapi om kvelden. Hadde jeg visst hvor mye det hindra å komme seg ut av depresjon så hadde jeg slutta lenge før.
Har snakka med to leger om både hasjbruk, piller og psykedelika bruk og ingen har spurt om førerkort eller noe så ikke alle er ute etter å sabotere for deg heller
Vis hele sitatet...
Samme her, min fastlege har aldri trua med førerkortet. Men det å gå i behandling når man ruser seg er ganske meningsløst. Gikk mange år i behandling der jeg bare røyka litt og mente det ikke påvirka meg eller behandlinga noe. Når jeg ble helt rusfri lo jeg av meg selv og skjønte at det har endel mere å si enn hva man tror. Havner litt i ei boble.
Min erfaring med å fortelle både lege, psykolog, psykriater om rus er at da får man raskere hjelp, blir tatt mer på alvor. Har ikke mistet noe førerkort selv om jeg har levert opp til flere urene rusprøver, men kan ikke garantere at du ikke gjør det.
Jeg tror at du kommer ikke til å få den hjelpen du trenger om du ikke forteller det.
Det er jo alltid en grunn til hvorfor man ruser seg, som regel pga man sliter med noe, og for å få det bedre med seg selv
Jeg har selvmordsforsøk bak meg, og en tung psykiatrisk diagnose. Hvis du er ærlig om rus så vil det ha konsekvenser for deg for muligens en lang tid fremover, som med førerkort, vansker med å få medisiner og psykiatrisk hjelp hos DPS hvis de mener du er en aktiv rusmisbruker. Da vil du mest sannsynlig bli sendt til rusomsorgen før du kan få videre henvisning til DPS etter ett opphold der. Du kan også forvente at de stiller krav til rusprøver i forhold til førerkortet.

Det andre er at du bør ikke forvente all verden av psykiatrien. Ventetidene er til tider lange, og presset er stort, så du bør være veldig tydelig på at du har store problemer som påvirker deg mye i hverdagen om du skal få noe hjelp. Rusomsorgen er mye enklere å få hjelp fra, og mange steder har de også god kompetanse på psykiatriske lidelser - så om du virkelig trenger hjelp så kan det være like greit å dra dit - men som sagt, du må forvente deg at det har konsekvenser og legene på sånne institusjoner er ikke nødvendigvis så enkle i forhold til medisinering de heller når du sliter. Det var ikke før jeg kuttet pulsåren at jeg faktisk ble tatt på alvor, og da har jeg gått frem og tilbake i mange år - mye på grunn av at jeg var ærlig på rus og ville ikke "lure systemet".

Du har selvfølgelig rettigheter her i Norge. Sånn som i mitt tilfelle så har jeg en kompleks traumelidelse, og en av de få stedene med kompetanse på dette sammen med døgnopphold var på en privat institusjon som har avtale med HELFO og her nekter de å medisinere meg på de dårligste dagene. Derfor velger jeg å gå via LAR for å få opiater sånn at jeg kan ta traumebehandling og ADHD utredning på en måte jeg håndterer. Det er jo så mange måter å gå frem på med dette var det jeg valgte, og jeg angrer ikke ett sekund på at jeg søkte meg inn i rusomsorgen og reiste halve landet for å få hjelp.
Sist endret av tasmus82; 7. oktober 2022 kl. 21:08.
Anonym bruker
"Sugen Laks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takker for alle svar. Har legetime igjen snart og har bestemt meg for å svare ganske vagt rundt det med rus. Jeg verdsetter førerkort foran alt, siden det åpner en verden av muligheter og helst ikke risikere dette.
Anonym bruker
"Farlig Nebbhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har hørt jævlig mange skrekkhistorier om psykologer som kontakter familie etc. angående rus. Personlig sier jeg svært få sanne ting til "autoritetsfigurer" i utgangpunktet, men man må se an både hvordan legen/psykologen er, og være ærlig med deg selv om hva du trenger.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hei.

Har slitt en del psykisk de siste årene og har endelig bestemt meg for å gjøre noe med dette. Jeg har vært hos legen og fortalt om tidligere selvmordsforsøk med en smule overdrivelse for å bli tatt alvorlig slik at jeg fortere blir henvist og satt på venteliste. Jeg skal tilbake dit snart for å fylle ut noen skjemaer, og jeg tipper at jeg kommer til å bli spurt om rus.

Hvor ærlig burde jeg være her? Rusmidler er ikke en av årsakene til depresjonen jeg sliter meg. Jeg har førerkort og vil absolutt ikke miste retten til å kjøre bil, da tar jeg heller livet av meg. Jeg har lest mye skrekkhistorier om folk som har vært litt for ærlig rundt dette med rushistorikk, og endt opp med kjøreforbud.
Vis hele sitatet...
Med mindre du er avhengig, og dette inkluderer alkohol eller medisiner du går på som misbrukes, vil det ikke tjene noe å nevne kontrollerte inntak til legen, for da kan du bli presset til å gå på avrusningsanstalt og bli involvert med AFR (Avdeling for rusmedisin) slik at dine mentale problemer skyves til sekundær status bak status som narkoman. Dette er jeg helt konkret på; involvering med rusmiddelapparatet kan gjøre deg til narkoman, eller stemplet sådan, slik at du ikke får hjelp for den bakomliggende evt. psykiske sykdommen du har.

Nevn kun rus om det river livet ditt i sønder. Alkohol kan du nevne misbruk av, det tas ikke alvorlig. Håper du ikke snakket med legen om rusen!

Vil ikke at noen skal lide kvernen jeg måtte gjennom.

Jeg repeterer, med mindre du er alvorlig alkoholiker eller heroinist, vil du holde deg langt til helvete unna AFR. Du blir plutselig utsatt for stemplingen "rusmisbruker" og psykologene der er KUN fokusert på rus. Har hatt venner, men inkl.meg, som har fått sidesteppet bort fra diagnostiske verktøy til fordel for å filtrere alt gjennom ruslupen. I dag er jeg diagnosert som schizofren, og jeg måtte prøve å sage av meg en kroppsdel, i aktiv psykose, for å få hjelp til slutt vedrørende diagnosering. Da kom jeg inn i en helt annen verden hvor alt rusmessig var sekundært. Men det kom lenge etter at AFR hjalp med behandling med Subutex, for alvorlig opiatavhengighet kombinert med alkoholisme. Det er det eneste AFR er godt for. Ellers kan du diskutere mindre rusproblemer i selskap av en uavhengig psykolog, bare du påpeker at det ikke er avhengighetsrelatert. Unngå andre akronymer som ROP - rus og psykiatri, som også er for avhengighet. Din fastlege har sannsynligvis og vanligvis lite kunnskap om spektrumet av rus, så om det er ulovlig reagerer de. Insister på innleggelse ved en PAM hvis du er suicidal. Det siste du vil er innleggelse på en "rehabilitering" hvor det florerer av stoff og harde kriminelle.

Beklager alt jeg har mast om, jeg ble litt engasjert og er en ny bruker her.
Sist endret av zetetick; 8. oktober 2022 kl. 19:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.