Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 2065
Jeg går vg1 og har yrkesfag matematikk 1P, jeg har strøket i 1P matte flere ganger og sliter som faen med å forstå det. Det går inn det ene øret og ut det andre. Har fått god tilrettelegging før uten av at det gjorde noe. Vet ikke om hvor relevant det er men jeg har add. Har noen noe tips? Har prøve etter høstferien og vet jeg kommer til å stryke.
Løs oppgaver.
Vil anbefale www.mattevideo.no/

Syns veilederen er kjempeflink til å forklare.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Hva er det som er vanskelig?

Det finnes mange gode ressurser på nettet. Det kan lønne seg å sjekke ut f.eks. Khan Academy, de dekker matte fra barnehage til universitet og vel så det.
Føler jeg har prøvd så mange forskjellige metoder men det detter seg bare ikke fast i hodet. Jeg skjønner noe i timene men rett etterpå er det glemt. Kan pugge og pugge men er akkurat som at jeg får kortsiktig Alzheimers rett etter timen. Alle andre fag Går veldig bra.

Kortvarig*
Sist endret av Brah123; 2. oktober 2022 kl. 21:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det som er litt morro med matte er at det er et fag der man nesten får fasiten FØRST i form av formler osv som man skal bruke. Men så må man vite hvordan man skal bruke disse formlene. Man må pugge matte hele tiden for å holde det ved like og når du har lært noe ikke slutt med det men fortsett og bygg videre. Bruker man ikke matte så glemmer man det.
Hvordan står det til med forkunnskapene?
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Det som er litt morro med matte er at det er et fag der man nesten får fasiten FØRST i form av formler osv som man skal bruke. Men så må man vite hvordan man skal bruke disse formlene. Man må pugge matte hele tiden for å holde det ved like og når du har lært noe ikke slutt med det men fortsett og bygg videre. Bruker man ikke matte så glemmer man det.
Vis hele sitatet...
Problemet mitt er at uansett hvor mye jeg pugger så sitter det ikke fast i hodet.
Sitat av Brah123 Vis innlegg
Problemet mitt er at uansett hvor mye jeg pugger så sitter det ikke fast i hodet.
Vis hele sitatet...
Det er misforstått at du skal pugge matte med tvang.
Du skal lære deg det. Forstå det og løse oppgaver.
Derfor spurte jeg om forkunnskaper. For hvis du ikke kan matte fra før blir det vanskelig.
Du må ha legning for matematikk. Ellers er det lite å gjøre. Det er tross alt mange ting du må huske som formler og regneregler.
Kan det kanskje hjelpe å ta et års pause fra matte? Slippe å tenke på det en stund?
Hva mener du TS med pugging? Når man jobber med mattematikk må man løse oppgaver over tid. Det hjelper lite å lese boka/løse 2-3 oppgaver dagen før prøven.

Når du løser oppgaver prøv å tenk: Hvorfor gjør jeg dette?

Det kan hjelpe mye å diskutere mattematikk med andre, feks løse oppgaver samtidig for så å prøve å forklare hverandre hvordan du løste den.

Mattematikk kan være sykt morro dersom man får det til. Lykke til med prøven!
Sitat av Dough Vis innlegg
Det er misforstått at du skal pugge matte med tvang.
Du skal lære deg det. Forstå det og løse oppgaver.
Derfor spurte jeg om forkunnskaper. For hvis du ikke kan matte fra før blir det vanskelig.
Vis hele sitatet...
Nei har jo skrevet lengre oppe at jeg har alltid vært elendig i matte. Sto på ungdomsskolen med en 2er tror jeg, har strøket 1P matte flere ganger.
Mattekurs?

Hvis man ikke skjønner matte må man lære det seg steg for steg, stegene bør også læres i rett rekkefølge. For å sette det på spissen så er det obligatorisk å lære pluss og minus før brøk, man må henge med hele veien og ikke gå videre før man skjønner det man gjør.

Synd å si det, men det er en lang prosess. Mange timers arbeid ukentlig over mange år for di fleste. Noen skjønner matte bedre enn andre og, slik er det bare.

Har ikke så mye peiling på mattekurs ol men det finnes nok endel på nettet som tar ting gradvis og i rekkefølge, men som nevnt før så et det ikke gjort i et hattftokk. Man må jobbe med det til man skjønner det, å da husker man det. Hvis ikke man husker det når man skjønner det må man gjøre det pånytt til man husker det.

Hvem som lærer det bort har mye å si, det å kunne rekke opp handa å spørre når man er usikker og at noen forklarer det på en måte sånn at man skjønner betyr mye. Eller spørr en som kan veilede. Som sagt hvis man først begynner å henge etter eller tenker jaja det går sikkert bra når man ikke skjønner er løpet egentlig kjørt.
Khan Academy har veldig mange gode kurs, helt gratis: https://www.khanacademy.org/

Og som andre allerede har sagt, matte læres best ved å regne, ikke pugge. Sett deg ned med papir og blyant og løs oppgaver.
Sitat av Brah123 Vis innlegg
Nei har jo skrevet lengre oppe at jeg har alltid vært elendig i matte. Sto på ungdomsskolen med en 2er tror jeg, har strøket 1P matte flere ganger.
Vis hele sitatet...
Tror du, så det er lenge siden? Få deg oversikt over hva du bør kunne. Snakk med lærer å ta deg litt "oppfriskningskurs" med fokus på det viktigste du bør kunne.
Jeg hadde en interessant mattelærer når jeg gikk påbygning. Hun gadd ikke å lære oss matte, da det allerede var for sent å lære som så mange påpeker her, men hun lærte oss formlene og hvordan bruke kalkulatoren for det var verdt. Jeg har aldri vært flink i matte, og lå stort sett på karakteren 2 til 4-,
Etter et år med henne fikk jeg 5 på eksamen.

Men som sagt, jeg lærte egentlig ingenting. Gedigen bjørnetjeneste.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Du må ha legning for matematikk. Ellers er det lite å gjøre.
Vis hele sitatet...
Dette stemmer ikke, og jeg vil påstå at denne myten er hovedgrunnen til at folk sliter med matte i grunnskolen og vgs. Selvsagt har folk ulikt talent for matte, men det har de for alt annet i skolen også.

Folk flest vet at man kan bli litt bedre i det meste hvis man øver, men av en eller annen grunn har matte fått status som et nesten magisk vanskelig fag som noen bare forstår og andre ikke. Det fører til at folk gir opp når de møter mattestykker de ikke forstår. Men matte er problemløsning. Du er altså ikke dum hvis du opplever et mattestykke som et problem. Hvis du ikke gjør det så jobber du med for lette oppgaver.

Alle kan ikke bli matematikere, men du trenger overhodet ikke ha noe "mattehode" for å få helt gjennomsnittlig karakter - og i alle fall ståkarakter - i matte på vgsnivå.

Sitat av Brah123 Vis innlegg
Jeg skjønner noe i timene men rett etterpå er det glemt.
Vis hele sitatet...
Det er litt sånn forståelse funker, det er ikke enten eller. Man kan ha tak på det, og så glipper det. For hver gang er det litt enklere å jobbe seg inn i, så den glimtvise forståelse er ikke bortkastet.

Men for å lære matte, må du regne. Det har begrenset effekt å se andre gjøre det. Du må regne ganske mye, ikke stopp når du får det til. Regn litt mer, ta det opp neste dag og se om du fortsatt får det til. Hold deg på det nivået der det er litt utfordrende, men du har det "glimtvis", det er der potensialet er. Drit i de vanskelige siste sidene i kapitlet, du trenger ikke dem for å stå. Det er bedre å kunne første halvdel bra nok til at det sitter skikkelig.

Hvis du har mulighet, få noen til å hjelpe deg personlig. Det finnes noen tjenester der studenter etc selger privattimer tror jeg, eventuelt betal noen direkte. Du trenger noen som kan hjelpe deg å holde motivasjon og fokus oppe.

Kanskje du må repetere noe ungdomsskolegreier underveis, det ser du etterhvert, men du trenger ikke gangeserifikatet for å gjøre vgs-matte. Mattekunnskap er en trinnvis greie, men det er altså ikke sånn at du må ta igjen 10 års matteundervisning for å hangle deg gjennom vg1. Jeg kan garantere deg at med fokusert innsats og litt personlig hjelp om motivasjon så er det fullt overkommelig. Jeg har sett det før
Sist endret av *pi; 3. oktober 2022 kl. 10:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
En ting som kan anbefales er å lese hva du skal ha i forelesningen og så prøver du å gjøre oppgaver fra det kapittelet før forelesningen. Etter forelesningen så prøver du igjen med de samme oppgavene eller litt vanskeligere.

Det eneste som hjelper i matte er å løse oppgaver
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Jeg hadde en interessant mattelærer når jeg gikk påbygning. Hun gadd ikke å lære oss matte, da det allerede var for sent å lære som så mange påpeker her, men hun lærte oss formlene og hvordan bruke kalkulatoren for det var verdt. Jeg har aldri vært flink i matte, og lå stort sett på karakteren 2 til 4-,
Etter et år med henne fikk jeg 5 på eksamen.

Men som sagt, jeg lærte egentlig ingenting. Gedigen bjørnetjeneste.
Vis hele sitatet...
Dette høres ganske typisk ut. Både jeg og mange fra mitt hjørne av landet har endt opp med mye slik "undervisning". Det funker til å bestå prøver, men man får ikke noen særlig forståelse for materialet på den måten. Ettersom å lære matte er å legge stein på stein fra 1+1 til høyere matematikk, blir det fort et stort problem.

Jeg har bachelorgrad som ingeniør og klarte meg brukbart på studiene, men føler ikke at jeg "forsto" matte før jeg kunne oppsøke materialet selv, på egenhånd, forklart på en god måte som er riktig for meg. I mitt tilfelle betyr det video med gode visuals og animasjoner, samt detaljert forklaring på hvorfor ting er som de er.

Jeg skal ikke oppmuntre til noe spesielt - YMMV - men for meg var det også nyttig å ta en liten blås før noen av disse videoene. Jeg har vært glad i matte og fått ca. all matterelatert glede ødelagt av skolevesenet. Å snuble innom noen mattevideoer mens jeg var høy gjorde faktisk veldig mye for å snu det inntrykket og gjøre materialet interessant igjen. Man blir innlysende nok ikke noen kløpper på regning i den tilstanden, men for intuisjon, interesse og forestillingsevne hadde det mye å si for meg.

Bare en betraktning...
Hei TS. Jeg er over snittet flink i matematikk.

Kan du gjengi 1-2 eksempler fra matteboka/kapittelet du ikke forstår, så kan jeg prøve å forklare best mulig. Jeg mener at 1P er såpass lett, at alle skal klare dette, iallefall en ståkarakter.

Hvis jeg ikke husker feil, så omhandler omtrent alle oppgaver litt lesing, også får man en formel, også skal man bruke formelen til å løse noen oppgaver.
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Hei TS. Jeg er over snittet flink i matematikk.

Kan du gjengi 1-2 eksempler fra matteboka/kapittelet du ikke forstår, så kan jeg prøve å forklare best mulig. Jeg mener at 1P er såpass lett, at alle skal klare dette, iallefall en ståkarakter.

Hvis jeg ikke husker feil, så omhandler omtrent alle oppgaver litt lesing, også får man en formel, også skal man bruke formelen til å løse noen oppgaver.
Vis hele sitatet...
Takk for at du gidder! Kan godt sende noen oppgaver på pm til deg etterpå så kan du forklarer om du gidder
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Det er jo greit å crowdsource litt også, da, når tråden først er i gang.
Personlig syns jeg matte er noe man må forstå, ikke huske. Med det mener jeg at du må skjønne logikken bak hvordan man for eksempel ganger og deler, eller hvordan brøk funker. Det gjør at man klarer å tenke seg frem til mye selv! Samtidig har jeg vært heldig med å alltid være relativt god med tall, så det er mulig jeg undervurderer hvor vanskelig noen faktisk syns matte er.
Kom med eksempel!
Sitat av Brah123 Vis innlegg
Takk for at du gidder! Kan godt sende noen oppgaver på pm til deg etterpå så kan du forklarer om du gidder
Vis hele sitatet...
Så først denne nå. Det mest effektive er vel hvis du tar et bilde av en av sidene i boka med mobilen, og laster det opp her. Nå tror jeg vi er ganske mange som er nysjerrig og ønsker å hjelpe til her.
Halla folkens, prøven ble fremskynda til i dag så har tatt den uten sv at jeg var forberedt men den var lettere enn jeg trodde Så tror jeg sto uansett. Jeg kan uansett legge ut noen oppgaver her i morgen som jeg ikke helt forstår så kan de som har lyst forklare