Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 966
Hei.
Jeg gjør avspennings yoga hver morgen.
Men har fortsatt litt tanke kjør.
Skal snart ta et meditasjons kurs.

Hva er best mot tanke kjør?
Meditasjon eller yoga?
Hvilken ratio hadde dere valgt mellom yoga og meditasjon(%)?
Ja, takk, begge deler? Alt som sliter ut kroppen/ styrker kroppen kan hjelpe.

Du må bare prøve deg frem og se hvordan kroppen din responderer best.

Meditasjon er digg for kroppen, men etterhvert, så får du også meditasjon i Yoga, pluss at det styrker kroppen din og du blir mer fleksibel, noe som ikke er så dumt når man blir eldre.
Tja, hva tenker du på da?
Meditasjon kan hjelpe deg til å observere tankene dine og "la dem gå" til en viss grad, men om du hele tiden har tankekjør er det kanskje en annen balanse i livet som er litt off.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Jeg tenker at begge kan være nyttige, men at ingen av dem kommer til å løse "store" problemer, hvis du har noen. Tankekjør er et symptom på andre ting også. Når det er sagt er det også ofte bare sånn man er.

Hvis du ser etter ekstra verktøy kan litt kognitiv atferdsterapi (KAT/CBT) også hjelpe. Du kan sette deg inn i mange av prinsippene på egen hånd.
Å? Så man skal godta at det bare er sånn man er altså?
Har du selv erfaring med å drive med yoga og meditasjon siden du tenker at det ikke kan løse de store problemene?
Jeg er enig i at tankekjør er et symptom på andre ting, men er det ikke da innafor å se innover, da hele menneskets erfaring kommer fra innsiden?

TS: yoga er fint for fysikken, om du tenker på den typen som involverer en matte på gulvet. Men det er nok begrenset hvor mye psykisk hjelp du vil få av det. Samtidig er det jo velkjent at jo mer du bruker kroppen, hvor lettere blir du til sinns.

Meditasjon er noe jeg kan varmt anbefale for psykiske utfordringer, men det kan være beinhardt å komme i gang med det, og forsette med det kontinuerlig, da hjernen/hodet som regel blir ekstra rastløst og ivrig når du prøver å bare være.
Jeg anbefaler å starte rolig.. Kanskje sette seg små mål ved å sitte i 5min med øynene igjen for å bare observere. For så å gradevis bygge deg oppover.

Det er ikke noe quick fix tho, man vil kanskje oppleve en voldsom bedring for så å oppleve kaos.
Litt av idéen tenker jeg er å ikke gi opp når man først har plantet frøet.

Stor respekt til deg forøvrig som har lyst til å forandre deg til det bedre med noe som krever innsats, men ikke er en kjapp fiks som rusmidler/alkohol etc. kan være for mange som sliter psykisk.

Jeg startet med dette for en del år siden for å roe ned hodet selv, det har vært mange opp og nedturer. Når jeg ser tilbake så kan jeg nesten ikke begripe hvor jeg er i dag i forhold til tidligere.

Fysikken og psyken henger som regel sammen. Du må nesten finne ut av det selv med prøving og feiling. Men om du kun driver med fysiskaktivitet via yoga si en ratio på 50/50?

Lykke til! ��
Takk Sadhana.
Starter med 1 time yoga.
Så kjører 10 min pusteøvelser etter yoga.

Tenkte kanskje trappe ned til 20 min yoga, 10 min pusteøvelser, så 30 minutter meditasjon.
Slik at jeg får innøvd meditasjonen.
Sitat av Sadhana Vis innlegg
Å? Så man skal godta at det bare er sånn man er altså?
Vis hele sitatet...
Aksept er veldig relevant i mindfullness/zen så det ligger noe i det ja.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Sadhana Vis innlegg
Å? Så man skal godta at det bare er sånn man er altså?
Har du selv erfaring med å drive med yoga og meditasjon siden du tenker at det ikke kan løse de store problemene?
Jeg er enig i at tankekjør er et symptom på andre ting, men er det ikke da innafor å se innover, da hele menneskets erfaring kommer fra innsiden?

TS: yoga er fint for fysikken, om du tenker på den typen som involverer en matte på gulvet. Men det er nok begrenset hvor mye psykisk hjelp du vil få av det. Samtidig er det jo velkjent at jo mer du bruker kroppen, hvor lettere blir du til sinns.

Meditasjon er noe jeg kan varmt anbefale for psykiske utfordringer, men det kan være beinhardt å komme i gang med det, og forsette med det kontinuerlig, da hjernen/hodet som regel blir ekstra rastløst og ivrig når du prøver å bare være.
Jeg anbefaler å starte rolig.. Kanskje sette seg små mål ved å sitte i 5min med øynene igjen for å bare observere. For så å gradevis bygge deg oppover.

Det er ikke noe quick fix tho, man vil kanskje oppleve en voldsom bedring for så å oppleve kaos.
Litt av idéen tenker jeg er å ikke gi opp når man først har plantet frøet.

Stor respekt til deg forøvrig som har lyst til å forandre deg til det bedre med noe som krever innsats, men ikke er en kjapp fiks som rusmidler/alkohol etc. kan være for mange som sliter psykisk.

Jeg startet med dette for en del år siden for å roe ned hodet selv, det har vært mange opp og nedturer. Når jeg ser tilbake så kan jeg nesten ikke begripe hvor jeg er i dag i forhold til tidligere.

Fysikken og psyken henger som regel sammen. Du må nesten finne ut av det selv med prøving og feiling. Men om du kun driver med fysiskaktivitet via yoga si en ratio på 50/50?

Lykke til! ��
Vis hele sitatet...
Det var da voldsomt defensivt. Hvis du vil hevde at yoga og meditasjon er likeverdig med medisinsk behandling, så skal du få gjøre det med kildehenvisninger, men det var ikke poenget mitt i det hele tatt. Gå og mediter litt, a.
Sist endret av robhol; 4. oktober 2022 kl. 00:36.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av robhol Vis innlegg
Det var da voldsomt defensivt. Hvis du vil hevde at yoga og meditasjon er likeverdig med medisinsk behandling, så skal du få gjøre det med kildehenvisninger, men det var ikke poenget mitt i det hele tatt. Gå og mediter litt, a.
Vis hele sitatet...
Jeg var genuint interessert i hvorfor du uttalte deg som du gjorde, og når jeg opplevde deg såpass skråsikker i ditt utsagn stilte jeg spørsmål ved det.

Meditering er ikke nødvendigvis værre, bedre eller likeverdig med medisinsk behandling. Det er en annen arena, mer som å prøve og forstå sitt eget indre. Det er veldig vanlig og la hjernen styre hele showet. Vi handler på følelser, tanker og impulser.

Tenk om man kan få et lite gap imellom dette, at man ikke nødvendigvis er det her, man er noe mer enn intellektet. Får man det gapet, altså at man ikke er følelser, "hodet" eller kroppen. Da sier det seg selv at både fysiske og psykiske utfordringer ikke er et stort problem.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Altså, misforstå meg rett. Jeg har selv opplevd meditasjon (i mitt tilfelle mindfulness) som... relativt meningsfylt. Poenget er at OP beskriver ting som kan antyde større problemer; hvis man har tankekjør man ikke greier å beherske med vanlige geskjefter (yoga og meditasjon, f.eks., hvis man interesserer seg for det) og et "vanlig" liv, til en slik grad at det er plagsomt, så har man et problem. Det problemet kan fort være medisinsk, og derfor er det ikke automatisk sånn at enten meditasjon eller yoga er løsningen. Er det så merkelig resonnement?

Jeg står ved at tilsvarene deres er påfallende defensive. Jeg prøver ikke å nekte for at dette kan være givende ting å holde på med, men de er helt definitivt ikke de eneste løsningene. Dét er det jeg ville frem til.

Edit: og at KAT/CBT fortsatt er gode, evidensbaserte verktøy mot denne slags drit, nesten uavhengig av opphav og utslag, slik jeg leser bruken av det i depresjon, stemningslidelser, tvangslidelser og annet.
Sist endret av robhol; 18. oktober 2022 kl. 23:22.
Sitat av davidentotre Vis innlegg
Hva er best mot tanke kjør?
Meditasjon eller yoga?
Vis hele sitatet...
Klassisk Catch-22.

Det at du må finne svar på hvilken av disse som er best avstedkommer tankekjør
som igjen øker behovet for finne svaret osv.
Kjøret går.

Men jeg kan godt gi deg svaret.
Selv om du spør her har du allerede gjort deg opp en formening inni deg, en du tror er den beste for deg, velg den!