Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 983
Anonym bruker
"Gul Fossegrim"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Skal hs fagprøve neste uke fra mandag.

Trenger å få øvd litt nå asap og har fikset meg 9 40mg ritalin.

Hvordan skal jeg optimalt dosere for å øve idag og imorgen.

Sitte lenge våken idag å øve eller ta litt idag og litt imorgen?
Jeg ville tatt litt i dag, og lit i morgen. Av egen erfaring så synker konsentrasjonen når man er trøtt, selv medisinert. Min samboer bruker ritalin - han tar 40mg morgen, 20mg ettermiddag, og 20mg nærmere kvelden. Hvordan effekt og varighet man har av medisinene er veldig individuelt, så du må nesten prøve deg frem. Men jeg tror ikke du trenger å ta mer enn 40mg først, for så å fylle på så fort du føler at konsentrasjonen synker. Men igjen - det er veldig individuelt.
Anonym bruker
"Særegen Valp"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har du toleranse for stimulanter? Antar at du ikke har det i svaret mitt.

1 stk 40mg med modifisert frisetting (LA) tilsvarer ca. 20 mg med umiddelbar frisetting (IR), og deretter 20 mg IR 5 timer senere. Totalt varer effekten i 6-8 timer.

Det er ganske mye om du ikke har toleranse for stimulanter, og du kan risikere bivirkninger (svette, ujevn hjerterytme, angst), og å ikke få sove i natt, som gjør søndagen til et helvete og ødelegger døgnrytmen din. Stimulanter kan ha en effekt, men god søvn er en mye større faktor.

Ville anbefalt INGENTING i dag. Prøv å pugge litt, og legg deg tidlig. Det kan funke med 1 stk 40 mg i morgen tidlig. Ikke fyll på med mer.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Har du toleranse for stimulanter? Antar at du ikke har det i svaret mitt.

1 stk 40mg med modifisert frisetting (LA) tilsvarer ca. 20 mg med umiddelbar frisetting (IR), og deretter 20 mg IR 5 timer senere. Totalt varer effekten i 6-8 timer.

Det er ganske mye om du ikke har toleranse for stimulanter, og du kan risikere bivirkninger (svette, ujevn hjerterytme, angst), og å ikke få sove i natt, som gjør søndagen til et helvete og ødelegger døgnrytmen din. Stimulanter kan ha en effekt, men god søvn er en mye større faktor.

Ville anbefalt INGENTING i dag. Prøv å pugge litt, og legg deg tidlig. Det kan funke med 1 stk 40 mg i morgen tidlig. Ikke fyll på med mer.
Vis hele sitatet...
Droppet 1 stykk nå. Får håpe jeg får litt søvn inatt da

jeg har tatt ritalin 4 ganger før, aldri har det funket så bra som nå.

jeg føler meg ikke "speedet" kun rolig i kroppen. jeg har ikke lyst på noen ting, så sykt deilig å endelig kunne sitte stille å slappe av.

fingrene mine driver ikke å peller på ting heller, nydelig <3

men nå som jeg først har en tråd her, noe som hjelper mot svetten i henda? fingrene klistrer seg fast i tastaturet.

tokk hånda på veggen i fryseren i noen minutter, men det hjalp ikke stort :/
Sist endret av Nøddy; 3. september 2022 kl. 19:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ville tatt 1x40mg en time før du skal pugge/øve, så kan du holde på så lenge det varer. Veldig individuelt men 4-8 timer ca. Du vil nok bli mere motivert og få bedre konsentrasjon. Hvile, mat og drikke er viktig, hvis du bruker for mye og for lenge feks sitte oppe hele natta så blir det bare tull som oftest og neste dag er bortkasta så og si.
Gitt utgangspunktet ditt, så ville jeg prøvd å bruke det til å stå opp så tidlig som mulig, jobbe dagen gjennom og la effekten gå ut av kroppen i tid til å legge seg slik at du får normal søvn eller tilstrekkelig
Jeg sovnet kl 01.00 med en gang jeg var hjemme igjen.

Trodde jeg skulle slite med å sovne, men jeg sov jo faen meg bedre enn jeg gjør til vanlig.

Er det vanlig for folk med adhd eller ren tilfeldighet?
Anonym bruker
"Særegen Valp"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det varierer veldig fra person til person. Folk med ADHD har ofte søvnproblemer i utgangspunktet. (Innsovning, komme seg i seng, stå opp, søvnfaseforstyrrelser). De fleste med ADHD legger seg sent, og står opp sent.

Metylfenidat og deksamfetamin påvirker søvn og ADHD-symptomer på forskjellige måter og det er svært individuelt hva effektene blir. Det kan f.eks. være lettere å sovne om tankene roer seg litt. Høres ut som du har flaks; Ritalin fungerer, og påvirker ikke søvnen din negativt. Du burde forøvrig kontakte lege/psykiater istedenfor å "fikse" Ritalin, om du mistenker du har ADHD.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det varierer veldig fra person til person. Folk med ADHD har ofte søvnproblemer i utgangspunktet. (Innsovning, komme seg i seng, stå opp, søvnfaseforstyrrelser). De fleste med ADHD legger seg sent, og står opp sent.

Metylfenidat og deksamfetamin påvirker søvn og ADHD-symptomer på forskjellige måter og det er svært individuelt hva effektene blir. Det kan f.eks. være lettere å sovne om tankene roer seg litt. Høres ut som du har flaks; Ritalin fungerer, og påvirker ikke søvnen din negativt. Du burde forøvrig kontakte lege/psykiater istedenfor å "fikse" Ritalin, om du mistenker du har ADHD.
Vis hele sitatet...
jeg har adhd, fikk nylig diagnosen. men får ikke medisiner før om kanskje 4-5 mnd.

er så lang ventetid på spesial-lege som skal gjøre tester, blodprøver osv...