Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1375
Noen som kan komme med innspill? Takker!
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Kanskje du kan forklare hva slags innspill du ønsker, så er det lettere.
mine erfaringer:
Linux - størst utvalg på alt, både hvilken distro og tredjeparts programvare. Støtter også det største utvalget av hardware. Kan av og til være vanskelig og finne rett løsning på problemer man har, fordi det drukner litt i støyen. Anbefaler å bruke Debian, eller en Debian-basert distro.

Merk: både OpenBSD og FreeBSD er noe annet enn Linux, både i filosofi og måte de er bygget opp på (eksempel: det er et klart skille mellom selve operativsystemet "base" og tredjeparts programvare "ports"). Brukere som kommer fra Linux strever ofte med dette når de starter.

OpenBSD - fokus på sikkerhet, litt kronglete installasjon dersom du skal dele en disk mellom flere operativsystemer. Begrenset utvalg av tredjeparts programvare ("ports) i forhold til FreeBSD. solid, konsistent å bruke, god dokumentasjon.

FreeBSD - solid, fleksibelt, avansert (eksempel: du kan installere FreeBSD med zfs direkte fra installeren), fokus på ny teknologi (FreeBSD brukes ofte i forskningsmiljøer for temaer som nye protokoller på internet, nye sikkerhetsløsninger for operativsystemer, med mer). Har et stort utvalg av tredjeparts programvare ("ports") som kan installeres rett fra pakkesystemet (ett eksempel: arduino), konsistent å bruke, god dokumentasjon.

For meg er det "ja takk, begge deler", jeg bruker både Debian og FreeBSD. Dersom FreeBSD hadde hatt like god hardware-støtte som Linux, så hadde jeg sannsynligvis klart meg med FreeBSD. Eksempel på hva som kan være utfordrende hw-messig: hvis du skaffer deg en splitter ny bærbar, så er det ikke sikkert at det trådløse nettverks-chipen i den er støttet i FreeBSD når du får den (det kommer støtte etterhvert, men det hjelper ikke hvis du må vente 6mnd eller et år). Eller kanskje grafikk-kort / grafikk-chip ikke er støttet.