Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 4539
Anonym bruker
"Full Krake"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei. Har gått på Subutex nå i 5 måneder og 25 dager. På det meste tok jeg rundt 8mg om dagen som jeg snortet. Har vært på rehab og kom hjem for 7 uker siden. Sto fortsatt på 1,2mg da jeg kom hjem, og det har jeg trappet ned med cirka 0,2mg hver uke.
Måtta ta Subutex under tilsyn hver dag da jeg kom hjem, men det ble for mye styr. Så jeg sa at jeg slutter bare.
Men istedenfor kjøpte jeg Subutex og trappet ned selv, på min måte. Har prøvd å følge nedtrappingsplanen fra rehab så godt som mulig. Men det er umulig å dele opp nøyaktig når tablettene jeg kjøpte er på 8mg.
Uansett; jeg har bare tatt 1 dose hver dag, og på øyemål tatt vekk cirka 0,2mg hver uke.
Skulle etter planen ta kun 0,2mg den siste uka, men så lite er det jo umulig å karve av en 8mg tablett. Blir bare noen korn. Så jeg har sikkert tatt cirka 0,6mg den siste uka helt til jeg tok den siste dosen igår.

Cirka 0,6mg er jo en liten dose. Før jeg begynte å trappe ned tok jeg 8mg. Hva tenker dere om abstinenser?
Det gikk greit med 0,6mg, ingen abstinenser. Det er nå nøyaktig 36 timer siden jeg tok siste dose. Har ikke følt meg 100% i form idag, så tok 30mg Vival tidligere idag og det ble bedre. Var ikke i spesielt dårlig form, litt "redusert" bare. Har spart opp en del Vival fra resepten min som jeg skal ha nå når jeg slutter med Subutex. Takk for svar.
Er egentlig vanskelig å si, høres ut som du har kommet deg over kneika. Men Sub har veldig lang halveringstid og abstinensene kan komme etter flere dager siden siste dose.


Fra 8-0.2 går relativt greit med riktig nedtrapping, det er når kroppen blir helt fri det renner på. Meg selv, inkl andre jeg kjenner som har seponert Sub mener siste nedtrappinga er værst, altså 0,2-0,0.

Du får gi det et parr dager til, blir det ikke verre kan du klappe deg selv på skuldra og være stolt av at du har gått av Sub. Det er vanskelig å til tider jævlig, men ikke umulig. Blir du verre så ja, da vet du hva som skjer
Sist endret av FuNcEd; 30. juli 2022 kl. 01:34.
Anonym bruker
"Full Krake"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av FuNcEd Vis innlegg
Er egentlig vanskelig å si, høres ut som du har kommet deg over kneika. Men Sub har veldig lang halveringstid og abstinensene kan komme etter flere dager siden siste dose.


Fra 8-0.2 går relativt greit med riktig nedtrapping, det er når kroppen blir helt fri det renner på. Meg selv, inkl andre jeg kjenner som har seponert Sub mener siste nedtrappinga er værst, altså 0,2-0,0.

Du får gi det et parr dager til, blir det ikke verre kan du klappe deg selv på skuldra og være stolt av at du har gått av Sub. Det er vanskelig å til tider jævlig, men ikke umulig. Blir du verre så ja, da vet du hva som skjer
Vis hele sitatet...
Takk for svaret. Ja, det er jo umulig å vite. Forrig gang jeg slutta med Subutex så var det siste 0,2 det verste. Da slutta jeg mens jeg var på rehab og dro hjem en uke senere. Verst psykisk, trodde jeg skulle begynne å klatre på veggene. Derfor klarte jeg ikke å la være å begynne igjen. Men da hadde jeg jo ikke masse Vival til hjelp, som jeg har nå når jeg er hjemme. Nå har det gått 2 døgn siden siste dose på cirka 0,6mg og jeg er ikke spesielt dårlig. Så det er mulig at dette går bra.
Anonym bruker
"Full Krake"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Dette ble jo et sabla langt innlegg, det bare blir sånn når jeg skal skrive noe. Kortversjonen er hvilke abstinenser jeg kan forvente meg av å slutte med 0,6mg når jeg har brukt 8mg på det meste.
Anonym bruker
"Full Krake"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Glemte å tillegge at jeg hadde noen sykt irriterende kriblinger i kroppen i natt. Spesielt i beina, overkroppen og armene. Tok meg sikkert 2 timer å sovne selv om jeg hadde tatt sovemedisinen min som er 30mg Mirtazapin og 75mg Truxal. Vil tro at det har en sammenheng med Subutex-slutt.
0.6? 0.2?
Dere snakker om Subutex, og det finnes kun 2.0 mg og 8.0 mg tabletter med Subutex.

Til trådstarter:

Om du virkelig er på 0.6mg Buprenorfin er du nesten i mål, men må jo være umulig dele så nøyaktig.

Jeg har sluttet med 8mg-Subutex på følgende måte, og det var så godt som smertefritt!


Når jeg var klar til å trappe ned ba jeg legen om å få 2mg Subutex-tabletter istedet for 8mg-tabletter, slik at jeg kunne trappe ned i eget tempo.

Kjapt og enkelt i starten (fra å være tilvendt 8mg Subutex døgnet):

Ta 3 stk 2mg Subutex-tabletter (6mg).
Stå på dette helt til du er frisk, så minker du mer:

Ta 2 stk 2mg Subutex-tabletter (4mg).
Igjen, vent til du er frisk før du går videre ned:

Ta 1 stk 2mg Subutex døgnet.

Og når du er klar til å slutte:

Fra 2mg Subutex-tabletter og til ingenting er det mest kompliserte.

Be legen om Temgesic (nøyaktig samme innholds-stoff som Subutex bare MYE lavere dose).

Temgesic kommer i 0.2mg og 0.4mg tabletter.

De er svake: Hele 40 stk 0.2mg Temgesic-tabletter tilsvarer bare 1 stk 8mg-Subutex.


Så når jeg var tilvendt 2 mg Subutex fikk jeg Temgesic og avsluttet nedtrappingen slik:

3 x 0.4 mg Temgesic døgnet (=1.2mg buprenorfin døgnet). Stå på dette til du er frisk igjen.

3 x 0.2 mg Temgesic døgnet (=0.6mg buprenorfin døgnet). Stå på dette til du er frisk igjen.


Derifra er det bare å slutte helt, evt ta noen av de små 0.2mg Temgesic'ene ved behov en kort periode.

NB: Temgesic varer ikke 1 døgn, grunnet den lave dosen, er derfor det er normalt med 3 tabletter døgnet.


Kort sagt: 8mg, 6mg, 4mg, 2mg, 1.2mg og til slutt 0.6mg.

Dette kan du bruke så lang tid på som du trenger, spesielt om du er i LAR.
Om du er i LAR, og de prøver si Temgesic ikke er LAR-medisin, så er det bare tull - jeg og flere andre tidligere LAR-pasienter har fått dette når vi frivillig slutter.
Sist endret av flanør; 1. august 2022 kl. 12:40.
Sitat av flanør Vis innlegg
Om du er i LAR, og de prøver si Temgesic ikke er LAR-medisin, så er det bare tull - jeg og flere andre tidligere LAR-pasienter har fått dette når vi frivillig slutter.
Vis hele sitatet...
Leger er vel såpass oppegående at de burde forstå både hva virkestoff er, og opiatabsinenser. (:
Anonym bruker
"Full Krake"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takk for svar og at at dere deler erfaringer. Har trappet ned på omtrent samme måte som "flanør" over her, men ikke like nøyaktig da jeg ikke hadde tilgang på Temgesic. Vanskelig å dosere en 8mg tablett nøyaktig! Men det ble vel sånn cirka ihvertfall.
Har gått 5 dager og 11 timer siden den siste dosen jeg tok, føler meg i relativt bra form fysisk. Litt kriblinger i kroppen om natta bare, håper det går over snart. Men det er verst psykisk.
De siste dagene har jeg tatt 45mg Imovane(Zopiklon) og 30-40mg Vival med en gang jeg har stått opp om morgenen. Det har nok hjulpet meg gjennom det verste, men har vært ganske trøtt siden jeg har tatt såpass høye doser av benzopreparater. Har fortsatt ganske mye Vival igjen så jeg må nok trappe ned på det også...Men som sagt det er verst psykisk, holder på å kjede vettet av meg og ingenting er morsomt. Uansett hva jeg gjør så er det grått og kjedelig. 1 dag føles som 1 uke. Hvor lenge varer det psykiske? Idag var jeg så "-" nært fra å spørre en kompis om han kunne by meg på en stripe Subutex, men klarte å la være.
Anonym bruker
"Ulykkelig Blåkveite"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Dette klarer du! Du hørtes målbevisst og sterk ut! Og du er min helt!
Prøver selv å trappe ned og slutte med subutex. Nå tar jeg en liten bit annenhver dag. Det er dritt
Anonym bruker
"Full Krake"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sklei litt ut idag, fikk 2mg Subutex hos en kompis...Men tror ikke at det gjør så mye. Det er vel sånn at man må ta Subutex i 3 dager før man får abstinenser? Håper ikke at de 2mg jeg tok idag fører abstinensene mine tilbake til rute 1...
Anonym bruker
"Ulykkelig Blåkveite"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har vært av og på subutex et hav av ganger før. At du har klart deg i fem dager og så tar 2 mg ødelegger ikke noe særlig. Legg det bak deg og gå videre, dette klarer du ���� Med tiden blir det en ny og bedre vane og mye lettere å klare
Anonym bruker
"Full Krake"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg har vært av og på subutex et hav av ganger før. At du har klart deg i fem dager og så tar 2 mg ødelegger ikke noe særlig. Legg det bak deg og gå videre, dette klarer du ���� Med tiden blir det en ny og bedre vane og mye lettere å klare
Vis hele sitatet...
Det var oppløftende å høre, da får jeg bare nyte Subutexen resten av kvelden.
Anonym bruker
"Svak Sjøorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
deilig å være i lar 16mg døgnet gratis, kan skyte sniffe og kose meg haa ha!
Anonym bruker
"Ulykkelig Blåkveite"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Huff, det blir ikke mye kos i lengden skal jeg si deg..
Anonym bruker
"Ulykkelig Blåkveite"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
hvordan går det med deg, TS?
Anonym bruker
"Ulykkelig Blåkveite"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du må veldig gjerne oppdatere her av og til hva slags abstinenser og ubehag du føler på ���� Jeg går gjennom det samme som deg, jeg ligger litt etter deg, så det er interessant å høre hvordan det går med deg fremover uten subutex
Anonym bruker
"Full Krake"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du må veldig gjerne oppdatere her av og til hva slags abstinenser og ubehag du føler på ���� Jeg går gjennom det samme som deg, jeg ligger litt etter deg, så det er interessant å høre hvordan det går med deg fremover uten subutex
Vis hele sitatet...
Det går helt greit egentlig, det at jeg tok 2mg igår gjorde nok ingen skade heldigvis. Men jeg skal ikke ta noe mer. Har ikke noen fysiske abstinenser lengre, sitter mest bare i hodet nå. Dagene føles veldig lange og alt er kjedelig, men det går vel over etterhvert håper jeg.
Anonym bruker
"Ulykkelig Blåkveite"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det går seg til etterhvert, og da blir alt mye bedre enn da du gikk på sub. Bare hold ut denne tiden nå, så vil du komme ut på den andre siden og syntes at det er sååå verdt det, garanterer deg!!

Hva er det verste med seponeringa syns du?
Anonym bruker
"Full Krake"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det går seg til etterhvert, og da blir alt mye bedre enn da du gikk på sub. Bare hold ut denne tiden nå, så vil du komme ut på den andre siden og syntes at det er sååå verdt det, garanterer deg!!

Hva er det verste med seponeringa syns du?
Vis hele sitatet...
Det verste med seponeringa er det psykiske, kjedsomheten og at ingenting er morsomt. Samt de der irriterende kriblingene i kroppen om natta, men det har gått over nå. Kjøpte Magnesium på Apoteket, skal visstnok være bra for kriblinger så det er mulig at det hjalp.
Har som nevnt tidligere resept på Valium, 10mg hver dag. Men har latt være å tatt Valium når jeg har gått på Subutex så jeg har spart opp masse. Har tatt 30-50 mg hver dag. Idag tok jeg 90mg Valium. Må nok trappe ned på det også siden jeg har tatt så mye den siste uka, men har ikke så mye Vival igjen nå. Men tror at Valiumen har hjulpet meg mye med abstinensene.
Anonym bruker
"Full Krake"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Vurderer å begynne med Subutex igjen. Det har snart gått 11 dager siden jeg tok den siste dosen, med unntak av den for 4 dager siden, og det blir bare verre og verre. Er trøtt og sliten, sover flere ganger om dagen. Deprimert og ser det meste i grått. Dårlig matlyst, får knapt spist noe. Men det verste er psykisk. Det gikk greit helt til dag 5 cirka, men etter da har det blitt verre...Trodde det skulle bli bedre etter den 5 dagen, noe det ikke ble.
Har laget en liste over fordeler og ulemper med Subutex, tenkte at dersom fordelene er flere enn ulempene så begynner jeg igjen. Sikkert en dårlig ide, men livet mitt er dårlig uansett. Kan vel ikke bli så mye verre om jeg begynner med Subutex igjen.
Her er lista jeg laget;
Fordeler:
Bedre humør.
Mer energi.
Mer selvsikker.
Tiden går fortere.
Får ting gjort.
Er mer aktiv.
Mer sosial.
Ser ikke alt i "grått".
Mindre angst og depresjon.

Ulemper:
Dyrt i lengden.
Stress med å skaffe og ha tilgang.
Angrer på at jeg bruker
Må skjule bruket for famile.
Forstoppelse.
Svetting.

Fikk 2 "poeng" mer på fordeler. Tror det er nok motivasjon for meg til å begynne igjen. Er drittlei av å ha det jævlig nå.
Ikke det at jeg tror at det blir så mye bedre med Subutex, men litt bedre blir det. Snakker av erfaring. Edruelighet er ikke for alle?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Vurderer å begynne med Subutex igjen. Det har snart gått 11 dager siden jeg tok den siste dosen, med unntak av den for 4 dager siden, og det blir bare verre og verre. Er trøtt og sliten, sover flere ganger om dagen. Deprimert og ser det meste i grått. Dårlig matlyst, får knapt spist noe. Men det verste er psykisk. Det gikk greit helt til dag 5 cirka, men etter da har det blitt verre...Trodde det skulle bli bedre etter den 5 dagen, noe det ikke ble.
Har laget en liste over fordeler og ulemper med Subutex, tenkte at dersom fordelene er flere enn ulempene så begynner jeg igjen. Sikkert en dårlig ide, men livet mitt er dårlig uansett. Kan vel ikke bli så mye verre om jeg begynner med Subutex igjen.
Her er lista jeg laget;
Fordeler:
Bedre humør.
Mer energi.
Mer selvsikker.
Tiden går fortere.
Får ting gjort.
Er mer aktiv.
Mer sosial.
Ser ikke alt i "grått".
Mindre angst og depresjon.

Ulemper:
Dyrt i lengden.
Stress med å skaffe og ha tilgang.
Angrer på at jeg bruker
Må skjule bruket for famile.
Forstoppelse.
Svetting.

Fikk 2 "poeng" mer på fordeler. Tror det er nok motivasjon for meg til å begynne igjen. Er drittlei av å ha det jævlig nå.
Ikke det at jeg tror at det blir så mye bedre med Subutex, men litt bedre blir det. Snakker av erfaring. Edruelighet er ikke for alle?
Vis hele sitatet...
Å slutte med Subutex cold turkey når du står på alt over 2mg daglig er veldig ambisiøst.
Jeg trappet meg ned til langt ned i desimalene, 0,5 til 0,25 og så kutte.

Det som gjelder er å klare å opprettholde edrueligheten.

Om du begynner igjen, IKKE gå opp til f.eks samme dose som du sto på.
Start med 0,5mg under tungen. Se hvordan du føler deg etter 2-3 timer. Er du ikke frisk/stabil, ta 0,5mg til. Ikke gå over 1mg med mindre absolutt, absolutt nødvendig.

Hold deg til 1mg om dagen til du føler deg stabil.
Så hopper du ned til 0,75mg f.eks.
Det beste hadde vært 0,2mg Temgesic så du virkelig kan dosere riktig. Det må nok en eventuell lege eller DPS hjelpe med.

Vanskelig å dele opp 8mg i 16 eller 32 like biter
Sist endret av krystallkongen; 8. august 2022 kl. 01:08.
Anonym bruker
"Full Krake"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Å slutte med Subutex cold turkey når du står på alt over 2mg daglig er veldig ambisiøst.
Jeg trappet meg ned til langt ned i desimalene, 0,5 til 0,25 og så kutte.

Det som gjelder er å klare å opprettholde edrueligheten.

Om du begynner igjen, IKKE gå opp til f.eks samme dose som du sto på.
Start med 0,5mg under tungen. Se hvordan du føler deg etter 2-3 timer. Er du ikke frisk/stabil, ta 0,5mg til. Ikke gå over 1mg med mindre absolutt, absolutt nødvendig.

Hold deg til 1mg om dagen til du føler deg stabil.
Så hopper du ned til 0,75mg f.eks.
Det beste hadde vært 0,2mg Temgesic så du virkelig kan dosere riktig. Det må nok en eventuell lege eller DPS hjelpe med.

Vanskelig å dele opp 8mg i 16 eller 32 like biter
Vis hele sitatet...
Takk for svaret. Det du skrev her var kloke ord og noe å vurdere seriøst. Tror ikke at jeg er helt klar for å slutte enda...Trodde at jeg var det, men man kan ta feil. Er enda 2 dager til jeg får tilgang på Subutex igjen, så hvis ting ikke blir bedre til da så kommer jeg sannsynligvis til å skaffe. Da skal jeg prøve og ta 1mg hver dag, eventuelt bare annenhver dag. Så trapper jeg ned etter planen din så godt det lar seg gjøre, orker ikke å blande inn noen lege eller helsevesen denne gangen.
Får bare begynne på cirka 1mg som sagt, stå på det i 1 måned eller så lenge jeg føler for det...Og derifra ta mindre og mindre biter hver uke. Svarte altså, at denne Subutexen skal være så vanskelig!
Først og fremst, her: http://www.helpmegetoffdrugs.net/error_page.html

Gullgruve av informasjon om avhengighet til spesielt Buprenorfin. Hvis det er riktig såklart.

Har du brukt sub i flere måneder eller mer vil jeg på det sterkeste råde deg til å dele med meg hva slags doser du har brukt daglig de siste f.eks 4 månedene.

Så skal jeg sende deg en nedtrappingsplan basert på nettsiden jeg brukte
som gir råd ifht. Buprenorfinnedtrapping.
Veldig detaljert informasjonsside som presist beskriver hvordan blodkonsentrasjon ser ut over tid (måneder) både når man kjører cold turkey og sakte nedtrapping.

http://www.helpmegetoffdrugs.net/_images/receptor.png

Står du på 2 milligram vil 40% av opioidreseptorene dine være okkupert av Buprenorfin. Det er nesten halvparten. Da er det selvsagt at cold turkey vil være jævlig kjipt. Man sprekker.


Her har du også illustrasjon av hjerneaktivitet (ledige vs stimulerte reseptorer) på forskjellige doseringer.

http://www.helpmegetoffdrugs.net/_images/PETscan.jpg

Se hjernescannene mellom 16, 2 og 0 mg!
Jeg tolker det som at grønt, gult og rødt indikerer ledige reseptorer, som vil si at man på 2mg versus 0mg har ganske mange "opioidreseptorer" som er aktive/stimulert av Buprenorfinen sine effekter basert på mindre grønt, gult og spesielt rødt på bildene av MRI-scannen der pasienten står på 2mg.
Færre ledige reseptorer. Altså, du er mer påvirket. Og hekta.
Noen som vet om jeg tolker riktig?

La hjernen din få litt tid til å tilpasse seg en stor endring er det jeg prøver å si

Det har hjulpet meg å kutte sub flere ganger.

Man får helt ny og verdifull innsikt i hvor viktig det er, FYSISK, å ta det sakte og rolig med nedtrapping på dette stoffet.

Sub er en veldig trygg medisin, men avhengighetspotensialet er enormt så når man skal av trenger man måneder med støtte av helsevesenet, spør du meg. Men de handler ofte feil og krisemaksimerer.

Er man hekta på under 8mg Sub kan en fastlege få deg av på 2-4-6mnd alt ettersom. Man trenger ikke ende opp i LAR liksom.
Sist endret av krystallkongen; 8. august 2022 kl. 04:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du kuttet jo fra 0,6 til ingenting. Altså for høy dose.

Trappet ned selv fordi rehab planen ikke passet deg. Er jo en grunn til at planen er lagt opp slik den er.

Så du satte deg selv opp til å feile. Bare for å gjøre det igjen med den nye planen.

Men håper du klarer det da. Ikke noe annet ville vært bedre, men anbefaler og krype til korset og gjøre dette gjennom helsevesenet.
Anonym bruker
"Full Krake"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Først og fremst, her: http://www.helpmegetoffdrugs.net/error_page.html

Gullgruve av informasjon om avhengighet til spesielt Buprenorfin. Hvis det er riktig såklart.

Har du brukt sub i flere måneder eller mer vil jeg på det sterkeste råde deg til å dele med meg hva slags doser du har brukt daglig de siste f.eks 4 månedene.

Så skal jeg sende deg en nedtrappingsplan basert på nettsiden jeg brukte
som gir råd ifht. Buprenorfinnedtrapping.
Veldig detaljert informasjonsside som presist beskriver hvordan blodkonsentrasjon ser ut over tid (måneder) både når man kjører cold turkey og sakte nedtrapping.

http://www.helpmegetoffdrugs.net/_images/receptor.png

Står du på 2 milligram vil 40% av opioidreseptorene dine være okkupert av Buprenorfin. Det er nesten halvparten. Da er det selvsagt at cold turkey vil være jævlig kjipt. Man sprekker.


Her har du også illustrasjon av hjerneaktivitet (ledige vs stimulerte reseptorer) på forskjellige doseringer.

http://www.helpmegetoffdrugs.net/_images/PETscan.jpg

Se hjernescannene mellom 16, 2 og 0 mg!
Jeg tolker det som at grønt, gult og rødt indikerer ledige reseptorer, som vil si at man på 2mg versus 0mg har ganske mange "opioidreseptorer" som er aktive/stimulert av Buprenorfinen sine effekter basert på mindre grønt, gult og spesielt rødt på bildene av MRI-scannen der pasienten står på 2mg.
Færre ledige reseptorer. Altså, du er mer påvirket. Og hekta.
Noen som vet om jeg tolker riktig?

La hjernen din få litt tid til å tilpasse seg en stor endring er det jeg prøver å si

Det har hjulpet meg å kutte sub flere ganger.

Man får helt ny og verdifull innsikt i hvor viktig det er, FYSISK, å ta det sakte og rolig med nedtrapping på dette stoffet.

Sub er en veldig trygg medisin, men avhengighetspotensialet er enormt så når man skal av trenger man måneder med støtte av helsevesenet, spør du meg. Men de handler ofte feil og krisemaksimerer.

Er man hekta på under 8mg Sub kan en fastlege få deg av på 2-4-6mnd alt ettersom. Man trenger ikke ende opp i LAR liksom.
Vis hele sitatet...
Jøss, tusen takk for at du er villig til å bruke tiden din på å hjelpe andre. Vi trenger flere som deg her i verden!

Jeg har brukt Subutex i cirka 2 år. I det første innlegget mitt skrev jeg at jeg hadde brukt i 5 måneder og 25 dager. Men det var egentlig 5 måneder og 25 dager siden jeg var uten Subutex sist. Da var jeg uten i 8 dager. Etter det har jeg i gjennomsnitt tatt 3-4 mg hver dag frem til for cirka 6 måneder siden. Da økte jeg dosen til cirka 5mg. Deretter økte jeg dosen igjen iløpet av de neste månedene, tok 8mg på slutten. De siste dagene før jeg dro på avrusning tok jeg 12mg, bare for å bli kvitt Subutexen til jeg kom hjem igjen.
På avrusning ble jeg satt på nedtrapping på 8mg hver dag i en uke, deretter gradvis nedtrapping. Tror det gikk fra 8mg i en uke, 6 mg neste uke, 4 mg neste uke, så 3 mg og til slutt 2 mg. Deretter ble det gradvis trapped ned med Temgesic til jeg var på 1,2mg.
Den dosen sto jeg som sagt på da jeg kom hjem også. Men da det ble så mye styr med at det skulle tas under oppsyn hver dag så gadd jeg bare ikke mer...Kjøpte selv og prøvde å trappe ned på egen hånd, fulgte skjeamet fra rehab så langt det lot seg gjøre. Har vært uten Subutex i 11 dager nå, med unntak fra den ene gangen fra noen dager sisden. Føler meg helt jævlig.
Det var i stort sett alt jeg hadde å skrive...Har levert penger for Subutex idag, får dopet imorgen. 2stk 8mg tabletter. Faen, så dum jeg føler meg nå.
Men jeg har det heller jævlig med Subutex enn enda jævligere uten...Sånn er logikken min ihvertfall.
Men skal uansett prøve og ikke la det gå helt over styr sånn som sist. Skal prøve og kun ta 1 dose hver dag, og heller ikke så mye.
Anonym bruker
"Ulykkelig Blåkveite"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
De 11 første og verste dagene er overstått! Det tar tid, men det blir bedre!

Har selv dritt meg ut på nedtrappinga… jeg var på 2 mg, men i går tok jeg 4 mg og i dag tok jeg 8 mg, uten å merke noe som helst effekt… det er jævlig å gå av subutex… hvor langt ned og over hvor lang tid trappet du ned?
Anonym bruker
"Full Krake"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
De 11 første og verste dagene er overstått! Det tar tid, men det blir bedre!

Har selv dritt meg ut på nedtrappinga… jeg var på 2 mg, men i går tok jeg 4 mg og i dag tok jeg 8 mg, uten å merke noe som helst effekt… det er jævlig å gå av subutex… hvor langt ned og over hvor lang tid trappet du ned?
Vis hele sitatet...

Trodde at de første 5 dagene skulle bli verst, og bli bedre etterpå. Men det ble faktiskt verre etter dag 5, dag 11 som var igår var helt jævlig...
Dreit meg også ut med nedtrappinga idag, har tatt cirka 4mg Subutex for ett par timer siden. Skal prøve og ikke ta imorgen, bare ta annenhver dag kanskje, og mindre doser.
Anonym bruker
"Full Krake"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
De 11 første og verste dagene er overstått! Det tar tid, men det blir bedre!

Har selv dritt meg ut på nedtrappinga… jeg var på 2 mg, men i går tok jeg 4 mg og i dag tok jeg 8 mg, uten å merke noe som helst effekt… det er jævlig å gå av subutex… hvor langt ned og over hvor lang tid trappet du ned?
Vis hele sitatet...
Brukte 12mg de 4 første dagene før jeg dro på avrusning. Ble satt på nedtrapping med 8mg i en uke, 6 mg neste uke, 4 mg neste uke, så 3 mg og til slutt 2 mg, hvis jeg husker korrekt. Finner ikke nedtrappingsplanen min. Deretter ble det gradvis trapped ned med Temgesic til jeg var på 1,2mg.
Sto fortsatt på 1,2 når jeg kom hjem, men måtte tas under oppsyn. Det gadd jeg ikke og prøvde selv og trappe ned med 0,2mg mindre hver uke som nevnt tidligere. Sluttet for 12 dager siden, men det var jo umulig å dosere så nøyaktig på øyemål. Så tok sikkert 0,6 selv om jeg skulle ha tatt 0,2. Umulig å vite nøyaktig.

Men uansett så sprakk jeg idag. Tok først 4mg, så tok jeg 2mg til for en halvtime siden.
Mitt to tusende innlegg Fint at det kan være i hjelpsomhetens ånd og håper noen får noe godt ut av dette!

For å skyte inn noe kort - det som gjør Subutex til et helvete å gå av er at abstinensene varer lenge. De blir sakte verre, jævlig platå og så veldig sakte bedre.
Som bonus er det ikke mulig å jobbe eller gjøre normale ting så lenge man har abstinenser som store pupiller, masse svette, umulig å sove etc.

For å komme seg av uten å fucke opp forholdet til arbeidsplass og mennesker man ikke vil skal vite at man bruker Sub må man trappe ned eller forsvinne mistenkelig lenge.

Kan legge til at jeg personlig har kuttet Subutex mer enn én gang på egen hånd. Fikk litt hjelp av DPS første gang, men avsluttet siden de var så jævlig på overvåkning mtp. urinprøver og samtaler.
Synes det var enklere å gjøre det solo, i mitt eget tempo uten noen overordnet meg (f.eks DPS) som jeg må møte forventningene til.

Prøv å ta til fast tid hver dag, eller dele dagsdosen i to og ta hver morgen og kveld. Fortsatt fast tid. Rutiner!

Da jeg kom meg langt ned i dose (under 1mg) gjorde jeg det ved å dele 8mg Subber i ørsmå korn. Var jeg heldig fikk jeg ordnet 2mg som er lettere når man skal ned i under 0,5mg.
Brukte dosett for å sørge for at jeg holdt meg til riktige doser også.

Sørg for å ha nok Sub til å trappe ned hele veien så du ikke trenger å oppsøke rusmiljøet!

Delte en 8er i 16 og fordelte de i rommene på dosettet.
Tok ikke ekstra dersom jeg kjente sug. Sjelden hvertfall, men det bør man unngå. Ender bare med dårlig samvittighet i et døgn fordi man har "sprukket".
Det er mulig Og faktisk ikke så alt for ille dersom man er motivert, trener og tenker positivt.

På nettsiden jeg har lenket til kan man føre inn dosen sin og så får du en basic, men forholdsvis langvarig nedtrappingsplan å følge.
Bla litt ned på siden.

http://www.helpmegetoffdrugs.com/taper_table

------

For eksempelets skyld oppga jeg en daglig dose på 2mg, og dette ble foreslått som nedtrapping.

37 Day Taper - Requiring Total of 28 mgs.**
Day Dose ✓
1 1.50mgs.
2 1.50mgs.
3 1.50mgs.
4 1.50mgs.
5 1.50mgs.
6 1.50mgs.
7 1.50mgs.
8 1.00mgs.
9 1.00mgs.
10 1.00mgs.
11 1.00mgs.
12 1.00mgs.
13 1.00mgs.
14 1.00mgs.
15 1.00mgs.
16 0.75mgs.
17 0.75mgs.
18 0.75mgs.
19 0.75mgs.
20 0.75mgs.
21 0.75mgs.
22 0.50mgs.
23 0.50mgs.
24 0.50mgs.
25 0.50mgs.
26 0.50mgs.
27 0.50mgs.
28 0.25mgs.
29 0.25mgs.
30 0.25mgs.
31 0.25mgs.
32 0.25mgs.
33 0.13mgs.
34 0.13mgs.
35 0.13mgs.
36 0.13mgs.

Har selv brukt 2mg og vil si at denne planen er realistisk om ikke bittelittegranne forhastet dersom man har stått på 2mg i godt over et års tid.

----

Med avsluttende doser som 0,13mg forstår man at det er en stor hjelp og fordel om man blir fulgt opp av lege som kan skrive ut Temgesic på 0,2mg og 0,4mg.
Prøv å knekke av et korn på 0,13mg på en 8mg Subutex liksom.
Det går, men er pes.

Hjelper gjerne mer om noen trenger

"Remember, the taper schedule is not etched in stone. Individuals will respond differently to the same taper schedule. It is meant as a rough guide which must be tailored to match an individual's body and circumstance. The main concept is to pace taper rate with the individual's ability to adjust to each decrease. However it can be helpful to have a guide to loosely follow and to estimate about how long it will take and how much buprenorphine will be required."

Beklager mange edits, er perfeksjonist
Skulle skyte inn noe kjapt, men endte med et alt for omfattende innlegg.

TLDR: Du klarer å slutte på Subutex. Bruk en måned, eller to, eller tre. Hvis omstendighetene tillater det.
Du klarer det på egen hånd også om du vil, men da må du planlegge og være strukturert. Anbefaler å bruke dosett og formulere en skikkelig gameplan. Gjerne skriftlig.

TREN STYRKE! TREN KONDIS!
Svett masse, spis sunt og ha gode rutiner på søvn. 8 timer hver jævla natt.
Aksepter at du ikke lenger har Subutexen til å brette deg inn i et varmt og trygt lykketeppe lenger. Fra nå av blir det, i beste fall greit og i verste fall ganske ubehagelig til tider.
Sist endret av krystallkongen; 9. august 2022 kl. 22:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Ulykkelig Blåkveite"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Takk for god og inspirerende tråd ����